Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Koffie genomen uit beleefdheid?? Ik zou eerder de neiging hebben om daar rechtstreeks tegen de bar te pissen als ik niet naar de toiletten zou mogen. Idioten.
En omwille van deze mentaliteit beperken meer en meer horecazaken de toegang tot hun sanitair voor klanten.

Als Vlaamse ondernemer vind ik het niet meer dan normaal om een consumptie te nuttigen wanneer je gebruikt maakt van de voorzieningen van een etablissement. Ofwel betaal je voor het gebruik van het sanitair zoals gebruikelijk langs de snelwegen, ofwel nuttig je een consumptie daar waar het gebruik niet betalend is.
 
En omwille van deze mentaliteit beperken meer en meer horecazaken de toegang tot hun sanitair voor klanten.

Als Vlaamse ondernemer vind ik het niet meer dan normaal om een consumptie te nuttigen wanneer je gebruikt maakt van de voorzieningen van een etablissement. Ofwel betaal je voor het gebruik van het sanitair zoals gebruikelijk langs de snelwegen, ofwel nuttig je een consumptie daar waar het gebruik niet betalend is.
Geen probleem om te betalen voor toiletgebruik. Werkt prima in Duitsland, en daarom nog mooi schoon ook. Maar alle Tesla rijders over 1 kam scheren is weer heel wat anders. Ik neem aan dat een SuC extra klandizie oplevert, dus niet zeuren over toiletgebruik. Maar IBIS is een budgethotel, zeker vermijden als je fijn wil overnachten.
 
Geen probleem om te betalen voor toiletgebruik. Werkt prima in Duitsland, en daarom nog mooi schoon ook. Maar alle Tesla rijders over 1 kam scheren is weer heel wat anders. Ik neem aan dat een SuC extra klandizie oplevert, dus niet zeuren over toiletgebruik. Maar IBIS is een budgethotel, zeker vermijden als je fijn wil overnachten.
IBIS is al nooit mijn favoriete overnachtings locatie geweest. Ik noem het altijd gribus.
 
IBIS is al nooit mijn favoriete overnachtings locatie geweest. Ik noem het altijd gribus.
Een IBIS horror verhaal:
Bij Milaan is er aan de zuidkant een SuperCharger bij het hotel: Ibis Styles Melegnano
Deze is kennelijk falliet, of in ieder geval gesloten. Al een tijdje, zo aan de onkruid-begroeing te zien.
Alhoewel de Tesla navigatie aangeeft dat er een toilet, en restaurant is, is er dus niets !!

Het hotel ligt op een afgesloten terrein met een hoog hek eromheen, en je gaat door een poort om bij het parkeerterrein met SuperChargers te komen.
Er is een automatisch hek in de poort (met 2 slagbomen erachter) dat soms dichtgaat, en dan kun je als voetganger er ook niet uit.
Het telefoonnummer dat erbij is gegeven wordt niet opgenomen. De slagboom voor de uitgang is altijd dicht, die voor de ingang altijd open.
Als je van het terrein af wilt, en het hek is dicht, heb je eerst geen idee hoe je dat weer open moet krijgen.
Als je beter kijkt, dan zie je dat er een "oog" is in de slagboom-paal, dat kan zien of er een auto voorstaat.
Als je daar voor gaat zwaaien, dan duurt het een paar minuten, maar dan gaat het hek open. Het zijn spannende minuten wachten 😒
Buiten het terrein, om de hoek zodat niet zichtbaar vanaf de SuperChargers, is er nog een hotel. Daar kun je van de WC gebruik maken. 👍
Maar als het hek weer is dichtgegaan, kun je niet bij het "oog", want dat zit in de slagboom, achter het hek.

1657050273777.png
 
Koffie genomen uit beleefdheid?? Ik zou eerder de neiging hebben om daar rechtstreeks tegen de bar te pissen als ik niet naar de toiletten zou mogen. Idioten.
Als je ko
En omwille van deze mentaliteit beperken meer en meer horecazaken de toegang tot hun sanitair voor klanten.

Als Vlaamse ondernemer vind ik het niet meer dan normaal om een consumptie te nuttigen wanneer je gebruikt maakt van de voorzieningen van een etablissement. Ofwel betaal je voor het gebruik van het sanitair zoals gebruikelijk langs de snelwegen, ofwel nuttig je een consumptie daar waar het gebruik niet betalend is.
Daarnaast ben je toch klant als je koffie neemt dus ik denk dat je dan rustig van het toilet gebruik mag maken. Het zal gaan om mensen die alleen laden en het toilet bezoeken zonder ook maar een cent aan Ibis uit te geven.
 
Ik heb de indruk dat veel etablissementen zich verkeken hebben op de opbrengsten van een SuC. Zeker als ze zelf niets aanlokkelijks in de aanbieding hebben zoals IBIS. In Lokeren, Aarlen of Zaventem zijn wij altijd geneigd om iets te eten in het restaurant.
In Aalst zouden we nog een thee drinken. Maar aan een aantal ibissen en novotels valt echt niets gezelligs te halen.
De baten worden nog minder waar nieuwe modellen op 20 minuten weer weg zijn(V3). Meer dan een drankje lukt niet meer.
gratis laden verdwijnt ook meer en meer. Je haalt dan ook de prijs van je etentje niet meer uit de besparing door gratis te laden. In tegendeel de SyC kost snijdt er diep in.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik heb de indruk dat veel etablissementen zich verkeken hebben op de opbrengsten van een SuC. Zeker als ze zelf niets aanlokkelijks in de aanbieding hebben zoals IBIS. In Lokeren, Aarlen of Zaventem zijn wij altijd geneigd om iets te eten in het restaurant.
In Aalst zouden we nog een thee drinken. Maar aan een aantal ibissen en novotels valt echt niets gezelligs te halen.
De baten worden nog minder waar nieuwe modellen op 20 minuten weer weg zijn(V3). Meer dan een drankje lukt niet meer.
gratis laden verdwijnt ook meer en meer. Je haalt dan ook de prijs van je etentje niet meer uit de besparing door gratis te laden. In tegendeel de SyC kost snijdt er diep in.

Daar heb je een punt! Mooiste oplossing zou zijn als je bij een SuC (bij Hotel) kon aangeven dat je ca 1 uur / 1,5 uur de tijd hebt. Maar dat conflicteert weer met het idee van zo snel mogelijk plaatsmaken voor een nieuwe lader. Nou was het nooit erg druk bij NH hotel Naarden, dus die laadplekken hadden ze niet echt nodig voor hotelgasten....
 
Vandaag terug gekomen van een korte trip naar Zwitserland en weer terug. Het blijft me verbazen dat het zo rustig was bij de SuC's. Maximaal aantal auto's wat ik gezien heb was 3.
We viel me bij Moers (Dld) op dat er 4 verplaatsbare stalls staan. Die had ik nog niet eerder ergens gezien. Zou dit bedoeld zijn als tijdlijke uitbreiding of permanent?
 

Attachments

  • 20220706_123830.jpg
    20220706_123830.jpg
    844.5 KB · Views: 48
Vandaag terug gekomen van een korte trip naar Zwitserland en weer terug. Het blijft me verbazen dat het zo rustig was bij de SuC's. Maximaal aantal auto's wat ik gezien heb was 3.
We viel me bij Moers (Dld) op dat er 4 verplaatsbare stalls staan. Die had ik nog niet eerder ergens gezien. Zou dit bedoeld zijn als tijdlijke uitbreiding of permanent?
Stonden in 2017 (of was het 2018) al aan (wijlen) SuC Gent.
 
Vandaag terug gekomen van een korte trip naar Zwitserland en weer terug. Het blijft me verbazen dat het zo rustig was bij de SuC's. Maximaal aantal auto's wat ik gezien heb was 3.
We viel me bij Moers (Dld) op dat er 4 verplaatsbare stalls staan. Die had ik nog niet eerder ergens gezien. Zou dit bedoeld zijn als tijdlijke uitbreiding of permanent?
De “tijdelijke” stalls staan er al 2 jaar. Zo tijdelijk zijn ze dus niet.
 
