Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
In de US hebben enkele eigenarn een mail gekregen ivm te vaak gebruiken van de lokale supercharger:
Supercharging letter from Tesla
Het vreemde is dat diverse forummembers die de mail kregen geen lokale supercharger hebben...

En de pers pakt het al snel op:
Tesla Motors Inc (TSLA) Charge Cheaters Targeted by Messy Email Campaign
"Tesla Motors Inc (NASDAQ:TSLA) has a SuperCharger problem."

Ook in Duitsland is deze verstuurd las ik in het TTF forum. De 'tone-of-voice' is niet erg plezierig...
 
In de US hebben enkele eigenarn een mail gekregen ivm te vaak gebruiken van de lokale supercharger:
Supercharging letter from Tesla
Het vreemde is dat diverse forummembers die de mail kregen geen lokale supercharger hebben...

En de pers pakt het al snel op:
Tesla Motors Inc (TSLA) Charge Cheaters Targeted by Messy Email Campaign
"Tesla Motors Inc (NASDAQ:TSLA) has a SuperCharger problem."

Sommige reacties op het US forum geven aan dat zeker niet al deze mensen misbruik maken. Vraag me af hoe ze die data filteren. Vind wel dat voor Tesla zo'n mail de deur uit doet het vast moet staan dat diegene ook daadwerkelijk misbruik van de SuC's maakt. Al mensen in NL of BE de mail gekregen?
En (durf het haast niet te vragen zonder weer een hele discussie te ontketenen): al taxi chauffeurs uit Amsterdam Z-O?
 
Last edited:
Ook in Duitsland is deze verstuurd las ik in het TTF forum. De 'tone-of-voice' is niet erg plezierig...

Uit de Amerikaanse versie heb ik onderstaande tekst gehaald. Op zich vind ik de toon van het bericht niet zo schokkend. Men vraagt om het gebruik van dichtbije SuC's beperkt te houden (niet dat het niet mag dus) om ervoor te zorgen dat de doorstroming niet in gevaar komt (mijn eigen woorden). Is ook logisch. Ik ben met enige regelmaat in Oosterhout als ik daar langs kom maar altijd op tijden dat ik (bijna) de enige ben. Wordt de toegang gehinderd door locals, m.a.w. dat een roadtripper geen vrije (ongedeelde) stall aantreft, heeft men alle recht van spreken toch? Wanneer ik bij tesla in Tilburg moet zijn en de stalls zijn vrij zet ik hem daar ook even neer voor die 10 minuten.

Voor Amerika geldt bovendien dat er een uitgebreid eigen net van destination chargers is. Dat hebben wij nog niet, helaas.

En het kan niet vaak genoeg gezegd worden, de kracht van de EV zit er met name in dat hij elke morgen geladen en wel voor je klaar kan staan. Een paar seconden werk om in te pluggen en weer uit te pluggen en terwijl je je eigen dingen doet, zoals slapen, laadt hij netjes op. Ik zou het niet meer willen missen (net als de SuC's) en het is ook de reden dat waterstof voor personenauto's nooit iets zal worden.

Schermafbeelding 2015-08-13 om 15.25.50.png
 
Uit de Amerikaanse versie heb ik onderstaande tekst gehaald. Op zich vind ik de toon van het bericht niet zo schokkend.

Helemaal mee eens, voor mij is er niets mis met dit bericht. Het schept duidelijkheid. Mogen ze wereldwijd verspreiden. Die 2 in Luxemburg afgelopen weekend hebben ook dringend zo'n verduidelijking nodig. :wink:

Op het Amerikaanse forum hebben ze blijkbaar nood aan het advies "Don't get easily annoyed"...
 
Last edited:
je wordt aangesproken als Frequent User met het verzoek om de Supercharger minder te grbruiken. Als dat totaal niet op je van toepassing is gaat er iets mis. Dan spreek je de verkeerde mensen aan, en schiet je er niets mee op.

De boodschap is terecht, stuur het dan ook naar de juiste mensen.

Communiceren is een vak, en bij Tesla is dat niet goed geregeld
 
je wordt aangesproken als Frequent User met het verzoek om de Supercharger minder te grbruiken. Als dat totaal niet op je van toepassing is gaat er iets mis. Dan spreek je de verkeerde mensen aan, en schiet je er niets mee op.

De boodschap is terecht, stuur het dan ook naar de juiste mensen.

Communiceren is een vak, en bij Tesla is dat niet goed geregeld

Ok, de boodschap kan in die passage beter maar als het niet op je van toepassing is kan je dit toch gewoon negeren?
 
Zoals ik al in het geciteerde US topic zei, lijkt de verfoeide brief wel door een Nederlandse stagiair geschreven. Er wordt mogelijk bedoeld 'Als u een frequente gebruiker van SuC's bent, vragen we u vriendelijk om...'
Slecht omgezet naar de US variant van de Engelse taal komt er dan wellicht te staan: 'As a frequent user of local SuC's, we ask that you...'
Dit leest iedereen als 'We zien je als frequente gebruiker van lokale SuC's en vragen je om...' .
Had er echter gestaan 'As a frequent user of local SuC's, I ask you to...', dan las iedereen dat (hopelijk) als: 'Ik ben zelf een frequente gebruiker van lokale SuC's en vraag je daarom om...'
Nog steeds een rare boodschap, maar in ieder geval niet ten onrechte beschuldigend voor de geadresseerden.
Om nog wat zout in de wond te wrijven: volwassen toezicht op de mensen die de tekst maakten, de doelgroep bepaalden en de Salesforce-e-mailadressen selecteerden had dit kunnen voorkomen.
(Sorry, die laatste opmerking las ik hier al ooit eerder en kon ik niet laten liggen.)
 
