Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Komaan, dit is mijn belangrijkste frustratie bij Tesla.
Een offline kaart om de maand updaten moet toch gewoon kunnen, of ze telkens downloaden voor een cirkel van 50km rond de auto.

Maar eigenlijk had ik gehoopt dat de navigatie van Tesla me WAZE helemaal zou doen vergeten.

Als Waze gebruiker van het eerste uur gaat het best wel OK met de Tesla navigatie, meestal. De realtime info mis ik wel (en ja, ik heb real-time traffic info / premium connectivity).

Heb in mijn eerste maand nu al een paar keer voor een weg afsluiting en dergelijke gestaan die wel in Waze / Flitsmeister staan maar waar de Tesla mij gewoon naartoe stuurt. Denk dat dat komt door lokale koppelingen / geen local volunteers die dit invoeren. Ik heb ook nog geen "report this closure" gevonden, ben toch een beetje gewend aan het "social" ding na al die jaren.

Soms laat ik Waze dus maar op de telefoon op de laad pad meedraaien. :)
 
  • Like
Reactions: Beire
Ik zou hiermee tot voor kort ingestemd hebben......

Maar vorige week zag ik het "gele downloadicoon" aanstaan en bleek er (alleen) nieuwe download van de navi klaar te staan. Daarvoor nog niet eerder meegemaakt, er lijkt dus iets gewijzigd te zijn.

Deze bestaat al langer (ik heb dit al drie jaar geleden gezien). Betekent dat je aan de wifi moet om hem te downloaden. Na downloaden gaat installatie vanzelf. En daar krijg je geen meldingen van. Sta je aan de wifi zal je dus helemaal niets zien...
 
Als Waze gebruiker van het eerste uur gaat het best wel OK met de Tesla navigatie, meestal. De realtime info mis ik wel (en ja, ik heb real-time traffic info / premium connectivity).

Heb in mijn eerste maand nu al een paar keer voor een weg afsluiting en dergelijke gestaan die wel in Waze / Flitsmeister staan maar waar de Tesla mij gewoon naartoe stuurt. Denk dat dat komt door lokale koppelingen / geen local volunteers die dit invoeren. Ik heb ook nog geen "report this closure" gevonden, ben toch een beetje gewend aan het "social" ding na al die jaren.

Soms laat ik Waze dus maar op de telefoon op de laad pad meedraaien. :)
Voor zover ik weet houd de Tesla navigatie wel rekening met afsluitingen, het kan echter zijn dat Tesla de info uit een andere database haalt dan Waze.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Komaan, dit is mijn belangrijkste frustratie bij Tesla.
Een offline kaart om de maand updaten moet toch gewoon kunnen, of ze telkens downloaden voor een cirkel van 50km rond de auto.

Maar eigenlijk had ik gehoopt dat de navigatie van Tesla me WAZE helemaal zou doen vergeten.
Een update frequentie per jaar is wat mij betreft prima.
Ik zou liever hebben dat ze de visualisatie bij afslagen wat beter zouden maken. Ik maakte altijd gebruik van TomTom en daar is de aanduiding/visualisatie van de route die je moet nemen bij verandering van weg vele malen beter.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Voor zover ik weet houd de Tesla navigatie wel rekening met afsluitingen, het kan echter zijn dat Tesla de info uit een andere database haalt dan Waze.
Hier in de buurt moesten we 1,5 jaar omrijden omdat een weg afgesloten was. De navigatie heeft nog bijna 2 maanden de omleiding aangegeven terwijl de weg weer open was. Google Maps gaf direct bij de opening de juiste route weer aan.
 
Hier in de buurt moesten we 1,5 jaar omrijden omdat een weg afgesloten was. De navigatie heeft nog bijna 2 maanden de omleiding aangegeven terwijl de weg weer open was. Google Maps gaf direct bij de opening de juiste route weer aan.
Omeidingen en files komen normaal niet van de kaart, maar van een online realtime database. Er moet toch per ongeluk een afgesloten weg in de kaart geraakt zijn dan. Of men is vergeten om het einde van de omleiding te melden aan de database.
In mijn Mercedes werd ik bij mijn thuis na 15 jaar nog door een ondertussen afgesloten weg gestuurd.
Ik blijf er bij: de overheid zou een officiële database in het leven moeten roepen waar het verplicht is om elke wijziging te registreren. Commerciële apps zouden die dan via een abonnement kunnen raadplegen.
 
Ik heb nooit begrepen wat het nut is van de gedownloade kaart als de navigatie in de cloud gebeurt en de kaart van googlemaps komt.
7 jaar geleden heb ik nog een keer de nav offline zien werken, omdat er geen internet connectie was, maar nu zie ik dat eigenlijk nooit meer.
Ik had een tijd terug een kapot modem in de auto. Al mijn navigatie ging dus op basis van de offline kaart. Toch wel erg fijn dat je gewoon nog kunt navigeren.
Daarnaast heb ik vooral op vakantie, bv in berggebieden, nog regelmatig dat je geen verbinding hebt. Duitsland is ook zoiets..

Overigens gebeurt de navigatie niet in de cloud. Alleen het tonen van de route op het grote scherm, het vertalen van locaties naar GPS posities (bv 'McDonalds Limburg') en de verkeersinformatie gaat via de cloud voor zover ik weet.
 
Wellicht niet het juiste draadje, maar wellicht weten jullie wel het antwoord. Enige tijd geleden is een nieuwe feature gereleased dat je kunt kiezen welke route je wilt nemen. Maar voor mijn gevoel krijg ik altijd maar 1 route, ervaren jullie het zelfde of moet er nog iets ingeschakeld worden?
 
Omeidingen en files komen normaal niet van de kaart, maar van een online realtime database. Er moet toch per ongeluk een afgesloten weg in de kaart geraakt zijn dan. Of men is vergeten om het einde van de omleiding te melden aan de database.
In mijn Mercedes werd ik bij mijn thuis na 15 jaar nog door een ondertussen afgesloten weg gestuurd.
Ik blijf er bij: de overheid zou een officiële database in het leven moeten roepen waar het verplicht is om elke wijziging te registreren. Commerciële apps zouden die dan via een abonnement kunnen raadplegen.
Wellicht niet het juiste draadje, maar wellicht weten jullie wel het antwoord. Enige tijd geleden is een nieuwe feature gereleased dat je kunt kiezen welke route je wilt nemen. Maar voor mijn gevoel krijg ik altijd maar 1 route, ervaren jullie het zelfde of moet er nog iets ingeschakeld worden?
Hij toont in eerste instantie 2 alternatieve routes, als je die niet kiest verdwijnen die (na 20 seconden ofzo?)
 
  • Like
Reactions: Runescom
Wellicht niet het juiste draadje, maar wellicht weten jullie wel het antwoord. Enige tijd geleden is een nieuwe feature gereleased dat je kunt kiezen welke route je wilt nemen. Maar voor mijn gevoel krijg ik altijd maar 1 route, ervaren jullie het zelfde of moet er nog iets ingeschakeld worden?
Heeft jouw auto altijd goede connectie met internet op het moment dat je je route plant?
 
  • Like
Reactions: Runescom