Vandaag terug gekomen van een korte trip naar Zwitserland en weer terug. Het blijft me verbazen dat het zo rustig was bij de SuC's. Maximaal aantal auto's wat ik gezien heb was 3.
We viel me bij Moers (Dld) op dat er 4 verplaatsbare stalls staan. Die had ik nog niet eerder ergens gezien. Zou dit bedoeld zijn als tijdlijke uitbreiding of permanent?
Ik zag er deze winter ook een paar op de SuC locatie in Lermoos in Oostenrijk. Geen idee of die ondertussen al zijn vervangen door permanente.
 
Volgens dit bericht zou de Supercharger infrastruktuur maar liefst een vijfde kosten van vergelijkbare andere laadinfrastructuur.
Geen wonder dat Aptera een petitie is begonnen om de Tesla plug ipv de CCS stekker de standaard te maken.



Hoe zou het toch komen dat er in Europa geen fabrikant dat ooit heeft geroepen:rolleyes:
 
Die kostprijs ligt niet enkel aan de plug, maar aan het feit dat Tesla de hele stack in-house bouwt.

De concurrentie moet inkopen bij leveranciers, en dan blijft er bij elke leverancier en tussenleverancier wat marge kleven.
En Tesla moet geen pasjes scannen,kan de installatiekosten spreiden over 8-32 laadpalen ipv 2 à 4, installeert op plaatsen waar de grondeigenaars geen kosten aanrekenen, de korte kabel, hoeveelheidsvoordeel op de fabricatie en installatie (hoeveel meer palen heeft Tesla niet tov de tweede in de lijst qua aantal palen)….
Dat van die korte kabel zal misschien vervallen als ze echt open staan voor niet-teslas, maar die gaan die extra meter wel terugbetalen).
Ze zijn blijkbaar ook veel betrouwbaarder (minder onderhoudskosten dus)
 
  • Like
Reactions: wooter and robertvg
Tesla heeft een paar goede uitgangspunten gekozen. Liever een een flink aantal laders bij elkaar elke 150 of 200 km van elkaar verwijderd dan elke 10 km 2 laders. Maar dan moet je wel auto's hebben die dat bereik hebben. Voor het centrale deel van de VS is het openstellen van superchargers ook zeker voordelig, zowel voor Tesla als voor eigenaars van andere voertuigen.
Maar om dan de tesla plug tot standaard te verheffen, ik weet het niet. Ik denk dat het beter is dat Tesla ook in de VS overal CCS gaat gebruiken.

Tesla heeft vroeger andere fabrikanten aangeboden van hun netwerk gebruik te mogen maken, maar daar is niemand op ingegaan. Slechte zet lijkt me.
 
SuC Eemnes

Auto met 20% en op temperatuur. Ik laad met adapter. Waren maar vier auto's aan het laden.

Laadsnelheid: ongeveer 1 minuut 145, daarna in 5 minuten terug naar 85 en daarna in ca 10 minuten terug naar ca 55.

Ik laad niet vaak bij SuC's maar ga gezien de gestegen electraprijzen dat vanaf nu wat vaker doen. Maar deze snelheid is wel erg laag...
 
SuC Eemnes

Auto met 20% en op temperatuur. Ik laad met adapter. Waren maar vier auto's aan het laden.

Laadsnelheid: ongeveer 1 minuut 145, daarna in 5 minuten terug naar 85 en daarna in ca 10 minuten terug naar ca 55.

Ik laad niet vaak bij SuC's maar ga gezien de gestegen electraprijzen dat vanaf nu wat vaker doen. Maar deze snelheid is wel erg laag...
Een aparte laadgrafiek.

Recent een rit naar en terug van Oostenrijk:

Eching:
1657870183751.png

Hilpoltstein:
1657870207256.png

Wertheim:

1657870254900.png


Limburg:
1657870292309.png