Ik heb vandaag eens doorgelezen wat er zoal over geschreven wordt. Ook op het duitse forum is veel heisa hoewel er in Duitsland (ook) nog geen mails met deze strekking zijn ontvangen. Daar heeft men het gelijk al(weer) over betaalmodellen etc.
Eigenlijk gaat het nog alleen om een aantal mails in de US, we weten niet hoeveel het er zijn en ook niet wat er met die gekke zin bedoeld wordt.

Ik probeer alles wat op een rij te zetten en dan kom ik tot de conclusie dat het een storm in een glas water is. Het is uiteraard mijn conclusie.

Op de eerste plaats denk ik dat het Tesla niet gaat om de kWh die lokaal geladen worden. De prijs van de stroom is voor Tesla erg laag, neem ik aan. Verder zal er steeds meer zonnestroom worden toegevoegd en gaat men ook gebruik maken van lokale opslag. Daarnaast wordt met elke auto een bedrag opzij gezet voor de SuC's, aandeel in uitrol, onderhoud en stroom en ook al is voor de stroom maar een gedeelte bedoeld dan kun je daar met de echte stroomprijs heel wat mee laden.

Waar het om gaat is eenvoudigweg de beschikbaarheid van de SuC's. Indien er inderdaad veel door lokale rijders wordt geladen op de drukke rijden dan betekent dit dat de SuC problematisch kan worden (let wel, kan) wanneer bijvoorbeeld een roadtripper in de wachtrij moet hierdoor. Dat betekent dat er klachten komen, er druk komt om de SuC uit te breiden of er in de regio nog eentje bij te bouwen en dat is wel erg duur. Dat zal men willen voorkomen en daar kan ik ook inkomen.

(Ik bedoel niet Amsterdam, dat is (op gezette tijden) de nummer 1 SuC en nog wel bij het europese hoofdkantoor en met het paradepaardje van de Tesla taxivloot. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken maar dat is een specifieke situatie)

Ik denk niet dat men doelt op de SuC bezoeker die weliswaar in de buurt woont en gaat laden op momenten dat de acht stalls er verlaten bij staan. Het feit dat er een auto staat heeft ook een wervende werking, denk aan de meestal lege Fastned stations.

De formule van het prepaid laden zal men niet loslaten. Het is ook een unieke aanpak, vergeleken met al het gedoe rondom laden op publieke palen.

Maar je hebt rechten (gratis levenslang SuC laden) en plichten (SuC niet onnodig bezet houden als daar voor anderen problemen ontstaan wat denkbaar is wanneer je als local gaat laden als de SuC al veel aanloop heeft).

Ik denk dat het zo simpel is als hier aangegeven. Dan kan ik nog steeds plaatsen dat mij bij de aankoop werd voorgerekend wat ik zou kunnen besparen als ik naar de SuC zou gaan en ook dat men daar een fair use (niet in aantal laadbeurten maar slimme tijden kiezen) achter veronderstelt.

Tenslotte, op het duitse forum las ik dat er is aangekondigd dat nog deze maand wordt gestart met de uitrol van de destination chargers.

Ik ben benieuwd of er een reactie gaat komen, eerlijk gezegd denk ik van niet.

- - - Updated - - -

Even weer wat leuks. SuC Ulm is open, 8 stalls.
 
Op het randje van off topic maar Tesla neemt ook het "thuis laden" serieus door in New York deals met parkeergarages te sluiten voor het plaatsen van (vergelijkbaar) 22 Kw chargers voor Tesla's. Dit is echt bedoeld om een laadmogelijkheid voor residents te maken. Het laden is (dan ook) niet gratis.

Behoorlijk artikel maar geeft aan dat men serieus bezig is.
 
belangrijkste verschil met de situatie in Nederlandse steden lijkt wel dat steden, en ook steeds meer bedrijven, parkeergarages zelf al het licht zien voordat Tesla hier met oplossingen moet komen. Nadat Q-Park had bevestigd laadpunten te gaan maken in de parkeergarage Raaks te Haarlem tekende mijn broer voor een Tesla want eindelijk de mogelijkheid om in zijn vaste garage te kunnen laden.

Op het randje van off topic maar Tesla neemt ook het "thuis laden" serieus door in New York deals met parkeergarages te sluiten voor het plaatsen van (vergelijkbaar) 22 Kw chargers voor Tesla's. Dit is echt bedoeld om een laadmogelijkheid voor residents te maken. Het laden is (dan ook) niet gratis.

Behoorlijk artikel maar geeft aan dat men serieus bezig is.
 
belangrijkste verschil met de situatie in Nederlandse steden lijkt wel dat steden, en ook steeds meer bedrijven, parkeergarages zelf al het licht zien voordat Tesla hier met oplossingen moet komen. Nadat Q-Park had bevestigd laadpunten te gaan maken in de parkeergarage Raaks te Haarlem tekende mijn broer voor een Tesla want eindelijk de mogelijkheid om in zijn vaste garage te kunnen laden.
Tuurlijk zien ze "het licht". Wees maar gerust dat ze er overal geld aan verdienen. ;-)
 
Tuurlijk zien ze "het licht". Wees maar gerust dat ze er overal geld aan verdienen. ;-)

Nu maar hopen dat het "licht" bij Q-Park ook betekent minimaal 11 Kw maar eigenlijk 22 Kw laden en niet de nog veel geziene 3,7 Kw.
Groot verschil blijft dat Tesla (en eigenlijk zouden alle EV fabrikanten dat moeten doen) bezig is om het gebruik van EV's gemakkelijker te maken en daar ook geld in steekt en de anderen het aangrijpen om er geld mee te verdienen, businessmodel etc.