Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke automerken gaan de omwenteling naar autonome EV's overleven?

Wie gaat als eerste ten onder door de disruptie van de autonome en/of elektrische auto?

  • Toyota

    Votes: 3 2.2%
  • De volkswagen groep

    Votes: 7 5.1%
  • Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance

    Votes: 2 1.4%
  • Hyundai

    Votes: 0 0.0%
  • GM

    Votes: 14 10.1%
  • Ford

    Votes: 18 13.0%
  • Fiat Chrysler

    Votes: 61 44.2%
  • Tesla

    Votes: 7 5.1%
  • Daimler

    Votes: 3 2.2%
  • PSA

    Votes: 4 2.9%
  • BMW

    Votes: 12 8.7%
  • Anders:

    Votes: 7 5.1%

  • Total voters
    138
This site may earn commission on affiliate links.
Last edited:
Is niet zo raar dat de MS het (bijna) meest verkochte model is. Heeft alles te maken met de fiscaliteit.
Inderdaad. In het 1e kwartaal van 2019 zal Tesla in dit soort lijstjes helaas als hekkensluiter ergens onderaan bungelen.
De model 3 gaat later in 2019 wel iets goed maken, maar dat zal niet genoeg zijn om het verlies aan omzet uit Model S en X goed te
maken.

Verder is het wel een mooi lijstje. Een goede ambitie voor de toekomst. Ik zie Tesla graag een top 3 automerk worden.
 
Om de verzameling aan te vullen.
BMW blijft een kandidaat om snel te verdwijnen.
Is BMW Circling The Drain? 85% Of Its Cars Will Have Gas Or Diesel Engines In 2030, Says R&D Chief | CleanTechnica
Het klinkt zo onwaarschijnlijk. Zou dit bedoelt zijn voor korte termijn ondersteuning van de aandelen koers?

En dan deze samenwerking tussen VW en Ford:
Ford and VW are considering an alliance to push EVs in Tesla-dominated market
“We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half,” Diess said.
Tuurlijk, klinkt al een gefrustreerd mannetje.
 
Inderdaad. In het 1e kwartaal van 2019 zal Tesla in dit soort lijstjes helaas als hekkensluiter ergens onderaan bungelen.
De model 3 gaat later in 2019 wel iets goed maken, maar dat zal niet genoeg zijn om het verlies aan omzet uit Model S en X goed te
maken.

Verder is het wel een mooi lijstje. Een goede ambitie voor de toekomst. Ik zie Tesla graag een top 3 automerk worden.
Ik ook maar zodra onze Duitse vrinden een netwerk ala de SuC's van Tesla heeft dan gaat dat niet lukken!
 
Inmiddels is BMW naar een tweede plaats geslopen. Nog gesproken met een toeleverancier in de automotive. Het schijnt dat de overgang naar EV geen onwil is van BMW maar onkunde. De paniek schijnt toch een beetje rond te waren op het HQ.

Nog een toevoeging voor de verzameling:
Tesla's 3rd-largest shareholder discusses legacy auto's 'Kodak moment'
Met wat argumenten van voormalige short-gangers.

En natuurlijk, helaas lang op moeten wachten, altijd leuk:
https://teslamondo.com
 
Last edited:
Voor het record?
Het zou moeten zijn: Voor het dossier

Wat omzet cijfers over oktober.

Per model over oktober was de top drie wat betreft netto omzet, bruto omzet en stuks:
1. Tesla Model S, netto €25mln, bruto €30mln, stuk 257
2. VW golf, €20mln, €34mln, 870
3. Skoda Octavia, €15mln, €26mln, 750
9. Tesla Model x, €10mln, bruto €12mln, 91

Per merk oktober:
1. BMW, netto €60mln, bruto €105mln, 1.788
2. VW 50mln, 87mln, 2.915
3. Volvo, €47mln, €82mln, 1.639
Daarna volgen Mercedes, Peugeot.
6. Tesla, €35mln, €43mln, 348

Jaaromzet per model :
1. Tesla Model S, netto €360mln, bruto €436mln, stuk 3.633
2. Tesla Model X, €2150mln, bruto €260mln, stuk 1.999
3. VW golf, €188mln, €326mln, 8.138

Jaaromzet per merk:
1. VW, netto €783mln, bruto €1.358mln, stuk 44.216
2. BMW, €664mln, €1.152mln, 18.597
3. Tesla, €575mln, €969mln, 5.632

De eerste maand in het kwartaal scoort Tesla doorgaans matig. Maar wat betreft de omzet ex btw, ex BPM en zonder de dealer marge lijken ze nog steeds in de top 3 te zitten over het jaar.
De S en de X zijn de modellen die de meeste netto omzet genereren.

