Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wel... lees dan wat reacties op FB onder artikels die over EV's gaan. Dat is een vat frustratie hoor...

Op facebook lees ik zelden dat ze te duur zijn. Wel dat ze allemaal in brand schieten, dat je er niet mee op reis kan, dat ze geen geluid maken, dat je moet aanschuiven om te laden, dat er geen elektriciteit genoeg is, geen grondstoffen genoeg en dat waterstof deze toekomst is.
 
Op facebook lees ik zelden dat ze te duur zijn. Wel dat ze allemaal in brand schieten, dat je er niet mee op reis kan, dat ze geen geluid maken, dat je moet aanschuiven om te laden, dat er geen elektriciteit genoeg is, geen grondstoffen genoeg en dat waterstof deze toekomst is.
Ik lees op facebook vooral dat je je niet moet laten vaccineren, dat COVID niet bestaat, dat..... MMM misschien moet ik mn vriendenlijst ff opschonen :)
 
Het gaat hier expliciet niet om modaal maar om de grote groep mensen op een minimumloon.

Dat is de groep die aan de verkeerde kant van de energietransitie staat en nu op een partij stemt die klimaatverandering ontkent en de energietransitie een ‘linkse hobby’ noemt.

De mensen in een tochtige huurflat met een oud barrel van een paar K om naar een godverlaten industrieterrein te hobbelen om onze pakjes te sorteren.

Dan kunnen we vanuit ons comfortabele, met een warmtepomp en zonnepanelen voorziene woning met een gesubsidieerde Tesla op de oprit wel gaan roepen dat die mensen maar moeten gaan fietsen maar ik heb niet het idee dat dat het draagvlak gaat vergroten eerlijk gezegd.

En persoonlijk schaam ik mijn ogen uit mijn kop dat er meer bezorgdheid is geweest over de afbouw van de salderingsregeling en de MRB en de hele energietransitie maar al te vaak gezien wordt als een leuk verdienmodel - door de mensen die het kunnen betalen dan.

Ik heb niet gezegd dat ze moeten gaan fietsen. Ik heb gezegd dat ik verwacht dat ze dan met wat zuiniger gebruik van de auto en dus minder plezierritjes, best die 50 ct per liter extra kunnen ophoesten. En doe er voor mijn part als flankerende maatregel bij dat de km vergoeding hoger kan belastingvrij, zodat men wel op het werk kan geraken.

Maar hou op met iedere keer noodzakelijke maatregelen te blokkeren omdat er niemand op achteruit mag gaan. Op die manier wordt de CO2 puzzel onoplosbaar. En dat is uiteindelijk een veel groter probleem, met name voor de lagere inkomens. Ik kan met gemak mijn boeltje oppakken en gaan wonen boven de zeespiegel (dat doe ik overigens al x2... maar je begrijpt hoop ik mijn punt). De minima zit straks gewoon klem.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and Phil V
Op facebook lees ik zelden dat ze te duur zijn. Wel dat ze allemaal in brand schieten, dat je er niet mee op reis kan, dat ze geen geluid maken, dat je moet aanschuiven om te laden, dat er geen elektriciteit genoeg is, geen grondstoffen genoeg en dat waterstof deze toekomst is.

Ik blijf erbij dat het gemiddelde gewogen (obv aantal reacties) IQ van facebookgebruikers niet boven de 80 uit zal komen. Wat ik daar toch voor onzin voorbij zie komen. En af en toe reageer je dan inhoudelijk, maar feitelijke reacties worden daar begroet met agressiviteit.

En vervolgens lees ik dan dat X het afvoerputje is, maar daar ligt het niveau echt mijlenver boven wat ik op Facebook zie. En dan zwijg ik nog over racistische reacties met naam en toenaam die allemaal simpel vervolgd zouden kunnen worden.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie and Phil V
FB.. met enige fierheid kan ik melden dat ik me daar nooit heb toe laten verleiden. Als ik hoor wat mensen soms uitkramen en als waarheid verkondigen want het staat op FB..
Niet dat het hier het geval is, wilde het maar even gezegd hebben. Ok terug naar andere automerken dan maar
 
Maar hou op met iedere keer noodzakelijke maatregelen te blokkeren omdat er niemand op achteruit mag gaan

Ik vind dat de minima er niet op achteruit mogen gaan en om ze mee te krijgen in de transitie zouden we hier dit ook moeten doen:


Belasten doe je bij de sterkste schouders, niet de zwakste. Dus omhoog met die vermogensbelasting, erfbelasting en ophouden met de hogere inkomens te subsidiëren met jaren door te salderen met allang terugverdiende zonnepanelen.

Met die opbrengsten vol inzetten op isoleren en verduurzamen van corporatie- en andere huurhuizen, beter en vooral goedkoop OV en de al genoemde EV aankoop subsidies voor lage inkomens.

