Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
B041AB18-1085-4E01-BFB3-ECFDA08C5887.jpeg
1CAE9F5E-C4D5-40F9-8035-ACD74D1EB4BC.jpeg


Hoe je er ook naar kijkt, EVs zijn een modegril. Als de hype voorbij is ebt de vraag weer weg.
 
Last edited:
Interessant dat zij beweren dat ze 300kW kunnen gaan halen, terwijl Porsche op hun 800V platform op 270kW blijft steken.

Zover ik begreep ging Rivian wel gebruik maken van batterijen van +120kWh (tot 200kWh voor een vergelijkbare range als de Model S) dus het sneller laden wordt dan weer een beetje teniet gedaan omdat je dubbel zoveel energie als een Model 3 nodig hebt voor circa dezelfde range. Dan ben je met 300kW even snel als met een Model S op een V2 supercharger (ik kijk voor het gemak even naar de piek en niet naar de laadcurve).
 
Interessant dat zij beweren dat ze 300kW kunnen gaan halen, terwijl Porsche op hun 800V platform op 270kW blijft steken.

Zover ik begreep ging Rivian wel gebruik maken van batterijen van +120kWh (tot 200kWh voor een vergelijkbare range als de Model S) dus het sneller laden wordt dan weer een beetje teniet gedaan omdat je dubbel zoveel energie als een Model 3 nodig hebt voor circa dezelfde range. Dan ben je met 300kW even snel als met een Model S op een V2 supercharger (ik kijk voor het gemak even naar de piek en niet naar de laadcurve).
Ik lees dat er een speciale voltage switching techniek wordt toegepast waardoor de 400V batterij op 800V kan worden geladen en een defecte module kan worden losgekoppeld. Ik vermoed dus dat ze twee identieke modules in parallel zetten bij het rijden en in serie bij het laden. Daardoor halveert de laadstroom in vergelijking met een 400V batterij. Dat en de grotere batterij, waardoor de C-rating van het laden kan dalen, doen me vermoeden dat de 300 kW wel haalbaar kan zijn.
 
  • Informative
Reactions: horta and ebullio