Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Gaat die vergelijking wel helemaal goed? De Y performance is 70K.
Voor een 'aangeklede' IONIQ5 Balance met solar pack (73kWh AWD) , vergelijkbaar met de Y Long range, ben je +/62K kwijt (zonder metaal), 1000 euro minder.
De standaard Y long range met wielen, een kleur en standaard autopilot (EA) is 70K (verandert mss nog ten goede ales Berlijn operationeel is). Voor 55k heb ik 1 versie onder de top versie van de IoniQ (heel discutabel vergelijkbaar qua niveau). Een zonnedak in het beboste Zeist en de parkeergarage van mijn werk is een mooie gimmick maar voegt weinig waarde toe. Kortom, scheelt minstens 10k.

Maar belangrijker, ik vind het een interessante, goed doordachte auto. Die lange wheelbase en schuifbare achterbank, vind ik met 3 kinderen ook wel mooi.
 
De standaard Y long range met wielen, een kleur en standaard autopilot (EA) is 70K (verandert mss nog ten goede ales Berlijn operationeel is). Voor 55k heb ik 1 versie onder de top versie van de IoniQ (heel discutabel vergelijkbaar qua niveau). Een zonnedak in het beboste Zeist en de parkeergarage van mijn werk is een mooie gimmick maar voegt weinig waarde toe. Kortom, scheelt minstens 10k.

Maar belangrijker, ik vind het een interessante, goed doordachte auto. Die lange wheelbase en schuifbare achterbank, vind ik met 3 kinderen ook wel mooi.
Björn is hem vandaag aan het testen. 244 Wh/km bij 120 km/h. Range is dus 290 km bij 120 km/h
Dat is wel een aanzienlijk verschil met een Model Y (die zou net onder de 200 Wh/km blijven bij die snelheden, en heeft ook een iets grotere accu). Daar ga je waarschijnlijk 20% verder mee geraken.
Laadcurve van Ioniq 5 is indrukwekkend, van 10 naar 70% in 15 minuten (en bij 70% laad je nog steeds aan 110 kW). Na 80% valt het laden wel helemaal terug (2 minuten aan 1-5kW). Daarna opnieuw sneller ....

Björn is iig enorm in de wolken over de wagen, zeer stil en een zeer goede auto, volgens hem beter dan alles wat op het MEB platform staat.

En Hyundai geeft ook gewoon 5 jaar waarborg zonder beperkingen op de wagen. Daar moet je bij geen enkele andere EV op rekenen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dank! Ik zit ook de livestream te volgen. Maar gaat me iets te lang duren. Ik kijk morgen de samenvatting wel:)

Snel laden is mss meer waard dan 50km extra range. Ware het niet dat je met de Ioniq chargers moet zoeken en ik er met mijn Model S nog nooit over nagedacht heb.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dank! Ik zit ook de livestream te volgen. Maar gaat me iets te lang duren. Ik kijk morgen de samenvatting wel:)

Snel laden is mss meer waard dan 50km extra range. Ware het niet dat je met de Ioniq chargers moet zoeken en ik er met mijn Model S nog nooit over nagedacht heb.
Tenzij je echt heel veel rijdt heb je die laders niet nodig. Bovendien vertelt de auto je prima waar je kunt laden.
 
Zonde he. Toyota is echt van front runner een bedrijf geworden dat windmolens aan het bevechten is. Ze moeten waterstof durven loslaten. Ze moeten genoeg elektrotechnici in huis hebben om snel meters te maken met echte EVs.
Ben benieuwd hoe lang de aandeelhouders het management blijven volgen als Lemmings.
Probleem bij de Japanners, zie ook Olympische Spelen, er is voor hun niets ergers dan gezichtsverlies door een fout te moeten toegeven.
 
In Duitsland een paar IONIQ 5's gezien, en sorry maar dat is niet het formaat van een Model Y. Dat is duidelijk een iets dikker vormgegeven VW Golf dan een compact SUV.
Ioniq 5 scoort een record voor wat betreft kofferruimte met zetels rechtop. Er gaan zelfs meer bananendozen in de koffer van de Ioniq 5 dan in de model X 5 zitter wanneer je met 5 in de wagen zit.
Een iets dikkere VW en geen compacte SUV volgens Wooter? Maar wel ruimer dan een Model S, een e-tron, een i-X3, EQC, i-pace, en met de zetels plat zelfs meer ruimte in de koffer dan een model X 7 seater, en maar twee dozen minder in de koffer dan de Model X 5 seater. Volgens mij dus geen compacte SUV....
Wielbasis zegt niet zoveel, zeker niet als het maar 11cm scheelt.

De Tesla Model Y is 4751mm lang, 1624mm hoog en 1921mm breed.

De Hyundai IONIQ5 is 4635mm lang, 1605mm hoog en 1890mm breed.

Vanzelfsprekend betekent het dat die 116mm lengte, 19mm hoogte en 31mm breedte extra bij de Model Y ergens naartoe gaat. Zo beweert Hyundai dat de kofferruimte met platte zetels 1591l zou zijn, en de Model Y met platte zetels 1925,5l zou zijn. Oftewel: meer bananendozen in een Y dan in een IONIQ5.
Indien de model Y groter is dan de model X gaat dat zeker lukken, anders zou dat wel eens kunnen tegenvallen. De Model X 5 seater krijgt maar 2 extra dozen in het interieur (ik reken die doos in de frunk dan niet mee)...

