Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Lightyear

Grappig lees net dit:


Ben zeer benieuwd naar de uitspraak van de rechtzaak die zeer binnenkort komt en of er een verband is.
 
De ID.4 komt met een luchtrem.


B9A0A867-3297-4128-95AB-7DE6D24585D1_1_105_c.jpeg
 
Ben zeer benieuwd naar de uitspraak van de rechtzaak die zeer binnenkort komt en of er een verband is.
De eerste berichten die ik erover las lijken mij niet te duiden op de hoogste vorm van behoorlijk bestuur.

Wat overigens ook niet zo gek is. Een startup is vaak chaos en founders zijn zelden ook (direct) goed als CEO.

Het was verder altijd al een zeer ambitieus plan.
 
Was op BNR een discussie over dat de (vrij grote) investeerders in Lightyear zich best iets actiever op hadden mogen stellen met het besturen en opschalen van de organisatie; in plaats van te hopen dat een paar studenten met een wild gaaf idee wel even met record rendementen op de proppen zouden komen.

Of in ieder geval van die strekking 😜
 
Was op BNR een discussie over dat de (vrij grote) investeerders in Lightyear zich best iets actiever op hadden mogen stellen met het besturen en opschalen van de organisatie; in plaats van te hopen dat een paar studenten met een wild gaaf idee wel even met record rendementen op de proppen zouden komen.

Of in ieder geval van die strekking 😜
Moet ook mogen/kunnen. Je weet niet wat de voorwaarden van de investering waren (bv. u investeert, krijgt goede rente, aandelen...... maar wij bepalen nog steeds alles). Weet overigens niet hoe dat met Lightyear was. Ik ken een van Moof investeerder en die kon ook weinig doen :confused:

Overigens zijn dit soort startups zeer innovatief en vaak is dan "old-school" management behoorlijk remmend. Voorbeeldje: Tesla (daar zit ook iemand die niet luistert....... ).
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik werk voor ZF, maar niet in de afdeling voor personenwagens.
Versnellingsbakkenafdelingen sterven een langzame dood. Geen investeringen meer, geen nieuwe generaties, ingenieurs lopen weg en ja, er zal in productie veel af vloeien.

Nu, het zijn 12000 arbeidsplaatsen in 6 jaar, of zowat 25%.
Sowieso vertrekt 2,5% per jaar (waarschijnlijk wat meer) door pensioneringen, en dan nog ca 1,5 mensen die gewoon vertrekken. Er zullen amper ontslagen vallen.
Maar de trend is duidelijk natuurlijk.

Waar autobouwers de versnellingsbakken nog bij leveranciers kochten (BMW, Jag, …) is dat minder het geval voor electrische aandrijvingen. Autofabrikanten willen dat werk ook in huis houden.

Tja, de ingenieur die niet veel anders kan dan een tandwiel tekenen en ontwerpen heeft een probleem.
 
  • Informative
Reactions: Maarten and Adm
Ik werk voor ZF, maar niet in de afdeling voor personenwagens.
Versnellingsbakkenafdelingen sterven een langzame dood. Geen investeringen meer, geen nieuwe generaties, ingenieurs lopen weg en ja, er zal in productie veel af vloeien.

Nu, het zijn 12000 arbeidsplaatsen in 6 jaar, of zowat 25%.
Sowieso vertrekt 2,5% per jaar (waarschijnlijk wat meer) door pensioneringen, en dan nog ca 1,5 mensen die gewoon vertrekken. Er zullen amper ontslagen vallen.
Maar de trend is duidelijk natuurlijk.

Waar autobouwers de versnellingsbakken nog bij leveranciers kochten (BMW, Jag, …) is dat minder het geval voor electrische aandrijvingen. Autofabrikanten willen dat werk ook in huis houden.

Tja, de ingenieur die niet veel anders kan dan een tandwiel tekenen en ontwerpen heeft een probleem.

Waarom niet ombuigen naar andere producten in dezelfde markt? (vb: EV aandrijvingen met ingebouwd differentieel)
Waar momenteel een versnellingsbak wordt ingekocht kan met naadloos overgaan op inkoop van een EV aandrijving.
 
Als ingenieur vind ik enige spijtige aan het verdwijnen van de ICE’s dat de mooie technologie ook verdwijnt.
Ik deed ooit een projectje bij Punch Powerglide in Straatsburg. Producent van ‘variomatic’ versnellingsapparaten (de ‘Daf’ erfenis).
Toeleverancier van o.a. ZF. De tandwielen in de toevoerkarren leken diamantjes voor mij. Kicken om daar te mogen rondlopen.
Doet toch wat pijn dat zo’n fabriek nu geen toekomst meer heeft.
 
Ik zou wel eens benieuwd willen zijn wat het verbruik en uitstoot van zo'n auto is. Je voegt met een electromotor en accu best wat gewicht toe, maar je kan wel beter in het efficiënte werkgebied van de motor blijven en je kan natuurlijk regenereren. Maar het is een beetje een oplossing als de waterstofmotor die gewoon waterstof verbrand. Het klinkt allemaal aardig, maar onderaan de streep is het niks.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
Ik zou wel eens benieuwd willen zijn wat het verbruik en uitstoot van zo'n auto is. Je voegt met een electromotor en accu best wat gewicht toe, maar je kan wel beter in het efficiënte werkgebied van de motor blijven en je kan natuurlijk regenereren. Maar het is een beetje een oplossing als de waterstofmotor die gewoon waterstof verbrand. Het klinkt allemaal aardig, maar onderaan de streep is het niks.
Regenereren in de woestijn zal niet veel gebeuren. En verbruik tijdens een race… in de woestijn… gaat niet meevallen.
 
Ik zou wel eens benieuwd willen zijn wat het verbruik en uitstoot van zo'n auto is. Je voegt met een electromotor en accu best wat gewicht toe, maar je kan wel beter in het efficiënte werkgebied van de motor blijven en je kan natuurlijk regenereren. Maar het is een beetje een oplossing als de waterstofmotor die gewoon waterstof verbrand. Het klinkt allemaal aardig, maar onderaan de streep is het niks.
Die waterstof tank wordt dan zo groot, met het verbruik in de woestijn, dat hij wellicht niet meer over een duin komt.

 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten