Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.


Draaien die BMW’s nog Green Hills software?


 
Zou wel eens graag wat meer weten over hoe men denkt dit te bereiken, die 800km op een charge.
Buiten wat leuke niet-onderbouwde claims…ben benieuwd maar tegelijkertijd ook enorm sceptisch….
800km gaat die niet halen op een charge. Gebaseerd op 800km rijden in amsterdam over 15.000km. Kortom korte stukjes. En dat is prima voor ons (als 2e EV). Ik rij per dag 60-70km. Na 17:00 en weekenden staat die op de oprit, overdag de hele dag op de zaak (in onze use-case zal die best veel uit de zon halen).

Snelweg zal wel 400-450km zijn bij 110kmh (max) en hij is niet echt snel (170pk of zo, max 150-160kmh, 0-100 in 10 sec). Efficientie is hun uitgangspunt. Is geen Tesla, daar stap ik in en kijk nergens naar (als het mag gewoon flink doorrijden...... want je laad zo snel en zat SC's).

Maar moet het ook nog allemaal zien, de 0 zal komend jaar (Q1) op de weg komen en dan zien we vanzelf wat er mee kan (de 2 gebruikt nagenoeg dezelfde tech. als de 0 volgens de site).
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Met interesse hier naar gekeken want afgelopen weken met een GMC Yukon onderweg geweest... 8 zitplaatsen en een 5,3 liter V8 🤣

Grappig genoeg ben ik er enkel overtuigender van geworden dat een Model X beter is, door de betere autopilot maar ook door bv de sleutel in de vorm van de auto. Het is zowat de enige sleutel die je kan bedienen zonder op de sleutel te moeten kijken welke knop je duwt.

Maar plaats voor 8 inzittenden was wel handig 🤣
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
De prijs van de Hyundai Ioniq 6 is eindelijk gekend.
En die is wat mij betreft verassend laag.
De basis RWD versie (wagen wordt steeds met grote accu geleverd, 614 km range) moet in België 47 499 EUR kosten. En die heeft toch al een behoorlijke uitrusting (navigatie, elektrische kofferklep, adaptive cruise control, warmtepomp, ..). De duurste RWD-versie kost 59499 EUR (en heeft dan ook matrix LED koplampen, Lane assist, elektrische zetels. verwarmde zetels achterin, head-up display, surround view, remote parking, en een bose audio installatie). AWD kost 4000 EUR extra.

Ik vermoed dat dit echt wel zeer goed gaat verkopen...
de Ioniq 5 daarentegen is belachelijk duur geworden, voor de prijs van de ioniq 6 met grote batterij heb je nog geen Ioniq 5 entry level met kleine batterij. De ioniq 6 mid trim met grote batterij is slechts 1000 euro duurder dan de entry level ioniq 5 entry trim kleine batterij. Zelfde platform, zelfde batterijen, prijzen voor die ioniq 5 zijn totaal onlogisch. Conclusie, ioniq 6 is zeer compteititeif geprijsd en zal zeer goed verkopen, de ioniq 5 daarentegen moet concurreren met een Tesla Y rwd die niet enkel performanter maar ook nog eens efficiënter en 5000 euro goedkoper.. Na contact met de lokale verdeler, eerste ioniq 6 klanten leveringen zijn voor January 2024, voor ioniq 5 is het nog erger, verdeler wist mij te zeggen dat er een wachttijd is van 18 maanden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and NielsA
Tja, in Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Spanje en Noorwegen strak op nummer een.

Dat de lease markt in Nederland drijft op kortingen die autofabrikanten geven aan de lease bedrijven wisten we al geloof ik, en dat Tesla geen korting geeft wisten we al 😁
ook in Belgie, ik heb de lijst gezien van collega's die een nieuwe EV mochten kiezen binnen hun functieklasse. Konden kiezen uit Tesla Y rwd, Ioniq 5, Kia ev 6 maar bvb ook een Mercedes EQC die hier start aan cataloog prijs van 76k euro em BMW ix3 die start aan 72k. Moeten inderdaad ferme kortingen zijn. Is duidelijk dat de Duitsers er alles aan gaan doen om hun historische sterke positie op de bedrijfsmarkt te behouden.
 

Mag dit echt met level 3?
Mercedes’ Level 3 conditionally automated driving assistant can, on suitable highway sections and where traffic density is high, offer to take over the driving, leaving the driver free to do something else, like watch a movie or participate in a meeting.
 
Last edited:
Op de autoweg, met maximum 65km/u dacht ik.
In de file dus. AP1 liet dit eerst ook toe. De frekwentie van de nags waren afhankelijk van de verkeerssituatie. In de file bleven die volledig achterwege.
Inderdaad niet zo bijzonder, had een BMW i3 uit 2013 (zowat de eerste)....... en die deed dit ook in de file (max. was dacht ik 30kmh). En ook nog best aardig. Dit kan denk ik zowat elke fabrikant nu (als ze willen).
 
Zou wel eens graag wat meer weten over hoe men denkt dit te bereiken, die 800km op een charge.
Buiten wat leuke niet-onderbouwde claims…ben benieuwd maar tegelijkertijd ook enorm sceptisch….
Het gaat mij niet over de 800 km claim
Het gaat me over het feit dat ze een wagen produceren die minimaal verbruik beoogt, een lichte wagen ook, gebouwd met als doel efficiëntie.

De range van de Lightyear Zero zonder zonnepanelen is 611 km met een 60kWh accu, zonnepanelen geven in beste geval 75 km extra range per dag

De Fully Charged Show kwam uit op een verbruik van ongeveer 100 WH/km tijdens een testrit.
 
Het gaat mij niet over de 800 km claim
Het gaat me over het feit dat ze een wagen produceren die minimaal verbruik beoogt, een lichte wagen ook, gebouwd met als doel efficiëntie.

De range van de Lightyear Zero zonder zonnepanelen is 611 km met een 60kWh accu, zonnepanelen geven in beste geval 75 km extra range per dag

De Fully Charged Show kwam uit op een verbruik van ongeveer 100 WH/km tijdens een testrit.
Ik volg je helemaal in de beoogde doelstellingen van de wagen en ga zeker het filmpje even bekijken.

Het zijn gewoon erg hoge cijfers en ik blijf erg benieuwd naar de uiteindelijke cijfers voor ons zonovergoten landje. Als ik naar mijn (veel krachtigere) zonnepanelen kijk, zou ik er alvast niet al teveel op rekenen.

Een 60kwh accu blijft 60kwh en met een wat beter stroomlijn (kan dat nog zoveel beter dan 0,21?) en
gewichtsbesparing (wat zou het gewicht worden?) zou het zowaar kunnen dat er een WLTP van 600km uitgeperst kan worden. (Bij welke snelheden?)

Er zal dan ook veelvuldig gebruik moeten worden gemaakt van lichte, dure materialen, denk ik?
Het gewicht van wagens (zowel ICE als EV) is door de jaren heen hard gestegen en dit komt niet door zwaardere motoren (integendeel) maar eerder door allerlei veiligheidsfuncties en verstevigingen. voor EV‘s is dit uiteraard ook de batterij.

Ik ben benieuwd en hoop met je mee dat het uiteindelijke resultaat, bij doorsnee gebruik, de verwachtingen zal inlossen.

Tenslotte, Ik sta er een beetje anders in. Voor mij is het net die claim van 800km die belangrijk is. Niet omdat het echt belangrijk is (jij en ik weten beter) maar het zou eerder de behoefte naar een ICE volledig invalideren bij het grotere publiek, je weet wel, het grootste, onterechte struikelblok voor velen.
 
Op de autoweg, met maximum 65km/u dacht ik.
In de file dus. AP1 liet dit eerst ook toe. De frekwentie van de nags waren afhankelijk van de verkeerssituatie. In de file bleven die volledig achterwege.
Er is een groot verschil of je dit kan of mag doen. Bij Mercedes mag je dat wettelijk doen op bepaalde stukken snelweg (momenteel enkel in Duitsland). Bij Tesla heb je dit nooit mogen doen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Lijkt mij dat deze een stuk meer kan meenemen dan de X


Qua volume misschien wel, hij heeft wel een gewichtstraf van 400 kilo tov de X 😅



 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Notna