Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij is het openstellen een goede zaak. Ik vermoed dat ik er af en toe van gebruik zal/zou maken.
Ik begrijp alleen niet waarom de abonnement-formule gecreëerd werd. Daardoor kan een niet-Tesla aan dezelfde prijs laden als een Tesla en, nog belangrijker, goedkoper dan aan publieke AC-laadpalen. Je trek dus oneigenlijk gebruik aan.
Zonder de abonnement-formule krijg je alleen mensen die echt moeten laden.
 
Ik begrijp alleen niet waarom de abonnement-formule gecreëerd werd. Daardoor kan een niet-Tesla aan dezelfde prijs laden als een Tesla en, nog belangrijker, goedkoper dan aan publieke AC-laadpalen. Je trek dus oneigenlijk gebruik aan.
Ik denk dat het doel ervan is om de IONITY's van de wereld aan de kaak te stellen. Woekerprijzen voor elektriciteit gaat echt nergens over.

Dus ja, kan je je Taycan aan Super 98 laden bij IONITY, of kom lekker bij Tesla laden. En tegelijk moet je de Tesla app gebruiken, die veel beter in mekaar zit dan de Porsche app, en zie je andere Tesla rijders spelletjes spelen op het grote scherm, en besef je misschien dat je Taycan wel een erg mooie Nokia 6110 of Blackberry is.
 
Ik denk dat het doel ervan is om de IONITY's van de wereld aan de kaak te stellen. Woekerprijzen voor elektriciteit gaat echt nergens over.

Dus ja, kan je je Taycan aan Super 98 laden bij IONITY, of kom lekker bij Tesla laden. En tegelijk moet je de Tesla app gebruiken, die veel beter in mekaar zit dan de Porsche app, en zie je andere Tesla rijders spelletjes spelen op het grote scherm, en besef je misschien dat je Taycan wel een erg mooie Nokia 6110 of Blackberry is.
godmiljaar;), jij weet ook elke discussie of opmerking richting het kleineren van andere merken te draaien.
 
In Zwolle staan een hele rij laders die naast de auto staan ipv. achter de auto. Hiermee los je het hele probleem op omdat je vooruit of achteruit in het parkeervak kan inparkeren. Misschien handig voor Tesla om voortaan alle plaatsen op deze manier in te delen en de parkeervakken iets langer te maken.

Screenshot 2021-11-03 at 18.26.52.png
 
Last edited:
In Zwolle staan een hele rij laders die naast de auto staan ipv. achter de auto. Hiermee los je het hele probleem op omdat je vooruit of achteruit in het parkeervak kan inparkeren. Misschien handig voor Tesla om voortaan alle plaatsen voortaan op deze manier in te delen en de parkeervakken iets langer te maken.

View attachment 728901
Helpt weinig, want als je plug aan de verkeerde kant zit, blokkeer je nog altijd de stall naast je.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and RobsEV
godmiljaar;), jij weet ook elke discussie of opmerking richting het kleineren van andere merken te draaien.
Is toch niet moeilijk? Taycan is een mooie auto, grote optielijst, maar is ook prijzig en de software is gat-achterlijk.

Dit is letterlijk het moment waarop OEM's zeggen:
“We’ve learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone,” he said. “PC guys are not going to just figure this out. They’re not going to just walk in.”
De quote is van Ed Collegian, in 2006 CEO van Palm, over de geruchten dat Apple een mobiele telefoon ontwikkelde.
 
Voor mij is het openstellen een goede zaak. Ik vermoed dat ik er af en toe van gebruik zal/zou maken.
Ik begrijp alleen niet waarom de abonnement-formule gecreëerd werd. Daardoor kan een niet-Tesla aan dezelfde prijs laden als een Tesla en, nog belangrijker, goedkoper dan aan publieke AC-laadpalen. Je trek dus oneigenlijk gebruik aan.
Zonder de abonnement-formule krijg je alleen mensen die echt moeten laden.
Ik sta er niet raar van op te kijken als er na de 'pilot' nog wat gesleuteld gaat worden aan de prijsstelling. Een nieuwe benzinepomp heeft vaak ook de eerste periode een gereduceerd tarief. (soms zelfs onder de kostprijs)
 
Ik sta er niet raar van op te kijken als er na de 'pilot' nog wat gesleuteld gaat worden aan de prijsstelling. Een nieuwe benzinepomp heeft vaak ook de eerste periode een gereduceerd tarief. (soms zelfs onder de kostprijs)
Perfect tarief, bij 60kwh:

60 * €0,25 + 13 = 27 euro (abbo)
60 * €0,58 + 0 = 34 euro

Dus bij 1x laden heb je al voordeel bij een abbo. Die je toch vergeet uit te zetten. En als je eenmaal een Tesla abbo hebt, zoek je automatisch andere Tesla laders.
 
  • Informative
Reactions: wooter
Ik sta er niet raar van op te kijken als er na de 'pilot' nog wat gesleuteld gaat worden aan de prijsstelling. Een nieuwe benzinepomp heeft vaak ook de eerste periode een gereduceerd tarief. (soms zelfs onder de kostprijs)

Ik vind vooral opvallend dat IONITY een contract van een jaar vereist, en IONITY Passport een maandelijkse kost van €18 betekent, en een kWh-tarief van 35 cent.

Met Tesla tarieven knijp je IONITY toch quasi dood als dit Europees uitgerold wordt?
 
En een tarief dat lager ligt dan 11 kW AC laden, is toch ook een vreemde keuze.
Dat is maar de vraag wat je wil bereiken.

Als je kijkt naar een kost plus berekening dan kan een 11kw AC theoretisch goedkoper zijn dan thuis laden en een SuC kan nog goedkoper zijn ivm met nog lagere grootverbruikersprijzen.

Met een dergelijke tarief kan je nog steeds goed geld verdienen maar het net even te moeilijk maken voor de concurrentie.
 

Ik vind vooral opvallend dat IONITY een contract van een jaar vereist, en IONITY Passport een maandelijkse kost van €18 betekent, en een kWh-tarief van 35 cent.

Met Tesla tarieven knijp je IONITY toch quasi dood als dit Europees uitgerold wordt?
Ja, precies dat (die tarieven) is de reden dat er denk ik nog meer te zeggen valt van wat Tesla nu doet. Velen zeggen: dit bevordert het elektrische rijden. Maar met deze lage prijzen zorg je er wellicht voor dat er weinig markt overblijft voor Ionity, Fastnet, etc. Dat betekent misschien wel eens dat er juist een rem komt op de snelladers van alle anderen. En dat zou Tesla met extra SuCs allemaal gaan in no time gaan compenseren? Ik denk vooral dat we als Tesla rijders een hoop meer moeten gaan wachten tijdens vakanties en ritten op momenten die populair zijn; maw op momenten dat het ertoe doet. Want ik laad normaal gesproken door het jaar heen ook vooral thuis. Maar het is juist tijdens allerlei vakanties dat je die SuCs wel nodig hebt. En dan zijn ze zelfs nu al druk. Laat staan met alle andere EVs erbij wellicht mede omdat die andere netwerken allemaal half over de kop gaan of juist geen geld meer overhouden voor uitbreiding. En je kunt zo'n Tesla abo per direct of maand afsluiten, dus dat gaan er veel voor alleen de vakantie doen, resulterend in net zo lage tarieven als Teslarijders. Ik ben niet enthousiast, zoals je kan lezen. Niet voor mezelf, maar ook niet voor EV adaptatie in het algemeen, zoals hierboven beschreven. Tesla gaat die extra benodigde capaciteit (die er heel snel nodig zal zijn) zeker niet op tijd kunnen compenseren met extra SuCs. Dat kost sowieso gewoon veel meer tijd (als het al gebeurt). En wat bereik je dan als Tesla. Een monopolie op snelladers? Hoe past dat in het beeld van als doel hebben EV in het algemeen willen bevorderen? Als dit openstellen zou moeten gebeuren, dan denk ik dat het sowieso voor alleen een paar stalls per locatie en met veel hogere tarieven moet en zonder abo's (competitie ook in leven houden, niet-Tesla's alleen aantrekken als men bij andere opties niet terecht kan, etc.).
 
  • Like
Reactions: MaH
En een tarief dat lager ligt dan 11 kW AC laden, is toch ook een vreemde keuze.
Nee, denk het niet. Stroom kost inkoop ongeveer 0,07-0,09. Dus mooie winstmarges voor Tesla. En ze leveren groene stroom, dus goed voor het milieu. En het tarief ligt *iets* onder thuisladen per kw, maar door het abonnementsgeld is thuisladen goedkoper.

Mooie manier om de andere laadnetwerken onder druk te zetten om de prijzen wat normaler te maken. Bij Newmotion 66 ct/kw voor snelladen, dus 40 euro voor een volle accu (~60kw). Niet zoveel verschil met diesel per km.