Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Eerste auto was een 2018 leaf voor mijn vrouw. Heerlijke auto om te rijden en ook leuk wat toeters en bellen erop. Software (user interface) kan nissan nog heel veel van tesla of iedere willekeurige andere auto leren. de nissan app is zo goed als onbruikbaar. Toch zijn we blij met de auto, verbruik gemiddeld 14,8 kWh 100km in de winter en 14,1 in de zomer. Auto wordt alleen gebruikt voor woon werk verkeer, 70km per dag en kan dus prima thuis opgeladen worden. Voor lange afstanden is 1 x Fastned nog te doen 2 x fastned op 1 dag is te veel van het goede, erg traag.
Ik rij met de tesla ca. 300km per dag, zou dat met de nissan niet doen.
 
Last edited:
14.8kWh/100km met de Leaf is best laag. Zitten daar ook snelwegkilometers tussen? Wij hebben een Renault ZOE R110, waarmee we over de laatste 800km hoofdzakelijk snelwegkilometers (100/105km/u) een verbruik van 17,5kWh/100km hebben gehaald.

Ter info. De ZOE Limited heeft een deelbare achterbank, schijnt nieuw te zijn.
 
Zijn er nog recente ervaringen met nieuwe modellen? Onze Saab cabrio gaat waarschijnlijk toch de deur uit dit jaar om vervangen te worden voor een elektrische 2e auto. Range is belangrijk en ook ruimte om muziekinstrumenten mee te nemen.
Bjorn Nyland maakt altijd wel aardig wat reviews, ook van recente modellen, zoals de Kia e-Niro. Dus je zou eigenlijk eens op zijn YouTube kanaal moeten kijken. Dan heb je ook een beetje van de range en hoe praktisch de auto verder is.

Afhankelijk van de afstanden die je wilt rijden vind ik zelf de Hyundai Ioniq Electric een interessante optie. Die heeft weliswaar niet een grote accu, maar kan wel vrij snel laden (70 kW op laders die dat kunnen leveren) en rijdt zeer zuinig, waardoor je alsnog wel een eind komt op die kleine accu.
 
  • Informative
Reactions: Astrid
Tot voor kort had ik een Renault Zoe geadviseerd. Inmiddels heeft mijn ega een zeer zure ervaring. Het batterij-pakket van haar auto raakte onlangs (medio november 2018) defect. Hoewel de auto net 1,5 jaar oud is, kan dat ten allen tijde gebeuren. Zij heeft de lease-battery option en je zou verwachten dat er snel een nieuw pakket geïnstalleerd kon worden. NEE dus: tot op heden kan Renault NL zelfs niet aangeven wanneer er een pakket geleverd kan worden :mad: De dealer treft geen blaam, die stelt een zelfde leen-Zoe ter beschikking.
Renault is dus niet voorbereid op problemen samenhangend met de overgang naar elektrisch rijden!! :eek: Wees gewaarschuwd!!!
 
Mijn vrouw had voor haar 2013 Zoë ook nieuwe batterij nodig onder garantie, drie jaar geleden. Dat was wel snel geregeld.
Nu een upgrade sinds een jaar naar grotere accu. Prima geregeld, maaaarrrrrr de Renault beleving bij de dealer is nada nakkus noppes. Zeer weinig mensen weten iets en zijn enthousiast. Das wel jammer, ik pleit al jaren bij Renault voor speciale verkooppunten voor alleen de elektrische modellen, dat zou beter zijn.
 
Zijn er nog recente ervaringen met nieuwe modellen? Onze Saab cabrio gaat waarschijnlijk toch de deur uit dit jaar om vervangen te worden voor een elektrische 2e auto. Range is belangrijk en ook ruimte om muziekinstrumenten mee te nemen.
Hangt er van af waar je prioriteiten liggen.
-Prijs: een occasie i-MiEV heb je al voor 8 à 10.000euro
-Range: Kona, e-Niro, M3
-Bergruimte: Ford eTransit? ;)
 
  • Informative
Reactions: Astrid
14.8kWh/100km met de Leaf is best laag. Zitten daar ook snelwegkilometers tussen? Wij hebben een Renault ZOE R110, waarmee we over de laatste 800km hoofdzakelijk snelwegkilometers (100/105km/u) een verbruik van 17,5kWh/100km hebben gehaald.

