Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je hier wat aan? Ik gebruik Teslafi sinds vorig jaar oktober (zo'n 15k kilometer). S75D van 3-2018.
 

Attachments

  • Range loss.JPG
    Range loss.JPG
    50.3 KB · Views: 74
Heb overigens vd week getest van welk verbruik de estimated range uitgaat... ik kwam op 188 wh/km.
In mijn geval heb ik bij 90% laden 340 km, wat dus betekent dat de capaciteit vd batterij ((340*188)/0.9) = 71 kwh is. Vind ik toch fors lager dan de 75D badge doet vermoeden.

mijn gemiddeld verbuik zit zo op de 220 wh/km, wat dus zo'n 290 km range zou betekenen dat bij 90% batterij.
 
Heb overigens vd week getest van welk verbruik de estimated range uitgaat... ik kwam op 188 wh/km.
In mijn geval heb ik bij 90% laden 340 km, wat dus betekent dat de capaciteit vd batterij ((340*188)/0.9) = 71 kwh is. Vind ik toch fors lager dan de 75D badge doet vermoeden.

mijn gemiddeld verbuik zit zo op de 220 wh/km, wat dus zo'n 290 km range zou betekenen dat bij 90% batterij.

Bij m'n vorige auto was de accu in werkelijkheid ca. 90% vol als op dashboard 100% stond. (de accu werd via de stekker dus nooit verder gevuld dan iets meer dan 90%) Bij ca. 22% werkelijke accu inhoud gaf dashboard aan dat de accu leeg was. Op deze wijze werd de accu beschermd en was de range na 300.000 km nog hetzelfde als bij nieuw/levering. Bij latere versies is de ondergrens wat naar beneden bijgesteld voor een groter bereik. Het zou goed zijn als fabrikanten op deze wijze de techniek zouden beschermen. Desnoods met een "boost-knop" voor een uitzondering waarbij een keer wat meer lading gewenst is.

Beetje off-topic maar bij elektrische fietsen zie je hetzelfde gebeuren -> zonder kennis van laden gaat een accu vaak maar maar 2 tot 4 jaar mee. Onder juiste omstandigheden/gebruik kun je dit zo verdubbelen. Er zijn zelfs al "after-market" laders welke niet tot 100% laden maar tot ca. 90% en daarmee de levensduur aanzienlijk verlengd wordt.
 
Heb overigens vd week getest van welk verbruik de estimated range uitgaat... ik kwam op 188 wh/km.
In mijn geval heb ik bij 90% laden 340 km, wat dus betekent dat de capaciteit vd batterij ((340*188)/0.9) = 71 kwh is. Vind ik toch fors lager dan de 75D badge doet vermoeden.
Volgens ABRP heeft het 75 kWh-pakket (BTX5) een bruikbare capaciteit van 71,6 kWh, dat klopt dus goed met jouw berekening.

Overigens vind ik 220 Wh/km voor een S erg hoog. Dat is bijna het verbruik van mijn X.
 
  • Helpful
Reactions: BartJ
Overigens vind ik 220 Wh/km voor een S erg hoog. Dat is bijna het verbruik van mijn X.
ja ligt misschien aan het feit dat ik m in December ontvangen heb en daardoor tot nu toe voornamelijk in kouder weer heb gereden..
Anderzijds houd ik ook wel van doorrijden.. 130/140 waar dat kan (en dat is al een heel stuk minder hard dan ik in mijn ICE rijdt.. :$)
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Het zou goed zijn als fabrikanten op deze wijze de techniek zouden beschermen. Desnoods met een "boost-knop" voor een uitzondering waarbij een keer wat meer lading gewenst is.
Het staat je toch vrij om dit zelf te regelen. Ik laad dagelijks tot 80% (327 km). Gemiddeld rij ik 150km per dag. Ik ben wel blij dat ik de mogelijkheid heb om tot over de 400km te gaan.
 
Het staat je toch vrij om dit zelf te regelen. Ik laad dagelijks tot 80% (327 km). Gemiddeld rij ik 150km per dag. Ik ben wel blij dat ik de mogelijkheid heb om tot over de 400km te gaan.

Dat ben ik met je eens. Het gaat mij meer om de beeldvorming richting toekomstige EV-rijders. Veel fabrikanten adverteren met de volledige range welke in de praktijk niet haalbaar is en ook niet goed is voor de accu (lees: accu helemaal vol naar helemaal leeg). Dat schept verkeerde verwachtingen en ik heb ook nieuwe EV-rijders gezien die de accu aanvankelijk iedere keer tot 100% gingen laden net als bij hun telefoon........ Vandaar de suggestie om met een "boost-knop" voor uitzonderlijke gevallen wat meer km weg te geven. Komt in de praktijk op hetzelfde neer maar schets toch een ander beeld/verwachtingspatroon.

Mijn vorige EV is meer dan 4.000 keer (!) opgeladen en de accu was nog steeds als nieuw. Slechts 2% minder capaciteit op het moment dat de auto in Litouwen een 2e leven begon, mogelijk met een paar ton minder op de teller??? :confused: -> ik heb overigens op de achterkant van alle filters de datum en km-stand vermeld :))