Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
We hebben niet eens genoeg waterstof voor onze eigen industrie, en dan gaan we leveren aan Duitsland? Is dat net weer zo een kromme redenering als ons eigen aardgas tegen een spotprijs (lage prijs, niet spot markt helaas) verkopen en dan duur Russisch gas terugkopen? Volgens mij moeten ze Catch 22 eens lezen...
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Ik begrijp dat Frankfurt een eerste bestelling van in totaal 60 waterstofbussen heeft gedaan.

Begrijpelijk, maar niet goed begrepen. Het is juist een bericht over het mislukken van de aanschaf van waterstofbussen.

In het bericht staat dat 11 elektrische bussen zijn besteld (met accu’s, niet brandstofcellen) als onderdeel van de verjonging van de vloot met 60 nieuwe bussen in totaal. En dat oorspronkelijk 3 waterstofbussen waren besteld, maar die bestelling is ‘geplatzt’ (mislukt):

,,Zu Testzwecken sollten eigentlich zügig drei H2-Fahrzeuge in Empfang genommen werden. Die gemeinsame Bestellung (...) war Mitte Januar jedoch geplatzt, weil die Fahrzeuge nicht geliefert werden können.”

Aan het einde van het bericht valt te lezen dat inkoopmanager Heisig wel nog de ambitie heeft bussen met brandstofcellen aan te schaffen. En ook een H2-tankstation op het eigen bedrijfsterrein.

,,Derzeit arbeiten wir an einer Ausschreibung über die 22 Brennstoffzellenbusse“, informiert Einkaufsleiter Sebastian Heisig. Sie sollen 2021 in die ICB Flotte integriert werden. „Im Zuge dessen befassen wir uns auch mit einem Konzept für eine Wasserstoff-Tankstelle, damit die Busse auf unserem Betriebshof betankt werden können“, so Heisig.’’
 
Je hebt gelijk. Ik was te snel. Gaat idd om e-bussen en 11waterstofbussen. Die laatste konden (vooralsnog) niet geleverd worden.

Is lezen nou zo moeilijk?

"In het bericht staat dat 11 elektrische bussen zijn besteld (met accu’s, niet brandstofcellen) als onderdeel van de verjonging van de vloot met 60 nieuwe bussen in totaal. En dat oorspronkelijk 3 waterstofbussen waren besteld, maar die bestelling is ‘geplatzt’ (mislukt)"
 
  • Like
Reactions: Wim S.
#Shell, hashtag#GasUnie en hashtag#GroningenSeaports hadden haast bij het presenteren van hun "grootse" plannen. Zoveel haast dat er voor een onderbouwing, bijvoorbeeld via een hashtag#haalbaarheidsonderzoek, geen tijd was. Dat gebeurt later dit jaar. En ach, als je het maar groots in de media gooit gaat men het vanzelf geloven. Waarom die haast? Allereerst was al besloten dat er geen subsidie komt voor electrolysers (anders dan voor experimenteren) dus dan maar bruut geweld. Tegelijk werd duidelijk dat waterstof voor mobiliteit het niet gaat worden, ondanks alle krampachtige pogingen. De zich spectaculair ontwikkelende alternatieven voor opslag en het groeiende netwerk van hashtag#HVDC leidingen maakt hashtag#waterstof, met de 70% verspilling, steeds minder voor de hand liggend. En, de miljoenen voor het haalbaarheidsonderzoek kan men zich besparen. Dat hebben wij al voor ze gedaan. Met weinig verrassende uitkomst.

https://www.linkedin.com/pulse/businesscase-project-north2-hans-noordsij/
 
Elke maand schrijf ik een artikeltje over duurzaamheid in de locale maandbladen, de Raalter Koerier en de Heino Koerier.
Deze maand over
De waterstofauto, succes of flop?

Het begint zo:
Waterstof (H2) wordt het helemaal, als schone brandstof voor auto’s, dat hoor je al jaren beweren. Er komt alleen water uit de uitlaatpijp, en in 5 minuten heb je de tank weer vol, aldus voorstanders. Voorstanders, die i.h.a. in een diesel of benzine auto rijden, want er zijn maar 215 H2-auto’s in Nederland.

Een schril contrast met de nu 107.500 elektrische auto’s op batterijen, waarvan er vorig jaar alleen al 52.500 zijn bijgekomen, een verdubbeling in één jaar. Waarom gaat het zo hard vooruit met batterij-auto’s, en waarom blijft de promotie van de waterstof auto maar in stand? Dat ga ik eens uitzoeken.
Op bladzijde 41 staat het hele artikel in
Raalte Koerier - maart 2020
En mocht je een stukje tekst van jezelf herkennen, dat kan. Ik heb schaamteloos gejat uit de mooie uitleg die sommigen af en toe in dit draadje hebben gegeven. Alles voor het goede doel, inzicht geven in wat niet-werkelijk duurzaam is.
 
Het plaatje in dit artikel is wel heel duidelijk zeg, credits voor Volkswagen:

battery-electric-bev-or-hydrogen-fuel-cell-fcv-source-volkswagen.jpg
 
Waterstof blijft een gevaarlijk goedje. Zo ver bekend volgens mij alleen materiële schade.

0:54 wow daar is de gemiddelde jongen van 16 nog jaloers op.
Ontopic, ik vraag me echt af wat ze gaan doen als autopilot uit komt in ongeveer een jaar, zullen ze hun fout erkennen? Of zal de overheid het verbieden en verplichten met waterstofbussen verder te gaan? Ik ben bang voor het laatste.