 
Last edited:
Er moet toch iets vreemd zijn als je minder dozen in een Model X 7 zitter krijgt dan in een Model X 5 zitter. De 7-zitter heeft wel een iets hogere laadvloer door de weggeklapte zetels, maar ik denk dat iedereen akkoord is dat je in een Model X 7 zitter meer mensen kan vervoeren dan in een Model X 5 zitter.

Kans is dus groot dat je in een 7-zitter Model Y ook minder bananendozen zal kwijt krijgen dan in een IONIQ 5, wat voor degene die 7 zitplaatsen zoekt niet zo belangrijk is. En de 5-zitter Model Y heeft een voordeel door een iets groter formaat.

En verder kennen we natuurlijk de iX3, EQC, iPace en e-tron niet als ruime auto's, maar als plattere versies van hun ICE broertjes, om aan de ene kant toch de batterijen in te kunnen passen, aan de andere kant toch niet teveel aerodynamiek te verliezen door een te hoge daklijn en bijgevolg dus niet echt ruim zijn tov hun ICE broertjes. Ik denk dat de iX3 nog het meeste lijkt op zijn ICE broertje, en dan wijs ik er altijd op dat een BMW 5 Touring qua binnenruimte ook meer bananendozen kan dragen dan een BMW X5, net omdat een hogere daklijn in de meeste SUV's gecompenseerd wordt door een hogere wielbasis.

Dat neemt dus allemaal niet weg dat de IONIQ5 dan misschien wel ruim vanbinnen is, maar qua uiterlijk niet hoog op zijn poten staat en er dus niet groot uit ziet.

Verder ga je mij overigens niet overtuigen. Mij proberen te overtuigen een IONIQ5 voor zijn bananendozen en goedkopere prijs te kiezen, is zoals aanprijzen dat je bij Lenovo een krachtige desktop kan kopen vanaf €1400, terwijl ik al 13 jaar Macs koop. Jij gaat niet begrijpen dat ik +3K aan een MacBook Pro hang, en ik begrijp niet waarom je überhaupt Windows 10 zou willen draaien.
 
De Ioniq 5 is IMO een zeer geslaagde EV. Mooie vormgeving, mooi interieur, ruim, efficiënt, veel auto voor relatief weinig geld, Android Auto of Apple carplay, en dan vooral de laadkarakteristieken waarmee ze zowat iedereen overtreffen op enkele topmodellen na.
Absoluut. Als je een goeie EV wilt die niet de hoofdprijs kost en competitief is met het huidige aanbod van functies die je ook in ICE's terugvind, is de IONIQ5 een topper. En dat zal zo ook uit de verkoopcijfers blijken. En vergeleken met het EV aanbod van de OEM concurrenten is het ook een betere auto dan pakweg een Polestar 2 of ID.3.
 
  • Like
Reactions: Gumball
Mee eens dat de Ioniq 5 een geslaagde EV lijkt. De Kia EV6 past mij (op papier) persoonlijk nog wat beter en heeft ook nog iets betere specs wat bereik betreft.
Op dit moment vind ik dan ook de Model Y en EV6 de meest interessante EVs. De BMW i4 valt waarschijnlijk af door de duidelijk minder handige kofferbak.
Hopelijk kan ik de Model Y en EV6 snel eens in het echt bekijken.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and LaurensH
  • Informative
Reactions: BobbyKings
Net de video van Tesla Bjorn gezien van de Ioniq 5. Wow, wat een fraaie auto!

Fraai dashboard, HUD, dubbele beglazing voor en achter. Verder lane change assist en keeping (en uiteraard adaptive cruise control) dus doet niet onder voor Tesla Autopilot features op de snelweg in Europa. Dodehoekwaarschuwing daar waar het hoort, in de spiegel. Het is gewoon echt een zeer fraaie auto

Enige is geen clean interieur en geen breedbeeld entertainment scherm. Ik snap niet dat andere fabrikanten dat niet kopieren van Tesla.
 
Enige is geen clean interieur en geen breedbeeld entertainment scherm. Ik snap niet dat andere fabrikanten dat niet kopieren van Tesla.
Dan wordt de voorsprong van Tesla mbt software en integratie enkel duidelijker.

En het is natuurlijk ook een stuk hopen dat het breedbeeld infotainment screen niet tot een critical mass komt waarop alle legacy kennis, componenten, knopjes en individuele modules waardeloos wordt. Beetje zoals Nokia en RIM/Blackberry toestellen met knopjes bleven produceren.

Ook genoeg volk dat hardnekkig knopjes wil, net zoals er ook genoeg mensen een Nokia/Blackberry kozen.

En ook: iedereen die nu een breedbeeld infotainment screen willen, kiezen nu Tesla. Stel dat Hyundai met een IONIQ5 zou uitkomen met breedbeeldscherm en even duur als de Tesla Model Y, heeft Hyundai dan nog een concurrentieel voordeel?