Ik betaal er wel een hogere premie voor en inderdaad het risico dat er een total loss komt, is bijna nihil. Dus betaal ik voor 99% aan grenzende waarschijnlijkheid dus voor niets. Dan kan je echt niet stellen dat ik op de pof leef. En ik ga echt niet aan het einde van de 3 jaar onvoorzichtiger rijden om maar een total loss te veroorzaken. Als dat in jouw gedachte opkomt, dan denk ik dat je denkt aan met voorbedachte rade een verzekering afsluiten. Dat kan je echt vergeten. Ik hoef geen model Y, nu niet en later ook niet. Dat model vind ik helemaal niets. Gebruikt trouwens ook nog veel meer energie. Voor mij is het de bedoeling dat ik deze auto nog 20 tot 30 jaar heb. Je weet ook dat nieuwe populaire auto's gewild zijn bij mensen die deze normaliter niet kunnen veroorloven. Bij deze mensen zitten er ook types bij die zo'n auto op een minder legale manier zich willen toe-eigenen. Dat is de andere reden waarom ik de auto de eerste jaren WA Volledig casco wil verzekeren. Over 3 jaar ga ik over op een andere verzekering. Bovendien ben ik mijn hele leven lang eerlijk geweest met alles. Ik heb nooit trucs uitgehaald om ergens meer voordeel uit proberen te verkrijgen. Vaak zeggen mensen dat ik te eerlijk ben. Zeker tov (boeren) Hollandse oplichters types. Ik heb mijn principes en daar hou ik mij aan. Dus ik ben in het geheel geen oplichter of profiteur. Ben je nu wat meer tevreden?
Ik denk dat je mijn post volledig verkeerd hebt begrepen...
Nergens suggereer ik oplichting of de profiteur uithangen.
Ik bezie het gewoon puur economisch:
Stel ik koop de M3 met de gedachte er 5 jaar mee te willen rijden. Aan het einde van de rit moet ik dan voldoende geld overhebben om een nieuwe te kopen.
De som is dan simpel. Ik verwacht dat door gestegen concurrentie de nieuwe vergelijkbare auto hetzelfde gaat kosten. Ik heb nu iets meer dan 60.000 betaald, de restwaarde na 5 jaar schat ik in op zeker 40% (de MS haalde dat en in de grotere klasse is waardeverlies gemiddeld gezien groter). Ik moet dus over 5 jaar 36.000 euro op de plank hebben liggen, ergo per maand € 600 opzij leggen. Dat hoort ook gewoon bij de autokosten, sterker nog, zeker bij een nieuwe Tesla is dat de bulk van de kosten.
Daar zet ik een afschrijvingstabel tegenover. Beetje natte vingerwerk natuurlijk, maar ik ga uit van licht degressie, aangezien de schaarste op de markt bij dit model nu eenmaal een afnemende rol speelt en dus de normale degressieve afschrijving in die zin wordt tegengegaan.
Ik kom dan op de volgende waardes na 1, resp. 2,3,4 en 5 jaar:
50.000
42.000
35.000
29.000
24.000
Bij total loss krijg ik dan:
55.000
46.200
38.500
31.900
26.400
Tel ik daarbij de 600 per maand bij op kom ik op:
62.200
60.600
60.100
60.700
62.400
Kortom: ik kom geen moment onder de benodigde 60.000 euro.
Dat is derhalve wat ik bedoel met dat het alleen een probleem kan zijn als je op de pof leeft (en dus die 600 euro niet wegzet maandelijks, wat simpelweg aan het einde dan sowieso een probleem gaat vormen).
Nou is jouw situatie met 20-30 jaar in de auto willen rijden wezenlijk afwijkend, maar tegelijkertijd ook heel onwaarschijnlijk.
Derhalve: ik snap niet dat er zo algemeen negatief wordt gekeken naar de nieuwwaarderegeling. Zeker als ik daarbij optel wat het voor mij extra zou kosten. Ik betaal nu 70 euro per maand. Carmeleon zit daar het dichtst bij met 95 p mnd. Maar daar loop je toch aan tegen de slechte reviews, wat een onbekende onzekerheid is en waarschijnlijker een impact gaat geven dan die nieuwwaarderegeling.
De volgende zit gewoon op 120 euro en loopt op tot boven de 150 euro!
Dat is een verschil van 50 euro per maand voor een risico wat ik niet heb (zie boven).
En nogmaals, ik snap dat jouw situatie anders is, maar ik heb het toch maar even uitgeschreven voor anderen die nog op zoek moeten naar een verzekering en voor wie bovenstaande meer verduidelijkt of die nieuwwaarderegeling voor hen interessant kan zijn.