Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
De goede score van de ix3 lijkt in de eerste plaats te danken aan het lagere gewicht.
Samengevat voor een bestuurder van 70 kg.

ModelSCxS.CxmassaLucht
90km/u
Lucht
120km/u
RolTotaal
90km/u
Totaal
120km/u
Verbruik
90km/u
Verbruik
120km/u
[m2][-][m2][kg][N][N][N][N][N][Wh/km][Wh/km]
Mx3,400,250,852533320568255575824160229
ix33,150,290,912160344612219563831156231
Vanzelfsprekend moet voor het totale energieverbruik ook worden gekeken naar rolweerstand en overige verliezen, maar Hippogrief had het in zijn post over de luchtweerstand. Opvallend is dat de iX3 in het overzicht van Bjørn Nyland ondanks het lagere gewicht bij 120 km/h toch 7% meer verbruikt dan de MX LR Raven.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Jouw berekening van frontaal oppervlak is totaal fout. Jij vermenigvuldigt de maximale breedte met de maximale hoogte, dat is niet het frontaal oppervlak dat je moet in rekening brengen.
Wat ik wou aangeven (blijkbaar een foutje getypt), bij de Model S zou volgens jouw berekening het frontaal oppervlak 2.83 m² zijn, terwijl het in werkelijkheid maar 2.43 m² is.
Volgens Tesla toch : https://www.tesla.com/sites/default/files/blog_attachments/the-slipperiest-car-on-the-road.pdf
Het probleem bij het bepalen van het frontaal oppervlak is dat je het voorwerp in een windtunnel moet zetten om het echt te berekenen. Doorgaans wordt breedte * hoogte als een goede indicator gezien, maar als je een betere benadering hebt dan hoor ik die graag. Overigens is 25,2 sq.ft. 2,34 m2.
Overigens blijft de opmerking "rechter is van ontwerp" onzin bij het bepalen van het frontaal oppervlak. Dit is alleen van belang voor de Cw.
 
Wat ik wil zeggen is dat vaak verkeerdelijk geredeneerd wordt: S.Cx is 25% groter, dus ligt het verbruik 25% hoger. Ook in deze discussie is dat een paar keer zo gesteld en dat is niet correct. Het betreft dan enkel het deeltje luchtweerstand dat 25% hoger ligt.
 
Het probleem bij het bepalen van het frontaal oppervlak is dat je het voorwerp in een windtunnel moet zetten om het echt te berekenen. Doorgaans wordt breedte * hoogte als een goede indicator gezien, maar als je een betere benadering hebt dan hoor ik die graag. Overigens is 25,2 sq.ft. 2,34 m2.
Overigens blijft de opmerking "rechter is van ontwerp" onzin bij het bepalen van het frontaal oppervlak. Dit is alleen van belang voor de Cw.
Het frontaal oppervlak kan je bepalen zonder windtunnel. Het is het profiel van de auto loodrecht op de rijrichting. Vanuit het CAD-ontwerp kan dat eenvoudig bekomen worden.
Voor de Cx heb je dan wel een windtunnel nodig hoewel de huidige eindige elementen modellen van vloeistofmechanica waarschijnlijk een zeer goede inschatting kunnen maken.
 
Vanzelfsprekend moet voor het totale energieverbruik ook worden gekeken naar rolweerstand en overige verliezen, maar Hippogrief had het in zijn post over de luchtweerstand. Opvallend is dat de iX3 in het overzicht van Bjørn Nyland ondanks het lagere gewicht bij 120 km/h toch 7% meer verbruikt dan de MX LR Raven.
Gewicht speelt slechts een rol bij het versnellen en de benodigde energie wordt navenant weer teruggewonnen bij het vertragen. Ook de invloed op het verbruik door verhoogde rolweerstand door het hogere gewicht is maar klein. De BMW i3 was ontworpen op zo laag mogelijk gewicht, maar had een hoog verbruik. Sindsdien zijn die ingenieurs bijgeschoold in EV-kunde, naar blijkt. Maar nog niet volledig gediplomeerd. Misschien moet er nog een stage bij Tesla gevolgd worden.
 
Gewicht speelt slechts een rol bij het versnellen en de benodigde energie wordt navenant weer teruggewonnen bij het vertragen. Ook de invloed op het verbruik door verhoogde rolweerstand door het hogere gewicht is maar klein. De BMW i3 was ontworpen op zo laag mogelijk gewicht, maar had een hoog verbruik. Sindsdien zijn die ingenieurs bijgeschoold in EV-kunde, naar blijkt. Maar nog niet volledig gediplomeerd. Misschien moet er nog een stage bij Tesla gevolgd worden.
Dat klopt dus niet. Niet enkel bij versnellen maar ook voor de rolweerstand. Meteen de reden dat een zwaar beladen auto meer verbruikt. Verband is lineair. Zelfs bij 120 km/u is die rolweerstand verantwoordelijk voor 1/3 van het verbruik. en bij lagere snelheden dus nog meer.
Volgens spritmonitor ligt het gemiddelde verbruik (130 gegevens) op 157 Wh/km. Is dat hoog? Te vergelijken met 190Wh/km van de M3 (199 invullingen).
 
Het probleem bij het bepalen van het frontaal oppervlak is dat je het voorwerp in een windtunnel moet zetten om het echt te berekenen. Doorgaans wordt breedte * hoogte als een goede indicator gezien, maar als je een betere benadering hebt dan hoor ik die graag. Overigens is 25,2 sq.ft. 2,34 m2.
Overigens blijft de opmerking "rechter is van ontwerp" onzin bij het bepalen van het frontaal oppervlak. Dit is alleen van belang voor de Cw.
Dat is absoluut niet zo. Ik verwijs je met plezier om enkele cursussen hydraulica door te nemen. Het oppervlak dat je gebruikt is de projectie van het oppervlak, tegenin de stroom. Niet de maximale breedte en hoogte van het voorwerp.
Voor een cirkel gebruiken we pi*r². Volgens jouw redenering zouden we 4 r² gebruiken.
 
Dat is absoluut niet zo. Ik verwijs je met plezier om enkele cursussen hydraulica door te nemen. Het oppervlak dat je gebruikt is de projectie van het oppervlak, tegenin de stroom. Niet de maximale breedte en hoogte van het voorwerp.
Voor een cirkel gebruiken we pi*r². Volgens jouw redenering zouden we 4 r² gebruiken.
Zoals Fivari al zegt: het frontaal oppervlak is het profiel van de auto loodrecht op de rijrichting. Een buis heeft als frontaal oppervlak π * R^2, geen idee hoe je bij 4R^2 komt.
 
Gewicht speelt slechts een rol bij het versnellen en de benodigde energie wordt navenant weer teruggewonnen bij het vertragen. Ook de invloed op het verbruik door verhoogde rolweerstand door het hogere gewicht is maar klein. De BMW i3 was ontworpen op zo laag mogelijk gewicht, maar had een hoog verbruik. Sindsdien zijn die ingenieurs bijgeschoold in EV-kunde, naar blijkt. Maar nog niet volledig gediplomeerd. Misschien moet er nog een stage bij Tesla gevolgd worden.
Hier dacht ik vanavond aan toen ik met mijn Model X op winterbanden onderweg was, en ik cijfers tot 240Wh/km zag verschijnen. Op de originele 22" zomervelgen zag ik nooit zo een cijfers, maar ik heb voor afgelopen winter een setje winterbanden op 20" Tesla velgen gekocht en, ja, daar lijkt dan toch een verschil?

Nu, eens thuis gekomen claimde de boordcomputer 270Wh/km en dat is dan weer wel een niet zo onverwacht cijfer... Net alsof het op langere afstand constant aan eenzelfde snelheid rijden niet zoveel meer uitmaakt.
 
Zoals Fivari al zegt: het frontaal oppervlak is het profiel van de auto loodrecht op de rijrichting.
Het profiel is niet B X H (want dat is de oppervlak van de rechthoek die het profiel omkadert
Het frontaal oppervlak kan je bepalen zonder windtunnel. Het is het profiel van de auto loodrecht op de rijrichting. Vanuit het CAD-ontwerp kan dat eenvoudig bekomen worden.
Voor de Cx heb je dan wel een windtunnel nodig hoewel de huidige eindige elementen modellen van vloeistofmechanica waarschijnlijk een zeer goede inschatting kunnen maken.

Het is het effectieve oppervlak.
fivari zegt trouwens exact hetzelfde als ik : het frontale oppervlak is het profiel van de wagen, niet de (breedte * hoogte). Tenzij je auto een perfect rechthoekige vorm heeft en met de bodemplaat over de weg sleept.
En de link die ik je heb doorgestuurd van Tesla geeft ook hetzelfde aan : het frontale oppervlak van de Model S volgens Tesla is een flink pak lager dan de formule die jij gebruikt

Een buis heeft als frontaal oppervlak π * R^2, geen idee hoe je bij 4R^2 komt.
4 R² is nochtans krek dezelfde redenering volgen als degene die je volgt bij de wagen : (2*R)*(2*R)= 4R². Maar dat is dus fout, we gebruiken voor een bol de doorsnede van die bol : π * R²

Maar goed voor mij stopt de discussie hier.

Voor de Cx heb je dan wel een windtunnel nodig hoewel de huidige eindige elementen modellen van vloeistofmechanica waarschijnlijk een zeer goede inschatting kunnen maken.
Met eindige elementen geraak je idd al heel ver. Mijn echtgenote heeft jaren als R&D ingenieur gewerkt voor de ontwikkeling van onderdeel waar aerodynamica erg belangrijk was. Het aerodynamisch gedrag werd gesimuleerd in MATLAB . Dat werd nadien natuurlijk ook op andere manieren getest/getoetst.
 
Het profiel is niet B X H (want dat is de oppervlak van de rechthoek die het profiel omkadert


Het is het effectieve oppervlak.
fivari zegt trouwens exact hetzelfde als ik : het frontale oppervlak is het profiel van de wagen, niet de (breedte * hoogte). Tenzij je auto een perfect rechthoekige vorm heeft en met de bodemplaat over de weg sleept.
En de link die ik je heb doorgestuurd van Tesla geeft ook hetzelfde aan : het frontale oppervlak van de Model S volgens Tesla is een flink pak lager dan de formule die jij gebruikt


4 R² is nochtans krek dezelfde redenering volgen als degene die je volgt bij de wagen : (2*R)*(2*R)= 4R². Maar dat is dus fout, we gebruiken voor een bol de doorsnede van die bol : π * R²

Maar goed voor mij stopt de discussie hier.


Met eindige elementen geraak je idd al heel ver. Mijn echtgenote heeft jaren als R&D ingenieur gewerkt voor de ontwikkeling van onderdeel waar aerodynamica erg belangrijk was. Het aerodynamisch gedrag werd gesimuleerd in MATLAB . Dat werd nadien natuurlijk ook op andere manieren getest/getoetst.
Misschien kunnen we een apart draadje maken hiervoor;)
 
  • Like
Reactions: Rutgere and TM3LR
haha, kijk wat ik net op geenstijl voorbij zie komen


commentaar op geenstijl is ook leuk:

“Elektrisch racen blijft een clownsport

Complete faalrace bewijst het
De Formule E. We zijn vooral blij dat dit elektrische broertje van de Formule 1 bestaat, omdat de F1 dan gewoon gefossiliseerde dino's kan verbranden en soms een Nederlander wint. Al was de overwinning van Nyck de Vries gisteren een lege huls. Hij rolde vooral als eerste over de finish omdat een groot deel van het veld met een lege batterij kwam te staan. Het was een Watt the fnck-slotronde waar de ene na de andere coureur werd gediskwalificeerd met een lege duracell. Waar deze klasse vooral bestaat om het imago van elektrisch rijden op te poetsen, blijft om onduidelijke redenen het grote nadeel van elektrisch rijden, range anxiety, een belangrijk onderdeel van de wedstrijden. Combineer dat met geforceerde "attack modes", inspiratieloze betonnen circuits en relatief lage snelheden en het resulteert in deze onaantrekkelijke raceklasse die niet overtuigt. Vandaar dat grote merken als Audi en BMW alweer afhaken. Het zal ons niet verbazen als de wanstaltige vertoning van gisteren nog een paar autobouwers wegjaagt, want met deze clownsklasse brokkelt het imago van voltvoertuigen vooral af. En dat is jammer, want we moeten niet hebben dat dit elektrische geneuzel de Formule 1 bereikt. “
 
Zoals steeds komt er veel te vaak het woord 'geil' in zijn filmpje voor, maar dit is een eerste test van de laadsnelheid van de Ioniq 5.
Van 12% tot 80% in 18 minuten.
Wanneer hij met de wagen aankomt geeft die auto wel een verbruik van 41 kWh/100 km aan. Laten we voor kopers van deze wagen hopen dat dat niet klopt...
 
Een collega heeft een Peugeot plug in hybride, waar hij in theorie 40 km elektrisch mee kan rijden. In de praktijk is dat 25 km. Hij woont 3km van het werk en rijdt dus bijna altijd elektrisch. Hij staat hier wel altijd de ganse dag aan het stopcontact. Nu kan hij plots niet meer elektrisch rijden en ging deze morgen naar de garage. Blijkbaar is dit een beveiliging. Als je te veel elektrisch gaat rijden, gaat uw benzine verouderen. Nu moet hij eerst 120 a 150km op benzine rijden, en liefs aan één stuk, voordat hij weer elektrisch kan rijden🙄🤣
 
Good old times, net zoals je vroeger met een gastank ook altijd een aantal kilometers op benzine moest rijden. volgens mij was dat om te voorkomen dat leidingen gingen uitdrogen.

Een collega heeft een Peugeot plug in hybride, waar hij in theorie 40 km elektrisch mee kan rijden. In de praktijk is dat 25 km. Hij woont 3km van het werk en rijdt dus bijna altijd elektrisch. Hij staat hier wel altijd de ganse dag aan het stopcontact. Nu kan hij plots niet meer elektrisch rijden en ging deze morgen naar de garage. Blijkbaar is dit een beveiliging. Als je te veel elektrisch gaat rijden, gaat uw benzine verouderen. Nu moet hij eerst 120 a 150km op benzine rijden, en liefs aan één stuk, voordat hij weer elektrisch kan rijden🙄🤣
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een collega heeft een Peugeot plug in hybride, waar hij in theorie 40 km elektrisch mee kan rijden. In de praktijk is dat 25 km. Hij woont 3km van het werk en rijdt dus bijna altijd elektrisch. Hij staat hier wel altijd de ganse dag aan het stopcontact. Nu kan hij plots niet meer elektrisch rijden en ging deze morgen naar de garage. Blijkbaar is dit een beveiliging. Als je te veel elektrisch gaat rijden, gaat uw benzine verouderen. Nu moet hij eerst 120 a 150km op benzine rijden, en liefs aan één stuk, voordat hij weer elektrisch kan rijden🙄🤣
Had de Outlander PHEV ook. Maar daar was het volgens het boekje ook genoeg om te tanken. Ik heb nooit genoeg elektrisch gereden met de PHEV om er last van te hebben. Ik probeerde het wel maar 23 km elektrisch is niet veel