Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
De Model 3 kan aan de SuC laden, maar de huidige SuC-implementatie heeft zijn grens al bereikt. De Type 2-connector ondersteunt geen hogere laadsnelheden dan nu worden aangeboden, het is een fysieke grens. Elon heeft bevestigd dat Superchargers in de toekomst hogere laadsnelheden gaan ondersteunen (Supercharger V3) en screenshots van een Model 3 in Factory Mode laten zien dat de Model 3 al 210kW kan laden. Type 2 blijft voor AC-laden aan straatpaaltjes, maar gaat in de nabije toekomst zeker niet meer gebruikt worden voor DC-laden op nieuwe auto's.

Echter, Tesla kan niet alle auto's die al op de weg zijn gaan retrofitten met CCS. Een adapter is een oplossing maar niet gebruiksvriendelijk. Twee kabels blijft het beste van twee werelden. Het enige nadeel is dat het er misschien iets minder elegant uit ziet, maar ik kan me een design voorstellen (retrofit bij de bestaande SuCs) waar dit enigszins netjes kan worden opgelost. De ene kabel kan van rechtsboven komen en linksboven worden opgehangen, en de andere kabel doet het andersom.


Dit klinkt voor mij erg onlogisch, heb je ergens een bron? De EU heeft CCS als standaard gekozen, Tesla zal mee moeten. Het is voor Tesla-eigenaren beter, want die willen ook kunnen snelladen buiten het netwerk van Tesla. Het is voor Tesla beter, want ze kunnen hun SuCs wellicht delen met andere autofabrikanten. Zie je dit anders?


Het blijven natuurlijk geruchten. Maar een concreet verhaal waarin alles past had ik nog niet langs zien komen en dit klinkt erg geloofwaardig. De bron lijkt me redelijk betrouwbaar. De timing klopt ook wel, aangezien de voorbereidingen voor Model 3 in Europa nu moeten gaan beginnen.

Nogal stellig. Destijds is ooit verteld dat de grens voor de huidige connector rond de 200 Kw ligt. Met wat aanpassing, wellicht koeling in combinatie met, zodra er echt hogere vermogens gaan komen, een gekoelde kabel, kan dat nog wat omhoog tot de grens die Tesla zelf heeft gegeven, rond 220 Kw. Hoger dan dat zal het niet worden.
De Supercharger 3, zie hieronder, zal eind van het jaar worden gepresenteerd en daarna zullen het eerst de nieuwe zijn die techniek hebben en daarna zullen bestaande geüpgraded worden zodat als er echt sneller geladen moet gaan worden, ongeveer wanneer Roadster en daarna S en X met nieuwe packs komen, dat naadloos aansluit.

Model 3, die kort daarna al in grote aantallen hier komen, wellicht de eersten al eerder, zou in dat scenario niet aan de SuC kunnen laden totdat er een extra kabel bij zou zijn komen te hangen. Dat is hoogst onwaarschijnlijk. Daarom zal de type 2 poort net als nu zowel AC als SuC ondersteunen.
Daarnaast kan Model 3 aan elke CCS lader laden (als hij wil).

Bij SuC 3 moeten we, naar wat ik zo links en rechts heb opgevangen, vooral denken aan de schakeling waardoor het vermogen, zoals in Breukelen nu 14 x 145 Kw, een dikke 2.000 Kw, verdeeld worden over grotere groepen dan alleen A en B. Bijvoorbeeld de blokken van 7 gelijkrichters voeden 14 stalls. De kans dat je dan het laden begint met minder dan, voor de huidige auto's, 118 tot 120 Kw, is dan veel kleiner want dan zouden er van die 14 stalls 7 min of meer gelijk met laden begonnen zijn vanuit een heel lage SoC.
Dat zou een enorme vooruitgang zijn, want dat betekent ook dat je de extra 20 minuten die je nu kwijt bent omdat je het in het begin moet doen met de leftover van de buurman niet meer tegenkomt. Dat geeft weer een snellere doorstroming aan de SuC.

Waar we m.i. ook iets kunnen verwachten is het begin van overkappingen, wat extra amenities op de lokatie, zonnepanelen en velden/daken in de omgeving, powerpacks ofwel de stappen naar het off-grid gaan van de Superchargers, iets wat zeer duidelijk in het vooruitzicht is gesteld.

Natuurlijk kan ik niets bevestigen maar ik heb een beetje de indruk dat de technicus het forumlid wat om de tuin heeft geleid.
Natuurlijk kan het ook dat men alsnog beleid heeft gewijzigd en dan ligt het weer anders, dus mijn slag om de arm voor die situatie.
Verder rest ik mijn case zoals te begrijpen is.
 
Last edited:
Ik kan niet wachten tot we van A en B stalls af zijn. Nu het drukker wordt stond ik van de week weer 2 keer met ongeveer 35kW te laden. Daar wordt ik niet echt blij van.

Ben heel benieuwd of mijn aankomende S100D ook nog wat sneller zou kunnen laden op een SuC V3, al heb ik mijn twijfels.

CCS had ik er heeeeel graag op gehad, maar niet voor de prijs van de hoge bijtelling in 2019...
 
Zaterdag geladen bij Breukelen. Mooi geheel alleen jammer dat je op grof grind rijdt. Auto was net gewassen ;-) Zouden ze dat nog netjes gaan verharden?

Ja, als straks de extra stroomaansluiting er is en het aantal stalls op het uiteindelijke niveau is, naar verluid (opmerking van o.a. manager VdV) 50 stuks. Ik denk dan ook zonnekappen erboven en wat er meer komt bij SuC3, al eerder over gesproken hier.
 
Model 3, die kort daarna al in grote aantallen hier komen, wellicht de eersten al eerder, zou in dat scenario niet aan de SuC kunnen laden totdat er een extra kabel bij zou zijn komen te hangen. Dat is hoogst onwaarschijnlijk. Daarom zal de type 2 poort net als nu zowel AC als SuC ondersteunen.
Daarnaast kan Model 3 aan elke CCS lader laden (als hij wil).
Eens, dat lijkt me een logische oplossing voor de eerste paar jaar. Ik weet niet wat het aan de autozijde kost om de Type 2-stekker dubbel uit te voeren (de pinnen moeten op zowel AC als DC kunnen), waarschijnlijk een soort relais per pin, maar Tesla gaat nooit alle SuCs dubbel kunnen uitvoeren voordat Model 3 hier rondrijdt.

Bij SuC 3 moeten we, naar wat ik zo links en rechts heb opgevangen, vooral denken aan de schakeling waardoor het vermogen, zoals in Breukelen nu 14 x 145 Kw, een dikke 2.000 Kw, verdeeld worden over grotere groepen dan alleen A en B. Bijvoorbeeld de blokken van 7 gelijkrichters voeden 14 stalls. De kans dat je dan het laden begint met minder dan, voor de huidige auto's, 118 tot 120 Kw, is dan veel kleiner want dan zouden er van die 14 stalls 7 min of meer gelijk met laden begonnen zijn vanuit een heel lage SoC.
Zou nuttig zijn en ben benieuwd of ze dat gaan doen. Het lijkt me wel een complexe klus, aangezien alle bekabeling die nu direct richting de 'gelijkrichters' loopt dan eerst naar een soort van verdeelstation moet dat op zijn beurt gevoed wordt door gelijkrichters. Voor nieuwe SuCs niet zo spannend maar ik zie de bestaande SuCs nog niet zo snel een retrofit krijgen.

Waar we m.i. ook iets kunnen verwachten is het begin van overkappingen, wat extra amenities op de lokatie, zonnepanelen en velden/daken in de omgeving, powerpacks ofwel de stappen naar het off-grid gaan van de Superchargers, iets wat zeer duidelijk in het vooruitzicht is gesteld.
Off-grid wordt heel lastig, lijkt me bijna niet te doen om de gigantische load van de superchargers met panelen te compenseren. Dat is meer gevoel dan feiten, maar het kan natuurlijk berekend worden. Zijn er voor bijvoorbeeld Kettleman City wel eens berekeningen gemaakt? Hoeveel panelen liggen daar?

Het is natuurlijk allemaal speculatie maar je kunt een hoop bedenken door een beetje slim te redeneren met de feiten die we hebben.
 
Eens, dat lijkt me een logische oplossing voor de eerste paar jaar. Ik weet niet wat het aan de autozijde kost om de Type 2-stekker dubbel uit te voeren (de pinnen moeten op zowel AC als DC kunnen), waarschijnlijk een soort relais per pin, maar Tesla gaat nooit alle SuCs dubbel kunnen uitvoeren voordat Model 3 hier rondrijdt.


Zou nuttig zijn en ben benieuwd of ze dat gaan doen. Het lijkt me wel een complexe klus, aangezien alle bekabeling die nu direct richting de 'gelijkrichters' loopt dan eerst naar een soort van verdeelstation moet dat op zijn beurt gevoed wordt door gelijkrichters. Voor nieuwe SuCs niet zo spannend maar ik zie de bestaande SuCs nog niet zo snel een retrofit krijgen.


Off-grid wordt heel lastig, lijkt me bijna niet te doen om de gigantische load van de superchargers met panelen te compenseren. Dat is meer gevoel dan feiten, maar het kan natuurlijk berekend worden. Zijn er voor bijvoorbeeld Kettleman City wel eens berekeningen gemaakt? Hoeveel panelen liggen daar?

Het is natuurlijk allemaal speculatie maar je kunt een hoop bedenken door een beetje slim te redeneren met de feiten die we hebben.

Men is hier natuurlijk al jaren mee bezig en voorbereidingen zullen allang getroffen zijn. Ik moet altijd denken aan de stelligheid waarmee we vinden dat terugkerende raketten nagenoeg onmogelijk zijn, tunnels serieus graven een utopie is en hyperloops fysiek onmogelijk zijn. Ik stel voor dat we ons laten verrassen.
 
Schermafbeelding 2018-07-17 om 12.58.20.png


Ik maak hier in Hongarije graag in de ochtend, voordat de hitte komt, een stevige wandeling. Leuk wat je dan allemaal ziet onderweg.
Zo kwam ik langs dit rijtje "grafstenen" en moest terloops aan Alamo Square in San Francisco denken. Beetje gezocht natuurlijk maar er zit iets in.
Zo kwamen mijn gedachten terug bij onze trips van vorig jaar naar Californië en op Tesla. Ik heb heel lang en diep lopen nadenken over de recente "geruchten" rondom aanpassingen aan de SuC's, de extra CCS kabel en ben toch voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik er echt niet meer in kan zien dan een gerucht.

Wie weet kan iemand hier iets mee anders is het afwachten :)
 
View attachment 317488

Ik maak hier in Hongarije graag in de ochtend, voordat de hitte komt, een stevige wandeling. Leuk wat je dan allemaal ziet onderweg.
Zo kwam ik langs dit rijtje "grafstenen" en moest terloops aan Alamo Square in San Francisco denken. Beetje gezocht natuurlijk maar er zit iets in.
Zo kwamen mijn gedachten terug bij onze trips van vorig jaar naar Californië en op Tesla. Ik heb heel lang en diep lopen nadenken over de recente "geruchten" rondom aanpassingen aan de SuC's, de extra CCS kabel en ben toch voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik er echt niet meer in kan zien dan een gerucht.

Wie weet kan iemand hier iets mee anders is het afwachten :)
Het is natuurlijk niet zo waarschijnlijk dat men eerst 30 palen in Breukelen neerzet om ze een paar maanden later weer open te slopen om er er CCS plug aan te fröbelen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het is natuurlijk niet zo waarschijnlijk dat men eerst 30 palen in Breukelen neerzet om ze een paar maanden later weer open te slopen om er er CCS plug aan te fröbelen.

Precies. Als er al CCS geintroduceert wordt dan lijkt me dat met SuCV3, en dan zou ik gaandeweg telkens per lokatie een of meer kasten + bijbehorende stalls vervangen door de nieuwe versie. Gelijkopgaand met de introductie van de M3 in die regio.
 
Maar als Model 3 een CCS input krijgt zou deze nog steeds met de huidige SuC connector kunnen laden lijkt mij.

Dat CCS op de v3 komt lijkt mij dan ook logischer voor hoger vermogen.

Tesla maakt nu de keuze door te gebruiken wat ze hebben om de uitrol niet stil te zetten en vervangen later weer.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Inderdaad, het kost hen volgens mij minder om over een jaar een hele transformatie te starten over het bestaande netwerk. Dan momenteel de uitbreidingen die fors bezig zijn te verhinderen door een nieuwe kabel aan het huidige design toe te voegen terwijl de huidige SUC stalls en omvormers gewoon in massaproductie zitten.

