Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
wat ik veel interessanter vind dan die 1% discussie, is de vraag wat winterbanden doen bij relatief hogere temperaturen. