Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Of de SuCs een bedreiging worden is nog maar af te wachten: hangt van het succes van de pilot af én vervolgens hoe/waar etc de SuCs opengesteld gaan worden.
Met jouw gedachtengang zou je dan ook verwachten dat b.v. Fastned er uit gehaald wordt als ze de prijzen flink gaan verlagen?

Die kans dat Fastned dat gaat doen is gering omdat ze daarmee hun eigenbestaansrecht ondermijnen.
Ook al zouden ze het doen dan is FastNed geen concurrentie omdat ze dan net als iedere willekeurig benzine merk geen concurrentie zouden zijn voor de auto merken.

Als de openstelling van de SuC's een succes is en Tesla zou hevig investeren in uitbreiding dan zou dit voor de andere automerken zijn als VW in 1960 overal benzinepompen zou gaan openen en daar de VW-rijders voor de helft van de prijs voorzien van benzine.
Andere auto fabrikanten zouden daar iets mee moeten om zichzelf niet uit de markt te prijzen.

Dit idee is overigens van de legacy auto makers met het oprichten van Ionity.
Daar is laden voor de leden iets goedkoper dan bijv. met je Tesla.
Tesla doet nu hetzelfde maar dan nog beter.
Het probleem voor Ionity is dat Tesla's hun netwerk kunnen missen. Andersom is er een enorme behoefte aan de mogelijkheid om op het Tesla netwerk te kunnen laden.
 
Of de SuCs een bedreiging worden is nog maar af te wachten: hangt van het succes van de pilot af én vervolgens hoe/waar etc de SuCs opengesteld gaan worden.
Met jouw gedachtengang zou je dan ook verwachten dat b.v. Fastned er uit gehaald wordt als ze de prijzen flink gaan verlagen?
Voor IONITY vond iedereen al de prijzen van Fastned aan de hoge kant. Met IONITY is dat niet veranderd. Met het open stellen van de superchargers hoop ik inderdaad dat IONITY de wind uit de zeilen gehaald wordt en alle partijen redelijke prijzen beginnen vragen.

In 4,5 jaar/167000km heb ik nog nooit geladen aan IONITY, en 1 keer aan Fastned om te proberen.
 
Voor IONITY vond iedereen al de prijzen van Fastned aan de hoge kant. Met IONITY is dat niet veranderd. Met het open stellen van de superchargers hoop ik inderdaad dat IONITY de wind uit de zeilen gehaald wordt en alle partijen redelijke prijzen beginnen vragen.

In 4,5 jaar/167000km heb ik nog nooit geladen aan IONITY, en 1 keer aan Fastned om te proberen.

Hmm, 90.000km in 3,5 jaar en alleen nog maar thuis en een handje vol SuC's bij lange reizen.
Ik heb 3,5 jaar geleden een laadpas aangevraagd en nog nooit gebruikt of nodig gehad zo goed is het SuC netwerk.
 
Uhm, is er uberhaupt iemand die bijna lange trips ABRP niet gebruikt?

ABRP past het even aan dat per SuC's non-Tesla's zijn toegestaan en ABRP zal elke non-Tesla SuC perfect meenemen in de navigatie.

Geen idee of ABRP Apple Carplay of Android Auto toestaat maar zo ja dan zie daar de oplossing want al die andere big auto merken ondersteunen deze.

Hier iemand die zonder ABRP een lange reis maakt.
Al verschillende keren naar Oostenrijk/Italie/Zwitserland (950 - 1285 km op 1 dag).
Zonder pasjes, druppels of app ;) .

Berijders van andere merken zouden dit erg naïef/link vinden maar ik voel me er prima bij. En m'n vrouw+kinderen ook. Relaxt van SUC naar SUC en onderweg even kijken of SUC eerder of later beter past qua lunch/koffie/plaspauze/aantal ladingen/etc. Het zal ongetwijfeld iets sneller of efficiënter kunnen met allerlei andere hulpmiddelen erbij maar voor ons dit de meest relaxte wijze van (zorgeloos!) reizen. Zelfs na 1.285 km (nabij Venetie) op 1 dag stappen we uitgerust uit de auto. En bij iedere laadplek weer een verrassing wat er te doen is. Met IEC ging het (iets) sneller maar we genieten op deze wijze meer van onze reis :cool: .
 
Hier iemand die zonder ABRP een lange reis maakt.
Al verschillende keren naar Oostenrijk/Italie/Zwitserland (950 - 1285 km op 1 dag).
Zonder pasjes, druppels of app ;) .

Berijders van andere merken zouden dit erg naïef/link vinden maar ik voel me er prima bij. En m'n vrouw+kinderen ook. Relaxt van SUC naar SUC en onderweg even kijken of SUC eerder of later beter past qua lunch/koffie/plaspauze/aantal ladingen/etc. Het zal ongetwijfeld iets sneller of efficiënter kunnen met allerlei andere hulpmiddelen erbij maar voor ons dit de meest relaxte wijze van (zorgeloos!) reizen. Zelfs na 1.285 km (nabij Venetie) op 1 dag stappen we uitgerust uit de auto. En bij iedere laadplek weer een verrassing wat er te doen is. Met IEC ging het (iets) sneller maar we genieten op deze wijze meer van onze reis :cool: .

Idd alleen bij de eerste lange trip ook een planning met ABRP gemaakt. Het toen toch maar door de auto laten regelen en dat was prima bevallen.
 
Voor IONITY vond iedereen al de prijzen van Fastned aan de hoge kant. Met IONITY is dat niet veranderd. Met het open stellen van de superchargers hoop ik inderdaad dat IONITY de wind uit de zeilen gehaald wordt en alle partijen redelijke prijzen beginnen vragen.

Hier ben ik het helemaal mee eens: ook ik hoop dat door de marktwerking/concurrentie met SuC de prijzen van de overige aanbieders gaan dalen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik heb er geen problemen mee maar hoe gaan ze de non Tesla's beboeten als ze een stall te lang bezetten?
Zolang wij bij de drukste laadpunten voorrang krijgen dan heb ik er niets op tegen.
Het zal natuurlijk wel een vertekend beeld geven als ze allemaal twee plaatsen moeten innemen, je gaat ervanuit dat er plaats is maar als je dan aankomt is er geen omdat één auto twee plaatsen inneemt.
Voor diegene die willen overstappen naar een ander merk wordt de drempel zo wel lager want het argument van het superchargernetwerk valt weg zo.
 
Ik heb er geen problemen mee maar hoe gaan ze de non Tesla's beboeten als ze een stall te lang bezetten?
Zolang wij bij de drukste laadpunten voorrang krijgen dan heb ik er niets op tegen.
Het zal natuurlijk wel een vertekend beeld geven als ze allemaal twee plaatsen moeten innemen, je gaat ervanuit dat er plaats is maar als je dan aankomt is er geen omdat één auto twee plaatsen inneemt.
Voor diegene die willen overstappen naar een ander merk wordt de drempel zo wel lager want het argument van het superchargernetwerk valt weg zo.

Worden idle fees ook in rekening gebracht bij Niet-Tesla's?
Ja. Zowel voor Tesla-eigenaren als voor Niet-Tesla's gelden dezelfde regels en tarievenstructuur om ervoor te zorgen dat laadplaatsen zo snel mogelijk weer beschikbaar komen. Meer informatie over hoe de idle fee werkt.

'idle fee' per land

Land/regioValutaIdle fee (per minuut)Idle fee (per minuut) wanneer het station 100% bezet is
AustraliëAUD$0.50$1.00
OostenrijkEUR€0,50€1,00
BelgiëEUR€0,50€1,00
CanadaCAD$0.50$1.00
ChinaCNY¥ 3.20¥ 6.40
KroatiëHRK3,00 kn6,00 kn
Tsjechische RepubliekCZK10 Kč20 Kč
DenemarkenDKKkr. 3,00kr. 6,00
FinlandEUR€0,50€1,00
FrankrijkEUR€0,50€1,00
DuitslandEUR€0,50€1,00
Hong KongHKDHK$4HK$8
IJslandISK75 kr150 kr
IerlandEUR€0,50€1,00
ItaliëEUR€0,50€1,00
JapanJPY¥50¥100
LiechtensteinCHFCHF 0.50CHF 1.00
LuxemburgEUR€0,50€1,00
NederlandEUR€0,50€1,00
Nieuw-ZeelandNZD$1.00$2.00
NoorwegenNOKkr. 5kr. 10
PolenPLN2 zł4 zł
PortugalEUR€0,50€1,00
SingaporeSGD$0,50$1,00
SlowakijeEUR€0,50€1,00
SloveniëEUR€0,50€1,00
Zuid-KoreaKRW₩500₩1,000
SpanjeEUR€0,50€1,00
ZwedenSEK5 kr10 kr
ZwitserlandCHFCHF 0.50CHF 1.00
TaiwanTWD15元30元
Verenigd KoninkrijkGBP£0.50£1.00
Verenigde StatenUSD$0.50$1.00
 
  • Informative
Reactions: Hayden
of de grootste lens ook het beste fototoestel?
Bijna, (ik weet daar net zoveel van als van Tesla('s)) en bigger is better, really en de lens is naast de kwaliteit en resolutie van de sensor allesbepalend voor de kwaliteit van je foto's, maar voordat we hier ook een iPhone/Android/Blackberry/Nokia-achtige discussie krijgen: Voor wie dit ook maar leest: Jouw fototoestel is echt het beste, ik geef het onmiddellijk toe..
 
Last edited:
Bijna, (ik weet daar net zoveel van als van Tesla('s)) en bigger is better, really en de lens is naast de kwaliteit en resolutie van de sensor allesbepalend voor de kwaliteit van je foto's, maar voordat we hier ook een iPhone/Android/Blackberry/Nokia-achtige discussie krijgen: Voor wie dit ook maar leest: Jouw fototoestel is echt het beste, ik geef het onmiddellijk toe..
Ik weet er ook heel van, en heb ook heel wat geld bij Canon en Sony achtergelaten. Maar het beste fototoestel is het fototoestel dat je bij je hebt, en het wordt wat gek als de smartphone in je zak zo goed wordt dat je de Canon en Sony gewoon thuis laat.
 
Jongelui. Het gaat hier om een PILOT waarbij onderzocht wordt wat er nodig is om dit te laten werken, vandaar de enqueteurs etcetera. De evaluatie zal zeer grondig zijn, en dat geldt ook voor die van het vervolg na de belangrijkste aanpassingen (kabels langer, aanwijzingen over welke kabel bij welk vak hoort etc etc)en misschien zelfs al met een vakantiepiekje erin. Ik heb nog geen overbezetting gezien door de zeer zorgvuldig gekozen locaties voor deze nulmeting. Het komt allemaal goed en gaat ons nóg meer keuzemogelijkheden plus blijvend goedkoop laden opleveren. Ionity, nie wieder, want er is straks altijd wel een SuC binnen 50 kilometer in heel Europa. Wie wordt daar nou niet blij van? Boeien dat daar andere merken met langere kabels laden, dat houdt het goedkoop. Range neemt bij allen merken al toe en de inwoners zullen in hun eigen land vooral thuis blijven laden in plaats van een toeslag bij Tesla betalen en moeten wachten. Ik kom in Nederland echt zo goed als nooit bij een SuC
 
Ik weet er ook heel van, en heb ook heel wat geld bij Canon en Sony achtergelaten. Maar het beste fototoestel is het fototoestel dat je bij je hebt, en het wordt wat gek als de smartphone in je zak zo goed wordt dat je de Canon en Sony gewoon thuis laat.
dat dus, Ja jouw iphone is qua fotokwaliteit zeker beter dan mijn Nikon FullFrame (35 mm sensor)en ook beter dan mijn iPhone 12. Zit ook een heel grote sensor in, wel 8,5 millimeter denk ik.
maar voordat we hier ook een iPhone/Android/Blackberry/Nokia-achtige discussie krijgen: Voor wie dit ook maar leest: Jouw fototoestel is echt het beste, ik geef het onmiddellijk toe..
Je kunt het niet laten hè
 
Die zijn alleen geen bedreiging..

Als je ineens een club krijgt die en goedkoper en veel meer laadplaatsen kent, daarmee maak je jezelf overbodig.
Wat dacht je van het risico dat zo'n non-Telsa rijder ervaringen uitwisselt tijdens het laden met een Tesla rijder, en er achter komt dat-ie toch beter voor een Tesla had kunnen gaan :cool:
 
Ik heb er geen problemen mee maar hoe gaan ze de non Tesla's beboeten als ze een stall te lang bezetten?
Zolang wij bij de drukste laadpunten voorrang krijgen dan heb ik er niets op tegen.
Het zal natuurlijk wel een vertekend beeld geven als ze allemaal twee plaatsen moeten innemen, je gaat ervanuit dat er plaats is maar als je dan aankomt is er geen omdat één auto twee plaatsen inneemt.
Voor diegene die willen overstappen naar een ander merk wordt de drempel zo wel lager want het argument van het superchargernetwerk valt weg zo.

Tijd voor een DC-verlengsnoer, dan past men gewoon in het juiste parkeervak ;)
 
Ik kom in Nederland echt zo goed als nooit bij een SuC
Herkenbaar hier idem. Alleen op bijvoorbeeld een vakantie in NL laad ik hem dicht bij de locatie even vol. Ook leuk om even te combineren met een lunch bij onze Valk vrienden. Als je een week op een parkeerplaats staat met sentry aan, gaat het hard :rolleyes:

En sommige hotels hebben een destination charger staan, dan is chargen onderweg niet eens nodig...

En dat terwijl ik klem zit tussen twee SuC's (Naarden en Witte Bergen) :cool:

Juist zo ideaal dat auto altijd vol naast het huis staat ....
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy