Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wel grappig dat je voor 25km extra bereik op een geclaimed reel bereik van meer dan 1000km, zonnepanelen gaat plaatsen. Ik ben benieuwd: laag verbruik, kleinere batterij en toch zo’n bereik.
Volgens mij hebben ze een doorbraak met Solid-state gehad.

Dit alles in 2024….wat zijn ze toch aan het klungelen bij Tesla

De EQXX heeft een batterij van 100kW, dus niks abnormaal, maar... deze batterij is 30% lichter en is maar half zo groot meer. Door nu een systeem van 900V kan je laden aan 350kW. Zo'n batterij past seffes in een A-klasse, heeft dan een actieradius van vlot 500km (WLTP +700km), en kan geladen worden in minder dan een kwartier. De evolutie in batterijen is nu pas goed begonnen.
 
De EQXX heeft een batterij van 100kW, dus niks abnormaal, maar... deze batterij is 30% lichter en is maar half zo groot meer. Door nu een systeem van 900V kan je laden aan 350kW. Zo'n batterij past seffes in een A-klasse, heeft dan een actieradius van vlot 500km (WLTP +700km), en kan geladen worden in minder dan een kwartier. De evolutie in batterijen is nu pas goed begonnen.
Ik moet het nog zien.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Dat maakt me vandaag dus toch wat triest, dat onprofessionele gedrag van Tesla. Ik heb in juni al een nieuwe Model S LR besteld met beloofde leverdatum Q1 2022. Effe later hebben ze die leverdatum gewoon verwijderd uit de online bestelbon. Een mens krijgt 0,0 feedback, en ook de verkopers weten van niks, om dan eind december een onpersoonlijke mail te krijgen dat ze 'naar schatting' ergens Q3 gaan beginnen leveren. Wat wil dat dan zeggen voor mij? Wanneer ga ik de mijne hebben? Gewoon schandalig!

We proberen net ICE-rijders te overtuigen naar een EV te gaan, en dat actieradius niet zo heel belangrijk is, want we kunnen thuis laden... Ik doe 35k km per jaar en laadt volgens de EEVEE-app slechts 9% extern. Er komen iedere dag snelladers bij, dus ik zie niet in wat die 20% veel verschil kan maken...

Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe Model S rijdt, want op Youtube vind ik geen enkel vergelijkende test. Ik vind enkel maar filmpjes over acceleratietijden in rechte lijn van de Plaid, en over dat Yoke stuur, maar over stuurgedrag, wegligging, remmen, ... daar vind je niks van.

De e-tron is een stuk kleiner dan de Model S, maar het is dan ook conceptueel een andere auto, nl. een vierdeurs coupé. Je kan toch een Model S niet vergelijken met een e-tron GT, want dat zijn 2 auto's uit een andere klasse.

Het is te hopen dat de nieuwe Model S wat beter is afgewerkt, want voor de 132k euro die ik betaald heb is de afwerking in mijn Model S eigenlijk onaanvaardbaar.

Een Etron GT naar mijn zin in BE kost 125k euro. Een LR Model S naar mijn zin kost 121k euro. Zoveel verschil in prijs is het niet.
Ok, ik dacht dat je het over een GT RS had.
 
  • Like
Reactions: BMWMB
Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe Model S rijdt, want op Youtube vind ik geen enkel vergelijkende test. Ik vind enkel maar filmpjes over acceleratietijden in rechte lijn van de Plaid, en over dat Yoke stuur, maar over stuurgedrag, wegligging, remmen, ... daar vind je niks van.
Ik kan me rond de zomer wel een paar goeie Youtube filmpjes vinden van professionele autojournalisten die de Plaid toen aan de tand voelden, en heel positief waren.

Een like for like test met een EQS of Audi e-tron GT ga je nog wat op moeten wachten.

De EQXX heeft een batterij van 100kW, dus niks abnormaal, maar... deze batterij is 30% lichter en is maar half zo groot meer. Door nu een systeem van 900V kan je laden aan 350kW. Zo'n batterij past seffes in een A-klasse, heeft dan een actieradius van vlot 500km (WLTP +700km), en kan geladen worden in minder dan een kwartier. De evolutie in batterijen is nu pas goed begonnen.
Concepten zijn geen probleem. Volumeproductie, dat is de achilleshiel.

Pas op, ik vind al die elektrische auto's in het straatbeeld super; de transitie is ingezet. En al die Fastned locaties en trage laadpalen die ik zie, zijn ook super.

Maar ik zie voor de OEMs nog altijd problemen qua volume accuproductie. Ze kopen nog altijd gewoon 3rd party onderdelen in, en zijn overgeleverd aan hun toeleveranciers. En dat heeft een impact op levertermijnen en marges. En hun technologie, die beperkt blijft tot meer van hetzelfde. Meer radars, meer oude chips in media units, meer start-knoppen en keyfobs.
 
We proberen net ICE-rijders te overtuigen naar een EV te gaan, en dat actieradius niet zo heel belangrijk is, want we kunnen thuis laden... Ik doe 35k km per jaar en laadt volgens de EEVEE-app slechts 9% extern. Er komen iedere dag snelladers bij, dus ik zie niet in wat die 20% veel verschil kan maken...


Een Etron GT naar mijn zin in BE kost 125k euro. Een LR Model S naar mijn zin kost 121k euro. Zoveel verschil in prijs is het niet.
Iedereen die EV gaat rijden, moet kijken naar zijn beleving. Dat is voor iedereen net iets anders. Hoog over zijn de volgende zaken van belang:
- rijbeleving en gevoel
- kwaliteit en afwerking
- prijs
- bereik
- rijkosten (verzekering, onderhoud en verbruik)


Voor het dagelijks gebruik geldt bij mij dat de e-tron prima voldoet. Voor een ander zou het net te weinig kunnen zijn. Dan is zijn belevenis met een Tesla beter.
De auto vind ik stoerder, maar ook kleiner. Aangezien ik een gezin heb zou ik dan weer voor de Tesla gaan.

Wat betreft prijs zou ik weer voor de Tesla gaan want het verbruik is lager en kost dus minder met rijden.

Afhankelijk van het type rijder dat je bent, zet je de ene hoger dan de ander en maak je daarop een besluit. Zelf ben ik nu een Teslafan en zal deze ook aanprijzen. Wel moet ik zeggen dat de onderhoudskosten mij tegenvallen. In de 3 jaar dat ik nu rij in een tweedehandse Tesla heeft de auto 5000 euro aan onderhoudskosten (12V accu's, ruitenwisservloeistofpompen , stuurhuis, draagarmen, parkeerremmen. Dat vind ik schrikbarend hoog voor een EV die eigenlijk weinig onderhoudskosten zou moeten hebben. Nu heeft de auto 208.000 km gereden en is onderhoud wel te verwachten..
 
  • Like
Reactions: horta
En @wooter , de e-tron GT kan je vandaag uit voorraad kopen, en als je er eentje bestelt heb je 'm in mei. Wanneer ga ik mijn Model S hebben die al in juni besteld is? En wanneer gaat iemand 'm hebben die vandaag eentje bestelt? Of wacht... je kan er geen meer bestellen. 😄
Geen idee.

Maar blijkbaar is er de afgelopen dagen een Model S in Noorwegen geregistreerd. -edit vals alarm, is een 2019 import.


Overigens is het nogal atypisch om een Audi op minder dan 6 maanden te hebben. Lijkt me dat er precies toch niet veel kopers zijn? 🤔

En was je in het verleden niet teleurgesteld dat er maar een interieur van een Audi A6 in zat? ;)
 
Het is te hopen dat de nieuwe Model S wat beter is afgewerkt, want voor de 132k euro die ik betaald heb is de afwerking in mijn Model S eigenlijk onaanvaardbaar.

Wat is er de afgelopen 2 maanden gebeurt? In je 1e post van november was je na 110k km nog steeds zeer tevreden over je 3 jaar oude Tesla, en nu is de afwerking onaanvaardbaar.
Toen was je huidige en volgende auto nog een leaseauto en nu heb je er 132k voor betaald🤔

Ik zal hier ook eens een eerste keer posten. Forumlid @wooter ken ik al van andere forums, en ook irl hebben we ons al een aantal keren ontmoet. Zelf ben ik na vele BMW's in 2018 overgeschakeld naar mijn eerste Tesla, een Model S 100D, waar ik na 110k km nog steeds zeer tevreden van ben. Aangezien mijn leasing volgend jaar in mei afloopt, heb ik begin juli al een nieuwe Model S long Range besteld, dus ook nog voor de eerste prijsstijging.
 
In november dacht ik mijn nieuwe te hebben begin 2022, maar nu weet ik het niet meer, en ben ik begonnen met andere EV's te gaan testrijden, en ben ik tot de vaststelling gekomen dat er andere leuker rijdende EV's zijn, die ook nog eens mooier en beter afgwerkt zijn voor zo goed als hetzelfde budget.

Uiteraard heb ik deze geleased, en niet contant betaald, maar op het einde van de rit heb je wel 132k betaald.

Kortom, ik was het meest onder de indruk van de Audi, wat ik niet verwacht had. Zoals ik al zei, had Tesla tijdig geleverd, en had ik eerdaags een nieuwe S LR gehad, maar door Tesla gaat dat nu anders uitdraaien.
 
  • Informative
Reactions: Stijntje
Iedereen die EV gaat rijden, moet kijken naar zijn beleving. Dat is voor iedereen net iets anders. Hoog over zijn de volgende zaken van belang:
- rijbeleving en gevoel
- kwaliteit en afwerking
- prijs
- bereik
- rijkosten (verzekering, onderhoud en verbruik)


Voor het dagelijks gebruik geldt bij mij dat de e-tron prima voldoet. Voor een ander zou het net te weinig kunnen zijn. Dan is zijn belevenis met een Tesla beter.
De auto vind ik stoerder, maar ook kleiner. Aangezien ik een gezin heb zou ik dan weer voor de Tesla gaan.

Wat betreft prijs zou ik weer voor de Tesla gaan want het verbruik is lager en kost dus minder met rijden.

Afhankelijk van het type rijder dat je bent, zet je de ene hoger dan de ander en maak je daarop een besluit. Zelf ben ik nu een Teslafan en zal deze ook aanprijzen. Wel moet ik zeggen dat de onderhoudskosten mij tegenvallen. In de 3 jaar dat ik nu rij in een tweedehandse Tesla heeft de auto 5000 euro aan onderhoudskosten (12V accu's, ruitenwisservloeistofpompen , stuurhuis, draagarmen, parkeerremmen. Dat vind ik schrikbarend hoog voor een EV die eigenlijk weinig onderhoudskosten zou moeten hebben. Nu heeft de auto 208.000 km gereden en is onderhoud wel te verwachten..
Dat zijn toch geen vreemde kosten voor een auto met meer dan 200k op de teller?
Verwacht overigens dat voor alle EVs de kosten op lange termijn relatief hoger zijn in vergelijk met fossielen wat betreft onderstel. Is ook niet meer dan logisch door hogere gewicht.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Door hoger gewicht, maar ook door de krachten van de 'instant power' die op de aandrijflijn komen.
Ik heb nu met de Taycan (4S en Turbo S), de e-tron GT en de EQS (450+ en 580) gereden, en het valt me op dat geen enkele van deze auto's een zo instant gasrespons heeft als mijn Tesla. Je moet het gaspedaal dieper induwen om dezelfde power-output te hebben. Is volgens mij wel beter om de aandrijflijn wat te sparen van die indrukwekkende krachten.
 
Door hoger gewicht, maar ook door de krachten van de 'instant power' die op de aandrijflijn komen.
Ik heb nu met de Taycan (4S en Turbo S), de e-tron GT en de EQS (450+ en 580) gereden, en het valt me op dat geen enkele van deze auto's een zo instant gasrespons heeft als mijn Tesla. Je moet het gaspedaal dieper induwen om dezelfde power-output te hebben. Is volgens mij wel beter om de aandrijflijn wat te sparen van die indrukwekkende krachten.
Dan maar op chill mode?
 
Door hoger gewicht, maar ook door de krachten van de 'instant power' die op de aandrijflijn komen.
Ik heb nu met de Taycan (4S en Turbo S), de e-tron GT en de EQS (450+ en 580) gereden, en het valt me op dat geen enkele van deze auto's een zo instant gasrespons heeft als mijn Tesla. Je moet het gaspedaal dieper induwen om dezelfde power-output te hebben. Is volgens mij wel beter om de aandrijflijn wat te sparen van die indrukwekkende krachten.
Je zou wel eens een punt kunnen hebben. Op dit forum staan te veel problemen met aandrijfassen vermeld en suggesties vanuit Tesla om niet vanuit stilstand voluit te versnellen. Maar anderzijds zet Tesla wel altijd de 0-100 snelheid als marketing-punt op de website.
 
Door hoger gewicht, maar ook door de krachten van de 'instant power' die op de aandrijflijn komen.
Ik heb nu met de Taycan (4S en Turbo S), de e-tron GT en de EQS (450+ en 580) gereden, en het valt me op dat geen enkele van deze auto's een zo instant gasrespons heeft als mijn Tesla. Je moet het gaspedaal dieper induwen om dezelfde power-output te hebben. Is volgens mij wel beter om de aandrijflijn wat te sparen van die indrukwekkende krachten.

Die auto's zijn ook idioot veel zwaarder dan een Tesla.
 
Je zou wel eens een punt kunnen hebben. Op dit forum staan te veel problemen met aandrijfassen vermeld en suggesties vanuit Tesla om niet vanuit stilstand voluit te versnellen. Maar anderzijds zet Tesla wel altijd de 0-100 snelheid als marketing-punt op de website.
Ik denk dat die aandrijfassen een beetje zoals panel gaps en paint defects zijn bij Tesla: een hype die overdreven wordt.

Ik rij al +174000km met de originele aandrijfassen op mijn Model X, en trek altijd weg bij de lichten.

Tegelijk, als je gaat zoeken, blijkt dat andere SUV-achtige modellen met grote vermogens ook 'last' hebben van het feit dat de aandrijflijn uitgerust is met homokinetische koppelingen of cardanaandrijving.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV