Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Andere fabrikanten slaan alarm over tekort aan snelladers, blijkbaar lukt het hun dus niet om een goed netwerk op te zetten. Het is Tesla wel gelukt, zo goed zelf dat je nu worden opengesteld voor fabrikanten die hun zaakjes niet goed voor elkaar hebben.

Tekort aan subsidies zeker 😉 en wat ik dan helemaal niet begrijp is wat fastned in Belgie doet…grote daken, prime locations en 4 laders…(ik kan mij vergissen maar)

mmm…en wie is de federatie van autofabrikanten? Diegene die liever nog wat ICE slijten?
 
Ja, precies dat (die tarieven) is de reden dat er denk ik nog meer te zeggen valt van wat Tesla nu doet. Velen zeggen: dit bevordert het elektrische rijden. Maar met deze lage prijzen zorg je er wellicht voor dat er weinig markt overblijft voor Ionity, Fastnet, etc. Dat betekent misschien wel eens dat er juist een rem komt op de snelladers van alle anderen. En dat zou Tesla met extra SuCs allemaal gaan in no time gaan compenseren? Ik denk vooral dat we als Tesla rijders een hoop meer moeten gaan wachten tijdens vakanties en ritten op momenten die populair zijn; maw op momenten dat het ertoe doet. Want ik laad normaal gesproken door het jaar heen ook vooral thuis. Maar het is juist tijdens allerlei vakanties dat je die SuCs wel nodig hebt. En dan zijn ze zelfs nu al druk. Laat staan met alle andere EVs erbij wellicht mede omdat die andere netwerken allemaal half over de kop gaan of juist geen geld meer overhouden voor uitbreiding. En je kunt zo'n Tesla abo per direct of maand afsluiten, dus dat gaan er veel voor alleen de vakantie doen, resulterend in net zo lage tarieven als Teslarijders. Ik ben niet enthousiast, zoals je kan lezen. Niet voor mezelf, maar ook niet voor EV adaptatie in het algemeen, zoals hierboven beschreven. Tesla gaat die extra benodigde capaciteit (die er heel snel nodig zal zijn) zeker niet op tijd kunnen compenseren met extra SuCs. Dat kost sowieso gewoon veel meer tijd (als het al gebeurt). En wat bereik je dan als Tesla. Een monopolie op snelladers? Hoe past dat in het beeld van als doel hebben EV in het algemeen willen bevorderen? Als dit openstellen zou moeten gebeuren, dan denk ik dat het sowieso voor alleen een paar stalls per locatie en met veel hogere tarieven moet en zonder abo's (competitie ook in leven houden, niet-Tesla's alleen aantrekken als men bij andere opties niet terecht kan, etc.).
Als je de commentaren op autoblog leest dan zie je dat de PHEVs en Golf E’tjes hier gretig gebruik van gaan maken.
geen schroom om met 50kWh en minder te komen laden. Zeker met die prijzen, als dit aanslaat gaan vooral wij erop achteruit, denk ik persoonlijk maar goed, we gaan het zien…
 
  • Like
Reactions: coolname
Nee, denk het niet. Stroom kost inkoop ongeveer 0,07-0,09. Dus mooie winstmarges voor Tesla. En ze leveren groene stroom, dus goed voor het milieu. En het tarief ligt *iets* onder thuisladen per kw, maar door het abonnementsgeld is thuisladen goedkoper.

Mooie manier om de andere laadnetwerken onder druk te zetten om de prijzen wat normaler te maken. Bij Newmotion 66 ct/kw voor snelladen, dus 40 euro voor een volle accu (~60kw). Niet zoveel verschil met diesel per km.
Het gaat niet zozeer om de concurrentie met andere aanbieders van snelladers maar om die met de traagladers. Dit brengt mensen bij een SUC die perfect aan een AC lader kunnen. Vermits de prijs 10€c lager ligt, bestaat de verleiding om onnodig te gaan snelladen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Als je de commentaren op autoblog leest dan zie je dat de PHEVs en Golf E’tjes hier gretig gebruik van gaan maken.
geen schroom om met 50kWh en minder te komen laden. Zeker met die prijzen, als dit aanslaat gaan vooral wij erop achteruit, denk ik persoonlijk maar goed, we gaan het zien…
In dat geval zou Tesla alleen auto‘s moeten toelaten die een minimale piek laadsnelheid kunnen halen van bv 100kWh.
 
Denk ook niet dat er nu stress zou moeten zijn. Deze pilot is op niet zo hele drukke plekken of met voldoende stalls.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is straks als dit een geslaagde pilot is. Juist omdat het SuC's zijn waar dit wel makkelijk kan. Dan gaan we dit in heel europa krijgen? Ken wel wat SuC's opnoemen waar je dit vooral niet moet doen in Frankrijk, Zwitserland of Italië.
 
  • Like
Reactions: coolname
Ik was er gister met mijn non-tesla. Blokkeerde idd de stall naast mij. Het werkte perfect met de app. Heerlijk; geen kaartje of tag nodig om te kunnen laden.
De laadsnelheid van mijn non-tesla is veel lager dan die van de meeste tesla's en zag enkele 3's komen en gaan terwijl ik er al die tijd stond. Een duidelijkere reclame kun je niet krijgen; "Ik wil ook zo'n tesla" zullen er velen gaan denken. Ik maak mij echter wel zorgen om de beschikbaarheid. Zou het toch wel vervelend vinden als ik een keer moet snelladen(bv vakantie) dat dan alle stalls bezet blijken. In italie is in het hoogseizoen, elke extra auto er 1 teveel...
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik was er gister met mijn non-tesla. Blokkeerde idd de stall naast mij. Het werkte perfect met de app. Heerlijk; geen kaartje of tag nodig om te kunnen laden.
De laadsnelheid van mijn non-tesla is veel lager dan die van de meeste tesla's en zag enkele 3's komen en gaan terwijl ik er al die tijd stond. Een duidelijkere reclame kun je niet krijgen; "Ik wil ook zo'n tesla" zullen er velen gaan denken. Ik maak mij echter wel zorgen om de beschikbaarheid. Zou het toch wel vervelend vinden als ik een keer moet snelladen(bv vakantie) dat dan alle stalls bezet blijken. In italie is in het hoogseizoen, elke extra auto er 1 teveel...

Wat was jouw non-Tesla?

Overbezetting zal waarschijnlijk wel mee gaan vallen, alleen stalls met structureel <50% bezetting doen mee aan de proef en ik begreep dat dit ook voor toekomstige stalls zal zijn als ze worden opengesteld.
 
godmiljaar;), jij weet ook elke discussie of opmerking richting het kleineren van andere merken te draaien.

You hate him for it, you love him for it :)

Ik mag @wooter wel... mensen moeten alleen niet zo happen op z'n roze bril. Daar kan ik zoals jouw opmerking dan weer smakelijk van genieten tijdens m'n koffie break.
 
Hoe zit het eigenlijk met de navigatiesystemen van die non tesla’s? Werkt dat ook met van punt A naar punt B en hier zijn voorstellen waar je in tussentijd best kan laden? Kan me voorstellen dat die van Tesla er helemaal niet gaan inzitten?
 
Werkt dat ook met van punt A naar punt B en hier zijn voorstellen waar je in tussentijd best kan laden? Kan me voorstellen dat die van Tesla er helemaal niet gaan inzitten?

Uhm, is er uberhaupt iemand die bijna lange trips ABRP niet gebruikt?

ABRP past het even aan dat per SuC's non-Tesla's zijn toegestaan en ABRP zal elke non-Tesla SuC perfect meenemen in de navigatie.

Geen idee of ABRP Apple Carplay of Android Auto toestaat maar zo ja dan zie daar de oplossing want al die andere big auto merken ondersteunen deze.
 
ABRP is heel populair bij niet-Tesla's omdat die niet-Tesla's vaak wel Apple CarPlay of Android Auto ondersteunen, en barslecht zelf naar laadpunten navigeren. Veel auto navi's missen het verschil tussen een AC laadpaal en een snellader, en zo kan je dus regelmatig rijtesten van amateur journalisten vinden die klagen dat ze 6 uren moesten laden met hun hyper moderne niet-Tesla EV omdat ze de navigatie achterna reden.

En dan heb je ook nog de smakelijke missers zoals een VW die aangeeft dat ie een oliebeurt nodig heeft of wordt genavigeerd naar een tankstation, inclusief de laatst gekende prijzen voor benzine en diesel.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Gumball and RobsEV
Hoe zit het eigenlijk met de navigatiesystemen van die non tesla’s? Werkt dat ook met van punt A naar punt B en hier zijn voorstellen waar je in tussentijd best kan laden? Kan me voorstellen dat die van Tesla er helemaal niet gaan inzitten?
Los van carplay, Android automotive etc: de merken waar dit met de nieuwste modellen kan, zijn i.i.g. BMW, Mercedes en Audi. Uiteraard worden de Tesla SuCs (nog) niet vermeld.
 
Nu, je mag ook niet vergeten dat al die navigatie-databanken een rommeltje zijn. Tesla laat niet alle snelladers zien, omdat de databank die zij gebruiken niet volledig is. Er is de Openchargemap.org, gebaseerd op Openstreetmap, maar die zijn niet gesynchroniseerd met mekaar. Er is de kaart die NewMotion gebruikt, maar dat is niet dezelfde als die van ChargeMap. Er is soms wel overlap, maar niet 100%, en niet alle crowdsource databanken syncen met mekaar want iedereen claimt zijn eigen auteursrecht.

Ik bedoel maar, kijk waar ABRP zijn info vandaan haalt:
1636023190685.png
 
  • Informative
Reactions: Epyx
Die zijn alleen geen bedreiging..

Als je ineens een club krijgt die en goedkoper en veel meer laadplaatsen kent, daarmee maak je jezelf overbodig.
Of de SuCs een bedreiging worden is nog maar af te wachten: hangt van het succes van de pilot af én vervolgens hoe/waar etc de SuCs opengesteld gaan worden.
Met jouw gedachtengang zou je dan ook verwachten dat b.v. Fastned er uit gehaald wordt als ze de prijzen flink gaan verlagen?