Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
ik ben met mijn M3 van 466 naar 440 gegaan in 2 weken tijd. Ook niet tof
Ik zie in vier maanden telkens 387 - 409 bij 80% (awd). Meestal net onder de 400, laatste meer in de buurt van de 390. Heb het idee dat het erg reageert op lange ritten en software-updates. Hij stond vandaag weer op 404, maar was dan ook iets voorbij het balkje van 80% gesprongen.

Voor je gemoedsrust zou het wat stabieler mogen zijn, maar misschien moet ik er ook minder op letten. Wellicht ga ik heb in plaats van km's op % zetten want je let er eigenlijk veel te veel op :)
 
Heb net nog eens gekeken via de app en zie nu dat het streepje net voorbij de 80% staat, vandaar waarschijnlijk die 408km. Heb dat niet bewust veranderd, maar zat te denken dat deze setting wellicht locatie gebonden is. Deze sessie was namelijk niet thuis maar bij mijn vrouw op haar werk, afgelopen week gaf een 80% laadsessie thuis die eerder genoemde 387km, wat waarschijnlijk dus exact 80% was. Toch eens in de gaten houden.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Heb net nog eens gekeken via de app en zie nu dat het streepje net voorbij de 80% staat, vandaar waarschijnlijk die 408km. Heb dat niet bewust veranderd, maar zat te denken dat deze setting wellicht locatie gebonden is. Deze sessie was namelijk niet thuis maar bij mijn vrouw op haar werk, afgelopen week gaf een 80% laadsessie thuis die eerder genoemde 387km, wat waarschijnlijk dus exact 80% was. Toch eens in de gaten houden.
Nee, die setting kan niet locatie gevonden. Die is alleen handmatig instelbaar behoudens dan dat Tesla bij drukke SuC's de grens kan verlagen tot 80% wat je dan weer kunt overrulen.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Toch snap ik het significante verschil dan niet (binnen een week tijd, zag net dat ik de notificaties nog in m'n berichtencentrum had staan). Enige verschil is dan, naast locatie, dat ik thuis nog gewoon met de TMC laad en mijn vrouw op haar werk met 11kW.

IMG_9141.jpg
 
Weer vele reacties van mensen die graag degradatie willen meten. Tip, neem een abonnement op Teslafi en je kunt je degradatie vergelijken met alle overige Teslafi gebruikers en de andere is gebruik Teslamate om de degradatie te tracken. In mijn geval gebruik ik beide :). Wil je Teslafi 4 in plaats van 2 weken gratis testen dan kun je een mijn referral gebruiken Sign Up maar zelf ben ik super tevreden over Teslamate want deze geeft een 'continu' report en niet enkel gebaseerd op het einde van de laad sessie.

Wat ik bijzonder vind is dat bij de laatste posts de afstand behoorlijk fluctueerd. Bij mij is dat niet.

Feitje, mijn S100D is nu 2 jaar en ik heb 3% degradatie bij 28.000 kilometer (630.98 vs 612.91 bij 100%).
 
Dank voor de tips, maar eigenlijk wil ik me er zo min mogelijk mee bezig houden. Zoals ik al aangaf fluctueert het bij mij meestal met een paar km's maar deze keer viel het grote verschil uiteraard wel op. Vandaar dat het wel bijna een andere oorzaak moet hebben. Sowieso geeft die fluctuatie (van een gering aantal km's) die velen hier ervaren ook wel aan dat dit niks met degradatie te maken heeft toch? Tenslotte is het de ene keer wat meer en de andere keer wat minder.
 
Dank voor de tips, maar eigenlijk wil ik me er zo min mogelijk mee bezig houden. Zoals ik al aangaf fluctueert het bij mij meestal met een paar km's maar deze keer viel het grote verschil uiteraard wel op. Vandaar dat het wel bijna een andere oorzaak moet hebben. Sowieso geeft die fluctuatie (van een gering aantal km's) die velen hier ervaren ook wel aan dat dit niks met degradatie te maken heeft toch? Tenslotte is het de ene keer wat meer en de andere keer wat minder.
Nee. Het is nooit meer, alleen maar minder.
 
Nee. Het is nooit meer, alleen maar minder.
Het kan behoorlijk fluctueren. na een daling kan hij echt weer omhoog gaan. Mijn ervaring is dat een daling niets zegt over de degradatie van de batterij maar alles over de manier waarop het BMS met de capaciteitsberekening omgaat. Dat zal wel afhankelijk zijn van allerlei facturen, zoals temperatuur, software, rijstijl en al het andere dat in de black box zit.
 
  • Informative
Reactions: FairFrank
De GuessOMeter (GOM) verbruiksaanname is een formule:
Bereik in het laatste 50km scherm / verbruik laatste 50 km in het 50 km scherm * bereik GOM

Bij mij fluctueert die GOM verbruiksaanname tussen 199 en 201 Wh/km, niet gerelateerd aan het weer, maar aan de niet afgeronde getallen in de formule
 
De GuessOMeter (GOM) verbruiksaanname is een formule:
Bereik in het laatste 50km scherm / verbruik laatste 50 km in het 50 km scherm * bereik GOM

Bij mij fluctueert die GOM verbruiksaanname tussen 199 en 201 Wh/km, niet gerelateerd aan het weer, maar aan de niet afgeronde getallen in de formule

Dat is enkel op het consumption scherm. Dit is niet van toepassing op de rated/ideal range want deze werken met een vast voertuig specifieke verbruiksrekenfactor.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Bij jou wellicht, maar zoals hier (vaker) is te lezen is dat niet bij iedereen zo. Vind hetgeen ik in de twee bovenstaande reacties lees wat dat betreft heel aannemelijk.

Ik denk dat iedereen begrijpt dat fluctuaties in dagen en heeeeel soms maanden wellicht mogelijk zijn maar als ik per kwartaal maar m'n degradatie kijk dan gaat deze echt enkel omlaag en binnen zo'n periode is de fluctutatie enkele kilometers maar geen tientallen.

Als deze groter zijn komt dit over het algemeen door:

1. Software update
2. Consistente verandering in laadpatroon
3. Defecten zoals een cell waar de fuse van doorgebrand is waardoor heel die cell nooit meer zal functioneren
4. Zware pack belasting wat resulteerd in versnelde degradatie


Daarom kun je het beste altijd je degradatie monitoren want als je dat niet doet weet je b.v. niet of (3) heeft plaatsgevonden.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Het kan behoorlijk fluctueren. na een daling kan hij echt weer omhoog gaan. Mijn ervaring is dat een daling niets zegt over de degradatie van de batterij maar alles over de manier waarop het BMS met de capaciteitsberekening omgaat. Dat zal wel afhankelijk zijn van allerlei facturen, zoals temperatuur, software, rijstijl en al het andere dat in de black box zit.
Nee hoor. Temperatuur, wind en verleden bepalen niet de range die je op je scherm ziet. Uiteraard wel het effectieve bereik. Ik begon op 345 en zit nu op 315. Wat wel wel eens gebeurt is dat de app 315 aangeeft en het scherm 316 als ik in de auto stap. Maar geen grote verschillen en echt incidenteel.