Wat gaat dit ze brengen? Ze moeten het toch Financieren? Geeft Ford nu indirect toe dat zij met de ICE divisie niet in staat zijn een goede EV te maken?
Gaat er blijkbaar over dat de dealers stokken in de wielen steken, en Ford ze eraf wil rijden.
Probleem met dealers is dat ze EV's afraden, en de beschikbare EV's zo weinig geproduceerd worden dat de dealers makkelijk 5K tot 10K bovenop de marktprijs vragen.
Waar wij in Europa gewoon zijn dat je bij je VW of Ford dealer lekker 6-9% korting verpatst krijgt, tezamen met een fles bubbels en matten, zie je in de VS vaak dat auto's die moeilijk verkrijgbaar zijn, vaak voor meer dan de catalogusprijs verkocht worden. Hier in Europa werken constructeurs en importeurs dit actief tegen (de Belgische importeur naait je behoorlijk als je als Porsche dealer een beperkte oplage van de 911 aan meer wil verkopen, en blacklist zelfs kopers die zo een GT3 RS binnen de 6 maanden voor meer wil verkopen), maar in de VS is het eigen broekzak eerst.
Ik volg het een beetje op social media, en zie dingen zoals de Ford Mustang Mach-E of Hyundai Ioniq5's verkopen aan 10K boven cataloguswaarde. Ook vuile truken van bestellingen waar men bij verkoop de markup bij patst en je als klant gedwongen wordt om bij te leggen, of weg te gaan zonder je auto. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die dealers rondbellen voor een model aan MRSP (Manufacturer's Recommended Sale Price) en als ze dan arriveren, ze bait-and-switch toch nog een markup gepresenteerd krijgen.
This Kia EV6 First Edition was spotted with an asking price of nearly $79,000, which is $18,000 over MSRP.
www.motor1.com
Die markups komen er natuurlijk ook omdat elke constructeur lijdt aan chiptekorten, en dus niet aan volle capaciteit kan draaien. Dat maakt dat auto's, nieuw én tweedehands, moeilijk te krijgen zijn, en een beperkt aanbod duwt de prijzen omhoog.
Logisch dan ook dat vele mensen in de VS dealers spuugzat zijn.
Oh, en na het hele MRSP+markup gedoe, passeer je bij zo een dealer in Noord-Amerika nog langs de Financial guy die je allerlei financieringen gaat berekenen met allerlei maandbedragen, zonder dat je een overzicht hebt over hoeveel je eigenlijk gaat betalen en aan welke rente, en probeert men je talloze extra verzekeringen en extra waarborgen aan te smeren. Eentje voor een platte band, eentje voor een extended warranty, etc etc.
Vergelijk dan Tesla die 1 prijs hanteert, en waar je gewoon van thuis uit kan bestellen.