Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volkswagen ID.3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zijn/haar rijbewijs liet verlopen. Je vrouw heeft kennelijk niets met autorijden? Of we dan waarde moeten hechten aan haar oordeel dat een ID3 fijn rijdt vraag ik me af. Krijgt ze als ze het haalt een “automaat rijbewijs” en hoe gaat dit in de toekomst ontwikkelen? Schakelen zal helemaal verdwijnen? Maar als je dan toch met iemand zijn oliestoker op pad moet?
Offtopic: Ik heb daarentegen heel vaak iemand gehoord die conclusies maakt op basis van aannames. Graag gewoon een vraag stellen. Dank je.

Simpele uitleg: mensen die immigreren van buiten de EU hebben erg veel IND-stress en een rijbewijs laten goedkeuren is een heel proces - je moet het echt nodig hebben om het naast een baan te willen regelen.

Ja, schakel-rijbewijs. Olie-auto's gaan toch weg.
 
Mijn vrouw gebruikt de AP nooit dus voor haar speelt dat niet. Ze vindt het best wel een grote auto om te parkeren en daarom zie ik ze moest ze voor dezelfde keuze staan voor de ID3 kiezen omdat die compacter is en een grotere koffer opening heeft. Aan de andere kant heeft ze een zware voet en kan ze de acceleratie wel smaken van de Tesla. Haal je er de MY bij dan wordt de keuze al moeilijker vrees ik.
Geef haar een ID3, het geld die je uitspaart kan jij dan gebruiken om bij te leggen voor een S Plaid:p
Uhm, ze is zelfstandig ondernemer, dus ik hoop dat ze de tweede set sleutels aan mij geeft. Hahaha!

ID3 heeft veel minder Wiiiiiiii op de snelweg, maar hoor haar inderdaad ook de compactheid als dikke plus noemen. Ik snap haar meteen, gezien mijn velgen. We gaan sowieso een proefrit met de MY doen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hayden
Vandaag even gekeken omdat de metro's niet reden en haar snel moest vervoeren. De ID.3 is een knoppencircus - stuk of 20? Is maar waar je aan went, denk ik dan. Het info-scherm is een stuk kleiner maar meer dan voldoende. Netflix ontbreekt. Scherm achter stuur zoals bij de MS is erg fijn - mis dat bij de M3. Je zit een stuk hoger op de weg en dat is een belangrijk punt voor mijn vrouw! Erg veel ruimte voor de lengte - geen neus en kont, gewoon ruimte. Stoelen zitten lekker.

Ik denk dat de keuze op 3 dingen gaat aankomen naast prijs: range, driving-assistance en hoogte op de weg (overzicht). En gezien mijn vrouw mij veel op FSD heeft zien/horen foeteren (en goed heeft gevoeld heeft als Tessie remt en inhaalpogingen halverwege afbreekt), is ID.3's lane assist meer dan genoeg. De hoogte is beter bij de ID.3 en de prijs is lager. Winter-range wint de Tesla.
 
Vandaag even gekeken omdat de metro's niet reden en haar snel moest vervoeren. De ID.3 is een knoppencircus - stuk of 20? Is maar waar je aan went, denk ik dan. Het info-scherm is een stuk kleiner maar meer dan voldoende. Netflix ontbreekt. Scherm achter stuur zoals bij de MS is erg fijn - mis dat bij de M3. Je zit een stuk hoger op de weg en dat is een belangrijk punt voor mijn vrouw! Erg veel ruimte voor de lengte - geen neus en kont, gewoon ruimte. Stoelen zitten lekker.

Ik denk dat de keuze op 3 dingen gaat aankomen naast prijs: range, driving-assistance en hoogte op de weg (overzicht). En gezien mijn vrouw mij veel op FSD heeft zien/horen foeteren (en goed heeft gevoeld heeft als Tessie remt en inhaalpogingen halverwege afbreekt), is ID.3's lane assist meer dan genoeg. De hoogte is beter bij de ID.3 en de prijs is lager. Winter-range wint de Tesla.
En wat zegt je vrouw over het Plastic-Fantastic-Interieur ?
 
Vandaag even gekeken omdat de metro's niet reden en haar snel moest vervoeren. De ID.3 is een knoppencircus - stuk of 20? Is maar waar je aan went, denk ik dan. Het info-scherm is een stuk kleiner maar meer dan voldoende. Netflix ontbreekt. Scherm achter stuur zoals bij de MS is erg fijn - mis dat bij de M3. Je zit een stuk hoger op de weg en dat is een belangrijk punt voor mijn vrouw! Erg veel ruimte voor de lengte - geen neus en kont, gewoon ruimte. Stoelen zitten lekker.

Ik denk dat de keuze op 3 dingen gaat aankomen naast prijs: range, driving-assistance en hoogte op de weg (overzicht). En gezien mijn vrouw mij veel op FSD heeft zien/horen foeteren (en goed heeft gevoeld heeft als Tessie remt en inhaalpogingen halverwege afbreekt), is ID.3's lane assist meer dan genoeg. De hoogte is beter bij de ID.3 en de prijs is lager. Winter-range wint de Tesla.
Ik zou in jouw plaats voor de ID.3 gaan. Je bent de ID.3 aan het vergelijken met een Model 3 en je vrouw is tevreden met een ID.3...... Steek de overschot in aandelen en iedereen is blij :p
 
Ik zou in jouw plaats voor de ID.3 gaan. Je bent de ID.3 aan het vergelijken met een Model 3 en je vrouw is tevreden met een ID.3...... Steek de overschot in aandelen en iedereen is blij :p
Mijn vrouw meldt net haar M3-leenplannen. 😫 Maar we houden wel meer tuin over nu :)

Maar hoe dan ook, de nieuwe Pro S is een zeer goede deal. Volkswagen ID.3 Pro S

En wat zegt je vrouw over het Plastic-Fantastic-Interieur ?
"Generiek, standaard, gewoon" - dus niet de juiste persoon om premium-discussies mee te voeren. :D
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Tijd geleden in een ID3 van n collega gereden. Ben geen fan van het bedieningsscherm van de ID3 en ik miste de stevigere regeneratie van mijn model 3.

Zit is wel wat hoger wat voor mij een mooie pre is. de overstap van een Golf (of andere vergelijkbare ICE) naar ID3 is eigenlijk niet heel groot en spreekt een grote groep mensen aan denk ik. Zicht rondom is naar mijn mening ook beter als in een model 3.

Model 3 is naar mijn mening echt wel een klasse hoger als de ID3, maar daar is de prijs dan ook weer naar.
 
Eens met ERvee ; en het ergste is toch wel die stomme D/B mode selector die alle non-Tesla EV lijken te hebben. Zijn er echt mensen die dat per rit, per moment 'anders' willen hebben!? Wat is er toch mis met een setting..... Ik haat het als onze Zoe weer eens in D terecht komt door een tikje teveel tegen de pook, elke keer weer schrikken als hij niet remt bij het gas loslaten...
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
en het ergste is toch wel die stomme D/B mode selector die alle non-Tesla EV lijken te hebben.
Er lijkt een idee te zijn van autoconstructeurs dat mensen graag continu zitten te sleutelen en veranderen. Dus heb je allerlei hendels, flippers en schakelaars.

De waarheid is natuurlijk dat we 1 favoriete stoelpositie hebben, en met een automatische versnellingsbak 'm gewoon in D laten staan.

Tesla, net door de software en de connectiviteit, ziet dat zo een dingen weinig gebruikt worden. De concurrentie blijft onnozel paddles en schakelaars aanbieden voor dingen die we verder niet meer aanraken.

De concurrentie blijft daarentegen scherm na scherp, menuoptie na menuoptie bouwen om elk projectteam relevant te houden...
 
Weliswaar geen ID3, maar wel een Volkswagen en ik wilde eigenlijk geen nieuw draadje openen.........

Afgelopen week heb ik een aantal dagen een ID5 kunnen rijden. Al vrij snel kom je erachter dat Tesla het op veel punten toch wel beter voor elkaar heeft, ondanks de klachten die van diverse Tesla rijders komen.

One-pedal-drive / regeneratief remmen:
Het on-pedal-drive rijden is bij de ID5 een stuk minder doorontwikkeld. Het regeneratief remmen van de auto is zeer beperkt en je moet vrijwel altijd de rem gebruiken omdat de remvertraging met regeneratief remmen te beperkt is.
Ook als de auto bijna stil staat moet je de rem intrappen omdat de auto anders door blijft rollen. In het menu kun je auto-hold aan zetten om dit te voorkomen, maar als auto-hold aan staat stopt de auto vrij abrupt zodat je zit te "schudden" in de auto.
Het hele effect van on-pedal drive is ver te zoeken bij de ID5. Na een paar dagen is wel duidelijk dat Tesla dit veel beter onder controle heeft.

Dosering lage snelheid:
Het doseren van de snelheid bij lage snelheden is veel lastiger dan bij de Tesla. De laagste snelheid is hoger dan bij de Tesla waardoor je bij het parkeren altijd de rem moet gebruiken. Als je daarbij bedenkt dat de auto, afhankelijk van de instelling, door blijft rijden of abrupt stopt als auto-hold aan staat, is dat niet lekker rijden.

Adaptive cruisecontroll:
Tijdens het rijden op adaptive cruisecontroll heb ik twee keer gehad dat ik een file naderde en de auto spontaan begon te piepen met de melding dat ik zelf moest gaan remmen en dat terwijl de snelheid niet eens zo hoog was. Als ik zelf niet had ingegrepen was de auto denk ik iets korter geworden.
Bij adaptive cruisecontrol mag je verwachten dat de auto zelf op tijd stopt.
De kortste volgafstand is groter dan de kortste volgafstand van de Tesla. De volgafstand is wel stabieler, de volgafstand wil bij deTesla nog wel eens wat fluctueren.

Ergonomie:
Ergonomie is op en aantal punten ver te zoeken. Op het stuur zitten 16 (ja zestien!!) knoppen. Als je het stuur vast hebt kun je niet eens bij alle knoppen zonder je hand van positie te wisselen (en ik heb geen kleine handen). De knop voor het uitzetten van de cruisecontrol zit zover weg op het stuur dat je er vanuit de rust positie niet bij kunt. Je moet je hand dus naar de knop bewegen om die te kunnen bedienen.
De stoelen zijn erg hard en dat voelt niet prettig na een half uurtje rijden.
De middenarmsteun is heel smal waardoor deze geen goede ondersteuning bied. Bij een auto van deze prijs mag je wel wat meer comfort verwachten.

Display:
Het display ziet er mooi uit, dat valt niet te ontkennen, maar wat een gedrocht die menu interface. Geen logische indeling van het menu. Functies zitten met enige regelmaat op een andere positie. Wil je instellingen aanpassen, dan zit de knop de een keer rechts boven en en de andere keer zit de knop weer links in het midden.... totaal geen logica kunnen ontdekken en constant moeten zoeken waar de functies zitten. In het geheel niet intuïtief.

De ID5 heeft twee display's, het grote display op het middenconsole en een wat kleiner display achter het stuur.
Tijdens het rijden kom je erachter dat de positie van het grote display op het middenconsole niet eens zo slecht is. Velen klagen dat je het zicht op de weg mist als je naar het grote display kijkt, maar in de praktijk blijkt dat je je bij het kijken naar het display achter je stuur eigenlijk nog minder zicht hebt op de weg.

Interieur ruimte:
De buiten afmetingen van de ID5 zijn min of meer hetzelfde als die van de M3. Door de hoge zit heb je echter zowel voor als achter in de auto veel meer ruimte. Met name de beenruimte achterin is veel groter door de hoge zit. Bij de M3 heb je "last" van de relatief hoge vloer waardoor je in de M3 achter effectief minder comfortabel zit. Dit is het gevolg van de lage instap van de M3 t.o.v. de hoge ID5.

Bagage ruimte:
Als je de achterklep van de ID5 open doet, denk je in eerste instantie dat de ruimte daar veel groter is, maar niets is wat het lijkt. De bagage ruimte van de M3 is dieper en heeft ook nog eens veel ruimte onder de laadvloer. Ook de ID5 heeft opbergruimte onder de vloer, maar daar kun je net je laadkabel in kwijt.
Ik had de bagage ruimte van mijn M3 volgepakt voor een ritje naar de stort om afval weg te brengen. Omdat onderweg bleek dat ik 0% SoC had ben ik teruggereden naar huis en heb alles over gepakt in de ID5. Conclusie, de bagage ruimte van de M3 wijkt niet veel af van die van de ID5. Voordeel van de ID5 is wel dat de bagageruimte wat hoger is en een losse hoekplank heeft waardoor deze uiteindelijk toch wat beter flexibeler is.

Laadpoort:
De laspoort moet je handmatig openen en sluiten. Na de eerste keer laden was ik dus vergeten om deze te sluiten. Je went dus snel aan het gemak van de laadpoort van de Tesla.
De laadpoort zit rechts achter. Na diverse keren te hebben geladen ben ik er wel achter dat de positie links achter toch echt wel een stuk prettiger is. Ik parkeer altijd achteruit en dan hoef je net om de auto heen te lope om de laadkabel in te pluggen. Die enkele keer dat je lang de weg parkeert neem ik dan maar voor lief.

Navigatie:
Wat ik wel handig vond is dat op het navigatie scherm alle laadpunten worden weergegeven met de beschikbare laadsnelheid en of het laadpunt beschikbaar is.
Wat ik dan wel weer vreemd vod is dat je tijdens het navigeren niet kunt zien wat de SoC bij aankomst is (althans, ik heb het niet kunnen vinden).

Frunk:
De ID5 heeft een bijzonder grote frunk. Het is alleen jammer dat deze is volledig is volgebouwd waardoor je er dus niets aan hebt, een gemiste kans.
Geen idee waarom ze deze ruimte zo vol hebben gebouwd. Waarschijnlijk omdat ze bedacht hebben dat de auto regelmatig voor onderhoud naar de garage moet en dat is alles lekker toegankelijk voor de monteurs.
IMG_2941.JPG



Conclusie:
Hoewel de ID5 als EV op de markt is gezet, is wel duidelijk dat de ontwikkelaars vanuit de ICE gedachte hebben ontwikkeld.
Is de ID5 een slechte auto..... nee zeker niet en zeker niet als je het bekijkt vanuit de oorspronkelijke ICE gedachte. Vanuit de ICE gedachte is het zeker een vooruitgang.

Heb je eenmaal in een Tesla gereden, dan weet je dat het nog heel veel beter kan en dat Volkswagen nog flink wat stappen moet maken op het gebied van rijcomfort, ergonomie en bedieningsgemak van het scherm.
 
Velen klagen dat je het zicht op de weg mist als je naar het grote display kijkt, maar in de praktijk blijkt dat je je bij het kijken naar het display achter je stuur eigenlijk nog minder zicht hebt op de weg.
Dat vind ik in de MY nu ook. Zo zie ik de nags beter in mijn MY dan in mijn MS, toen ze in het dashboard voor mijn vlak voor neus kwamen. Het lijkt beter om de nags dichter bij de ooghoogte uit het midden te hebben dan in het midden onder de ooghoogte. Omgekeerd zal je misschien beter de weg zien als je zijdelings kijkt dan dat je naar beneden kijkt.
 
  • Like
Reactions: Mars2020