Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou een breedbeeld entertainment scherm nu niet echt een voorsprong van Tesla noemen. En al zeker geen software voorsprong. Mijn pc kan dat al zeker 20 jaar.
Nou, heb je je PC al 20 jaar in je auto op de schoot met 4G internet-toegang?

Tuurlijk is het breedbeeld scherm niet vernieuwend. En de onderliggende software is ook al weer 29 jaar oud. Meer nog, het concept van een groot scherm en een navigatie die je automatisch langs snelladers stuurt naar je bestemming, is inmiddels ook al weer 8 jaar oud of zo. Tesla, die waren daar het eerste mee. Misschien ken je ze. ;)

De rest navigeert je lukraak naar wat laders, ongeacht vermogen, en moet gebruik maken van 3rd party oplossingen om je toch een adequate oplossing te leveren op een kleiner scherm.
 
  • Like
Reactions: Niek
Enige is geen clean interieur en geen breedbeeld entertainment scherm. Ik snap niet dat andere fabrikanten dat niet kopieren van Tesla.
Omdat er daar ook niet per se vraag naar is. Veel mensen willen net geen Tesla M3 omwille van het te cleane interieur.
Hetzelfde voor het scherm, als je een scherm achter het stuur hebt kan je daar ook al veel info op vertonen die je niet meer in het middenscherm moet tonen.
 
Auto's met Android Auto (en vermoedelijk het Apple equivalent) kunnen ABRP gebruiken. Denk dat de meesten hier het er wel over eens zijn dat dat niet moet onderdoen voor de routeplanner van Tesla.
Moet van ABRP wel vaker laden dan van mijn Tesla Navi. Dus het onderliggende brein maakt andere keuzes. Ik doe liever tien minuten langer over mijn reis met minder laden, dus ik pak als referentie bijna altijd wel even ABRP erbij, maar vervolgens pak ik als basis altijd de Tesla navi en speel daar een beetje mee (soms sla ik een lader over).
 
Moet van ABRP wel vaker laden dan van mijn Tesla Navi. Dus het onderliggende brein maakt andere keuzes. Ik doe liever tien minuten langer over mijn reis met minder laden, dus ik pak als referentie bijna altijd wel even ABRP erbij, maar vervolgens pak ik als basis altijd de Tesla navi en speel daar een beetje mee (soms sla ik een lader over).
ABRP heeft wel een instelling om aan te geven of je liever sneller rijdt, minder laadstops hebt of kortere stukken hebt.
 

In het begin zie je duidelijk dat de daklijn van de IONIQ 5 even hoog is als de ID.3. Ding weegt ook 2,2 ton.

Ik vind het zo opvallend dat de buitenkant zoveel strakke lijnen heeft, en het interieur zo vol zit van afgeronde hoeken. En je ziet ook de nutteloosheid van de HUD.

Resultaat is 461km, net tussen de ID.3 82 kWh en 2019 tesla Model 3 LR RWD. De 2021 Model 3 LR gaat verder in de winter, en veel verder in de zomer. 1000km duurt 10 uren, 40 minuten langer dan de Model 3 LR.


 
Met als grote onderscheid dat het beleid bij Tesla 90% laden is, en bij Ioniq 100%. Dat geeft een iets andere voorstelling van zaken met betrekking tot range.
Nee. Als je een lange rit moet doen, zet je bij Tesla je limiet ook vrolijk op 100%. En net zoals bij de IONIQ laad je ook niet tot 100% aan een snellader. Ja, er is een verschil in piekvermogen bij +80% maar op 1000km blijkt de Model 3 toch nog 40 minuten sneller.

Nog steeds wel best of the rest naar mijn mening.
Dat ontken ik niet. Lijkt me een beter pakket dan de ID.3.
 
Nee. Als je een lange rit moet doen, zet je bij Tesla je limiet ook vrolijk op 100%. En net zoals bij de IONIQ laad je ook niet tot 100% aan een snellader. Ja, er is een verschil in piekvermogen bij +80% maar op 1000km blijkt de Model 3 toch nog 40 minuten sneller.


Dat ontken ik niet. Lijkt me een beter pakket dan de ID.3.
In Nederland hoef ik *nooit* naar een snellader. Argument geldt alleen als je van snelladers gebruik maakt. Ik laad thuis (en eventueel indien echt noodzakelijk op het werk) altijd tot 100%. Waarom zou ik lager willen laden? Ik maak ook nooit ritten van 1000 km of meer, en jij vast ook niet dagelijks. ;)
 
Waarom zijn sommige mensen hier zo stellig dat iets wel of juist geen nut heeft? Dat bepaald ieder toch voor zichzelf? Oftwel: persoonlijke voorkeur. En elke merk/model heeft zijn plus- en minpunten.

Zelf rijd ik 2 auto's: een Model 3 LR uit 2021 en een BMW 3-serie van de huidige generatie. Als ik bepaalde eigenschappen van deze 2 auto's zou kunnen combineren tot 1 auto, dan zou ik bijvoorbeeld:

de elektrische aandrijving incl accu etc in mijn BMW willen hebben. Mijn recente 4 en 6 cilinder benzine en diesel motoren icm de 8 traps ZF automaat kunnen simpelweg qua soepelheid en stilte niet op tegen de elektrische aandrijflijn van de Model 3. Ook het one pedal driving bevalt me erg goed.

De telefoon app van Tesla heeft meer mogelijkheden dan die van de BMW en zou ik ook willen in de BMW. De navigatie heeft natuurlijk een joekel van een scherm welke heel snel reageert en erg fijn werkt in de Tesla. Nog iets beter dan die in de BMW die ik ook erg fijn vind. Nadeel van de Tesla is dat je geen tussenstops kunt plannen, wat weer wel kan in de BMW. Ook vind ik touhscreen niet altijd een voordeel: de gecombineerde I-drive controller en touchscreen mogelijkheid van BMW vind ik fijner tijdens het rijden. Voice control lost dat deels op, maar vind ik minder handig als er passagiers aan boord zijn.

De cruise control zou ik van de BMW willen: mogelijkheid om ook als conventionele cruise control te gebruiken en de adaptieve CC maakt duidelijk minder vaak fouten dan die van de Model 3. De FSD van Tesla heb ik niet, dus die kan ik niet vergelijken met de assisted driving die ik wel in mijn BMW heb. Persoonlijk gebruik ik die laatste weinig. Niet omdat die niet goed werkt (doet het best OK), maar vooral omdat ik het prima vind om zelf te sturen (rij relatief weinig snelweg). En nee, feilloos is de versie in de BMW (ook) niet.
De speed limit in mijn Model 3 kent alleen de data van de kaart, tijdelijke borden bij werkzaamheden etc worden niet gelezen wat de BMW wel doet. FSD van Tesla zou dat moeten oplossen. Helaas gaat ook mijn Model 3 soms spontaan langzamer of harder zonder dat ik dat ingesteld heb: vervelend en doet de BMW niet.
De HUD van mijn BMW mis ik in de Tesla: fantastich mooi in de BMW en voegt naar mijn mening echt wat toe bij m.n. navigeren in vreemde gebieden en ter controle huidige snelheid. Heb het al vele jaren, en ben er fan van.
Een open dak zou ik ook graag willen in de Model 3: helaas niet leverbaar. Idem voor full matrix achtige koplampen: de laser koplampen in mijn BMW geven meer licht en hebben een intelligentere grootlicht assistent dan de Model 3. Ik woon in het buitengebied, en daar is dat heel handig.

Begrijp me goed: beide auto's bevallen me prima! En sommige keuzes van een fabrikant kan ik ook begrijpen, maar dat houd niet altijd in dat dit helemaal naar mijn persoonlijke wens is.

P.S.: de carosserievorm laat ik even buiten beschouwing.
 
Nog wat interieur van de IONIQ5.


Wat is dat toch met een frunk met een aparte klep?!

Voor de rest een goeie klassieke auto. Hard plastic, memory seat met 2 knoppen (dus niet geïntegreerd in de software), manueel instelbaar stuur, ...

Het ziet er niet uit als op de knappe magazine foto's die Hyundai liet zien.
 
Argument geldt alleen als je van snelladers gebruik maakt. Ik laad thuis (en eventueel indien echt noodzakelijk op het werk) altijd tot 100%. Waarom zou ik lager willen laden?

Om de batterij te sparen. Batterij die vaak lang op 100% blijft staan degradeert sneller. Of het laden AC (thuis of op het werk) of DC (snellader) gebeurt maakt niet uit. Het laden is altijd DC (AC stroom wordt in de wagen sowieso omgezet naar DC vooraleer die de batterij bereikt).
 

In het begin zie je duidelijk dat de daklijn van de IONIQ 5 even hoog is als de ID.3. Ding weegt ook 2,2 ton.

Ik vind het zo opvallend dat de buitenkant zoveel strakke lijnen heeft, en het interieur zo vol zit van afgeronde hoeken. En je ziet ook de nutteloosheid van de HUD.

Resultaat is 461km, net tussen de ID.3 82 kWh en 2019 tesla Model 3 LR RWD. De 2021 Model 3 LR gaat verder in de winter, en veel verder in de zomer. 1000km duurt 10 uren, 40 minuten langer dan de Model 3 LR.


Even enkele aanvullingen.
Je had ook kunnen zeggen dat dit de snelste SUV was die Björn ooit heeft getest (ondanks de regen, Björn zegt zelf dat de test bij droog weer ongeveer 20 minuten sneller zou zijn). Een SUV, die trouwens bijna evenveel binnenruimte heeft dan een model X. Dus in geen lichtjaren te vergelijken met een ID.3
Die Ioniq 5 vergelijken met een model 3 is niet zo zinvol, die is als berline natuurlijk een pak sneller. Je moet die vergelijken met de Model Y, en die gaat niet ver onder die 9h40 minuten geraken, omdat die, als SUV, ook een flink pak meer verbruikt dan de Model 3.

Ahh, en over dat even hoog zijn van een ID.3...
De Ioniq 5 is 5 cm hoger dan een ID.3 en bijna even hoog dan de ID.4 en een Model Y (die nog geen 3 cm en 2 cm hoger zijn).
De Ioniq 5 is ook een flink pak breder dan de ID.3 en ID.4, het is zo dat hij zijn extra binnenruimte creëert. Leer er aan wennen, dit is gewoon een erg ruime SUV met een koets die je de illusie geeft van een berline te zijn.
 
Reactie is ten eerste volledig fout en ten tweede naast de kwestie. Ik wil gewoon een modus waarin IK bepaal hoe snel de wagen rijdt zonder dat baggersoftware bepaalt om die snelheid aan te passen naar een foute waarde uit een bestand uit 2018. En dat gaat niet in de Model 3. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen dat dat een probleem is?
Beeld je eens in als je met dergelijke overtuiging eens bij Tesla zelf was gaan klagen...
 
Reactie is ten eerste volledig fout en ten tweede naast de kwestie. Ik wil gewoon een modus waarin IK bepaal hoe snel de wagen rijdt zonder dat baggersoftware bepaalt om die snelheid aan te passen naar een foute waarde uit een bestand uit 2018. En dat gaat niet in de Model 3. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen dat dat een probleem is?
Ter info
Dit kan perfect in de e-tron. Je kan zo instellen dat alleen de snelheden niet worden overgenomen met behoud van de overige assistentie: acc, lane assist en vorm van auto steer, aanpassen van snelheid aan overige omstandigheden: naderen van kruispunt of rotonde enz....