Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ooit gold aan de TU Delft de logica van de Trias Energetica. Maar nu is daar Ad van W en het volgende lijkt hem een goed idee...

Waterstof goed alternatief voor peperdure isolatie

Zorg er vooral voor dat je op dit soort overheidsgerelateerde sites een ander, goed onderbouwd maar toegankelijk geluid laat horen.
Een heel belangrijke wat dat betreft is Binnenlands Bestuur: actueel nieuws, opinie, achtergronden - gemeenten.
Artikeltje maken @Wim S. of @Keezje ?
Hier lezen de ambtenaren die vervolgens de bestuurders adviseren!
 
Er kan blijkbaar niet veel goeds komen van de elektro-mobilteit, de petrolheads weren zich, boer Espindola had vroeger een bloeiende boerderij in de Atacama woestijn en nu staat alles droog...soms is het er een beetje over.
Tussen de regels hoor je dat de olieindustrie blijkbaar meer over heeft voor mensenrechten en milieu, zie Shell in de Nigerdelta, de toestand in Zuid Soedan, enz; enz.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Keezje
D043FD8D-4650-41DC-89EB-C902185A3763.png

Klein foutje: moet het niet zijn: waterstof is goed voor het milieu. Anders klopt de vervolg zin niet.

Mooi initiatief. Goed bezig.
 
En weer een reclameblokje. Nu met de ondertoon dat je achterloopt wanneer je als gemeente nog niet meedoet:

Stoken op waterstof: deze 5 gemeenten doen het gewoon
Het trieste is dat in Rozenburg AVR gevestigd is, zij leveren restwarmte, die overblijft nadat stoomgenerators elektriciteit hebben gegenereerd, aan het stadsverwarmingsnet van Rotterdam.
Dat ze nu juist daar een waterstof verwarmingsprojwct gaan doen...
 
Ik heb een artikeltje geschreven voor 'Binnenlands Bestuur'. Mag maximaal maar 500 woorden, geen opsommingen en nog een heel rijtje andere eisen. Graag jullie commentaar.
-------------------
Waterstof, duurzame toekomst of een groene leugen

Waterstof lijkt de nieuwe heilige graal van oliemaatschappijen, wetenschappers, rijks- en provinciale bestuurders. Je zou waterstof mlieu-vriendelijk kunnen gebruiken voor auto’s en bussen. Je zou er via het gasnet ook huizen mee kunnen verwarmen. Maar is dat waar en is het milieuvriendelijk?

Er zijn drie soorten waterstof. Grijze waterstof, geproduceerd uit aardgas en heel veel elektriciteit. 99% van alle waterstof wordt nu op deze vervuilende wijze geproduceerd. Alle vrijkomende CO2 gaat direct de atmosfeer is. Dan is er blauwe waterstof, ook uit aardgas gemaakt waarbij de ontstane CO2 wordt afgevangen en onder de grond opgeslagen. Dat gebeurt vrijwel niet waardoor er nauwelijks blauwe waterstof is.Tenslotte is er groene waterstof, gemaakt door elektrolyse van water en zeer veel elektriciteit.

Waterstof is een energiedrager, geen energie. Om van aardgas, maar ook van water, via elektrolyse, waterstof te maken zijn enorme hoeveelheden elektriciteit nodig. Om 1 kWh elektriciteit via elektrolyse om te zetten naar waterstof levert een verlies op van 50%. Je houdt dus nog maar 0,5 kWh over. Ga je die waterstof in een auto via een brandstofcel weer omzetten in elektriciteit, dan raak je nog eens 50% kwijt. Van die ene duurzame kWh is dan nog minder dan 0,25 kWh over voor de aandrijving van de auto. Ter vergelijking, accu aangedreven voertuigen houden van 1 kWh elektriciteit zo’n 75% over om de wielen aan te drijven. Dat is drie maal zo gunstig.

Waterstof heeft per saldo een aantal nadelen die worden verzwegen:
Extreem laag rendement en daardoor 4x duurder dan rijden op accu’s. Er zijn 2 tot 3x zoveel windmolens nodig om 'duurzaam' waterstof te produceren. De productie van grijze waterstof is zeer vervuilend door CO2 uitstoot. Waterstof tankstations kosten enkele miljoenen en kunnen maar enkele tientallen auto’s per dag tanken. Brandstofcellen kosten 25.000 euro en verbruiken platinum. Een waterstofauto kost zonder subsidie meer dan 100.000 euro. Er zijn veiligheidsissues bij het zeer kostbare vervoer en opslag, het beperkte effectieve bereik van rond 400 km en het geringe aantal laadstations.

