Jij noch ik kunnen in de toekomst kijken en kunnen dus echt geen inhoudelijk oordeel over de Toyota batterijen geven anders dan dat ze vreselijk veel ervaring hebben. Zij houden hun batterijen tussen de 40 en 60% en ik ben me niet bewust van enige batterij die het begeven heeft bij een Toyota. Ik ben we wel bewust van batterijen die het begeven bij Tesla. Wat zegt dat over Toyota? Dat heeft helemaal niets met marketing te maken, en jij schuift heel veel dingen heel veel te makkelijk af op marketing.
Als je niet wilt begrijpen dat Daihatsu nog steeds rondrijdt ondanks dat ze niet meer worden verkocht, en daarbij erg hoog scoren in betrouwbaarheid dan geef ik de moed op. Wil jij alleen staatjes zien van nieuwe auto's?
De staatjes die reliability index laat zien zijn in ieder geval merk onafhankelijk en niet gekleurd door chauvinisme zoals de Duitse onderzoeken. Maar jij vindt een sample size van 50.000 niet genoeg? Waarom niet? Sample size van minstens 50 auto's van merk en type voordat hij wordt opgenomen niet goed genoeg?
Voor de Prius (1e model):
Toyota Prius - Car Reliability Search | Reliability Index | How reliable is your car?
Voor de Prius (2e model):
Toyota Prius - Car Reliability Search | Reliability Index | How reliable is your car?
Juist een bedrijf dat achter reliability index zit heeft zeer goede inzage in de reparatie kosten en reparatie termijnen van auto's, hun premies zijn daarop gebaseerd net zoals andere verzekeraars schades (kosten en oplossingen) meenemen in hun premie. Ik vind het fijn dat ze hun data delen, en heb meermaals de keuze van een auto laten bepalen door die tabellen.
Ik weet niet of je wel eens in de VS komt, ik wel op regelmatige basis. Afgezien van Tesla worden daar toch echt de Japanse auto's als veel hogere kwaliteit beoordeeld dan de Amerikaanse auto's, en met reden.
In een staat als Californië heeft nu een Tesla met volledige EV's een groot voordeel boven hybrides vanwege de (inmiddels aflopende) subsidies. Dat zie je over het hoofd. Daarnaast zijn Amerikanen ook chauvinistisch en zullen een goed Amerikaans product prefereren boven een goed Japans product.
Jouw opmerkingen ten aanzien van verfkwaliteit van Toyota en Honda zijn mij nooit opgevallen, maar als ik een Tesla model 3 zwart naast een Hyundai Ioniq zwart zie, weet ik wel welke de betere kwaliteit verf gebruikt.
En Toyota diesels? Geen idee. De dieselmarkt is/was voor Japanners stukken kleiner dan voor Europeanen. Vergeet niet dat de grote afzet markt voor Toyota niet Nederland of België is maar Azië en de USA.