Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verplicht lawaai

This site may earn commission on affiliate links.
Wat dan met achtermistlicht?
Werden die niet overal nadien bijgeplaatst toen dat verplicht werd?
Je mocht het bijplaatsen, maar het was (en is) niet verplicht:
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
...
H. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
...
P. een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:
1. het zich bevindt op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.
Zie Verplichte lichten en retroreflectoren | RDW
 
Nou, ik merk niet echt dat mensen me horen aankomen met een geluidje (Niro is luider dan mijn vroegere Ioniq). Ik heb het wel aanstaan als ik weg rij bij mijn werk omdat ik dan eerst een kinderdagverblijf passeer. Tja en wat gebeurde een keer met mijn Ioniq? Kereltje loopt aan de hand van zijn moeder, hoort en ziet mijn auto en kijkt aandachtig maar loopt ondertussen door en zo pardoes tegen een geparkeerde auto. Uiteraard huilen... tja... fijn zo'n geluidje uit je auto.

Ik betwijfel in hoeverre het echt helpt gezien het aantal fietsers en wandelaars met muziek op de oren of verzonken in hun smartphone, en zeker als er dadelijk veel meer auto's zoemen. Het doet mij toch een beetje overkomen als de digitale versie van de man met de rode vlag die voor de auto uitloopt.

Edit: Misschien dat het blinden en slechtzienden wel echt helpt omdat die geconcentreerd bezig zijn met hun omgeving op basis van geluid, maar de rest... Afijn, het zit er op en in de file zet ik het uit, net iets te hoorbaar in de auto.
 
Last edited:
"Wel is voor blinden en slechtzienden iedere vorm van geluid welkom.".

Herman Finkers zou het als volgt brengen:

Vanwege mensen die blind zijn moeten auto's geluid maken.
Vanwege mensen die doof zijn moeten auto's licht voeren.
Vanwege mensen die blind én doof zijn moeten auto's geluid maken én licht voeren.

:D
En dan nu het nieuws voor doven en slechthorenden:

ELEKTRISCHE AUTOS GAAN LAWAAI MAKEN!!!!!
 
  • Like
Reactions: FVO and DutchTM3
Onze Renault Zoë's uit 2013 hebben dat al, soort futuristisch geluidje. Ik meen te hebben vernomen dat je die ook nog aan zou kan passen. Wat ik wel weet is dat het nog steeds meer afleidt voor zowel bestuurder als voetganger/fietser dan waarschuwt na 6 jaar ervaringen van mijzelf en bestuurders van de Zoë's.

Met name op parkeerplaatsen en parkeergarages als je stapvoets aan het rijden bent met je Tesla heb ik de indruk dat je niet hoorbaar bent, en dan ook nog vaak als het lekker weer is en de vogeltjes fluiten, zowel letterlijk als figuurlijk (in hun hoofd). En dan idd vaak even op dat soort momenten raampje open met muziek aan.

Overal waar je onder de 20km aan het rijden bent lijkt mij niet echt rijden, meer parkeerplaats zoeken of in de file of juist aanpassen aan de verkeerssituatie (onoverzichtelijk stuk wegdek, bocht etc).Ben juist bang dat mensen harder gaan rijden en/of optrekken om boven de 20km/u uit te komen om dat irritante geluid niet te horen als je hem idd niet uit kan zetten en dat maakt het alleen maar onveiliger. Onder de 20km/u is de remweg erg kort, de klap is niet fijn maar vrijwel altijd nihil qua dodelijkheid en blijvend letsel. Boven de 20 gaan deze cijfers in rap tempo omhoog. (@Hans Noordsij , die zal het wel precies weten)

Zelf ben ik van mening dat je meer aandacht moet gaan besteden aan het rijexamen en rijlessen .De bestuurder moet zich bewust zijn van het feit dat hij/zij minder hoorbaar is. De meeste issues heb ik namelijk met dieren in het buitengebied (staan je soms zo stom aan te kijken, van ik hoor niets maar zie wel iets.... kortsluiting) en eigenlijk altijd met jeugdige verkeersdeelnemers, zowel voetgangers als fietsers, met koptelefoons tot soms wel groter dan hun eigen hoofd op en uiteraard ook van die types met oordopjes in en maar turen op de smartphone. Daar gaat een geluidje echt niets aan helpen, sterker nog, de bestuurder zal minder opletten daar hij denkt "ze horen mij toch wel" Vaak is het geluid van een ICE voelbaar, beste vergelijkbaar met een bastoon/trilling.

Ik weet wel sedert ik EV ben gaan rijden ik dit nog defensiever ben gaan doen en dat bevalt mij eigenlijk prima.
 
Last edited: