Misschien leuk (en nuttig) om dit rekensommetje nog even te herhalen voor heel 2018.
Tja, toch maar even gedaan.
Wat omzet cijfers over december.
De totale omzet zonder btw, bpm en dealer marge(ex.ex.ex.) was ongeveer €650mln.
Per model over december was de top drie wat betreft netto omzet, bruto omzet en stuks:
1. Jaguar I-Pace, netto €190mln, bruto €260mln, 2.621 stuk
2. Tesla Model S, netto €154mln, bruto €186mln, stuk 1.558
3. Tesla Model x, €70mln, bruto €70mln, 652
Daarna volgen Audi e-tron, 163 stuk, €12 mln(werden deze verkocht?) en de eerste ice, de Clio €8.mln en daarna de Leaf.
Het was een leuke EV maand. Deze nemen meer dan tweederde van de totale omzet voor hun rekening.
Per merk december:
1. Tesla, netto €225mln, bruto €270mln, 2214
2. Jaguar, 190mln, 265mln, 2651
3. Mercedes, €34mln, €60mln, 937
Daarna volgen Renault en Audi.
Bij Jaguar Nederland zal er binnenkort wel een feestje gevierd worden. De december omzet was groter dan die van de afgelopen twee jaar bij elkaar.
Wat cijfers over 2018
De totale omzet zonder btw, bpm en dealer marge(ex.ex.ex.) was ongeveer €8,5 miljard.
Jaaromzet per model :
1. Tesla Model S, netto €560mln, bruto €675mln, stuk 5633
2. Tesla Model X, €320mln, bruto €385mln, stuk 2966
3. Jaguar I-Pace, €255mln, €350mln, 3495
En daarna de VW golf(€220mln) en polo en dan de BMW 5,
Over het jaar gesproken zijn de EV’s de best omzettende auto’s. Natuurlijk de tesla’s en de i-Pace maar een Leaf zet meer om dan bv de Karl, Yaris of de UP.
Jaaromzet per merk:
1. VW, netto €880mln, bruto €1530mln, stuk 50190
2. Tesla, €875mln, €1060mln, 8604
3. BMW, €735mln, €1.270mln, 20672
En daarna volgen Mercedes, Opel, Renault, Volvo en Peugeot.
Tesla is wat betreft ex.ex.ex. omzet in 2018 het tweede merk van Nederland.
Maar iedereen kan zijn eigen conclusies trekken natuurlijk. Blijkbaar gebeurt dat ook want je leest er weinig over. Toch zou het mij verbazen als sales bij BMW, Mercedes, Lexus en Audi niet achter hun oren krabben omdat het grootste deel van de omzet uit hun segment verdwenenen is naar EV's.
Herkomst cijfers:
De verkoopprijs is het midden van de goedkoopste en duurste versie van een model.
De netto omzet is geschoond van BTW, BPM en dealermarge.
Voor de BPM van de ICE’s is 15% van de verkoopprijs gerekend.
Voor de dealer-marge is 10% van de verkoopprijs gerekend.
De cijfers van de RAI lijken fouten te bevatten.
Dit betekend dat de cijfers onbetrouwbaar zijn maar wel leuke indicaties geven.