Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie net een reclamefilmpje voor de EQC waarin ze volgens mij de model X een uitzonderlijk goed ontwerp noemen.

Want de boodschap van het filmpje is "dat een goed ontworpen wagen een lage drag coëfficient heeft en dat de EQC een Cx van 0.27 heeft", blijkbaar een uitzonderlijk resultaat.
Ik dacht dat de model X een CX van 0.24 had, niet?:p

Ik herinner me nog dat de Audi 100 in de jaren '80 de eerste productiewagen was met een CX van 0.30.
Gek eigenlijk dat er nadien, gedurende zoveel jaren, amper vooruitgang geboekt is op dat vlak, en er pas de laatste jaren echt terug een sprong voorwaarts wordt gezet.
 
Automobile drag coefficient - Wikipedia
Tja, toch heel wat recente niet-Tesla's die het ook niet slecht doen. Er wordt waarschijnlijk wat minder hype rond gecreëerd.
Absoluut. Was me ook al opgevallen dat onder meer BMW 3 en 5 erg goed scoren.
Maar de X is als 'SUV' wel uitzonderlijk hoor (maar ik vind hem persoonlijk ook uitzonderlijk lelijk:p). Ik vind het gewoon grappig dat Mercedes reclame maakt met die CX van 0.27 :rolleyes: . Ik lach dus gewoon met het feit dat Mercedes een hype probeert te maken van een CX van 0.27 (de e-tron heeft trouwens ook een CX van 0.27/0.28 , de e-tron Sportback zelfs 0.25/0.26 volgens mij)
 
Automobile drag coefficient - Wikipedia
Tja, toch heel wat recente niet-Tesla's die het ook niet slecht doen. Er wordt waarschijnlijk wat minder hype rond gecreëerd.

Nu zijn de door de fabrikant opgegeven Cw-waarden niet altijd dezelfde als bij onafhankelijke onderzoeken naar voren komen. Mercedes is met de CLA door de mand gevallen. Opgegeven: Cw 0,22, gemeten Cw 0,30. Bij dezelfde test bleek Tesla's claim voor de Model S Cw 0,24 precies te kloppen.
 
Dat lijkt me erg vreemd. Die waarden worden toch ook door een onafhankelijk labo bepaald. Als je de CLA alleen maar ziet, dan begrijp je dat een Cw van 0,30 gewoon niet kan. Dat is, net als de Tesla's, een echt windtunnel-geoptimaliseerd model.
Blijkbaar toch niet helemaal: Drag Queens: Aerodynamics Compared
Weliswaar gaat het daar om de US-versie die een paar zaken mist, maar een verschil van 36% in Cw is wel erg groot om alleen hierdoor verklaard te kunnen worden. Overigens claimde MB ook in de US de lage Cw.
 
Blijkbaar toch niet helemaal: Drag Queens: Aerodynamics Compared
Weliswaar gaat het daar om de US-versie die een paar zaken mist, maar een verschil van 36% in Cw is wel erg groot om alleen hierdoor verklaard te kunnen worden. Overigens claimde MB ook in de US de lage Cw.

Mooie quote in dat stuk van de expert verantwoordelijk voor deze testresultaten:

The expert in charge at our clandestine test location explains: “All wind tunnels strive to accurately quantify the aerodynamics a car will experience in the real world. The vehicle and the tunnel constitute a system with complex interactions. As a result, drag and lift measurements on a particular vehicle can vary from one tunnel to another.”

Artikel is uit 2014. This just in:

Lucid’s Drag Coefficient Lower Than Tesla and Porsche Taycan, Topping EV Aerodynamics
 
Krijgen we dan straks dit soort auto's?
main-qimg-2a80bbc1a734baa2d42a5a5dfd663785-c
 
Het valt mij op dat de merken naast VW altijd met de leukere modellen komen. Stukken minder truttig dan VW zelf. Alleen moet je het wel doen met deurpanelen van keihard ABS. Ben wel heel benieuwd hoe je die stof naast de uitblaasroosters schoon kan houden.