Dat de Model 3 bovendien gewoon kan laden aan de SUC met de Type 2 stekker maakt het voor Tesla makkelijker om deze transformatie even uit te stellen.

Ik neem aan dat de nieuwe Roadster in Europa alvast wél een CCS zal krijgen, en met zijn enorme batterij misschien wel eens het eerste merk gaat zijn dat die CCS chargers van de concurrentie als eerste ten volle zal kunnen benutten.
 
Maar als Model 3 een CCS input krijgt zou deze nog steeds met de huidige SuC connector kunnen laden lijkt mij.

Dat CCS op de v3 komt lijkt mij dan ook logischer voor hoger vermogen.

Tesla maakt nu de keuze door te gebruiken wat ze hebben om de uitrol niet stil te zetten en vervangen later weer.

Ik heb het van mij bekende vermoeden, Wido, dat er van een CCS kabel in het geheel geen sprake is of zal zijn voor de komende tijd. Model 3 laadt gewoon aan de SuC maar kan volgens berichten ook CCS (en AC) laden (min. 11 Kw, moet je er tegenwoordig bij zeggen). CCS lijkt mij zeer waarschijnlijk :) Roadster straks natuurlijk ook.
 
Als ik op doorreis ben wil ik ook reizen. Nu hoef ik niet continue 160km/h te rijden, maar de 'flow' van de reis gaat er wat mij betreft uit als je wéér op de parkeerplaats van een hotel staat waar je je kan afvragen of je een toilet kan vinden of even wat te drinken kan krijgen.

Ik vind het net goed dat de flow er even uit is. Wandelingetje, boodschap, hapje, niet altijd in de leukste omgeving maar af en toe wel eens een verrassinkje: vb:
  • Modena IT, toevallig bij een wandeling op een plaatselijke markt terecht gekomen
  • Melide CH. Prachtig terras aan het meer van Lugano
  • Beckenried CH: zwempartijtje in het vierwoudstedenmeer
  • Mulhouse FR: duik in het zwembad van Golden Tulip
  • Metz, Orange FR: koopcentrum
  • Macon FR, wandeling langs de Rhone
  • Châlons-en-champagne FR: alles voorzien om je wagen te wassen, mooi privé initiatief
  • Verviers BE: nabij het stadscentrum
Denk dat ik zowat de helft van de laders opgenoemd heb waar ik geweest ben.
Je mist wat als je niet moet laden.
 
Ik vind het net goed dat de flow er even uit is. Wandelingetje, boodschap, hapje, niet altijd in de leukste omgeving maar af en toe wel eens een verrassinkje: vb:
  • Modena IT, toevallig bij een wandeling op een plaatselijke markt terecht gekomen
  • Melide CH. Prachtig terras aan het meer van Lugano
  • Beckenried CH: zwempartijtje in het vierwoudstedenmeer
  • Mulhouse FR: duik in het zwembad van Golden Tulip
  • Metz, Orange FR: koopcentrum
  • Macon FR, wandeling langs de Rhone
  • Châlons-en-champagne FR: alles voorzien om je wagen te wassen, mooi privé initiatief
  • Verviers BE: nabij het stadscentrum
Denk dat ik zowat de helft van de laders opgenoemd heb waar ik geweest ben.
Je mist wat als je niet moet laden.


Ik ben op terugreis uit Italië expres langs een aantal nieuwe Superchargers gereden waar ik nog niet was geweest.
En het is fantastisch hoe het netwerk wordt uitgebreid. En een aantal lokaties zijn prachtig (Horst, Verazze).
Maar anderen....: Oftringen in Zwitserland, 14 stalls dus Tesla verwacht hier kennelijk nogal wat drukte.
Eerst weer de verplichte drie rotondes rijden om er te komen, vervolgens ‘s nachts achteraf parkeren achter een of ander bioscoop gebouw. Manmanman, ik voelde me alsof ik moest schamen ofzo dat ik mijn auto moest opladen. Of dat ik een pakketje drugs moest afhalen :confused:

Komop Tesla, als Ionity de laders pontifikaal bij de Rastette kan plaatsen dan kunnen jullie dat ook!
De auto’s mogen gezien worden hoor.
 
  • Like
Reactions: widodh