Het argument dat waterstof gemaakt kan worden met ‘overtollige’ wind- en zonne-energie gaat niet op. Bij de huidige 10% duurzaam opgewekte energie zijn er geen overschotten. Pas in 2030 zou dit heel soms het geval kunnen zijn.

Voor auto’s en bussen is waterstof dan ook geen duurzame en per saldo een vervuilende oplossing. Betaalbare elektrische auto’s als bijv. de Hyundai Kona hebben en bereik van 500 km en kunnen snel laden.

Tenslotte het verwarmen van huizen met waterstof. In Rozenburg worden twee appartementen verwarmd met waterstof. De route via waterstof levert een 12x zo hoog energieverbruik op in vergelijking met een grondwater warmtepomp.

We moeten ons gasnet dan ook niet gebruiken om waterstof te transporteren. Helaas afschrijven en met wel duurzame methoden energie opslaan. Denk hierbij aan waterkracht, zogenaamde ‘pumped hydro’. Ook ligt er nog een ‘Plan Lievense 2’ op de plank. Zelfs zonne-energie importeren uit Noord-Afrika is nog altijd 3x duurzamer dan in Nederland geproduceerde waterstof.
 
Last edited:
Ik heb een artikeltje geschreven voor 'Binnenlands Bestuur'. Mag maximaal maar 500 woorden, geen opsommingen en nog een heel rijtje andere eisen. Graag jullie commentaar.
-------------------
Waterstof lijkt de nieuwe heilige graal van oliemaatschappijen, wetenschappers en rijks- en provinciale bestuurders. Je zou waterstof mlieu-vriendelijk kunnen gebruiken voor auto’s en bussen. Je zou er via het gasnet ook huizen mee kunnen verwarmen.
Maar is dat waar en is het milieuvriendelijk?

Er zijn drie soorten waterstof. Grijze waterstof, geproduceerd uit aardgas en heel veel elektriciteit. 99% van alle waterstof wordt nu op deze vervuilende wijze geproduceerd. Alle vrijkomende CO2 gaat direct de atmosfeer is. Dan is er blauwe waterstof, ook uit aardgas gemaakt waarbij de ontstane CO2 wordt afgevangen en onder de grond opgeslagen. Dat gebeurt vrijwel niet waardoor er vrijwel geen blauwe waterstof is. Tenslotte is er groene waterstof. Dat is waterstof gemaakt door elektrolyse van water met behulp van zeer veel elektriciteit.

Waterstof is een energiedrager, geen energie. Om van aardgas, maar ook van water, via elektrolyse, waterstof te maken zijn enorme hoeveelheden elektriciteit nodig. Om 1 kWh elektriciteit via elektrolyse om te zetten naar waterstof levert een verlies op van 50%. Je houdt dus nog maar 0,5 kWh over. Ga je die waterstof in een auto via een brandstofcel weer omzetten in elektriciteit, dan raak je nog eens 50% kwijt. Van die ene duurzame kWh is dan nog minder dan 0,25 kWh over voor de aandrijving van de auto. Ter vergelijking, accu aangedreven voertuigen houden van 1 kWh elektriciteit zo’n 75% over om de wielen aan te drijven. Dat is drie maal zo gunstig.

Waterstof heeft per saldo een aantal nadelen die worden verzwegen:
Extreem laag rendement en daardoor 4x duurder dan rijden op accu’s. Er zijn 2 tot 3x zoveel windmolens nodig om 'duurzaam' waterstof te produceren. De productie van grijze waterstof is zeer vervuilend door CO2 uitstoot. Waterstof tankstations kosten enkele miljoenen en kunnen maar enkele tientallen auto’s per dag tanken. Brandstofcellen kosten 25.000 euro en verbruiken platinum. Een waterstofauto kost zonder subsidie meer dan 100.000 euro. Er zijn veiligheidsissues bij het zeer kostbare vervoer en opslag, het beperkte effectieve bereik van rond 400 km en het geringe aantal laadstations.

Het argument dat waterstof gemaakt kan worden met ‘overtollige’ wind- en zonne-energie gaat niet op. Bij de huidige 10% duurzaam opgewekte energie zijn er geen overschotten. Pas in 2030 zou dit heel soms het geval kunnen zijn.

Voor auto’s en bussen is waterstof dan ook geen duurzame en per saldo een vervuilende oplossing. Betaalbare elektrische auto’s als bijv. de Hyundai Kona hebben en bereik van 500 km en kunnen snel laden.

Tenslotte het verwarmen van huizen met waterstof. In Rozenburg worden twee appartementen verwarmd met waterstof. De route via waterstof levert een 12x zo hoog energieverbruik op in vergelijking met een grondwater warmtepomp.

We moeten ons gasnet dan ook niet gebruiken om waterstof te transporteren. Helaas afschrijven en met wel duurzame methoden energie opslaan. Denk hierbij aan waterkracht, zogenaamde ‘pumped hydro’. Ook ligt er nog een ‘Plan Lievense 2’ op de plank. Zelfs zonne-energie importeren uit Noord-Afrika is nog altijd 3x duurzamer dan in Nederland geproduceerde waterstof.
Wat ik van de onzin in Rozenburg begrijp, gaat het over twee appartementencomplexen. Op schaal van een enkel appartement is het een overtreffende trap van totale waanzin, waar niemand aan zal beginnen.
 
Ik heb een artikeltje geschreven voor 'Binnenlands Bestuur'. Mag maximaal maar 500 woorden, geen opsommingen en nog een heel rijtje andere eisen. Graag jullie commentaar.
-------------------
Waterstof, duurzame toekomst of een groene leugen

Waterstof lijkt de nieuwe heilige graal van oliemaatschappijen, wetenschappers, rijks- en provinciale bestuurders. Je zou waterstof mlieu-vriendelijk kunnen gebruiken voor auto’s en bussen. Je zou er via het gasnet ook huizen mee kunnen verwarmen. Maar is dat waar en is het milieuvriendelijk?

Er zijn drie soorten waterstof. Grijze waterstof, geproduceerd uit aardgas en heel veel elektriciteit. 99% van alle waterstof wordt nu op deze vervuilende wijze geproduceerd. Alle vrijkomende CO2 gaat direct de atmosfeer is. Dan is er blauwe waterstof, ook uit aardgas gemaakt waarbij de ontstane CO2 wordt afgevangen en onder de grond opgeslagen. Dat gebeurt vrijwel niet waardoor er nauwelijks blauwe waterstof is.Tenslotte is er groene waterstof, gemaakt door elektrolyse van water en zeer veel elektriciteit.

Waterstof is een energiedrager, geen energie. Om van aardgas, maar ook van water, via elektrolyse, waterstof te maken zijn enorme hoeveelheden elektriciteit nodig. Om 1 kWh elektriciteit via elektrolyse om te zetten naar waterstof levert een verlies op van 50%. Je houdt dus nog maar 0,5 kWh over. Ga je die waterstof in een auto via een brandstofcel weer omzetten in elektriciteit, dan raak je nog eens 50% kwijt. Van die ene duurzame kWh is dan nog minder dan 0,25 kWh over voor de aandrijving van de auto. Ter vergelijking, accu aangedreven voertuigen houden van 1 kWh elektriciteit zo’n 75% over om de wielen aan te drijven. Dat is drie maal zo gunstig.

Waterstof heeft per saldo een aantal nadelen die worden verzwegen:
Extreem laag rendement en daardoor 4x duurder dan rijden op accu’s. Er zijn 2 tot 3x zoveel windmolens nodig om 'duurzaam' waterstof te produceren. De productie van grijze waterstof is zeer vervuilend door CO2 uitstoot. Waterstof tankstations kosten enkele miljoenen en kunnen maar enkele tientallen auto’s per dag tanken. Brandstofcellen kosten 25.000 euro en verbruiken platinum. Een waterstofauto kost zonder subsidie meer dan 100.000 euro. Er zijn veiligheidsissues bij het zeer kostbare vervoer en opslag, het beperkte effectieve bereik van rond 400 km en het geringe aantal laadstations.

Het argument dat waterstof gemaakt kan worden met ‘overtollige’ wind- en zonne-energie gaat niet op. Bij de huidige 10% duurzaam opgewekte energie zijn er geen overschotten. Pas in 2030 zou dit heel soms het geval kunnen zijn.

Voor auto’s en bussen is waterstof dan ook geen duurzame en per saldo een vervuilende oplossing. Betaalbare elektrische auto’s als bijv. de Hyundai Kona hebben en bereik van 500 km en kunnen snel laden.

Tenslotte het verwarmen van huizen met waterstof. In Rozenburg worden twee appartementen verwarmd met waterstof. De route via waterstof levert een 12x zo hoog energieverbruik op in vergelijking met een grondwater warmtepomp.

We moeten ons gasnet dan ook niet gebruiken om waterstof te transporteren. Helaas afschrijven en met wel duurzame methoden energie opslaan. Denk hierbij aan waterkracht, zogenaamde ‘pumped hydro’. Ook ligt er nog een ‘Plan Lievense 2’ op de plank. Zelfs zonne-energie importeren uit Noord-Afrika is nog altijd 3x duurzamer dan in Nederland geproduceerde waterstof.

Op een paar typos na vind ik het een goede samenvatting van de verdedigbare standpunten.
Zou er nog een referentie naar een site met meer diepgang staan, zoals bv de sites die boven genoemd zijn, dan is het helemaal perfect.
Zelf vond ik die van "11 peperdure misverstanden" errug goed... En, o ja, bronvermeldingen! In een poging feiten van meningen/interpretatie te scheiden :confused:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Amsterdam en Tata Steel willen grote waterstoffabriek bouwen
Amsterdam en Tata Steel willen grote waterstoffabriek bouwen
Ze hebben het tij mee...

De Metropool (nou ja; gemeente) Amsterdam heeft heel enthousiast de hoge temperatuur restwarmte van Tata Steel al ingetekend op hun warmtekaart, om middels warmtenetten wijken te kunnen verwarmen die niet op een andere manier voorzien kunnen worden.
Ben benieuwd wat de overgang van kolen en cokes naar electrolyse betekent voor de hoeveelheid warmte die er over blijft.
Wellicht dat nu het kwartje eens gaat vallen dat 'restwarmte' een eufemisme is voor een inefficient proces.

Twee jaar geleden was er iets dergelijks: nadat VandeBron een actie begon om de kolencentrale aan de Hemweg eerder te sluiten sloot wethouder Choho zich enthousiast aan met een extra miljoen om de kosten tegemoet te komen.
Zich niet realiserende dat ook die restwarmte al in de kaart was ingetekend :)
 
Wellicht dat nu het kwartje eens gaat vallen dat 'restwarmte' een eufemisme is voor een inefficient proces.

Twee jaar geleden was er iets dergelijks: nadat VandeBron een actie begon om de kolencentrale aan de Hemweg eerder te sluiten sloot wethouder Choho zich enthousiast aan met een extra miljoen om de kosten tegemoet te komen.
Zich niet realiserende dat ook die restwarmte al in de kaart was ingetekend :)

Nog zo een fijne business-case is de gascentrale aan de Maxisweg bij Diemen. Elektriciteit uit gas was in de afgelopen jaren zwaar verliesgevend, maar de centrale moest blijven draaien omdat de ‘restwarmte’ al was verkocht. Waarna een buffervat werd gebouwd om met minder verlies te kunnen draaien. Nuon, toch een beetje de Fyra van de Zweden.
 
Ik heb een artikeltje geschreven voor 'Binnenlands Bestuur'. Mag maximaal maar 500 woorden, geen opsommingen en nog een heel rijtje andere eisen. Graag jullie commentaar.
-------------------
Waterstof, duurzame toekomst of een groene leugen

Waterstof lijkt de nieuwe heilige graal van oliemaatschappijen, wetenschappers, rijks- en provinciale bestuurders. Je zou waterstof mlieu-vriendelijk kunnen gebruiken voor auto’s en bussen. Je zou er via het gasnet ook huizen mee kunnen verwarmen. Maar is dat waar en is het milieuvriendelijk?

Er zijn drie soorten waterstof. Grijze waterstof, geproduceerd uit aardgas en heel veel elektriciteit. 99% van alle waterstof wordt nu op deze vervuilende wijze geproduceerd. Alle vrijkomende CO2 gaat direct de atmosfeer is. Dan is er blauwe waterstof, ook uit aardgas gemaakt waarbij de ontstane CO2 wordt afgevangen en onder de grond opgeslagen. Dat gebeurt vrijwel niet waardoor er nauwelijks blauwe waterstof is.Tenslotte is er groene waterstof, gemaakt door elektrolyse van water en zeer veel elektriciteit.

Waterstof is een energiedrager, geen energie. Om van aardgas, maar ook van water, via elektrolyse, waterstof te maken zijn enorme hoeveelheden elektriciteit nodig. Om 1 kWh elektriciteit via elektrolyse om te zetten naar waterstof levert een verlies op van 50%. Je houdt dus nog maar 0,5 kWh over. Ga je die waterstof in een auto via een brandstofcel weer omzetten in elektriciteit, dan raak je nog eens 50% kwijt. Van die ene duurzame kWh is dan nog minder dan 0,25 kWh over voor de aandrijving van de auto. Ter vergelijking, accu aangedreven voertuigen houden van 1 kWh elektriciteit zo’n 75% over om de wielen aan te drijven. Dat is drie maal zo gunstig.

Waterstof heeft per saldo een aantal nadelen die worden verzwegen:
Extreem laag rendement en daardoor 4x duurder dan rijden op accu’s. Er zijn 2 tot 3x zoveel windmolens nodig om 'duurzaam' waterstof te produceren. De productie van grijze waterstof is zeer vervuilend door CO2 uitstoot. Waterstof tankstations kosten enkele miljoenen en kunnen maar enkele tientallen auto’s per dag tanken. Brandstofcellen kosten 25.000 euro en verbruiken platinum. Een waterstofauto kost zonder subsidie meer dan 100.000 euro. Er zijn veiligheidsissues bij het zeer kostbare vervoer en opslag, het beperkte effectieve bereik van rond 400 km en het geringe aantal laadstations.

Het argument dat waterstof gemaakt kan worden met ‘overtollige’ wind- en zonne-energie gaat niet op. Bij de huidige 10% duurzaam opgewekte energie zijn er geen overschotten. Pas in 2030 zou dit heel soms het geval kunnen zijn.

Voor auto’s en bussen is waterstof dan ook geen duurzame en per saldo een vervuilende oplossing. Betaalbare elektrische auto’s als bijv. de Hyundai Kona hebben en bereik van 500 km en kunnen snel laden.

Tenslotte het verwarmen van huizen met waterstof. In Rozenburg worden twee appartementen verwarmd met waterstof. De route via waterstof levert een 12x zo hoog energieverbruik op in vergelijking met een grondwater warmtepomp.

We moeten ons gasnet dan ook niet gebruiken om waterstof te transporteren. Helaas afschrijven en met wel duurzame methoden energie opslaan. Denk hierbij aan waterkracht, zogenaamde ‘pumped hydro’. Ook ligt er nog een ‘Plan Lievense 2’ op de plank. Zelfs zonne-energie importeren uit Noord-Afrika is nog altijd 3x duurzamer dan in Nederland geproduceerde waterstof.
Accu aangedreven voertuigen drie maal zo gunstig, maar waterstof is 4x zo duur door het lage rendement. Dat geeft een 'klopt níet' gevoel, is het nu een factor 3 of een factor 4?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Misschien is de eigenaar van www.energiefeiten.nl (Jan van Staveren) wel blij als hij van zijn site af geholpen wordt, die voor een aardig deel gevuld is met crap maar ook leuke dingen heeft staan

Daarnaast is er ook nog http://www.energie-feiten-discussie.nl/over/ (nu uit de lucht) waar meneer Van Staveren de euvele moed ten toon spreidde om een opiniestukje dat ik in NRC schreef en waarover een onderlinge correspondentie ontstond, als start voor een forum te gebruiken. Inclusief een privé-mail van mij aan hem, zonder toestemming, nota bene. Afijn, dat forum is niet gaan leven (altijd dom om te denken dat argumentatie van Keezje nog tot tegenspraak kan leiden, neem dan Ad van W...) maar misschien kunnen we daar nog wat van gebruiken.

***.energyfacts.com / org en andere extensies leidend naar één site zouden dan samen met meertalige toegankelijkheid misschien substantie en bestaansrecht kunnen geven.

Heerlijk om dit zo ff op dit mooie draadje te dumpen en dan te melden dat je zelf niet over de tijd beschikt (lees: zou moeten beschikken) om de kar te trekken. Dat ik mijn steentjes zal bijdragen is wel zeker.