Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak op oudere Model 3: de RDW

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi,

Ik weet dat vele vroege Model 3 bezitters met dezelfde vraag zitten, dus daarom het volgende: Waarom kan de trekhaak niet gemonteerd worden op een oudere Model 3 (levering vóór Juni)? Tesla's verklaring is dat het volgens de EU wetgeving niet is toegestaan.

Nu heb ik heel wat onderzoek gedaan rondom dit onderwerp, en zoals velen al weten heeft de nieuwere Model 3 een andere type goedkeuring (engels: type approval). Nu heb ik veelvuldig met de RDW gesproken, en het schijnt dat Tesla simpelweg een amendement kan aanvragen voor bestaande (en dus oudere) type goedkeuring, daarmee aftermarket trekhaken kan toestaan.

Volgens de RDW is het geval Tesla die niet wil dat achteraf trekhaken worden gemonteerd. Dat kan om heel logische redenen zijn, bijvoorbeeld dat oudere modellen een significant ander chassis hebben, of dat er een heel andere aandrijflijn in zit. En dat is prima, maar Tesla beweert stellig dat de EU wetgeving in de weg zit. Niet Tesla zelf.

Mijn vraag aan het forum: weet iemand van belangrijke fysieke verschillen tussen de oudere Model 3 (pre-Juni) en de nieuwere Model 3? (niet enkel de software).

Groetjes,
Cheesy_09
 
Ik weet niet precies wat de verschillen zijn maar ik denk minimaal.
Wellicht dat iemand met een orginele trekhaak even de achterbumper kan demonteren zodat we de fysieke verschillen kunnen bekijken.

Wat ik wel heb begrepen is dat je bij bepaalde partijen gewoon een trekhaak op je model 3 kan laten bouwen en als je ook trekgewicht wil op je kenteken kan je hiervoor een afspraak maken bij de RDW. Dan schijnen ze bepaalde testen uit te voeren en dan krijg je een trekgewicht op je kenteken. Niet veel maar wel genoeg voor een klein karretje.
 
Dacht maart/april (staat ergens in ander draadje): allemaal dezelfde EU type goedkeuring, dus voor alle model 3's per type met of zonder trekhaak, identieke EU type goedkeuring.
Alleen geen trekgewicht ingeschreven als je geen trekhaak hebt.

En kan me niet voorstellen dat er 2 verschillende soorten chassis gebruikt worden bij de productie (ze zijn al blij dat ze het met 1 chassis redden bij Tesla).

Verwacht NUL verschil, ligt gewoon aan Tesla en vindt dat ze het prima doen maar op dit punt..... kinderachtig.
Ze kunnen het gewoon regelen voor klanten.

Nu moet je het zelf doen (en RDW werkt niet echt mee hoor bij EV's en trekhaken) of hem er gewoon opzetten en dat gaat dus gebeuren.....
 
Dacht maart/april (staat ergens in ander draadje): allemaal dezelfde EU type goedkeuring, dus voor alle model 3's per type met of zonder trekhaak, identieke EU type goedkeuring.

[...]

Verwacht NUL verschil, ligt gewoon aan Tesla en vindt dat ze het prima doen maar op dit punt..... kinderachtig.
Ze kunnen het gewoon regelen voor klanten.

Tja, het zou niet alleen kinderachtig zijn, maar ook compleet nutteloos. Deze geniepige strategie heeft duizenden mensen over de zeik. Ik pas wel op voordat ik weer een Tesla koop, of aanraadt aan mijn kennissenkring. En dat terwijl het met een paar formuliertjes geregeld had kunnen zijn. Maar goed, ik loop op de zaken vooruit. Misschien dat er inderdaad fysieke verschillen zijn, waar ik niet van af weet. Ik houd hoop :)

Ik ga op zoek naar het draadje waar jij het over hebt!
 
Ik weet niet precies wat de verschillen zijn maar ik denk minimaal.
Wellicht dat iemand met een orginele trekhaak even de achterbumper kan demonteren zodat we de fysieke verschillen kunnen bekijken.

Wat ik wel heb begrepen is dat je bij bepaalde partijen gewoon een trekhaak op je model 3 kan laten bouwen en als je ook trekgewicht wil op je kenteken kan je hiervoor een afspraak maken bij de RDW. Dan schijnen ze bepaalde testen uit te voeren en dan krijg je een trekgewicht op je kenteken. Niet veel maar wel genoeg voor een klein karretje.

Ik geloof dat dit enkel kan wanneer de betreffende auto een nieuwer type goedkeuring heeft, toch? Ik geloof dat de modellen geleverd na Mei een andere type goedkeuring hebben... Maar dat weet ik niet zeker. Heb jij hier meer inzicht in?
 
Ik verwacht niet dat er technische verschillen zijn tussen Model 3 serie met en zonder trekhaak. Wel een software verschil! (in scherm wat extra opties indien er een trekhaak is gemonteerd) Zou Tesla overigens ook gewoon in de "oude serie" kunnen uploaden..... als ze zouden willen meewerken :rolleyes:

Een eenvoudige verklaring van Tesla dat er technisch geen verschil is en de auto technisch gezien ook gewoon de 910 kg trekgewicht kan weerstaan zou al héél veel helpen richting RDW. Dan hoef je niet meer met een aanhanger de proefbaan/helling op. Het wordt dan een papieren kwestie.....
 
