Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben eens een keertje meegeweest toen zo een kennis een Toyota ging kopen. Ik vond het nogal klef overkomen, maar misschien is dat daar de manier van auto's verkopen. Maar voor de rest is het waar: die dingen gaan niet kapot als je nergens tegen rijdt, en waarvan de BMW dealer deed alsof ie me een gunst deed, gaf de Toyota dealer standaard een pickup and dropoff service bij een onderhoud. Maar goed, daar rekenen ze dan ook een onderhoud om de 10000 mijlen ofzo.
 
Vandaag een korte proefrit gemaakt met de E-Niro. Moet zeggen: degenen die deze auto kiezen gaan er denk ik geen spijt van krijgen. Voelt heel solide aan, ook in z'n weggedrag; het is zeker geen sport wagen, maar hij stuurt neutraler en fijner dan de hybrid. Meer dan vlot in sport mode, maar ook in eco mode is de wagen al geen slak. Proefrit was met de topversie dus een waslijst aan standaard zaken (stoelverwarming en koeling, verwarmd stuurwiel, leren bekleding, alles elektrisch bediend) Totale indruk: interieur is wat meer kunststof dan de M3 (vooral bij de deuren valt het op), maar door de kleurstelling ziet het er beter uit dan de Ioniq. De leren bekleding (weet niet of het leer vegan was, anders de koe iig wel... ;) ) en middenconsole zien er strak uit. Voor iets meer dan 46K inclusief een metallic kleur naar keuze is het best wel een scherpe aanbieding voor een auto met dik 400km range (485 WLTP en Björn Nyland kon er 500km mee rijden); zelf ga ik even uit van de EPA range van de Kona en dan kom je real life op 420km, Fully charged zat richting 430km.

@Danny n @Innovativity Hoorde trouwens wel dat de reserveringen niet lang meer blijven staan, Kia NL wil binnenkort wel weten of mensen er gebruik van willen maken (ze waren ook gratis) en ongeveer nu bestellen is in februari of maart leveren.

Zaterdag gereden in de e-niro. Ik moet erg wennen aan de hoge zitpositie. De stoel kan voor mijn gevoel niet ver genoeg naar beneden. Het is natuurlijk ook een crossover/suv. Naast de zitpositie waar ik niet enthousiast over ben is de uitstraling van de auto ook nog een dingetje. Het is zakelijk gezien een hele goede deal, maar niet echt het type auto waar ik normaal in zou rijden. Nog even nadenken dus en kijken of de M3 prijzen begin december gepubliceerd worden.
 
Zaterdag gereden in de e-niro. Ik moet erg wennen aan de hoge zitpositie. De stoel kan voor mijn gevoel niet ver genoeg naar beneden. Het is natuurlijk ook een crossover/suv. Naast de zitpositie waar ik niet enthousiast over ben is de uitstraling van de auto ook nog een dingetje. Het is zakelijk gezien een hele goede deal, maar niet echt het type auto waar ik normaal in zou rijden. Nog even nadenken dus en kijken of de M3 prijzen begin december gepubliceerd worden.

In de laagste stand vond ik het nog prima en verder is de uitstraling van de auto die van een doorsnee gezinsauto en het gros van de mensheid zal niet doorhebben dat het niet de (plug-in) hybrid is, maar de EV versie; dat kan natuurlijk wel weer leuk zijn bij een stoplicht ;)

Zie trouwens dat de WLTP range is aangepast naar 455km (https://www.autovisie.nl/nieuws/actieradius-kia-e-niro-valt-wat-lager-uit). Wel grappig: Björn Nyland heeft met de Kona, Niro en M3 zijn 90km/u range test gedaan... Kona 511km, Niro 500km en M3 LR RWD 500km (wagen van You You), waarschijnlijk gaat de M3 pas voordeel halen bij hogere snelheden.

Ik hoop ook dat deze week de prijzen van de M3 duidelijk worden dan kan ik de rekensom maken.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Danny n
Interessante vergelijking m.b.t. het verbruik van diverse EV's met de Model S. Het blijft bijzonder hoe zuinig de Kona is en hoe onzuinig de I-Pace is:
We Test 6 Electric Cars To Find Out Which Goes Furthest Per Charge
Misschien voor iemand die in Rome wolnt een realistische analyse. Maar 10% snelweg geeft wel een heel ander beeld dan 70%. En ook al heb je maar af en toe een flinke trip met veel snelweg gebruik, dat bepaald of de auto voldoet of niet. Een aantal collegae rijden een nieuwe leaf. Fraaie auto. Prima verbruik, tenzij je op de snelweg komt en 120 wilt gaan rijden (laat staan sneller). Dan vervalt de range in de winter tot ca 150km en wordt het verbruik erg matig. De model s heeft daar veel minder last van. Ik verwacht de ipace nog veel meer. M.a.w. is maar net hoe je de test opzet.
 
De Nissan Leaf doet het goed in Nederland. In november is hij goed voor bijna 47% van alle Nissan verkopen en YTD is het 21%.

YTD hebben ze trouwens een stijging van meer dan 600% t.o.v. vorig jaar.


Leaf verkopen november 2018.jpg
 
  • Like
Reactions: Keezje and robertvg
Zelfde verhaal in Noorwegen. Dat hele ongekoelde BmS verhaal noch het feit dat er een 60kWh variant aan komt lijkt ze te deren. Ze hebben hun productie ook gewoon op orde : leverbaar in voldoende hoeveelheden etc. Dat maakt een verschil tegenover de Konas en de ampèras van deze wereld.
 
Vandaag een lange proefrit met de e-Niro, na vorige week al even kort kennis te hebben gemaakt, en de knoop doorgehakt. Wordt een e-Niro in meest luxe uitvoering. Een Tesla model 3 zal vast sportiever rijden, maar achterin is de Niro groter en praktischer met zijn 5e deur, zeker met kamperen en andere buitenactiviteiten handiger. Verder super de luxe t/m stoelkoeling en verwarmd stuurwiel, adaptieve cruise control, adaptieve regen, lane following assistent, dode hoek waarschuwing en wat al niet meer. Klassiek jasje, maar onderhuids bij de tijd.

En verder had ik al snel berekend dat een 3 aanzienlijk duurder zou worden zoals ik 'm zou willen en dan nog de vraag of een MR zou komen. Voor dat prijsverschil kan ik zo'n beetje een nieuwe badkamer bestellen. Nou wist ik dat de 3 aanzienlijk duurder zou worden, maar alle plussen en minnen bij elkaar was de keuze voor mij helder. En daar maakt iedereen zijn eigen keuze. Gelukkig wel. Dus morgen maar eens een verzoekje gaan indienen om die 1000 euro terug te halen.

Blijf hier wel hangen, vind nog steeds dat zonder Tesla we niet zo ver waren met EV's en ze zetten nog steeds fabrikanten aan het denken.
 
Gravity blue (bijna zwart blauw) en wordt februari/maart waarbij de dealer heeft aangegeven dat die een veilige marge inbouwt om teleurstelling te voorkomen. Mogelijk weet hij medio januari al meer. Vroeg nog naar een tracking code zodat ik de auto op het schip kon volgen :D Maar nee, dat hebben ze niet ;) Ik stond trouwens hoog op de reserveringslijst en ben bij hun de eerste privé koper van een elektrische Kia en ook primeur dat ze een EV als inruiler kregen (mijn Ioniq). Wel raar eigenlijk: duurste auto die ik ooit gekocht heb en het is een Kia o_O:)