Ter info. De ZOE Limited heeft een deelbare achterbank, schijnt nieuw te zijn.
hier zitten per dag ca. 15 km snelweg bij verder meerendeel 80km/u en een klein deel 50km/u. Mijn lieve vrouw rijdt bijna alles op de nep autopilot van Nissan, de rem wordt zelden aangeraakt. Ze rijdt niet als een "oude krant" :D
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Tot voor kort had ik een Renault Zoe geadviseerd. Inmiddels heeft mijn ega een zeer zure ervaring. Het batterij-pakket van haar auto raakte onlangs (medio november 2018) defect. Hoewel de auto net 1,5 jaar oud is, kan dat ten allen tijde gebeuren. Zij heeft de lease-battery option en je zou verwachten dat er snel een nieuw pakket geïnstalleerd kon worden. NEE dus: tot op heden kan Renault NL zelfs niet aangeven wanneer er een pakket geleverd kan worden :mad: De dealer treft geen blaam, die stelt een zelfde leen-Zoe ter beschikking.
Renault is dus niet voorbereid op problemen samenhangend met de overgang naar elektrisch rijden!! :eek: Wees gewaarschuwd!!!
Dacht net om een tweedehands Zoe te kopen als tweede wagen .Voor zo'n 12000 euro voor een wagen van bouwjaar 2016 en 20000 km met 12 maand garantie. Degradatie is geen issue dacht ik, batterij is toch gehuurd. en voor de rest kan er na nog geen 3 jaar en die km-stand nog maar weinig slijtage zijn....
Btw: wat is eigenlijk het verschil tussen een Zen en een Life, Tussen Q210 en R240. Wat raden jullie aan?
 
Life is basisversie met oa geen achteruitrijcamera of regensensor maar wel met CC en AC.
Zen heeft die dingen wel en een luch-ioniser
Intense ook zoiets
Q210 heeft een snellader tot 43 kW, maar laadt iets minder efficient op lager vermogen. Range is wat kleiner 210 NEDC.De R240 laadt maximaal 22 kW of 3f32A, hetgeen het maximum is wat AC niet snelladers aanbieden. Range is 240 NEDC.
Ik vermoed dat je de auto nooit zal gebruiken voor een lange verplaatsing en dus nooit nood zal hebben aan 43 kW laadvermogen. Dus de R240 is in dat geval de beste keuze. Die geeft ook iets minder laadproblemen.
Je kan trouwens de boordcompuer van de Zoe's herprogrammeren zodat je er Android Auto kan op draaien.
 
hier zitten per dag ca. 15 km snelweg bij verder meerendeel 80km/u en een klein deel 50km/u. Mijn lieve vrouw rijdt bijna alles op de nep autopilot van Nissan, de rem wordt zelden aangeraakt. Ze rijdt niet als een "oude krant" :D
Mijn teerbeminde zit nog in een leerproces:D
(Op de een of andere manier vindt ze stoplichtsprintjes met de ZOE best vermakelijk:rolleyes:)

[off topic]
Meer dan 2 maanden op een fix wachten is kennelijk niet exclusief voorbehouden aan Tesla:D
[/off topic]
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
Ik vernam dat Renault een grote inruilactie deed om de gehuurde batterijen te vervangen door nieuwere (grotere) versies en daardoor bevoorradingsproblemen heeft.
Dat was iets van een jaar? geleden, en slechts voor een zeer beperkt aantal. Renault heeft toen vrij snel de vele verdere aanvragen op een wachtlijst gezet (en ook die vrij snel gesloten). Zoals het er sindsdien voorstaat gaat Renault niemand van die wachtlijst ooit verblijden.
Dus nee, daar kan een huidig bevoorradingsprobleem niet aan liggen.
 
  • Informative
Reactions: Phil V and job-lek
Dat was iets van een jaar? geleden, en slechts voor een zeer beperkt aantal. Renault heeft toen vrij snel de vele verdere aanvragen op een wachtlijst gezet (en ook die vrij snel gesloten). Zoals het er sindsdien voorstaat gaat Renault niemand van die wachtlijst ooit verblijden.
Dus nee, daar kan een huidig bevoorradingsprobleem niet aan liggen.
Heeft dat wellicht te maken met de modelupdate later dit jaar?
 
Hangt er van af waar je prioriteiten liggen.
-Prijs: een occasie i-MiEV heb je al voor 8 à 10.000euro
-Range: Kona, e-Niro, M3
-Bergruimte: Ford eTransit? ;)

Liefst een nieuwe ivm langer lagere bijtelling
Range moet voldoende zijn om ook in de winter 90km heen en weer te kunnen zonder laden
Busje voor de ruimte is zeker overwegen waard maar in combinatie met range en prijs denk ik geen optie
 
Heeft dat wellicht te maken met de modelupdate later dit jaar?
Daar weet ik niks van.
Maar tussen “later dit jaar” en de tijdelijke actie batterijupgrade toen, zit dan al zo’n 2 jaar. Dus enig verband daaruit waarom nu garantie-vervanging lang moet duren zie ik niet.

Wel dat we een jaar geleden, toen we tevergeefs onze Zoë voor de upgrade wilden aanmelden, de dealer terugmeldde dat de actie en wachtlijst gesloten zijn, en Renault alleen nog de batterij productie voor nieuwe Zoë’s aanwendt.
 
In Amsterdam start Renault nu trouwens met 200 deelauto's onder de naam Fetch, 200 Zoë's dus.
Gisteren van start gegaan:

upload_2019-1-11_9-31-38.png


De Ioniqs van vorig jaar zijn verdwenen.
Volgens wethouder Dijksma wordt er ook gewerkt aan een overkoepelende parkeervergunning voor meerdere steden in NL, zodat je bijv. een Zoë in Amsterdam zou kunnen huren en in Utrecht zou kunnen achterlaten, of andersom