Ik verwacht niet dat er technische verschillen zijn tussen Model 3 serie met en zonder trekhaak. Wel een software verschil! (in scherm wat extra opties indien er een trekhaak is gemonteerd) Zou Tesla overigens ook gewoon in de "oude serie" kunnen uploaden..... als ze zouden willen meewerken :rolleyes:

Een eenvoudige verklaring van Tesla dat er technisch geen verschil is en de auto technisch gezien ook gewoon de 910 kg trekgewicht kan weerstaan zou al héél veel helpen richting RDW. Dan hoef je niet meer met een aanhanger de proefbaan/helling op. Het wordt dan een papieren kwestie.....

Er zit ook een aparte "computer" (module) in voor de trekhaak, maar alle model 3's zijn standaard gebouwd....... 99% zeker dat de kabelboom erin zit met de stekker (net zoals de de SR+..... speakers zitten er gewoon in maar deels uitgeschakeld en de sub is eruit, maar die kun je er zo inzetten...... puur software of het gaat werken of niet).

Dus daar kunnen ze zich wel achter "verschuilen", de haak mechanisch gezien...... geloof er geen moer van, ze hebben geen apart chassis.
 
Dus daar kunnen ze zich wel achter "verschuilen", de haak mechanisch gezien...... geloof er geen moer van, ze hebben geen apart chassis.

Tja, verschuilen is één ding, maar Tesla heeft van alle daken geroepen dat de EU regelgeving dwars ligt. Dat is meer dan enkel verschuilen. Dat zou glashard liegen zijn tegen loyale bestaande klanten. En dat zou mij te ver gaan.
 
Dat moet mogelijk zijn maar gezien de reactie van de RDW op de gast die z'n E-Niro had laten keuren geef ik het weinig kans. Ook de RDW brandt er liever zijn handen niet aan. Echt doodzonde. Ik heb mijn maart 2019 Model 3 om die reden met klein verliesje verkocht om toch voor een inventory exemplaar met trekhaak te gaan. Maar had liever gewoon een trekhaak achteraf ingebouwd.

Ik denk dat het heel erg lijkt op de trekhaak voor de model s. Dat is een metalen (alu of staal) balk die je op het chassis schroeft met daaraan de bevestiging voor de haak.

Hier filmpje die ik ff gemaakt heb via het gat van de fabriekstrekhaak. Is inderdaad een stalen brug met daaraan de haak.

 

Attachments

  • 20190706_102652[1].jpg
    20190706_102652[1].jpg
    192.1 KB · Views: 147
  • Like
Reactions: DutchTM3
Dat moet mogelijk zijn maar gezien de reactie van de RDW op de gast die z'n E-Niro had laten keuren geef ik het weinig kans. Ook de RDW brandt er liever zijn handen niet aan. Echt doodzonde. Ik heb mijn maart 2019 Model 3 om die reden met klein verliesje verkocht om toch voor een inventory exemplaar met trekhaak te gaan. Maar had liever gewoon een trekhaak achteraf ingebouwd.

Ik denk dat het heel erg lijkt op de trekhaak voor de model s. Dat is een metalen (alu of staal) balk die je op het chassis schroeft met daaraan de bevestiging voor de haak.

Hier filmpje die ik ff gemaakt heb via het gat van de fabriekstrekhaak. Is inderdaad een stalen brug met daaraan de haak.


Bedankt voor het filmpje. Interessant om te zien. Voor zover ik kan zien is het een doodnormale set-up. Dit bevestigt de veel vermoedens.
Vervelend dat je jouw Model 3 hebt moeten verkopen met verlies. Als het aan Tesla ligt is dit voor ons allemaal de enige optie. Dat is toch ongelooflijk? Terwijl het helemaal geen probleem is.
 
Mochten mensen hun model 3 willen verkopen. Ik heb een nummer van een handelaar die mijn E-Niro en Model 3 van me gekocht heeft voor nette prijzen. Mocht iemand er baat bij hebben stuur maar ff een PM. Ik heb er verder geen belang bij maar ik vrees dat het de enige oplossing is als je snel een trekhaak wil. Verkopen is zo gefikst en aankopen ook als er inventory modellen staan. Rij je over 2 weken met de vouwwagen naar Frankrijk net als ik (maar wel een rug of twee lichter :) )
 
Zou het niet mogelijk zijn om als groep op meerdere Model 3’s gelijktijdig de keuring te ondergaan? Zodat de kosten gedeeld kunnen worden?

Inderdaad, dat is een goed idee! Ik denk dat we gezamenlijk heel wat bergen kunnen verzetten. Zowel bij de RDW als bij Tesla zelf. Om te beginnen zal later vandaag een Poll starten om te inventariseren hoe veel mensen interesse zouden hebben om een retrofit trekhaak te plaatsen op zijn ""oudere"" Model 3.
 
Inderdaad, dat is een goed idee! Ik denk dat we gezamenlijk heel wat bergen kunnen verzetten. Zowel bij de RDW als bij Tesla zelf. Om te beginnen zal later vandaag een Poll starten om te inventariseren hoe veel mensen interesse zouden hebben om een retrofit trekhaak te plaatsen op zijn ""oudere"" Model 3.
Wil je er dan als keuze bij zetten: "heb al wel trekhaak maar nog geen trekgewicht"?
 
  • Helpful
Reactions: Cheesy_09