Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is wat ze zeggen, maar in realiteit is er angst dat ze het niet kunnen betalen.
Nee, dat is het niet. Want dan zeiden ze dat wel. Want ze weten ook wel dat dat zoals met zonnepanelen is: diegene die het wel kunnen betalen, halen er ook nog eens financieel voordeel uit. En hoe langer ze het uitstellen, hoe minder voordeel ze er zelf uit kunnen halen, dus hopen ze dat het niet door gaat en we weer lekker 1000km op een tank kunnen rijden aan een nog wel behapbaar bedrag per tankbeurt.

Heel wat mensen zijn niet voldoende financieel onderlegt om te denken in TCO, en onbekend met de verschillende financieringsmogelijkheden. Ze kennen ook te weinig van hoe door te lenen je lening terug te betalen, of door te lenen je ROI te verhogen.

Maar, al die financieringsvormen zorgen er ook voor dat de prijs hoger is dan wat je zo maar cash can neerleggen.

Als leningen niet zouden bestaan, zouden er geen huizen bestaan die 500K zouden kosten.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Ik hoor het al. Het is tijd voor een basisinkomen, inclusief een elektrische deelauto. :)
Je kan het ironisch bedoelen, maar die deelauto is helemaal niet zo'n slecht idee.
Het is een perfecte manier om mensen in contact te brengen met EV's en dan zien ze dat het allemaal wel goed werkt.
En ten tweede, het is een betaalbare manier om af en toe een auto te gebruiken.

Mijn zoon woont in centrum Brussel, en gebruikt regelmatig deelauto's. Een auto vol in bezit zou gewoon te duur zijn, overkill en parkeren is een nachtmerrie.
 
Ik hoor het al. Het is tijd voor een basisinkomen, inclusief een elektrische deelauto. :)
Basisinkomen is onbetaalbaar, zo blijkt uit de diverse onderzoeken daarnaar.

In de toekomst wellicht anders, uitgaande van dat AI en robots vrijwel al het werk overgenomen hebben en het de overheden lukt om het hele kleine groepje die daar schathemeltjerijk van is geworden ook dusdanig te belasten. Maar op dit moment kansloos.

Deelauto's zijn uitstekend voor stedelijke omgevingen. Maar toch komt het erg lastig van de grond. In Malta had je een tijdje een goede optie (GoTo) met Zoë's. Werkte uitstekend. Maar tijdens de lockdowns over de kop gegaan helaas.

Wat bovendien een probleem was, was dat er zeer onvoorzichtig mee om werd gegaan. Er reed er niet 1 rond zonder meerdere schade's.

Hopelijk kan Tesla zo ver komen met FSD dat we straks robotaxi's hebben.
 
In de toekomst wellicht anders, uitgaande van dat AI en robots vrijwel al het werk overgenomen hebben en het de overheden lukt om het hele kleine groepje die daar schathemeltjerijk van is geworden ook dusdanig te belasten. Maar op dit moment kansloos.
Dat groepje ga je nooit extra belasten. Die kunnen alle kanten uit vanwege het vermogen. Wel normaal afdragen en niet alles ontwijken (extra vindt ik onzin).
 
Basisinkomen is onbetaalbaar, zo blijkt uit de diverse onderzoeken daarnaar.
In België hadden we ooit een partij Vivant. Iedereen een basisinkomen en geen belasting op loon. Werd betaald door de besparing op overheidspersoneel, wegens het wegvallen van de belastingdiensten en door de BTW te verhogen. Wie meer verdient, geeft meer uit, betaalt meer BTW en draagt dus meer bij aan de overheid.
Moet dan natuurlijk op Europees niveau gebeuren.
Maar nu gaan we wel heel ver off-topic.
 
we zijn nog nooit zo welvarend geweest, is er zo weinig armoede en behorende we tot de koplopers van nivellering. Dat verhaal van een stabielere samenleving mis ik dan…. 🙈
Weet niet hoe jij welvaart definieert. Maar aangezien dat de meeste nu zowel vader als moeder moeten werken om rond te komen voor hetzelfde huis, auto en vakantie durf ik te zeggen dat de welvaart dan geen rekening houdt met de mens zelf.
 
Weet niet hoe jij welvaart definieert. Maar aangezien dat de meeste nu zowel vader als moeder moeten werken om rond te komen voor hetzelfde huis, auto en vakantie durf ik te zeggen dat de welvaart dan geen rekening houdt met de mens zelf.
Het is in elk geval niet 'hetzelfde' huis, auto en vakantie.
Auto's zijn een pak luxueuzer geworden, zelfs in de basis, huizen zijn veel beter dan vroeger, en er wordt meer en verder op vakantie gegaan.
 
Weet niet hoe jij welvaart definieert. Maar aangezien dat de meeste nu zowel vader als moeder moeten werken om rond te komen voor hetzelfde huis, auto en vakantie durf ik te zeggen dat de welvaart dan geen rekening houdt met de mens zelf.
Ik volg hierin ‘slechts’ de bevindingen van top economen maar ook CBS. Ik ga er vanuit dat de definitie niet gewijzigd is.

Vergelijken met het verleden is lastig: ja auto’s zijn duurder, maar ook luxer, veiliger en meer vermogend. Vakanties? Ik stond vroeger op een camping zoals een heel heel groot deel van de NL-ers en dan op de geijkte plekken in Europa. Dat is vandaag de dag wel anders voor velen. En ja huizen zijn veel duurder, maar de meeste bezitters hebben gelijkertijd veel meer waarde in die huizen.

Dat we meer armoede ervaren, wil niet zeggen dat het ook zo is. De cijfers laten zien dat we eigenlijk goed doen. Volg je de politiek maar ook de retoriek van veel landgenoten, dan krijg je het gevoel dat we in de derdewereldland wonen…..
 
  • Like
Reactions: Phil V and JanG007
Ik volg hierin ‘slechts’ de bevindingen van top economen maar ook CBS. Ik ga er vanuit dat de definitie niet gewijzigd is.

Vergelijken met het verleden is lastig: ja auto’s zijn duurder, maar ook luxer, veiliger en meer vermogend. Vakanties? Ik stond vroeger op een camping zoals een heel heel groot deel van de NL-ers en dan op de geijkte plekken in Europa. Dat is vandaag de dag wel anders voor velen. En ja huizen zijn veel duurder, maar de meeste bezitters hebben gelijkertijd veel meer waarde in die huizen.

Dat we meer armoede ervaren, wil niet zeggen dat het ook zo is. De cijfers laten zien dat we eigenlijk goed doen. Volg je de politiek maar ook de retoriek van veel landgenoten, dan krijg je het gevoel dat we in de derdewereldland wonen…..

Het probleem is dat het CBS het (inflatie) 'mandje' in het verleden al heeft aangepast. Bepaalde zaken blijven evolueren net als de TV die vroeger een beeldbuis was. Welvaart is de mate waarin je in je behoefte kan voorzien van schaarse middelen. Bijv. vroeger waren 2 auto's normaal. Tegenwoordig niet meer.
Als je kijkt naar wonen, eten, drinken, kleding en Gas, water en elekctra zal deze dan minimaal op gelijk niveau moeten zijn als bijvoorbeeld in 2000.
Daarbij is van belang welke factoren je meeneemt, maar de eerder genoemde basisbehoefte.
De welvaartsindicator lijkt te groeien maar blijft ver achter bij groei van de Bbp per hoofd v/d bevolking.
Als je in de welvaartsindicator dan meeneemt dat we tweeverdieners zijn tegenwoordig en daarmee relatief dezelfde levensstijl kunnen veroorloven als vroeger op 1 salaris is dit verschil te verklaren en kan je ook, vind ik, concluderen dat de welvaart eigenlijk achteruit is gegaan in relatie met de voorgaande uitgangspunten. We ervaren meer armoede omdat deze er ook is. We moeten namelijk harder werken voor een gelijkwaardig bestaan. Een betere TV of auto dan vroeger verhoogt niet direct het leef genot. Je toepassing is namelijk hetzelfde.


1713524584562.png
 
Mensen die het aangaat, doe mij svp een lol en richt zelf een forum op over inkomen, welvaart, verschillen tussen rijk en arm, indexatie, etc.
Maar hou op dat allemaal zonder enige remming in dit draadje te storten omdat je je niet kan beheersen om op een ander te reageren.
Het heeft helemaal niets van doen met "wat de andere automerken doen".
Bizar hoe dit ontspoort en dat er niet wordt ingegrepen.
@wooter @Right_Said_Fred
 
Het gaat niet goed meer met Vinfast, het Vietnamese merk van elektrische auto's (en elektrische scooters).
Het merk Vinfast kent haast niemand, hier in NL (en B). Ze hebben 2 showrooms (A'dam, R'dam), maar die zijn stil.
Ze probeerden hun grote SUV's hier te verkopen, de VF8 en VF9 (een 7-zitter), maar er is nog geen enkele van gekocht.

Dit is wat het Algemeen Dagblad gisteren (20-4-'24) over het merk Vinfast schreef:
"Aandelenkoers van ooit vierde automerk ter wereld in vrije val: van 82 dollar naar 3 dollar."
Link: AD: aandelenkoers van ooit 4de automerk ter wereld in vrije val van $82 naar $3

Recent was ik een paar weken in Vietnam, en daar heb ik dikwijls in een Vinfast taxi gezeten. Die rijden daar in grote aantallen rond.
Het is de Vinfast e34, een leuke elektrische auto ongeveer zo groot als een Chevrolet Bolt. Taxi-chauffeurs leasen die van Vinfast.
Hier een foto (in Saigon / Ho Chi Minh stad).
1713725752455.png


Ze hebben een enorm (soort van) Supercharger-netwerk opgebouwd in Vietnam, zo'n 150.000 chargers, meest 150 kW (ook 60, 100 en 250 kW).
Deze laders (exclusief voor Vinfast) werken met een QR-code op het scherm van de laadpaal. Voor het verbinden (in/uitloggen) met de telefoon-app.
Behalve voor auto's zijn er ook een enorm aantal 30 kW laders voor scooters. Scooters vaak voor commercieel gebruik (thuisbezorgen, taxi achterop).
Dikwijls is er een showroom bij, waarbij alleen de topmodellen (VF8&9) binnen staan en de andere modellen buiten, op een parking bij de laders.

Even naar binnen gegaan, en in de VF8 gaan zitten. Fraaie auto. Maar ik lees slechte recensies: vage besturing/wegligging, trage bediening info-scherm.
1713726246315.png


Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Het is een communistisch land in essentie, alhoewel je op straat geen verschil ziet met een kapitalistisch land. Onvoorspelbaar dus.
 
Last edited: