Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Kia en Hyundai hebben gewoon een limiet gezet op het aantal EV's voor dit jaar en volgend jaar willen ze veel meer gaan leveren omdat dan de CO2 eisen richting 2021 veel scherper worden.

Heb je daar ergens een bron van?
Ik heb een klant die een Kona geleased heeft in maart welke eerst in juni geleverd zou worden en nu waarschijnlijk pas in 2020.
Dat is natuurlijk erg zuur voor de bijtelling terwijl er bij de lokale dealer één op voorraad staat...

De huidige overeenkomst annuleren kan niet en ook het contract omzetten naar een voorraad auto willen ze ook niet.
Als de vertraging opzet is dan kan de klant wel annuleren c.q. een schadevergoeding eisen.
 
@RobsEV Ben aan het zoeken, en volgens mij was het hier ook een keer voorbij gekomen. Het gerucht ging al langer via Fully Charged, maar of je echt hard bewijs gaat vinden is natuurlijk vers twee om een contract te ontbinden; dat zal wel eindigen in een welles-nietes spelletje.

Edit: Dit wijst wel in die richting, maar hard maken zal lastig zijn of dit dus ook in NL gebeurd. De boetes zijn groot dus fabrikanten zullen zeker zorgen dat ze in 2020 goed zitten en als ze voor dit jaar al de norm gehaald hebben.... 1+1=2... Spaanse krant: Kia verbiedt voorlopig verkoop e-auto’s om uitstoot kunstmatig laag te houden
En nog een artikel dat aangeeft dat Kia (en waarschijnlijk ook Hyundai hard moeten lopen... Kia counts on EV, hybrid push to meet CO2 target
Je kan er vanuit gaan dat de nodige grote slurpers gaan sneuvelen in het aanbod richting EU om aan de eisen te voldoen. En als ik dit zo lees dan denk ik dat veel andere merken mogelijk nog dieper in de stront zitten. FCA was best slim om bij Tesla te shoppen voor EV-emissie rechten ;)

@horta Ik ben ook superblij met mijn Kia. Vakantie ging probleemloos en eigenlijk net zo makkelijk als met een fossiele auto (750km met twee laadstops waarvan één tijdens een lunch). Nog wat meer hotels/campings met laadplekken en het wordt nog makkelijker. Woon-werk is al perfect geregeld.
 
Last edited:
Als er zo'n 10K verschil blijft tussen een Model Y SR+ en de top-versie van de e-Niro dan denk ik dat het wel meevalt. Misschien niet direct voor de lease, maar zeker particulier is het best een aardige som. Wat je nu wel ziet dat mensen hun e-Niro cancelen om nog dit jaar een Model 3 SR+ te rijden. Deels omdat bij reservering van de e-Niro nog geen zicht was op de SR+ (en ze liever de Tesla wilden) of omdat men zeker wil zijn van 4% bijtelling en de bestelde e-Niro pas volgend jaar geleverd wordt. Trouwens top uitvoering van de Kona kost nu 48K en dat vind ik dus echt te veel voor een B-segment auto.

Heb je wel een punt, Y is wel stukje duurder dan een e-Niro, leasebedrag zal het niet zijn wel de bijtelling die mensen laten twijfelen. Zou me ook niks verbazen als de prijzen van Tesla in 2020 weer omlaag gaan.
Kona hebben we hier ook na 4 maanden gelijk verkocht (model 3 voor terug), veel te duur. Niro valt nog mee (groter en beter afgewerkt).
 
Last edited:
Een Y is nog lang niet leverbaar. Ik schat dat die niet leverbaar wordt voor 2021 in Europa. Amerikaanse markt eerst.

En @prettig hoezo Kona veel te duur?

48K..... voor kleine B-segment suv, als je dan een suv wilt koop een e-Niro (die hebben we gehouden, ruimer en beter afgewerkt).