Herkomst cijfers:
De verkoopprijs is het midden van de goedkoopste en duurste versie van een model.
De netto omzet is geschoond van BTW, BPM en dealermarge.
Voor de BPM van de ICE’s is 15% van de verkoopprijs gerekend.
Voor de dealer-marge is 10% van de verkoopprijs gerekend.
Dit betekend dat de cijfers onbetrouwbaar zijn maar wel leuke indicaties geven.
 
  • Informative
Reactions: CL600
Als ik dit draadje zo doorlees, lijkt het er wel op dat met een aantal Tesla's ook een glazen bol is meegeleverd. Helaas moet ik concluderen dat de ene bol weer iets anders beweert dan de ander.
Wat ik zie is dat de voorspellingen vaak weer gebaseerd zijn op andere voorspellingen en geruchten. Maar niemand weet echt wat er te gebeuren staat. En de geschiedenis heeft ons ook geleerd dat de beste niet altijd wint.
Maar bovenal, niemand in autoland laat het achterste van zijn tong zien. Vaak kun je je ook het beste ontwikkelen in de luwte, zonder de grote schijnwerpers op je gericht.

Het staat buiten kijf dat alle huidige automerken, logge, trage en stugge organisaties zijn. Die daarbij proberen vast te houden aan hun eigen geloof (fossiele brandstofmotor) en eigen successtory.
Maar, ondanks dat het logge organisaties kunnen zijn, zijn er binnen dergelijke organisaties toch vaak wel mensen met verfrissende ideeën die een "revolutie" kunnen bewerkstelligen. De eerste Golf GTI, door VW ingenieurs in hun vrije tijd ontwikkeld, is daar een goed voorbeeld van. Toch worden dergelijke lieden door de top weg gezet als te ver vooruit en te risicovol. De top wil vaak doorgaan op het gezapige spoor en hun financieel lucratieve tijd wel volmaken. Immers wie zij kop boven het maaiveld steekt.
Elon Musk, wat je ook van hem zeggen mag, is zo'n verfrissende geest die het zelf heeft opgepakt. Natuurlijk hij draaft (of was het nu draait) wel eens door en hij komt zijn mooie beloftes niet altijd na, maar hij denkt wel toekomstgericht (buiten de doos).
Als Mercedes, BMW, VW, Toyota of welk merk dan ook een Muskje de ruimte geeft om een heel nieuwe visie op personenvervoer te ontwikkelen en er ook voor gaat, dan kan een dergelijk merk, zeker gezien de reputatie en de omvang, veel bereiken.

Wij gaan er nu vanuit dat elektrisch rijden de toekomst heeft, maar niemand kan dat zeker weten. Misschien komt er morgen wel iemand met een ander baanbrekend idee. Het zijn wel vaak de excentrieke geesten die de grote ontwikkelingen tot stand brengen. Kijk maar naar de naamgever van onze auto.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Een kleine samenvatting van hoe investeerders naar de waarde van de legacy autobouwers aankijken.
De top 10 in markt waarde in miljarden
Toyota $195.19
Volkswagen $81.52
Tesla $62.26
Daimler $56.87
BMW $53.49
Honda $48.71
GM $46.06
Nissan $36.46
Ford $32.97
FiatCrysler $24.81

Tesla doet het niet gek. Dat ze Daimler inmiddels voorbij zijn is op z'n minst verrassend.
In ieder geval kan Tesla voorlopig nog goed op de kapitaal markt terecht voor extra cash.
Voor nog wat aanvullen commentaar:
Doctor Checkup: 10 Auto Companies With Largest Market Cap | CleanTechnica
 
Het zou zomaar kunnen dat old auto het nu eigenlijk al verloren heeft.

Ik heb gisteren een leuke ontmoeting gehad met een oud collega die er veel in China komt.
2 jaar geleden was bijv. iedere taxi in Shenzhen, een chinees dorp met 12,5 miljoen inwoners dat tegen Hong Kong aan ligt, nog een brandstof slurpend monster.
Terwijl dit afgelopen zomer ineens was veranderd in alleen maar elektrische taxi's van BYD.

Naast de oer lelijke auto's maakt BYD erg veel accu's maar ook elektrische bussen.
Toen ik dit verhaal hoorde dacht ik, laat ik eens op de website van de mannen kijken en het blijkt dat ze ook de bussen op Schiphol gaan vervangen door elektrische bussen.
BYD Auto, Build Your Dreams!

Daarnaast zijn er ook test om in London elektrische dubbeldekkers in te zetten.

Het zou zomaar kunnen dat gezien de ontwikkelingen old auto de bus al gemist heeft...
 
Shenzhen-bus-fleet-electric.png


Ervaring met elektrische bussen hebben die Chinezen inmiddels wel.
 
Het zou moeten zijn: Voor het dossier

Wat omzet cijfers over oktober.

Per model over oktober was de top drie wat betreft netto omzet, bruto omzet en stuks:
1. Tesla Model S, netto €25mln, bruto €30mln, stuk 257
2. VW golf, €20mln, €34mln, 870
3. Skoda Octavia, €15mln, €26mln, 750
9. Tesla Model x, €10mln, bruto €12mln, 91

Per merk oktober:
1. BMW, netto €60mln, bruto €105mln, 1.788
2. VW 50mln, 87mln, 2.915
3. Volvo, €47mln, €82mln, 1.639
Daarna volgen Mercedes, Peugeot.
6. Tesla, €35mln, €43mln, 348

Jaaromzet per model :
1. Tesla Model S, netto €360mln, bruto €436mln, stuk 3.633
2. Tesla Model X, €2150mln, bruto €260mln, stuk 1.999
3. VW golf, €188mln, €326mln, 8.138

Jaaromzet per merk:
1. VW, netto €783mln, bruto €1.358mln, stuk 44.216
2. BMW, €664mln, €1.152mln, 18.597
3. Tesla, €575mln, €969mln, 5.632

De eerste maand in het kwartaal scoort Tesla doorgaans matig. Maar wat betreft de omzet ex btw, ex BPM en zonder de dealer marge lijken ze nog steeds in de top 3 te zitten over het jaar.
De S en de X zijn de modellen die de meeste netto omzet genereren.

Herkomst cijfers:
De verkoopprijs is het midden van de goedkoopste en duurste versie van een model.
De netto omzet is geschoond van BTW, BPM en dealermarge.
Voor de BPM van de ICE’s is 15% van de verkoopprijs gerekend.
Voor de dealer-marge is 10% van de verkoopprijs gerekend.
Dit betekend dat de cijfers onbetrouwbaar zijn maar wel leuke indicaties geven.
Misschien leuk (en nuttig) om dit rekensommetje nog even te herhalen voor heel 2018.
 
Misschien leuk (en nuttig) om dit rekensommetje nog even te herhalen voor heel 2018.

Tja, toch maar even gedaan.
Wat omzet cijfers over december.

De totale omzet zonder btw, bpm en dealer marge(ex.ex.ex.) was ongeveer €650mln.
Per model over december was de top drie wat betreft netto omzet, bruto omzet en stuks:
1. Jaguar I-Pace, netto €190mln, bruto €260mln, 2.621 stuk
2. Tesla Model S, netto €154mln, bruto €186mln, stuk 1.558
3. Tesla Model x, €70mln, bruto €70mln, 652
Daarna volgen Audi e-tron, 163 stuk, €12 mln(werden deze verkocht?) en de eerste ice, de Clio €8.mln en daarna de Leaf.
Het was een leuke EV maand. Deze nemen meer dan tweederde van de totale omzet voor hun rekening.

Per merk december:
1. Tesla, netto €225mln, bruto €270mln, 2214
2. Jaguar, 190mln, 265mln, 2651
3. Mercedes, €34mln, €60mln, 937
Daarna volgen Renault en Audi.
Bij Jaguar Nederland zal er binnenkort wel een feestje gevierd worden. De december omzet was groter dan die van de afgelopen twee jaar bij elkaar.

Wat cijfers over 2018
De totale omzet zonder btw, bpm en dealer marge(ex.ex.ex.) was ongeveer €8,5 miljard.
Jaaromzet per model :
1. Tesla Model S, netto €560mln, bruto €675mln, stuk 5633
2. Tesla Model X, €320mln, bruto €385mln, stuk 2966
3. Jaguar I-Pace, €255mln, €350mln, 3495
En daarna de VW golf(€220mln) en polo en dan de BMW 5,
Over het jaar gesproken zijn de EV’s de best omzettende auto’s. Natuurlijk de tesla’s en de i-Pace maar een Leaf zet meer om dan bv de Karl, Yaris of de UP.

Jaaromzet per merk:
1. VW, netto €880mln, bruto €1530mln, stuk 50190
2. Tesla, €875mln, €1060mln, 8604
3. BMW, €735mln, €1.270mln, 20672
En daarna volgen Mercedes, Opel, Renault, Volvo en Peugeot.

Tesla is wat betreft ex.ex.ex. omzet in 2018 het tweede merk van Nederland.
Maar iedereen kan zijn eigen conclusies trekken natuurlijk. Blijkbaar gebeurt dat ook want je leest er weinig over. Toch zou het mij verbazen als sales bij BMW, Mercedes, Lexus en Audi niet achter hun oren krabben omdat het grootste deel van de omzet uit hun segment verdwenenen is naar EV's.

Herkomst cijfers:
De verkoopprijs is het midden van de goedkoopste en duurste versie van een model.
De netto omzet is geschoond van BTW, BPM en dealermarge.
Voor de BPM van de ICE’s is 15% van de verkoopprijs gerekend.
Voor de dealer-marge is 10% van de verkoopprijs gerekend.
De cijfers van de RAI lijken fouten te bevatten.
Dit betekend dat de cijfers onbetrouwbaar zijn maar wel leuke indicaties geven.
 
Last edited: