Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
BNEF (Bloomberg New Energy Finance), de meest gerespecteerde voorspeller van electrificatie van automobiliteit (en vele andere zaken) heeft de jaarlijkse prognose voor 2020 klaar.
upload_2020-5-19_15-4-45.png



- de hoofdlijnen:
BNEF EVO Report 2020 | BloombergNEF | Bloomberg Finance LP
- gedetailleerder (alleen teaser):
https://bnef.turtl.co/story/evo-2020/?teaser=yes
Heel interessant ook een analyse van de gevolgen van Covid19 voor de autoverkopen.

Hier een grafiekje uit de teaser:
Kanweg.png
 
Last edited:
BNEF (Bloomberg New Energy Finance), de meest gerespecteerde voorspeller van electrificatie van automobiliteit (en vele andere zaken) heeft de jaarlijkse prognose voor 2020 klaar.
View attachment 543002


- de hoofdlijnen:
BNEF EVO Report 2020 | BloombergNEF | Bloomberg Finance LP
- gedetailleerder (alleen teaser):
EVO 2020
Heel interessant ook een analyse van de gevolgen van Covid19 voor de autoverkopen.

Hier een grafiekje uit de teaser:
View attachment 543003
Hmm teaser=no werkt niet :D zou wel grappig zijn
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Dat is pas een garantie op de batterij.
Laten we eerlijk zijn: "dat is pas garantie" roepen bij een bedrijf dat 1 mio / 15j geeft nadat de voorloper 8j gaf en je bij je BMW nog altijd een knappe 2 jaren krijgt is... Goh...

Ik herinner me nog dat 5 jaar op je benzine Toyota al heel wat was, en toen kwam Kia met wel 7 jaar...

Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de garantie voornamelijk een marketing beslissing is.
 
Last edited:
Toyota gaat over stag.
15 jaar garantie op de batterij of 1.000.000km. En dat voor een bedrijfsvoertuig waarvan het verbruik minstens het dubbele bedraagt dan van een gestroomlijnde personenwagen en een batterij van 50 kWh (of 75 kWh). Dat is pas een garantie op de batterij.
Eindelijk een fatsoenlijk elektrisch busje op de markt. Ik hoop dat het ding als warme broodjes gaat verkopen!
 
Laten we eerlijk zijn: "dat is pas garantie" roepen bij een bedrijf dat 1 mio / 15j geeft nadat de voorloper 8j gaf en je bij je BMW nog altijd een knappe 2 jaren krijgt is... Goh...

Ik herinner me nog dat 5 jaar op je benzine Toyota al heel wat was, en toen kwam Kia met wel 7 jaar...

Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat de garantie voornamelijk een marketing beslissing is.
Tot mijn verbazing stel ik vast dat je moeilijk enthousiast te krijgen bent voor "wat andere automerken doen".
Toyota is, door een doorgedreven kwaliteitscontrole en indien nodig een correct terugroepbeleid, al jaren het meest betrouwbare automerk.
Een lange garantieperiode is toch in de eerste plaats een vertrouwen in het eigen product. Het zou toch gek zijn dat een bedrijf zichzelf in moeilijkheden brengt door op een batterij die een beperkte levensduur heeft, een extreem lange garantie beidt.
Dan moet je na enkele jaren de laadsnelheid en de maximale SOC beginnen te reduceren om de garantieplicht niet te moeten voldoen. Dat zouden we toch nooit aanvaarden.
 
Toyota gaat over stag.
15 jaar garantie op de batterij of 1.000.000km. En dat voor een bedrijfsvoertuig waarvan het verbruik minstens het dubbele bedraagt dan van een gestroomlijnde personenwagen en een batterij van 50 kWh (of 75 kWh). Dat is pas een garantie op de batterij.
Dat dit maar de nieuwe trend mag worden.
De vraag is wel onder welke condities de garantie van toepassing is en wat bv de degradatie mag zijn.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Tot mijn verbazing stel ik vast dat je moeilijk enthousiast te krijgen bent voor "wat andere automerken doen".
Toyota is, door een doorgedreven kwaliteitscontrole en indien nodig een correct terugroepbeleid, al jaren het meest betrouwbare automerk.
Een lange garantieperiode is toch in de eerste plaats een vertrouwen in het eigen product. Het zou toch gek zijn dat een bedrijf zichzelf in moeilijkheden brengt door op een batterij die een beperkte levensduur heeft, een extreem lange garantie beidt.
Dan moet je na enkele jaren de laadsnelheid en de maximale SOC beginnen te reduceren om de garantieplicht niet te moeten voldoen. Dat zouden we toch nooit aanvaarden.
Ik ga kort reageren waarop ik mijn scepticisme baseer bij de garantie van Toyota:
  • Toyota heeft duidelijk de boot gemist qua elektrificatie van voertuigen. Ze waren voortrekker met hun Prius en derivaten, en dan is het stil gevallen. Zeker in de VS verliezen ze verkoopaantallen aan Tesla, wat des te opmerkelijker is want een Prius is echt niet van hetzelfde prijssegment als de Model 3. Enige marketing om hun eigen modellen een vliegende start te geven is dus wel nodig, want ze hebben geen historiek van betrouwbare elektrische voertuigen, enkel hybrides met een kleine batterij.
  • Een lange, uitgebreide garantietermijn is niet noodzakelijk gebaseerd op effectieve betrouwbaarheid. Het is en blijft een marketing element, want je verkoopt er zorgeloosheid mee. BMW en andere Duitse merken daarentegen doen niet mee aan dergelijke lange garantietermijnen en houden er toch goede verkoopcijfers en hogere marges aan over, omdat hun product blijkbaar toch gewild blijkt ondanks de lagere gegeven garantie. Meer nog: ik ben er zeker van dat qua basiscomponenten een Toyota of Honda inderdaad kwalitatief beter in mekaar zitten dan een BMW, en toch is zo een BMW door gebruikte materialen en technologie toch nog gewilder dan een betrouwbare Toyota.
  • De gepercipieerde kwaliteit van Toyota stel ik al enkele jaren in vraag. Toyota heeft grote moeite gehad om betrouwbare diesels te produceren, en de gebruikte verf op Toyotas is altijd van minderwaardige kwaliteit geweest: de enige auto's die ik regelmatig met afgebladerde verf op plastic bumpers zie rijden zijn altijd Toyota's en Honda's.
Nog korter: voor een bepaald scenario zou ik zeker zo een Toyota busje overwegen (met CCS connector en +100kW laadcapaciteit) maar ik ben niet bekend met enige technologische vooruitgang waarover Toyota zou beschikken dat hun batterijen zo ingrijpend verschillen met de concurrentie dat de concurrentie maar 8 jaar garantie durft geven en Toyota 15 jaar.

Oh, en als een miljoen kilometers en 15 jaar garantie de nieuwe normaal gaat worden, is dat heel goed nieuws. Vanaf dat moment wordt het evenwel misschien interessant om coachbuilders het interieur regelmatig te laten verversen en een auto ook 15 jaar te houden. Dat heeft dan weer een nefast resultaat op de verkopen van autobouwers natuurlijk.
 
Die garantie is niet zo spannend dat Toyota nu instapt wel en eindelijk een fatsoenlijke elektrische bestelwagen met redelijk bereik (nog niet top, maar voor velen ruim voldoende). We hadden eigenlijk alleen de Nissan env-200. Benieuwd wat die gaat kosten.
 
Als je een nieuwe batterij incalculeert in je verkoopprijs, loop je als fabrikant geen risico.
Herinner je de soepelheid en goodwill tot voor 2 jaar bij Tesla herstellingen. De S werd toen minstens 20000€ duurder verkocht als nu. Kon je al heel wat goodwill voor geven.
Ondertussen worden batterijen steeds goedkoper. En die van Toyota is maar half zo groot als die van Tesla.
 
Vanaf dat moment wordt het evenwel misschien interessant om coachbuilders het interieur regelmatig te laten verversen en een auto ook 15 jaar te houden. Dat heeft dan weer een nefast resultaat op de verkopen van autobouwers natuurlijk.

Is er dan niemand die het nog leuk vindt om na enkele jaren van wagen te wisselen? Ik zie mij echt niet 15 jaar met dezelfde wagen rondrijden als het niet hoeft. Of dit nu goed is of niet is een andere zaak maar dit is met vele dingen zo.
 
Ik ken de statistieken natuurlijk wel, maar in beide gevallen staat er nergens Tesla in de lijst. Verder is betrouwbaarheid niet altijd een goeie marketing-tactiek: Daihatsu is namelijk in 2013 gestopt met de verkoop in Europa.

Verder is de gekozen sample size beperkt tot klanten van Warranty Direct die een aftermarket garantie hebben aangekocht.
 
Toyota staat in alle lijsten, overal ter wereld, (mee) bovenaan als het betrouwbaarheid betreft.
De mannen van top gear dropten ooit een toyota landcruiser van de zoveelste verdieping van een flatgebouw, de auto startte nadien gewoon nog altijd.
Dat was nadat hij in zee had gestaan, in brand had gestaan en door een sloopkogel was geraakt om het verhaal wat meer diepgang te geven. :p Maar @wooter gelooft ons niet.

Tesla staat niet in die lijsten omdat ze net pas uit garantie beginnen te gaan, en omdat Tesla niet heel populair was in de UK.
 
Wel, wat kan ik zeggen.. Marketing werkt? :p

Verder natuurlijk in detail goed lezen wat ik schreef:
ik ben er zeker van dat qua basiscomponenten een Toyota of Honda inderdaad kwalitatief beter in mekaar zitten dan een BMW

Ik had gehoopt dat de kritiek op mijn mening zich eerder zou richten op mijn voorzorgen mbt batterijtechniek van Toyota. Misschien hebben jullie daar inzichten die mijn mening wel zouden kunnen bijstellen?
 
Wel, wat kan ik zeggen.. Marketing werkt? :p

Wat kan ik zeggen? Statistiek werkt? Dat is een onafhankelijk onderzoek.

De enige waar marketing blijkbaar uitstekend werkt is Tesla, want er is niet beter volgens sommigen hier. :p

Aangezien we nog geen ervaring hebben, anders dan met de uitstekende hybride accu's van Toyota valt er weinig over te zeggen. Je ziet over het hoofd dat Toyota als eerste uitgebreide en op grote schaal ervaring heeft opgedaan met batterijen in auto's. Tot de Model 3 op de markt kwam zelfs op heel veel grotere schaal dan Tesla.
 
Dat is een onafhankelijk onderzoek.
Eigen cijfers van een bedrijf dat zelf garantie verkoopt, en een sample size van 50000 klanten. Met als top bovenaan een merk dat al sinds 2013 niet meer actief is.

Je ziet over het hoofd dat Toyota als eerste uitgebreide en op grote schaal ervaring heeft opgedaan met batterijen in auto's. Tot de Model 3 op de markt kwam zelfs op heel veel grotere schaal dan Tesla.
Ik heb echt vaak het gevoel dat je helemaal niet mijn reacties leest. Het heeft weinig zin om te doen alsof ik zo een dingen vergeet, terwijl ik net dezelfde opmerking net letterlijk in mijn reactie had geplaatst. Behalve als het natuurlijk marketing-gewijs de bedoeling is om me als blinde tesla fanboy weg te zetten.

Overigens weer een reactie met 0,0 inhoudelijke informatie over die Toyota batterijen die al dan niet/wel 15 jaar/1mio kilometers zouden kunnen doen zonder garantiekosten.