Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien dat het aan mij ligt, maar ik vind de Wh/km toch redelijk exorbitant. Ik weet natuurlijk niet welke temperatuur het is en hoe hoog TeslaBjorn de verwarming had staan. Maar als ik met mijn 2015 Model s p85 (niet D) 90 km per uur rij in de winter en op winterbanden, kom ik ongeveer rond de 165 a 170 Wh/km en bij 120 ligt dat in de winter zo rond de 200. Dan blijf ik erg benieuwd hoe Mercedes de WLTP berekening heeft gedaan.
De vraag is natuurlijk inderdaad de randvoorwaarde. Maar ik vraag mij ook af wat de verschillende update nog hebben gedaan voor de winter efficientie.
 
WLTP is zeker niet in winterse omstandigheden, integendeel. Ik vermoed zelfs dat verwarming/koeling voor het bepalen van de WLTP niet meegeteld wordt.
Voor dat verbruik van de MS P85: start de MS dan met voorverwarmde batterij? Dat maakt in het begin van een rit nogal een verschil. In de winter heb je al verschil wanneer je vanuit een inpandige garage vertrekt of vanop straat.
Verschillende tests tonen trouwens aan dat het verschil tussen WLTP-range en praktijkrange bij Tesla's eerder groot is, groter dan bij de meeste andere merken.
 
Last edited:
WLTP is zeker niet in winterse omstandigheden, integendeel. Ik vermoed zelfs dat verwarming/koeling voor het bepalen van de WLTP niet meegeteld wordt.
Voor dat verbruik van de MS P85: start de MS dan met voorverwarmde batterij? Dat maakt in het begin van een rit nogal een verschil. In de winter heb je al verschil wanneer je vanuit een inpandige garage vertrekt of vanop straat.
Verschillende tests tonen trouwens aan dat het verschil tussen WLTP-range en praktijkrange bij Tesla's eerder groot is, groter dan bij de meeste andere merken.
Dat maakt wat mij betreft niet heel veel uit. De test waar ik op reageerde gaat over grotere afstanden, waardoor de impact van voorverwarmen beperkter blijft. Ik weet overigens ook niet of teslabjorn de auto's voorverwamt etc. Dat was juist ook onderdeel van mijn opmerking.
Maar op trips van ca 60 a 70 km met veel snelweg gebruik haal ik zeker de waarden zoals ik die noemde. Vorige week donderdag nog laat in de avond gereden, temperatuur zat rond de 5 graden. Auto was niet voorverwarmd, want reed naar huis. En ik haalde pas bij snelheden boven de 140 het verbruik van de Mercedes bij 120.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Knap. Want zeker met de Cx van de Mercedes verwacht je bij die snelheden niet zo'n groot verschil.
Het is erg moeilijk om op basis van twee resultaten te vergelijken.
De massa van de EQS ligt hoger en dat maakt ook wat. Verder hebben de parameters van het moment zoals wind, windrichting, banden, bandenspanning, hoogteverschil, ander verkeer, ...allemaal invloed.
Ik meen dat Teslabjörn ooit een challenge deed met andere banden onder een Taycan en daardoor werd die ineens bijna (!) een zuinigheidskampioen. In elk geval was het verschil met de standaardwielen groot.
Instellen van de cruise op 140 km/u wil ook niet zeggen dat je 140 km/u rijdt.
Niet elk merk neemt alle verbruik mee in wat de boordcomputer aangeeft. Ik merk zelf dat voorverwarmen, op batterij dus niet aangesloten aan de laadpaal, bij de e-tron niet wordt meegenomen, maar dat verwarming tijdens het rijden wel in rekening wordt gebracht. Geen idee hoe dat bij een MS zit. Maar zo krijg je verschillen en een vertekend beeld.
 
Knap. Want zeker met de Cx van de Mercedes verwacht je bij die snelheden niet zo'n groot verschil.
Het is erg moeilijk om op basis van twee resultaten te vergelijken.
De massa van de EQS ligt hoger en dat maakt ook wat. Verder hebben de parameters van het moment zoals wind, windrichting, banden, bandenspanning, hoogteverschil, ander verkeer, ...allemaal invloed.
Ik meen dat Teslabjörn ooit een challenge deed met andere banden onder een Taycan en daardoor werd die ineens bijna (!) een zuinigheidskampioen. In elk geval was het verschil met de standaardwielen groot.
Instellen van de cruise op 140 km/u wil ook niet zeggen dat je 140 km/u rijdt.
Niet elk merk neemt alle verbruik mee in wat de boordcomputer aangeeft. Ik merk zelf dat voorverwarmen, op batterij dus niet aangesloten aan de laadpaal, bij de e-tron niet wordt meegenomen, maar dat verwarming tijdens het rijden wel in rekening wordt gebracht. Geen idee hoe dat bij een MS zit. Maar zo krijg je verschillen en een vertekend beeld.
Verwarming wordt waarschijnlijk meegenomen. Afgelopen weekend met 12-16C in het zonnetje 150km gereden met mijn S75D en omdat ik dan nog zelfs licht de airco nodig heb om het op 20-21C in de auto te houden was mijn verbruik slecht 162Wh/km.

Dat alles nog op mijn winterbanden waarmee ik gemiddeld over gehele winter 217Wh/km heb verbruikt.

1647349636733.png
 
  • Like
Reactions: AustinP and job-lek
Uitlaten onder een elektrischa auto?
Dat zijn geen uitlaten, maar op die plek zitten de luidsprekers die het geluid van een ICE laten horen.
Speciaal gemaakt voor de mensen die kikken op het geluid van de motor en uitlaat zodat ze de aandacht van de hele straat trekken als ze wegrijden. Sommigen kunnen geen afscheid nemen van achterhaalde techniek en gewoontes.
 
Interessant nieuwtje van nextmove
Ionity wordt in Duitsland ingehaald door Aral Pulse voor wat betreft het aantal snelladers: meer dan 500 stuks voor Aral, 446 voor Ionity.
Aral gaat ook automatisch factureren (zoals Tesla).

Bij Ionity is de ambitie er toch niet echt, heb ik de indruk...
Bij Ionity kan je overigens ook automatisch factureren als je een abonnement hebt.