Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Het lijkt er op dat Ciara mijn batterij een keer goed 'doorgeblazen' heeft.

upload_2020-2-14_8-15-11.png


Kan met geen mogelijkheid bedenken waarom het nu weer even oploopt. Zoveel warmer is het nu ook weer niet dan de weken hier voor.
 
Ook bij mijn M3 een opmerkelijke wederopstanding. Daling was rond 12-15 december, herstel rond 1 februari. Niet duidelijk temperatuurgerelateerd en ook niet gekoppeld aan softwareupgrades. Misschien kan het iets te maken hebben met superchargen. Ik heb in november en december een aardig aantal keren bij Ionity geladen en ben daar eind december mee gestopt. Dit is nog plaatje van vorige week. Inmiddels al weer op 494. Geeft toch aan dat BMS een black box is die zijn werk goed doet. Dus niet wanhopen als de range daalt. Kan tijdelijk zijn.


fullsizeoutput_488b.jpeg
 
Ook bij mijn M3 een opmerkelijke wederopstanding. Daling was rond 12-15 december, herstel rond 1 februari. Niet duidelijk temperatuurgerelateerd en ook niet gekoppeld aan softwareupgrades. Misschien kan het iets te maken hebben met superchargen. Ik heb in november en december een aardig aantal keren bij Ionity geladen en ben daar eind december mee gestopt. Dit is nog plaatje van vorige week. Inmiddels al weer op 494. Geeft toch aan dat BMS een black box is die zijn werk goed doet. Dus niet wanhopen als de range daalt. Kan tijdelijk zijn.


View attachment 511372

494 bij 90%?

Ik had in sept 474 en had gister 452 bij 90%
 
329km bij 90% en 8 graden gister. Op het scherm. Ik hem altijd op percentage staan werd nerveus van de km range

volgens mij is de range afhankelijk van je verbruik en temperatuur
De werkelijke range wel. De range in de display is berekend met een vaste waarde voor verbruik (ondanks dat het verbruik afhankelijk is van temperatuur en rijstijl). Bij mij de resterende Wh gedeeld door 190Wh/km. Zowel in de zomer als in de winter toont hij 414-417km bij 100%. In de zomer haal ik dat. Bij ideale omstandigheden zelfs meer. In de winter verre van.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste post hier, ook al volg ik verschillende draadjes hier al een tijdje. Sinds november 2019 eigenaar van een Model 3 LR AWD. Wat een heerlijke auto! Toen ik de auto ophaalde en voor het 90% oplaadde kwam ik op een rated range van 445 km (495@100%) De verwachte c.a. 500km@100% heb ik dus sowieso nooit gezien. Dat vind ik verder geen probleem, maar mijn range is sindsdien eigenlijk constant aan het dalen en het einde lijkt nog niet in zicht. Inmiddels is 90% nu zo'n 426 km bij een kilometerstand van 6800 km. Elke paar dagen lijk ik weer wat kilometers kwijt te raken. Voor wat betreft mijn laad gewoontes:

- Elke nacht tot 90% laden met de TWC.
- Verbruik per dag c.a. 25-30% (c.a. 100 km / dag)
- Nog nooit tot 100% geladen.
- Nog nooit gebruik gemaakt van SC.

Ik heb al veel gelezen over calibratie van BMS etc. Het laden tot 100 - ~0 - 100 om dit te realiseren. De meningen verschillen nogal over of het überhaupt werkt en dat het alleen voor je gemoedsrust is. Mijn gevoel zegt me dat het niet nodig zou moeten zijn. Ik snap dat rated range maar een schatting is van de hoeveelheid energie in de pack, en ik zou het prima vinden als het ergens in een range van 10km zou schommelen. (soms wat hoger, soms wat lager), maar ik zou niet verwachten dat de trend is dat het alleen maar afneemt.. Hieronder nog de grafiek uit Teslafi

FusionCharts.png
 
Goedemorgen,

Dit is mijn eerste post hier, ook al volg ik verschillende draadjes hier al een tijdje. Sinds november 2019 eigenaar van een Model 3 LR AWD. Wat een heerlijke auto! Toen ik de auto ophaalde en voor het 90% oplaadde kwam ik op een rated range van 445 km (495@100%) De verwachte c.a. 500km@100% heb ik dus sowieso nooit gezien. Dat vind ik verder geen probleem, maar mijn range is sindsdien eigenlijk constant aan het dalen en het einde lijkt nog niet in zicht. Inmiddels is 90% nu zo'n 426 km bij een kilometerstand van 6800 km. Elke paar dagen lijk ik weer wat kilometers kwijt te raken. Voor wat betreft mijn laad gewoontes:

- Elke nacht tot 90% laden met de TWC.
- Verbruik per dag c.a. 25-30% (c.a. 100 km / dag)
- Nog nooit tot 100% geladen.
- Nog nooit gebruik gemaakt van SC.

Ik heb al veel gelezen over calibratie van BMS etc. Het laden tot 100 - ~0 - 100 om dit te realiseren. De meningen verschillen nogal over of het überhaupt werkt en dat het alleen voor je gemoedsrust is. Mijn gevoel zegt me dat het niet nodig zou moeten zijn. Ik snap dat rated range maar een schatting is van de hoeveelheid energie in de pack, en ik zou het prima vinden als het ergens in een range van 10km zou schommelen. (soms wat hoger, soms wat lager), maar ik zou niet verwachten dat de trend is dat het alleen maar afneemt.. Hieronder nog de grafiek uit Teslafi

View attachment 521153

Je bent nu krap 7000km en vijf maanden onderweg met je Tesla. Ondertussen alleen maar kou, regen en wind gezien. Ook de verwarming aan en een koude batterij iedere ochtend. Straks in het voorjaar boven de 15graden vliegen de km's erbij. Pas na een heel jaar heb je een redelijk betrouwbaar gemiddeld verbruik. Met 100km/dag en dus 50 enkele reis warmt die batterij nauwelijks fatsoenlijk op.
Mijn MS had in nov. 2013 358km bij 90%. In dec. 2018 was dat 325km. In de tussenliggende vijf jaar weinig naar 100% geladen maar toch zeker enkele tientallen keren. SC's waren er in het begin nog weinig maar de laatste paar jaar vrij vaak aan de SC gestaan, in totaal ook tientallen keren denk ik. Eveneens heel vaak leeg of bijna leeg gereden en daarna direct weer aan de normale lader of SC gezet. In totaal duizenden keren opgeladen in vijf jaar en ruim 232.000km. Jouw M3 heeft een veel betere batterij dan mijn MS destijds dus ik zou me niet teveel zorgen maken.
Mijn advies: die batterij gewoon lekker een paar keer goed leegtrekken en daarna weer volrammen aan de SC. Wordt ie goed warm en dat vind ie lekker. Succes!

Charge Now.jpg
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je bent nu krap 7000km en vijf maanden onderweg met je Tesla. Ondertussen alleen maar kou, regen en wind gezien. Ook de verwarming aan en een koude batterij iedere ochtend. Straks in het voorjaar boven de 15graden vliegen de km's erbij. Pas na een heel jaar heb je een redelijk betrouwbaar gemiddeld verbruik. Met 100km/dag en dus 50 enkele reis warmt die batterij nauwelijks fatsoenlijk op.
Mijn MS had in nov. 2013 358km bij 90%. In dec. 2018 was dat 325km. In de tussenliggende vijf jaar weinig naar 100% geladen maar toch zeker enkele tientallen keren. SC's waren er in het begin nog weinig maar de laatste paar jaar vrij vaak aan de SC gestaan, in totaal ook tientallen keren denk ik. Eveneens heel vaak leeg of bijna leeg gereden en daarna direct weer aan de normale lader of SC gezet. In totaal duizenden keren opgeladen in vijf jaar en ruim 232.000km. Jouw M3 heeft een veel betere batterij dan mijn MS destijds dus ik zou me niet teveel zorgen maken.
Mijn advies: die batterij gewoon lekker een paar keer goed leegtrekken en daarna weer volrammen aan de SC. Wordt ie goed warm en dat vind ie lekker. Succes!

View attachment 521216


Voor de duidelijkheid, het gaat mij hier niet om verbruik. Ik weet dat dat volledig afhankelijk is van vele factoren waaronder temperatuur, rijstijl, afstand, instellingen etc. Het gaat hier om rated range! Het getal bij het batterij icoontje. Dat is bij de Model 3 een waarde met een vaste berekening en houd in geen enkel opzicht rekening met de genoemde factoren. Ik heb heb het niet over de range in de energie tab.
 
Ik denk dat PeterSZ wel de juiste conclusie Whistler. Het is bekend dat je juist in het begin wat meer range (batterij capaciteit) verliest en ik meen dat we allemaal wat range zijn verloren vanwege een software update. In mijn geval is de afname juist vanaf de 7.000km wat gestabiliseerd, dus ik zou me inderdaad niet al te veel zorgen maken. Daarnaast lijkt het me niet onmogelijk dat de batterij gewoon niet zo vol komt in de winter vanwege de koude. Eens afwachten wat er gebeurt wanneer het weer wat warmer wordt.

upload_2020-3-13_16-22-45.png
 
Last edited:
Voor de duidelijkheid, het gaat mij hier niet om verbruik. Ik weet dat dat volledig afhankelijk is van vele factoren waaronder temperatuur, rijstijl, afstand, instellingen etc. Het gaat hier om rated range! Het getal bij het batterij icoontje. Dat is bij de Model 3 een waarde met een vaste berekening en houd in geen enkel opzicht rekening met de genoemde factoren. Ik heb heb het niet over de range in de energie tab.

Dat snap ik.
Ik zie een parallel met de vroege brandstofauto's, die moest je ook eerst lekker laten opwarmen en daarna op hun flikker geven, anders werden ze 'lui' en kwam het fabrieksvermogen er niet uit. Dat klopte ook, want dan raakten de verschillende bewegende delen niet goed op elkaar ingesleten.
Jouw batterij heeft nog niks hoeven doen. Iedere dag een beetje ontladen en een beetje opladen. Wordt nooit lekker warm. Heeft nog nooit 'op zijn flikker gehad' en zijn maximale prestaties hoeven leveren. Wees niet te bang. Hou je de aan de regels en de eerste acht jaar is alles op de batterij warranty.