Kona is niet slecht hoor (weinig beters op de markt met die range), vindt hem alleen veel te duur (net zoals een vw id3 voor 50k+). Maar vraag zat, ze verkopen ze wel (was die van ons binnen 5 minuten kwijt, nul op verloren).
Kona/niro zijn beide prima reisauto's en goede kwaliteit, maar als ik ze naast de model 3 zet heb ik wel een lijstje ......
 
@horta Op zich is er denk ik weinig mis met de Kona, maar vergeleken bij een zelfde geprijsde e-Niro is die aan de prijzige kant vanwege minder ruimte en afwerking. Op zich logisch: de basis Kona is iets meer dan 20K en de basis Niro is rond de 30K en dat zie je terug in de beide auto's. De aandrijflijn is echter domweg dik in orde, ook de geluidisolatie is beter dan b.v. een model 3 (bron: Bjorn Nyland) Dus dat zal niet op het lijstje staan van @prettig ;)

@horta lekker genieten van de auto. Geld is uitgegeven en er te lang bij stilstaan zonde. En we gaan de komende jaren zulke mooie EV's zien. Ben er van overtuigd. Tesla heeft zijn eigen plek, maar ook andere fabrikanten gaan ons nog verrassen.
 
@horta Op zich is er denk ik weinig mis met de Kona, maar vergeleken bij een zelfde geprijsde e-Niro is die aan de prijzige kant vanwege minder ruimte en afwerking. Op zich logisch: de basis Kona is iets meer dan 20K en de basis Niro is rond de 30K en dat zie je terug in de beide auto's. De aandrijflijn is echter domweg dik in orde, ook de geluidisolatie is beter dan b.v. een model 3 (bron: Bjorn Nyland) Dus dat zal niet op het lijstje staan van @prettig ;)

@horta lekker genieten van de auto. Geld is uitgegeven en er te lang bij stilstaan zonde. En we gaan de komende jaren zulke mooie EV's zien. Ben er van overtuigd. Tesla heeft zijn eigen plek, maar ook andere fabrikanten gaan ons nog verrassen.

Geluid is voornamelijk juiste banden bij model 3 (bjorn rijdt nu ook op 18"), die 19" hankooks maken stuk meer lawaai. Maar model 3 is inderdaad niet de stilste.

Over de aandrijflijn...... erg veel torque-steer (kona en niro), vindt ik nou niet echt dik in orde. Maar net wat je nodig hebt, maar niet echt in balans.

Maar nogmaals, zijn beide erg goede ev's, nooit met tegenzin in beide gereden. En ze hebben car-play...... dat moet Tesla toch echt eens aanpakken.
 
@prettig Wat versta je onder torque steer? Torque steer zijn voor mij ongewenste stuur bewegingen als je vol het gas er op zet. Ik merk weinig trekken van de auto naar links of rechts als op een rechte lijn vol gas geef. Dat de wagens onderstuurd zijn en met veel gas in de bocht ernstig rechtuit willen is in mijn boek geen torque steer; meer zwaar onderstuur. En ja: een sperdifferentieel zou wel mogen gezien het koppel en pk's. Nu heb ik altijd geleerd, ook als motorrijder, om een voertuig de bocht in te zetten, trekkend houden om pas bij de apex kracht verder op te bouwen zodra je nagenoeg een rechte lijn overhoudt van de bocht. Je laat de auto het werk doen en gaat er niet mee vechten. Dat een achterwiel aandrijver of vierwiel aandrijver (met nadruk op de achterwielen) in het voordeel is onder dit soort omstandigheden is evident. En dus is b.v. een Tesla model 3 hier de betere rijdersauto. Voor torque steer heb ik de definitie gebruikt als in Torque steer - Wikipedia

btw: ik heb me prima vermaakt in de Franse Alpen op de afdaling van de Croix de Fer, de Galibier en de route terug naar Le Bourg-d'Oisans. En gezien een aantal lokale Fransen die afhaakten lag mijn tempo niet laag ;) tja, die dik walmende diesel wilde ik toch echt achter me hebben nadat ik 'm had ingehaald.
 
Last edited:
Ga maar eens inhalen, plank en gelijk naar links in sport dan voel je hem. Of de bocht uit-accelererend op het gas, voel je hem echt trekken aan het stuur (is geen onderstuur, want dan gaat die schuiven). Optrekken en gelijk haakse bocht nemen (stoplicht), doen ze het ook.
Rechtdoor doet die inderdaad niks.

Is best goed te doen als je weet dat die het doet, maar is gewoon minder lekker rijden en hij grijpt ook in (maar goed ook). Eerste keren hebben ik echt lopen vloeken (in stilte)...... "van wat doe je me nu". Maar valt niet onder normaal rijgedrag, dan merk je er niks van en is die ook niet voor gemaakt.

Top gear: "lack of traction and overabundance of torque steer. It writhes like a 1990s chipped turbo hot-hatch" (ik ben niet de enige....)
 
Ik snap wat je bedoeld, maar dan ga je 'm eigenlijk rijden als een hot-hatch wat ie niet is; geef je zelf al aan. Waar die wel soms toe uitnodigt vanwege zijn koppel en pk's. Als je 'm gaat lopen pushen dan gaat die zich duidelijk verzetten en dan wil die niet en dan ga je echt vechten met de auto en vecht die terug. En dan moet je nagaan dat ze al niet het volle vermogen en koppel beschikbaar stellen vanaf wegrijden, dat komt pas bij ergens 40km/u; daar zorgt de traction control voor. Alex on Autos constateerde dat de wagen duidelijk minder snel optrekt van de Chevy Bolt, totdat je ongeveer bij 40-50 bent en dan stampt ie pas vol door.

Misschien ook de reden waarom VW besloten heeft de ID.3 achterwiel aangedreven te maken; daar kan je makkelijker die onbenullige krachten van een elektromotor kwijt dan op de voorwielen. Je kan met de moderne stabiliteitselektronica zoveel onderdrukken dat de bestuurder er toch niks van merkt en je komt niet in het terrein terecht van torque steer (of veel minder)
 
Tsja, het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak je vanaf de eerste plek op vol vermogen bij een verkeerslicht weg wil rijden... Normaal gedrag heeft geen enkel probleem. Echt geen enkel. En rechtuit gaat het prima, vraag dat maar aan die VW GTI die me zojuist bij het verkeerslicht dacht in te gaan halen. :p

Het is leuk om een paar keer te doen, maar dan ga je je weer als normaal weggebruiker gedragen. Hoop ik. :)
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
Toch grappig die oude autofabrikanten.
Bij elektrische auto's is het enige dat vooral van belang is, is hoe groot de accu is en hoeveel km je ermee (theoretisch) zou kunnen rijden.

Maar wat zie je bij al die bekendmaking / marketing *sugar* over de auto, er amper bijstaan? De range dus. Maar wel leuk zeggen dat er gps bijzit en nog veel méér!
 
Omdat er hier ook over Niro vs Tesla werd gepraat copy paste ik mijn ervaringen hier maar even van het Kia forum.

Ik heb nu iets van 3500 km op de Tesla staan, en 40.000 km op de Niro. Tijd dus om ze eens te vergelijken.

De anwb heeft ze al getest, maar die klopt van geen kant.

Dubbeltest Kia e-Niro vs. Tesla Model 3


De SR+ heeft een accu van ongeveer 50kWh, niet 75. Verbruik hebben ze gemeten aan de hand van een GOM in de Niro die zich aanpast I.p.v. SOC. Dat klopt dus niet. De Tesla is echt een stuk zuiniger dan de Niro (veel minder frontaal oppervlak, betere CW waarde). Zie ook de tests van NextMove en TeslaBjorn.


Ik heb niet de auto uit de test, maar een LR AWD met FSD. Dus met twee motoren I.p.v. 1, een grotere accu (75kWh) en Full Self Driving. Die kost meer.


Looks/styling:

Wat mij betreft wint de Tesla dit. De Niro is zeker geen lelijke auto, maar alle lijnen bij de Tesla zijn toch net wat mooier, completer. Enige uitzondering zijn de aero velgen/wieldoppen. Die zijn op de Tesla echt lelijk, terwijl ik de aerodynamische velgen op de Niro best mooi vind.


Prestaties

De Niro is bepaald geen trage auto, maar de acceleratie in de Tesla is ronduit belachelijk. Ook de wegligging is in de Tesla een heel stuk beter. Waar je met de Kia onder bijna alle omstandigheden de voorwielen aan het spinnen kan krijgen is me dat bij de Tesla nog nooit gelukt. Ook de bochtsnelheden die je kan halen heb ik nooit eerder in een auto meegemaakt, maar ik ben geen sportieve auto’s gewend. De Tesla is dat duidelijk wel. Wat ook opvalt is dat de Tesla (nog) directer reageert op het gaspedaal. Als je uit een fossiele auto komt zal je het niet merken, maar als je weer in de Kia stapt merk je dat er toch iets van een tiende seconde vertraging zit tussen gaspedaal en accelereren. De Kia heeft bovendie vrij veel last van torque steer terwijl dat op de Tesla volledig afwezig is.

Comfort

Het kan een kwestie van smaak zijn, maar wat mij betreft wint de Niro het hier op vrijwel alles. De Kia is al vrij strak geveerd (ik kom uit een Citroen), maar de Tesla doet daar nog een schepje bovenop. In de Tesla moet je echt langzaam over verkeersdrempels, en is een klinkerweggetje echt rustig aan doen. Ook de zitpositie in de Niro vind ik prettiger. In de Niro zit je een beetje meer zoals je aan de keukentafel zit terwijl je in de Tesla zit alsof je in een raceauto zit. De Tesla maakt ook duidelijk meer herrie. Zowel rolgeluiden op lage snelheid als windgeruis op hoge snelheid zijn minder in de Niro. Ik ga nog wel zo’n rubbertje kopen voor de Tesla, en hoop dat het dan wat beter wordt. Enige punt waar de Tesla beter scoort is met raampje open rijden. Dat kan in de M3 tot een veel hogere snelheid zonder dat het irritant wordt.


Autopilot/LFA en andere rijhulpsystemen.

Toen ik de Tesla kocht dacht ik dat die op alle punten beter zou zijn dan de Niro wat dit betreft. Tesla is er immers mee begonnen. Maar dat is niet zo.


De Kia heeft met LFA een systeem met niet al te hoge ambities: Lane Follow Assistant. Tesla heeft met autopilot een systeem dat ambieert volledig zelfstandig te kunnen rijden. Kia doet het vrijwel perfect, Tesla doet het af en toe best haperend. De Tesla rijdt een stuk zekerdere door bochten, remt zelf af voor scherpe bochten en rijdt over het algemeen rustiger in druk verkeer. In de Kia zet je hem al snel af als het druk wordt, de Tesla redt zich in wat drukker verkeer ook prima. Grootste nadeel in de Tesla is toch wel het ghost-braking. Af en toe remt ie (hard) voor dingen die er niet zijn zoals schaduwen. Zeker als het zonnig is moet je met je voet boven het gaspedaal blijven hangen om ze op te vangen. Ik hoop dat dat snel verbeterd wordt. Ook het handmatig wisselen van rijstrook vind ik in de Tesla lastiger.

Bij de Kia:

- doe je knippelicht aan, stuurhulp schakelt uit.

- stuur naar de andere baan, stuurhulp schakelt vanzelf weer in.

Tesla:

- doe je knippelicht aan, stuur “door de weerstand heen” om stuurhulp uit te schakelen (lastig om soepel te doen en er klinkt een gong)

- stuur naar de andere baan en zet de stuurhulp weer aan (weer een gong).

Dus twee geluidjes en 4 handelingen I.p.v 2 en geen geluidjes. Stom is bij de Tesla verder dat de “nag” om je eraan te herinneren je handen aan het stuur te houden dan weer volledig stil is en alleen een beetje blauw getoond wordt in het scherm. Kinderachtig is dat Tesla autopilot volledig uitschakelt als je een keer te laat was. Je moet dan volledig stil staan en in P voordat je hem weer mag gebruiken.



Dode hoek detectie zit in de Kia in je buitenspiegels. Er gaat een lampje branden als er iets in je dode hoek zit. Dat is veel handiger dan bij Tesla. Daar staat het als een rood lijntje op je scherm. Je moet dus eerst naar links in je spiegel kijken, en vervolgens naar rechts om te zien of er niets in je dode hoek zit. Ik merk dat ik dan liever ouderwets even over m’n schouder kijk.

Ik mis op de Tesla toch wel de adaptive regeneration. In de Kia past de regeneratie zich aan aan de verkeersomstandigheden. Dus als je het gas loslaat terwijl er niks voor je zit rolt hij rustig uit, terwijl hij vollle regen gebruikt als er voor je een auto remt. Verder heeft de Kia cross traffic warning. Als je achteruit uit een parkeerplaats rijdt kijkt hij naar verkeer dat van links of rechts komt en geeft een waarschuwing. Handig, maar geen heel groot gemis in de Tesla.



Zowel de Tesla als de Niro hebben lane departure warning/asssistant. In de Niro zet je die op wegen zonder middenstreep al snel uit, maar hij doet over het algemeen wat ie moet doen. In de Tesla maakt hij echt een afgrijselijk geluid. Alsof je op een duif stapt. Bovendien gaat hij af en toe af zonder duidelijke reden. Bijvoorbeeld bij een baanwissel. Ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen of het iets is dat ik fout doe.


Laden/range

Ik ga voor de range even uit van de worst/best case schattingen van ev-database. Want die kloppen meestal aardig.

Tesla SR+: 245/505km

Niro: 265/565km

Tesla LR AWD: 340/685km



De Niro komt dus een stukje verder dan de prijsconcurrent, maar de duurdere Tesla is weer een stuk beter. Waar ze volgens mij weinig rekening mee hebben gehouden is dat de Tesla geen warmtepomp heeft maar een verwarmingselement. Als het goed koud is trekt die zo’n 4,3kW terwijl de ik de verwarming in de Niro noot meer dan een kilowat heb zien trekken. In de Tesla is dat overigens niet inzichtelijk. Je kan het huidige energieverbruik zien, maar voor zover ik weet is dat alleen het gebruik van de motoren, niet het gebruik voor klimaat en electronica zoals in de Niro is af te lezen.


Wat laden betreft wint de Tesla het op alle fronten. Even 10 minuten bijladen met 140kW bij een supercharger is echt heel fijn. De SR+ is overigens beperkt tot 100kW, dus daar is het verschil kleiner (Niro max 80kW, max 77 gezien). Superchargers zijn erg fijn. Enige nadeel is dat ze vaak bij een hotel zitten waar je niet makkelijk een broodje ofzo kan kopen. Daarom zal ik toch ook bij Fastned/Ionity gaan stoppen.

Grootste nadeel van de Niro is de 1 fase lader. Die maakt opladen op bestemming vrijwel nutteloos, en je moet grappen uithalen zoals loadbalancing of een transformator om thuis redelijke laadsnelheden te krijgen.

Privacy

De app van de Kia is zo beperkt dat ik die niet eens heb geactiveert. Daardoor wordt van de Kia helemaal niets vastgelegd bij anderen (nagevraagd bij Kia). Bij de Tesla kan dat niet. Tesla zelf kan ten alle tijden bij je auto, zien wat je doet, etc. Bovendien ondersteund de Tesla geen TMC (verkeersinformatie via de radio). Om verkeersinformatie te gebruiken moet je toestaan dat Tesla en partners (google vermoedelijk) je locatie kennen. Tesla beloofd weliswaar dat die gegevens anoniem zijn, maar dat kan vrijwel niet bij locatiegegevens. De auto die elke avond op mijn adres geparkeerd staat is vrij eenvoudig terug te leiden naar mij ook al wordt dat niet direct met google gedeeld.


Navigatie, stereo

Heel simpel: de Tesla wint op alles. De stereo in de Niro is abosluut niet slecht maar die in de Tesla is van een andere orde. Ook de navigatie is slim, doordacht en voegt bijvoorbeeld supercharger stops aan je reis toe. Om naar huis te navigeren hoef je alleen naar beneden te swipen, en je kan met google gewoon je bestemming opzoeken. Aan het scherm in het midden was ik in een half uur gewend. Enige moment dat ik er problemen mee heb is als ik moe ben en s’nachts rijd. Ik heb een bril voor veraf zien en het kost me dan soms even om te focussen op de kleine lettertjes in het scherm.



Tot zover deel 1. Ik ga nog wel een stukje tikken over kwaliteit, service, interieur etc.
 
Hebben ze ook beide, niet met alles eens:
- Range, denk dat de SR+ (maar heb er geen) niet veel onder de e_niro zal zitten (50km wellicht), voor veel mensen zat.
Die getallen van ev-database..... 500km+ in e-niro nog niet gehaald, net als 600km+ in de tesla (en dan de LR RWD..... die moet nog verder komen......). Beetje met korreltje zout nemen.

- Tesla AP werkt ook op smalle linkerbaan (kia niet) en binnendoor (kia ook niet), rechtdoor doet die het inderdaad prima, bochten niet en aan uit is makkelijker in de E-niro.
- Tesla scoort op passive veiligheid (dus alle rijhulp systemen beter......veiligste auto die er is)
- Lane departure: uit in de Niro en kan ook uit in de Tesla
- Adaptive regen...... Tesla doet het gewoon goed (maakt niks uit wat mij betreft) en remt toch al als die wat ziet

Bedenk ook dat alles in de Tesla vanzelf beter wordt met updates in de e-Niro niet.

Privacy, klopt. Maar Tesla heeft een volledige app, de e-niro een halve basic app (alleen uitlezen, je kunt niks aansturen).

Andere punten kan ik me wel in vinden (niro is geen slechte ev).
 
Omdat er hier ook over Niro vs Tesla werd gepraat copy paste ik mijn ervaringen hier maar even van het Kia forum.

Ik heb nu iets van 3500 km op de Tesla staan, en 40.000 km op de Niro. Tijd dus om ze eens te vergelijken.

De anwb heeft ze al getest, maar die klopt van geen kant.

Dubbeltest Kia e-Niro vs. Tesla Model 3


De SR+ heeft een accu van ongeveer 50kWh, niet 75. Verbruik hebben ze gemeten aan de hand van een GOM in de Niro die zich aanpast I.p.v. SOC. Dat klopt dus niet. De Tesla is echt een stuk zuiniger dan de Niro (veel minder frontaal oppervlak, betere CW waarde). Zie ook de tests van NextMove en TeslaBjorn.


Ik heb niet de auto uit de test, maar een LR AWD met FSD. Dus met twee motoren I.p.v. 1, een grotere accu (75kWh) en Full Self Driving. Die kost meer.


Looks/styling:

Wat mij betreft wint de Tesla dit. De Niro is zeker geen lelijke auto, maar alle lijnen bij de Tesla zijn toch net wat mooier, completer. Enige uitzondering zijn de aero velgen/wieldoppen. Die zijn op de Tesla echt lelijk, terwijl ik de aerodynamische velgen op de Niro best mooi vind.


Prestaties

De Niro is bepaald geen trage auto, maar de acceleratie in de Tesla is ronduit belachelijk. Ook de wegligging is in de Tesla een heel stuk beter. Waar je met de Kia onder bijna alle omstandigheden de voorwielen aan het spinnen kan krijgen is me dat bij de Tesla nog nooit gelukt. Ook de bochtsnelheden die je kan halen heb ik nooit eerder in een auto meegemaakt, maar ik ben geen sportieve auto’s gewend. De Tesla is dat duidelijk wel. Wat ook opvalt is dat de Tesla (nog) directer reageert op het gaspedaal. Als je uit een fossiele auto komt zal je het niet merken, maar als je weer in de Kia stapt merk je dat er toch iets van een tiende seconde vertraging zit tussen gaspedaal en accelereren. De Kia heeft bovendie vrij veel last van torque steer terwijl dat op de Tesla volledig afwezig is.

Comfort

Het kan een kwestie van smaak zijn, maar wat mij betreft wint de Niro het hier op vrijwel alles. De Kia is al vrij strak geveerd (ik kom uit een Citroen), maar de Tesla doet daar nog een schepje bovenop. In de Tesla moet je echt langzaam over verkeersdrempels, en is een klinkerweggetje echt rustig aan doen. Ook de zitpositie in de Niro vind ik prettiger. In de Niro zit je een beetje meer zoals je aan de keukentafel zit terwijl je in de Tesla zit alsof je in een raceauto zit. De Tesla maakt ook duidelijk meer herrie. Zowel rolgeluiden op lage snelheid als windgeruis op hoge snelheid zijn minder in de Niro. Ik ga nog wel zo’n rubbertje kopen voor de Tesla, en hoop dat het dan wat beter wordt. Enige punt waar de Tesla beter scoort is met raampje open rijden. Dat kan in de M3 tot een veel hogere snelheid zonder dat het irritant wordt.


Autopilot/LFA en andere rijhulpsystemen.

Toen ik de Tesla kocht dacht ik dat die op alle punten beter zou zijn dan de Niro wat dit betreft. Tesla is er immers mee begonnen. Maar dat is niet zo.


De Kia heeft met LFA een systeem met niet al te hoge ambities: Lane Follow Assistant. Tesla heeft met autopilot een systeem dat ambieert volledig zelfstandig te kunnen rijden. Kia doet het vrijwel perfect, Tesla doet het af en toe best haperend. De Tesla rijdt een stuk zekerdere door bochten, remt zelf af voor scherpe bochten en rijdt over het algemeen rustiger in druk verkeer. In de Kia zet je hem al snel af als het druk wordt, de Tesla redt zich in wat drukker verkeer ook prima. Grootste nadeel in de Tesla is toch wel het ghost-braking. Af en toe remt ie (hard) voor dingen die er niet zijn zoals schaduwen. Zeker als het zonnig is moet je met je voet boven het gaspedaal blijven hangen om ze op te vangen. Ik hoop dat dat snel verbeterd wordt. Ook het handmatig wisselen van rijstrook vind ik in de Tesla lastiger.

Bij de Kia:

- doe je knippelicht aan, stuurhulp schakelt uit.

- stuur naar de andere baan, stuurhulp schakelt vanzelf weer in.

Tesla:

- doe je knippelicht aan, stuur “door de weerstand heen” om stuurhulp uit te schakelen (lastig om soepel te doen en er klinkt een gong)

- stuur naar de andere baan en zet de stuurhulp weer aan (weer een gong).

Dus twee geluidjes en 4 handelingen I.p.v 2 en geen geluidjes. Stom is bij de Tesla verder dat de “nag” om je eraan te herinneren je handen aan het stuur te houden dan weer volledig stil is en alleen een beetje blauw getoond wordt in het scherm. Kinderachtig is dat Tesla autopilot volledig uitschakelt als je een keer te laat was. Je moet dan volledig stil staan en in P voordat je hem weer mag gebruiken.



Dode hoek detectie zit in de Kia in je buitenspiegels. Er gaat een lampje branden als er iets in je dode hoek zit. Dat is veel handiger dan bij Tesla. Daar staat het als een rood lijntje op je scherm. Je moet dus eerst naar links in je spiegel kijken, en vervolgens naar rechts om te zien of er niets in je dode hoek zit. Ik merk dat ik dan liever ouderwets even over m’n schouder kijk.

Ik mis op de Tesla toch wel de adaptive regeneration. In de Kia past de regeneratie zich aan aan de verkeersomstandigheden. Dus als je het gas loslaat terwijl er niks voor je zit rolt hij rustig uit, terwijl hij vollle regen gebruikt als er voor je een auto remt. Verder heeft de Kia cross traffic warning. Als je achteruit uit een parkeerplaats rijdt kijkt hij naar verkeer dat van links of rechts komt en geeft een waarschuwing. Handig, maar geen heel groot gemis in de Tesla.



Zowel de Tesla als de Niro hebben lane departure warning/asssistant. In de Niro zet je die op wegen zonder middenstreep al snel uit, maar hij doet over het algemeen wat ie moet doen. In de Tesla maakt hij echt een afgrijselijk geluid. Alsof je op een duif stapt. Bovendien gaat hij af en toe af zonder duidelijke reden. Bijvoorbeeld bij een baanwissel. Ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen of het iets is dat ik fout doe.


Laden/range

Ik ga voor de range even uit van de worst/best case schattingen van ev-database. Want die kloppen meestal aardig.

Tesla SR+: 245/505km

Niro: 265/565km

Tesla LR AWD: 340/685km



De Niro komt dus een stukje verder dan de prijsconcurrent, maar de duurdere Tesla is weer een stuk beter. Waar ze volgens mij weinig rekening mee hebben gehouden is dat de Tesla geen warmtepomp heeft maar een verwarmingselement. Als het goed koud is trekt die zo’n 4,3kW terwijl de ik de verwarming in de Niro noot meer dan een kilowat heb zien trekken. In de Tesla is dat overigens niet inzichtelijk. Je kan het huidige energieverbruik zien, maar voor zover ik weet is dat alleen het gebruik van de motoren, niet het gebruik voor klimaat en electronica zoals in de Niro is af te lezen.


Wat laden betreft wint de Tesla het op alle fronten. Even 10 minuten bijladen met 140kW bij een supercharger is echt heel fijn. De SR+ is overigens beperkt tot 100kW, dus daar is het verschil kleiner (Niro max 80kW, max 77 gezien). Superchargers zijn erg fijn. Enige nadeel is dat ze vaak bij een hotel zitten waar je niet makkelijk een broodje ofzo kan kopen. Daarom zal ik toch ook bij Fastned/Ionity gaan stoppen.

Grootste nadeel van de Niro is de 1 fase lader. Die maakt opladen op bestemming vrijwel nutteloos, en je moet grappen uithalen zoals loadbalancing of een transformator om thuis redelijke laadsnelheden te krijgen.

Privacy

De app van de Kia is zo beperkt dat ik die niet eens heb geactiveert. Daardoor wordt van de Kia helemaal niets vastgelegd bij anderen (nagevraagd bij Kia). Bij de Tesla kan dat niet. Tesla zelf kan ten alle tijden bij je auto, zien wat je doet, etc. Bovendien ondersteund de Tesla geen TMC (verkeersinformatie via de radio). Om verkeersinformatie te gebruiken moet je toestaan dat Tesla en partners (google vermoedelijk) je locatie kennen. Tesla beloofd weliswaar dat die gegevens anoniem zijn, maar dat kan vrijwel niet bij locatiegegevens. De auto die elke avond op mijn adres geparkeerd staat is vrij eenvoudig terug te leiden naar mij ook al wordt dat niet direct met google gedeeld.


Navigatie, stereo

Heel simpel: de Tesla wint op alles. De stereo in de Niro is abosluut niet slecht maar die in de Tesla is van een andere orde. Ook de navigatie is slim, doordacht en voegt bijvoorbeeld supercharger stops aan je reis toe. Om naar huis te navigeren hoef je alleen naar beneden te swipen, en je kan met google gewoon je bestemming opzoeken. Aan het scherm in het midden was ik in een half uur gewend. Enige moment dat ik er problemen mee heb is als ik moe ben en s’nachts rijd. Ik heb een bril voor veraf zien en het kost me dan soms even om te focussen op de kleine lettertjes in het scherm.



Tot zover deel 1. Ik ga nog wel een stukje tikken over kwaliteit, service, interieur etc.

Zeer interessant, ik heb zelf ook een Niro overwogen, maar ben (vooral vanwege de levertijd) toch voor een M3 LR AWD gegaan.

Ik ben alleen wel benieuwd hoe je weet hoe een duif klinkt als je erop staat... Dierenbeul :)