Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Porsche los van VW?

Is al vaker geopperd. Diess heeft aangegeven dat VAG de transitie naar een EV-bouwer niet kan financieren uit de cashflow.
Door Porsche te verkopen zou VAG extra geld kunnen creëren.
 
Ik herinner me nog dat Porsche en VW apart genoteerd stonden...

 
Bjorn heeft de Ioniq 6 gespot


Wat opvalt is het zeer aerodynamisch profiel maar, vooral de zeer beperkte vooroverhang. Wagen gaat een relatief grote wielbasis hebben, en dus een zeer ruim interieur voor de buitendimensies. Alhoewel ik me toch afvraag hoeveel hoofdruimte er achterin zij, gaat mij toch een uitdaging zijn. Enfin afwachten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De kia niro krijgt in nederland ook een opvolger. Ik moet zeggen dat het exterieur en interieur goed is opgeknapt.


Daarnaast nu standaard een 11kw boordlader en >100kw snellaad capaciteit en batterij verwarming.

ik denk dat dit in Nederland wel een verkoop topper gaat worden. Vanaf october staat de EV bij de dealer en hybrid vanaf juli augstus.

wel geestig wat er in de prijslijst staat bij aflever pakketten. Een volle batterij voor 25 euro.
1646051203164.png
 
Jeep doet een rebadging van een bepaalde Peugeot of Citroën, en komt met de eerst elektrische Jeep uit:

BU022_073EVv773e0olunq6hma4ja14svf977__mid.jpg


BU022_074EVjopvhib7eog3un27bv4tkga36l__mid.jpg


Jeep® Brand Reveals Image of First-ever Fully Electric Jeep SUV​

March 1, 2022 , Auburn Hills, Mich. - Today, during Stellantis' Dare Forward 2030 strategic plan presentation, Carlos Tavares, chief executive officer (CEO) of Stellantis, revealed images of the first-ever 100% battery-electric Jeep® SUV, as the brand continues its global initiatives toward the full electrification of its SUV portfolio. This new fully electric Jeep vehicle will be launched early next year, expanding the brand’s reach and taking the next step to the achievement of Jeep brand’s vision of Zero Emission Freedom. More information on the Jeep battery-electric vehicle (BEV) will be released in the coming months.

Jeep Brand
Built on 80 years of legendary heritage, Jeep is the authentic SUV brand that brings capability, craftsmanship and versatility to people who seek extraordinary journeys. The Jeep brand delivers an open invitation to live life to the fullest by offering a broad portfolio of vehicles that continues to provide owners with a sense of safety and security to handle any journey with confidence. The Jeep vehicle range consists of the Cherokee, Compass, Gladiator, Grand Cherokee, Grand Cherokee 4xe, Renegade and Wrangler and Wrangler 4xe. Jeep Wave, a premium owner loyalty and customer care program that is available to the entire Jeep 4x4 lineup, is filled with benefits and exclusive perks to deliver Jeep brand owners the utmost care and dedicated 24/7 support. The legendary Jeep brand's off-road capability is enhanced by a global electrification initiative that is transforming 4xe into new 4x4 in pursuit of the brand’s vision of accomplishing Zero Emission Freedom. All Jeep brand SUVs will offer an electrified variant by 2025.
 
Jeep doet een rebadging van een bepaalde Peugeot of Citroën, en komt met de eerst elektrische Jeep uit.
Jeep is toch van Fiat?
Fiat kocht indertijd voormalig Chrysler met de merken Chrysler, Dodge, Jeep en RAM Trucks.
Volgens mij waren de ICE-Jeeps (die je best veel ziet, zeker in Italie) een Jeep kastje met een Fiat motor erin.
Later kwamen de Peugeot en Citroën bij (als Stellantis).
Of ben ik mis en zit bij de Jeep de batterij en elektramotor van Peugeot of Citroën erin?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Jeep is toch van Fiat?
Fiat kocht indertijd voormalig Chrysler met de merken Chrysler, Dodge, Jeep en RAM Trucks.
Volgens mij waren de ICE-Jeeps (die je best veel ziet, zeker in Italie) een Jeep kastje met een Fiat motor erin.
Later kwamen de Peugeot en Citroën bij (als Stellantis).
Of ben ik mis en zit bij de Jeep de batterij en elektramotor van Peugeot of Citroën erin?
Omdat Chrysler bij Fiat zit, en Fiat samen is gegaan met PSA, is de kans dus groot dat dit een auto is met Jeep badge maar Peugeot/Citroën/Opel technologie. Het is duidelijk dat dit een compacte auto is, geen Amerikaanse terreinwagen.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Rivian schijnt de prijzen te verhogen van diegene die vroeg gereserveerd hebben. Vele van de vroege pers lijken hun order te annuleren.


Screen Shot 2022-03-02 at 10.19.48.png


 
Last edited:
Tesla heeft dat trucje ook gedaan. In 2008. Voor de Roaster MK1.

Maar dat is een auto waarvan eer maar zo een 2500 van zijn geproduceerd, in pionier-tijden.

Ik ben overigens niet verbaasd dat Rivian erachter komt dat ze hun auto boordevol snufjes niet aan 85K konden bouwen. Ding is groter dan een Model X, en ze hebben nog niet het voordeel van schaal dat Tesla wel al heeft.
 
Het lijkt erop dat Ford zich wil splitten in een legacy afdeling en een EV afdeling.

 
Wat gaat dit ze brengen? Ze moeten het toch Financieren? Geeft Ford nu indirect toe dat zij met de ICE divisie niet in staat zijn een goede EV te maken?
Gaat er blijkbaar over dat de dealers stokken in de wielen steken, en Ford ze eraf wil rijden.

1646240561165.png


Probleem met dealers is dat ze EV's afraden, en de beschikbare EV's zo weinig geproduceerd worden dat de dealers makkelijk 5K tot 10K bovenop de marktprijs vragen.

Waar wij in Europa gewoon zijn dat je bij je VW of Ford dealer lekker 6-9% korting verpatst krijgt, tezamen met een fles bubbels en matten, zie je in de VS vaak dat auto's die moeilijk verkrijgbaar zijn, vaak voor meer dan de catalogusprijs verkocht worden. Hier in Europa werken constructeurs en importeurs dit actief tegen (de Belgische importeur naait je behoorlijk als je als Porsche dealer een beperkte oplage van de 911 aan meer wil verkopen, en blacklist zelfs kopers die zo een GT3 RS binnen de 6 maanden voor meer wil verkopen), maar in de VS is het eigen broekzak eerst.

Ik volg het een beetje op social media, en zie dingen zoals de Ford Mustang Mach-E of Hyundai Ioniq5's verkopen aan 10K boven cataloguswaarde. Ook vuile truken van bestellingen waar men bij verkoop de markup bij patst en je als klant gedwongen wordt om bij te leggen, of weg te gaan zonder je auto. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die dealers rondbellen voor een model aan MRSP (Manufacturer's Recommended Sale Price) en als ze dan arriveren, ze bait-and-switch toch nog een markup gepresenteerd krijgen.


Die markups komen er natuurlijk ook omdat elke constructeur lijdt aan chiptekorten, en dus niet aan volle capaciteit kan draaien. Dat maakt dat auto's, nieuw én tweedehands, moeilijk te krijgen zijn, en een beperkt aanbod duwt de prijzen omhoog.

Logisch dan ook dat vele mensen in de VS dealers spuugzat zijn.

Oh, en na het hele MRSP+markup gedoe, passeer je bij zo een dealer in Noord-Amerika nog langs de Financial guy die je allerlei financieringen gaat berekenen met allerlei maandbedragen, zonder dat je een overzicht hebt over hoeveel je eigenlijk gaat betalen en aan welke rente, en probeert men je talloze extra verzekeringen en extra waarborgen aan te smeren. Eentje voor een platte band, eentje voor een extended warranty, etc etc.

Vergelijk dan Tesla die 1 prijs hanteert, en waar je gewoon van thuis uit kan bestellen.