Hans Noordsij
Well-Known Member
De Model 3 kan aan de SuC laden, maar de huidige SuC-implementatie heeft zijn grens al bereikt. De Type 2-connector ondersteunt geen hogere laadsnelheden dan nu worden aangeboden, het is een fysieke grens. Elon heeft bevestigd dat Superchargers in de toekomst hogere laadsnelheden gaan ondersteunen (Supercharger V3) en screenshots van een Model 3 in Factory Mode laten zien dat de Model 3 al 210kW kan laden. Type 2 blijft voor AC-laden aan straatpaaltjes, maar gaat in de nabije toekomst zeker niet meer gebruikt worden voor DC-laden op nieuwe auto's.
Echter, Tesla kan niet alle auto's die al op de weg zijn gaan retrofitten met CCS. Een adapter is een oplossing maar niet gebruiksvriendelijk. Twee kabels blijft het beste van twee werelden. Het enige nadeel is dat het er misschien iets minder elegant uit ziet, maar ik kan me een design voorstellen (retrofit bij de bestaande SuCs) waar dit enigszins netjes kan worden opgelost. De ene kabel kan van rechtsboven komen en linksboven worden opgehangen, en de andere kabel doet het andersom.
Dit klinkt voor mij erg onlogisch, heb je ergens een bron? De EU heeft CCS als standaard gekozen, Tesla zal mee moeten. Het is voor Tesla-eigenaren beter, want die willen ook kunnen snelladen buiten het netwerk van Tesla. Het is voor Tesla beter, want ze kunnen hun SuCs wellicht delen met andere autofabrikanten. Zie je dit anders?
Het blijven natuurlijk geruchten. Maar een concreet verhaal waarin alles past had ik nog niet langs zien komen en dit klinkt erg geloofwaardig. De bron lijkt me redelijk betrouwbaar. De timing klopt ook wel, aangezien de voorbereidingen voor Model 3 in Europa nu moeten gaan beginnen.
Nogal stellig. Destijds is ooit verteld dat de grens voor de huidige connector rond de 200 Kw ligt. Met wat aanpassing, wellicht koeling in combinatie met, zodra er echt hogere vermogens gaan komen, een gekoelde kabel, kan dat nog wat omhoog tot de grens die Tesla zelf heeft gegeven, rond 220 Kw. Hoger dan dat zal het niet worden.
De Supercharger 3, zie hieronder, zal eind van het jaar worden gepresenteerd en daarna zullen het eerst de nieuwe zijn die techniek hebben en daarna zullen bestaande geüpgraded worden zodat als er echt sneller geladen moet gaan worden, ongeveer wanneer Roadster en daarna S en X met nieuwe packs komen, dat naadloos aansluit.
Model 3, die kort daarna al in grote aantallen hier komen, wellicht de eersten al eerder, zou in dat scenario niet aan de SuC kunnen laden totdat er een extra kabel bij zou zijn komen te hangen. Dat is hoogst onwaarschijnlijk. Daarom zal de type 2 poort net als nu zowel AC als SuC ondersteunen.
Daarnaast kan Model 3 aan elke CCS lader laden (als hij wil).
Bij SuC 3 moeten we, naar wat ik zo links en rechts heb opgevangen, vooral denken aan de schakeling waardoor het vermogen, zoals in Breukelen nu 14 x 145 Kw, een dikke 2.000 Kw, verdeeld worden over grotere groepen dan alleen A en B. Bijvoorbeeld de blokken van 7 gelijkrichters voeden 14 stalls. De kans dat je dan het laden begint met minder dan, voor de huidige auto's, 118 tot 120 Kw, is dan veel kleiner want dan zouden er van die 14 stalls 7 min of meer gelijk met laden begonnen zijn vanuit een heel lage SoC.
Dat zou een enorme vooruitgang zijn, want dat betekent ook dat je de extra 20 minuten die je nu kwijt bent omdat je het in het begin moet doen met de leftover van de buurman niet meer tegenkomt. Dat geeft weer een snellere doorstroming aan de SuC.
Waar we m.i. ook iets kunnen verwachten is het begin van overkappingen, wat extra amenities op de lokatie, zonnepanelen en velden/daken in de omgeving, powerpacks ofwel de stappen naar het off-grid gaan van de Superchargers, iets wat zeer duidelijk in het vooruitzicht is gesteld.
Natuurlijk kan ik niets bevestigen maar ik heb een beetje de indruk dat de technicus het forumlid wat om de tuin heeft geleid.
Natuurlijk kan het ook dat men alsnog beleid heeft gewijzigd en dan ligt het weer anders, dus mijn slag om de arm voor die situatie.
Verder rest ik mijn case zoals te begrijpen is.
Last edited: