Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik zuinige Tesla model Y rijder (RWD)

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt onboard geen 104kwh geladen, maar verbruikt, en dat is het grote verschil.
Die 104kWh, is puur verbruik om je wagen te bewegen. Ik denk zelfs dat verwarming, zetelverwarming, camera's, ... niet in rekening worden gebracht in dit verbruik.
Okè, dus de wagen geeft onboard enkel weer dat hij 104 kWh heeft nodig gehad om te bewegen en spreekt er niet over dat hij dan 111kWh verbruikt voor zijn "toeters en bellen" :(
 
Okè, dus de wagen geeft onboard enkel weer dat hij 104 kWh heeft nodig gehad om te bewegen en spreekt er niet over dat hij dan 111kWh verbruikt voor zijn "toeters en bellen" :(
104kWh verbruikt om te rijden en nog 60kWh in de accu, de verliezen zijn niet 111kWh zoals u zegt maar 111kWh - 60kWh = 51kWh. (toeters en bellen --> laadverliezen en sentry mode)
 
104kWh verbruikt om te rijden en nog 60kWh in de accu, de verliezen zijn niet 111kWh zoals u zegt maar 111kWh - 60kWh = 51kWh. (toeters en bellen --> laadverliezen en sentry mode)
Oke thx, 51kWh voor iets meer dan 500km... ik hoop dat de airco in de zomer iets minder energie nodig heeft ;-)
Sentry mode op thuislocatie uitschakelen en camera tegen de gevel installeren lijkt me goedkoper.
 
51kWH aan verliezen voor 900km (er zit nog 370km in uw accu) grofweg opgedeeld in ongeveer 30kWh aan laadverliezen en 21kWh aan sentry verliezen.
Ik ben het met u eens dat sentry voor een (te) groot deel van de veeliezen zorgt bij ons staat sentry dan ook uit.
 
Okè, dus de wagen geeft onboard enkel weer dat hij 104 kWh heeft nodig gehad om te bewegen en spreekt er niet over dat hij dan 111kWh verbruikt voor zijn "toeters en bellen" :(
Het onboard verbruik is wel degelijk incl. verwarming en alle "toeters en bellen" TIJDENS het rijden. In de verbruiksstatistieken worden deze ook vermeld.

Als de auto geparkeerd is en je gaat voorverwarmen, camera's laten opnemen, etc. dan is dat echter niet in het onboard verbruik opgenomen.
 
Het onboard verbruik is wel degelijk incl. verwarming en alle "toeters en bellen" TIJDENS het rijden. In de verbruiksstatistieken worden deze ook vermeld.

Als de auto geparkeerd is en je gaat voorverwarmen, camera's laten opnemen, etc. dan is dat echter niet in het onboard verbruik opgenomen.
Wow, dan zit ik dus met een verbruik dat 100% hoger is dan dat de wagen verbruikt tijdens het rijden.
 
  • Funny
Reactions: To3ornotto3?
Lees hier het verbruik van de Model Y en ben in elk geval onder de indruk hoe zuinig deze is. Ik hou maandelijks het verbruik bij en merk daarbij het volgende op, over een periode van de afgelopen 5 jaar:
- gemiddeld rijdt de auto 182 Wh/km overall
- in de koude periode is het verbruik circa 210 Wh/km (NL wegen met 105 km/u
- In de warme periode is het verbruik circa 173 Wh/km

Gemiddeld ligt het werkelijke verbruik 21% hoger dan het geregistreerde gebruik van de board computer (verschil tussen geladen en verbruikt)
- de 12V accu verbruikt best wat in de winter
- de computer is een stille gebruiker* (contact houden met moeder basis 😉)
- opwarmen van de auto voor gebruik is een stille gebruiker
- dogmode, campmode ed. zijn stille gebruikers. Deze heb ik overigens vaak gebruikt. Wat meewerkt aan 21% meer dan geregistreerd gebruik.
- opwarmen van de auto en batterij tijdens rijden is geregistreerd.

stille gebruiker = gebruik dat niet in je rit geregistreerd staat.
Sentry mode is denk ook een stille gebruiker.

m.a.w. @SparkyM3LR4WD heeft het al kort gezegd aangegeven.
 
  • Like
Reactions: Redonebe and frits2
Denken dat het onboard verbruik het werkelijke verbruik weergeeft is altijd naief. Maar Tesla speelt het spel erg aggressief. En wel om twee redenen.
Ze rekenen het standby verbruik niet mee en het standby verbruik ligt erg hoog ivm andere merken.
Dat is dan weer te wijten aan het optimaliseren van de range door voorverwarmen van de batterij terwijl de auto aan de lader hangt en door het doorsturen van allerlei zinloze info. Vooral dat laatste is vreemd. Het gevolg is dat een stilstaande auto na enkele dagen van 80% SOC daalt naar 20%. En dus die dagen evenveel verbruikt als een gemiddeld huishouden. Tenzij je actief intervenieert. Bij onze Zoe en onze e-tron daalt de SOC niets, 0% na twee weken
 
  • Like
Reactions: Redonebe
Denken dat het onboard verbruik het werkelijke verbruik weergeeft is altijd naief. Maar Tesla speelt het spel erg aggressief. En wel om twee redenen.
Ze rekenen het standby verbruik niet mee en het standby verbruik ligt erg hoog ivm andere merken.
Dat is dan weer te wijten aan het optimaliseren van de range door voorverwarmen van de batterij terwijl de auto aan de lader hangt en door het doorsturen van allerlei zinloze info. Vooral dat laatste is vreemd. Het gevolg is dat een stilstaande auto na enkele dagen van 80% SOC daalt naar 20%. En dus die dagen evenveel verbruikt als een gemiddeld huishouden. Tenzij je actief intervenieert. Bij onze Zoe en onze e-tron daalt de SOC niets, 0% na twee weken
Van 80% naar 20% in enkele dagen?
Wij hebben onze model 3 bijna 5 jaar (170.000km) en per nacht verliezen we ongeveer 1% SOC.
 
Ik rijd ook met de Y RWD 19".
Heb je ook een WallConector geïnstalleerd en kan je de laadgeschiedenis eens controleren op je app? Of kan je je data van je laadbeurten vergelijken met dat wat de wagen onboard weergeeft van totaal verbruik?
Ik ben akkoord dat hier enkele procenten verschil mogen en kunnen inzitten maar een verschil van meer dan 100kW op 1 week tijd vind ik toch beetje te veel van het goede.
Ik heb de wagen sinds 29/12/23, dus dat is welgeteld 9 dagen. In die negen dagen heb ik effectief 215kWh (Onboard geeft hij 104kWh aan) extra verbruikt. De gegevens van mijn kWh-meter noteer ik heel regelmatig (=> Na aanschaf van de Tesla noteer ik deze dagelijks) Dus ik ben ervan overtuigd dat de gegevens die ik aflees in de laadgeschiedenis van de app van tesla wel correct zijn.
Ik laad met de bijgeleverde mobiele lader en heb dus geen statistieken in de app. Wat de wagen aangeeft is voor mij alleen een indicatie en geen werkelijke waarde. Vergelijk het met de verbruiksmeter van de ICE. Was ook steeds minder dan je effectieve verbruik.

Ik hield de laatste 10 jaar bij elke tankbeurt de km stand en het aantal getankte liter bij. Zo had ik na verloop van tijd een goed beeld van het echte verbruik.

Bij de Tesla doe ik hetzelfde. Het verbruik interesseert me niet maar wel de kost. En die is een stuk hoger dan wat je in de wagen ziet. Ik zit dus bruto met laadverliezen ingerekend aan 270 Wh/km. Mijn kost aan 35 cent is dus 9,45 € / 100 km terwijl dit met mijn vorige ICE 11,7 € / 100 km zou geweest zijn. Voor mij zou dit een besparing van +/- 200 € /jaar zijn.:(

Nu ben ik er wel van overtuigd dat Tesla het in vergelijking met andere merken niet slechter zal doen en de reële kost voor iedereen hoger ligt dan wat ze je voorschotelen.
 
  • Like
Reactions: frits2
We spreken hier over een verschil van meer dan 100%...
104kWh onboard t.o.v. 215kWh in de app.
Neen, er zit nog 60kWh in de wagen waar nog zeker 250km mee kan gedaan worden. Die 250 km is niet mee geteld.
Die 104kWh, is puur verbruik om je wagen te bewegen. Ik denk zelfs dat verwarming, zetelverwarming, camera's, ... niet in rekening worden gebracht in dit verbruik.
Alles wat tijdens het rijden verbruikt wordt is mee gerekend. Zo zie je duidelijk het verbruik stijgen als de batterijvoorverwarming aan gaat als je naar een SuC navigeert.
Alles wat tijdens stilstand verbruikt wordt niet mee gerekend. Sentry, opwarmen bij stilstand (tijdens het inladen met deuren open kan dat sterk oplopen), batterijconditionering tijdens het laden, de koeling die je hoort draaien als hij stil staat…
Hoe hij ‘rijden’ definieert weet ik niet. Ik zou vermoeden‘ vanaf dat hij in P staat. Dus ook stilstaan aan de verkeerslichten. Maar daar heb ik geen zekerheid over. Ik zal eens moeten testen.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Wow, dan zit ik dus met een verbruik dat 100% hoger is dan dat de wagen verbruikt tijdens het rijden.
Je vergeet opnieuw dat je nog 60 kWh in de wagen hebt, die je ofwel
  • Niet mag meetellen in je verbruik
  • Wel mag meetellen als je bij de km ook de 300 km meetelt die je er nog mee gaat doen
Bij een ICE tank je vol: 55l in de tank. Rijdt 800 km tot er nog 5 l in je wagen zit (50l verbruikt dus). Dan tank je opnieuw vol +50l. Je mag enkel 1 keer 50l rekenen en niet de 100l.
Verbruik is dan 50/8 = 6,25l/100 km. En niet 100/8.
Hetzelfde kan bij een EV.
Schrijf je kWh1 op in de app bij x% (vb 80%). Rij y km naar z % (vb 20%). laad dan opnieuw naar x % noteer opnieuw je kWh2. Kijk dan hoeveel er bijgeladen is (kWh2 - kWh1). Dat Is het verbruik over y km.
Doe dit een paar keer en bereken het gemiddelde. 1 keer is niet voldoende. Af en toe wordt de laagspanningsbatterij bijgeladen vanuit de hoofdbatterij of wordt er een update gedownload. Dat kan een N=1 berekening vertekenen.
 
Kan iemand zijn gemiddelde verbruik posten van een long range model y in zomer en winter weer? Ben benieuwd naar het verschil tov een rwd.
Verbruik vergelijken heeft geen zin. In september met de hittegolf 132Wh/km op mijn woon-werk traject van 27km secundaire wegen.
In januari bij -6 260Wh/km.
Gemiddeld had ik in juni (na exact 1 jaar alle seizoenen) 180 Wh/km. Toen deed ik vooral autoweg vmax+5.
Sedert september een andere opdracht (de 27 km secundaire weg van hierboven) en mijn all time average is nu, ondanks de winter hedaald naar 177. Dit zal vanaf nu met het beter weer nog sterk verder dalen.
Nog 1 cijfer: vorig jaar op wintersport bij 0 graden: altijd vmax naar Morzine: 230Wh/km.
 
  • Like
Reactions: forza11
Bij mijn MYRW 19 inch april 2023 wel erg droevig, had er meer van verwacht, mss iemand tips ?


Gisteren vol opgeladen volgens computer 412 km bereik (tijdens laden dus wanneer aan de stekker heb ik sentrymode aan verder altijd uit).

Rij dagelijks route Brielle rdam en terug.
Rij in chill modus.
Rij ‘normaal’ dus inhalen met 110/115 dan weer tussen de 100-108 km per uur.
Trek normaal op, anders had ik wel performance aangeschaft.
Kachel 18-19 graden, climate staat op automatisch.
Ik heb geen voorverwarming oid aan
Heb de app uitstaan tussen 17-7.00

Of is 1/3 minder bereik normaal ?



66e90207-dca4-412b-b7d4-daed0b82a463.jpeg
 
Last edited: