You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kia en Hyundai hebben gewoon een limiet gezet op het aantal EV's voor dit jaar en volgend jaar willen ze veel meer gaan leveren omdat dan de CO2 eisen richting 2021 veel scherper worden.
Als er zo'n 10K verschil blijft tussen een Model Y SR+ en de top-versie van de e-Niro dan denk ik dat het wel meevalt. Misschien niet direct voor de lease, maar zeker particulier is het best een aardige som. Wat je nu wel ziet dat mensen hun e-Niro cancelen om nog dit jaar een Model 3 SR+ te rijden. Deels omdat bij reservering van de e-Niro nog geen zicht was op de SR+ (en ze liever de Tesla wilden) of omdat men zeker wil zijn van 4% bijtelling en de bestelde e-Niro pas volgend jaar geleverd wordt. Trouwens top uitvoering van de Kona kost nu 48K en dat vind ik dus echt te veel voor een B-segment auto.
Een Y is nog lang niet leverbaar. Ik schat dat die niet leverbaar wordt voor 2021 in Europa. Amerikaanse markt eerst.
En @prettig hoezo Kona veel te duur?
@horta Op zich is er denk ik weinig mis met de Kona, maar vergeleken bij een zelfde geprijsde e-Niro is die aan de prijzige kant vanwege minder ruimte en afwerking. Op zich logisch: de basis Kona is iets meer dan 20K en de basis Niro is rond de 30K en dat zie je terug in de beide auto's. De aandrijflijn is echter domweg dik in orde, ook de geluidisolatie is beter dan b.v. een model 3 (bron: Bjorn Nyland) Dus dat zal niet op het lijstje staan van @prettig
@horta lekker genieten van de auto. Geld is uitgegeven en er te lang bij stilstaan zonde. En we gaan de komende jaren zulke mooie EV's zien. Ben er van overtuigd. Tesla heeft zijn eigen plek, maar ook andere fabrikanten gaan ons nog verrassen.
Omdat er hier ook over Niro vs Tesla werd gepraat copy paste ik mijn ervaringen hier maar even van het Kia forum.
Ik heb nu iets van 3500 km op de Tesla staan, en 40.000 km op de Niro. Tijd dus om ze eens te vergelijken.
De anwb heeft ze al getest, maar die klopt van geen kant.
Dubbeltest Kia e-Niro vs. Tesla Model 3
De SR+ heeft een accu van ongeveer 50kWh, niet 75. Verbruik hebben ze gemeten aan de hand van een GOM in de Niro die zich aanpast I.p.v. SOC. Dat klopt dus niet. De Tesla is echt een stuk zuiniger dan de Niro (veel minder frontaal oppervlak, betere CW waarde). Zie ook de tests van NextMove en TeslaBjorn.
Ik heb niet de auto uit de test, maar een LR AWD met FSD. Dus met twee motoren I.p.v. 1, een grotere accu (75kWh) en Full Self Driving. Die kost meer.
Looks/styling:
Wat mij betreft wint de Tesla dit. De Niro is zeker geen lelijke auto, maar alle lijnen bij de Tesla zijn toch net wat mooier, completer. Enige uitzondering zijn de aero velgen/wieldoppen. Die zijn op de Tesla echt lelijk, terwijl ik de aerodynamische velgen op de Niro best mooi vind.
Prestaties
De Niro is bepaald geen trage auto, maar de acceleratie in de Tesla is ronduit belachelijk. Ook de wegligging is in de Tesla een heel stuk beter. Waar je met de Kia onder bijna alle omstandigheden de voorwielen aan het spinnen kan krijgen is me dat bij de Tesla nog nooit gelukt. Ook de bochtsnelheden die je kan halen heb ik nooit eerder in een auto meegemaakt, maar ik ben geen sportieve auto’s gewend. De Tesla is dat duidelijk wel. Wat ook opvalt is dat de Tesla (nog) directer reageert op het gaspedaal. Als je uit een fossiele auto komt zal je het niet merken, maar als je weer in de Kia stapt merk je dat er toch iets van een tiende seconde vertraging zit tussen gaspedaal en accelereren. De Kia heeft bovendie vrij veel last van torque steer terwijl dat op de Tesla volledig afwezig is.
Comfort
Het kan een kwestie van smaak zijn, maar wat mij betreft wint de Niro het hier op vrijwel alles. De Kia is al vrij strak geveerd (ik kom uit een Citroen), maar de Tesla doet daar nog een schepje bovenop. In de Tesla moet je echt langzaam over verkeersdrempels, en is een klinkerweggetje echt rustig aan doen. Ook de zitpositie in de Niro vind ik prettiger. In de Niro zit je een beetje meer zoals je aan de keukentafel zit terwijl je in de Tesla zit alsof je in een raceauto zit. De Tesla maakt ook duidelijk meer herrie. Zowel rolgeluiden op lage snelheid als windgeruis op hoge snelheid zijn minder in de Niro. Ik ga nog wel zo’n rubbertje kopen voor de Tesla, en hoop dat het dan wat beter wordt. Enige punt waar de Tesla beter scoort is met raampje open rijden. Dat kan in de M3 tot een veel hogere snelheid zonder dat het irritant wordt.
Autopilot/LFA en andere rijhulpsystemen.
Toen ik de Tesla kocht dacht ik dat die op alle punten beter zou zijn dan de Niro wat dit betreft. Tesla is er immers mee begonnen. Maar dat is niet zo.
De Kia heeft met LFA een systeem met niet al te hoge ambities: Lane Follow Assistant. Tesla heeft met autopilot een systeem dat ambieert volledig zelfstandig te kunnen rijden. Kia doet het vrijwel perfect, Tesla doet het af en toe best haperend. De Tesla rijdt een stuk zekerdere door bochten, remt zelf af voor scherpe bochten en rijdt over het algemeen rustiger in druk verkeer. In de Kia zet je hem al snel af als het druk wordt, de Tesla redt zich in wat drukker verkeer ook prima. Grootste nadeel in de Tesla is toch wel het ghost-braking. Af en toe remt ie (hard) voor dingen die er niet zijn zoals schaduwen. Zeker als het zonnig is moet je met je voet boven het gaspedaal blijven hangen om ze op te vangen. Ik hoop dat dat snel verbeterd wordt. Ook het handmatig wisselen van rijstrook vind ik in de Tesla lastiger.
Bij de Kia:
- doe je knippelicht aan, stuurhulp schakelt uit.
- stuur naar de andere baan, stuurhulp schakelt vanzelf weer in.
Tesla:
- doe je knippelicht aan, stuur “door de weerstand heen” om stuurhulp uit te schakelen (lastig om soepel te doen en er klinkt een gong)
- stuur naar de andere baan en zet de stuurhulp weer aan (weer een gong).
Dus twee geluidjes en 4 handelingen I.p.v 2 en geen geluidjes. Stom is bij de Tesla verder dat de “nag” om je eraan te herinneren je handen aan het stuur te houden dan weer volledig stil is en alleen een beetje blauw getoond wordt in het scherm. Kinderachtig is dat Tesla autopilot volledig uitschakelt als je een keer te laat was. Je moet dan volledig stil staan en in P voordat je hem weer mag gebruiken.
Dode hoek detectie zit in de Kia in je buitenspiegels. Er gaat een lampje branden als er iets in je dode hoek zit. Dat is veel handiger dan bij Tesla. Daar staat het als een rood lijntje op je scherm. Je moet dus eerst naar links in je spiegel kijken, en vervolgens naar rechts om te zien of er niets in je dode hoek zit. Ik merk dat ik dan liever ouderwets even over m’n schouder kijk.
Ik mis op de Tesla toch wel de adaptive regeneration. In de Kia past de regeneratie zich aan aan de verkeersomstandigheden. Dus als je het gas loslaat terwijl er niks voor je zit rolt hij rustig uit, terwijl hij vollle regen gebruikt als er voor je een auto remt. Verder heeft de Kia cross traffic warning. Als je achteruit uit een parkeerplaats rijdt kijkt hij naar verkeer dat van links of rechts komt en geeft een waarschuwing. Handig, maar geen heel groot gemis in de Tesla.
Zowel de Tesla als de Niro hebben lane departure warning/asssistant. In de Niro zet je die op wegen zonder middenstreep al snel uit, maar hij doet over het algemeen wat ie moet doen. In de Tesla maakt hij echt een afgrijselijk geluid. Alsof je op een duif stapt. Bovendien gaat hij af en toe af zonder duidelijke reden. Bijvoorbeeld bij een baanwissel. Ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen of het iets is dat ik fout doe.
Laden/range
Ik ga voor de range even uit van de worst/best case schattingen van ev-database. Want die kloppen meestal aardig.
Tesla SR+: 245/505km
Niro: 265/565km
Tesla LR AWD: 340/685km
De Niro komt dus een stukje verder dan de prijsconcurrent, maar de duurdere Tesla is weer een stuk beter. Waar ze volgens mij weinig rekening mee hebben gehouden is dat de Tesla geen warmtepomp heeft maar een verwarmingselement. Als het goed koud is trekt die zo’n 4,3kW terwijl de ik de verwarming in de Niro noot meer dan een kilowat heb zien trekken. In de Tesla is dat overigens niet inzichtelijk. Je kan het huidige energieverbruik zien, maar voor zover ik weet is dat alleen het gebruik van de motoren, niet het gebruik voor klimaat en electronica zoals in de Niro is af te lezen.
Wat laden betreft wint de Tesla het op alle fronten. Even 10 minuten bijladen met 140kW bij een supercharger is echt heel fijn. De SR+ is overigens beperkt tot 100kW, dus daar is het verschil kleiner (Niro max 80kW, max 77 gezien). Superchargers zijn erg fijn. Enige nadeel is dat ze vaak bij een hotel zitten waar je niet makkelijk een broodje ofzo kan kopen. Daarom zal ik toch ook bij Fastned/Ionity gaan stoppen.
Grootste nadeel van de Niro is de 1 fase lader. Die maakt opladen op bestemming vrijwel nutteloos, en je moet grappen uithalen zoals loadbalancing of een transformator om thuis redelijke laadsnelheden te krijgen.
Privacy
De app van de Kia is zo beperkt dat ik die niet eens heb geactiveert. Daardoor wordt van de Kia helemaal niets vastgelegd bij anderen (nagevraagd bij Kia). Bij de Tesla kan dat niet. Tesla zelf kan ten alle tijden bij je auto, zien wat je doet, etc. Bovendien ondersteund de Tesla geen TMC (verkeersinformatie via de radio). Om verkeersinformatie te gebruiken moet je toestaan dat Tesla en partners (google vermoedelijk) je locatie kennen. Tesla beloofd weliswaar dat die gegevens anoniem zijn, maar dat kan vrijwel niet bij locatiegegevens. De auto die elke avond op mijn adres geparkeerd staat is vrij eenvoudig terug te leiden naar mij ook al wordt dat niet direct met google gedeeld.
Navigatie, stereo
Heel simpel: de Tesla wint op alles. De stereo in de Niro is abosluut niet slecht maar die in de Tesla is van een andere orde. Ook de navigatie is slim, doordacht en voegt bijvoorbeeld supercharger stops aan je reis toe. Om naar huis te navigeren hoef je alleen naar beneden te swipen, en je kan met google gewoon je bestemming opzoeken. Aan het scherm in het midden was ik in een half uur gewend. Enige moment dat ik er problemen mee heb is als ik moe ben en s’nachts rijd. Ik heb een bril voor veraf zien en het kost me dan soms even om te focussen op de kleine lettertjes in het scherm.
Tot zover deel 1. Ik ga nog wel een stukje tikken over kwaliteit, service, interieur etc.