Subsidies zijn tot nu toe steeds terecht gekomen bij de hogere inkomens, nu is het tijd om hetzelfde te doen voor de lagere, en niet om ze extra te gaan belasten.
 
Last edited:
Ik vind dat de minima er niet op achteruit mogen gaan en om ze mee te krijgen in de transitie zouden we hier dit ook moeten doen:


Belasten doe je bij de sterkste schouders, niet de zwakste. Dus omhoog met die vermogensbelasting, erfbelasting en ophouden met de hogere inkomens te subsidiëren met jaren door te salderen met allang terugverdiende zonnepanelen.

Met die opbrengsten vol inzetten op isoleren en verduurzamen van corporatie- en andere huurhuizen, beter en vooral goedkoop OV en de al genoemde EV aankoop subsidies voor lage inkomens.

Subsidies zijn tot nu toe steeds terecht gekomen bij de hogere inkomens, nu is het tijd om hetzelfde te doen voor de lagere, en niet om ze extra te gaan belasten.
Nog meer nivellering is niet goed voor de economie. Nu al heb je dat mensen parttime blijven werken omdat meer uren werken nauwelijks wat oplevert, niets, of in uitzonderlijke gevallen zelfs geld kost!

De ondergrens beschermen kan met flankerende maatregelen. Maar minima met een auto… Ik weet dat het bestaat, maar is dat eigenlijk niet raar?
 
Nog meer nivellering is niet goed voor de economie. Nu al heb je dat mensen parttime blijven werken omdat meer uren werken nauwelijks wat oplevert
Heerlijk die lange weekends vanaf donderdagavond.
En als we met 4 of 5 zijn laten we misschien plaats voor een ‘minima’ om hogerop te klimmen.
Btw het zou wel iets opbrengen. Maar ik stimuleer graag zelf de nivellering.
 
Heerlijk die lange weekends vanaf donderdagavond.
En als we met 4 of 5 zijn laten we misschien plaats voor een ‘minima’ om hogerop te klimmen.
Btw het zou wel iets opbrengen. Maar ik stimuleer graag zelf de nivellering.

Alsof iedereen iedere baan zou kunnen uitvoeren. Zo werkt dat niet.

Waar je voor kiest is uiteindelijk iedereen even arm.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Er zullen altijd gevallen te vinden zijn waar het wrang is en mensen in problemen komen. Maar dan ga je heel makkelijk voorbij aan het gegeven dat de auto pakken voor veel mensen louter gemak is. De alternatieven zijn er wel.
Het autobezit in NL is nog nooit zo hoog geweest in NL. Je kan mij niet wijsmaken dat dat allemaal mensen zijn die geen alternatieven hebben.
Heb ik makkelijk praten? Ja, mij raakt het weinig. Heb ik recht van spreken? Misschien. Wij hebben de keuze gemaakt van 2 terug naar 1 auto te maken. En één van consequentie is dat ik om de week in weer en wind naar de uitwedstrijden fiets van mijn zoon (tot 200km in wind en regen), en ik rijbeurten omwissel voor minder geliefde fluitbeurten.
Gaat deze vlieger op voor iedereen? Nee. Maar ik geloof wel dat iedereen zijn of haar autogebruik makkelijk met gemiddeld 30% kan terugdringen (slag om de arm), en dus een verhoging van kosten autogebruik met andere keuzes kan opvangen.
Minder vervuiling, meer verkeersveiligheid, meer bewegen, meer genieten…… 😅
Het autobezit is nog nooit zo hoog geweest bij de oudere generatie. Bij de jongere generatie daalt het wel degelijk.
 
Nog meer nivellering is niet goed voor de economie. Nu al heb je dat mensen parttime blijven werken omdat meer uren werken nauwelijks wat oplevert, niets, of in uitzonderlijke gevallen zelfs geld kost!

De ondergrens beschermen kan met flankerende maatregelen. Maar minima met een auto… Ik weet dat het bestaat, maar is dat eigenlijk niet raar?
Een kleiner verschil tussen rijk en arm is juist goed voor de economie. Dat is al vaak genoeg aangetoond. Verder stabiliseert het de samenleving.
 
Een kleiner verschil tussen rijk en arm is juist goed voor de economie. Dat is al vaak genoeg aangetoond. Verder stabiliseert het de samenleving.
Uitgaande van een zeer groot verschil ja. Maar Nederland is al een zeer genivelleerd land. En uiteraard, als er arbeidstekorten zijn en men massaal part time werkt omdat meer uren werken niets oplevert, dan zit je heel duidelijk op het punt dat het slecht is voor de economie.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Op facebook lees ik zelden dat ze te duur zijn. Wel dat ze allemaal in brand schieten, dat je er niet mee op reis kan, dat ze geen geluid maken, dat je moet aanschuiven om te laden, dat er geen elektriciteit genoeg is, geen grondstoffen genoeg en dat waterstof deze toekomst is.
Dat is wat ze zeggen, maar in realiteit is er angst dat ze het niet kunnen betalen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk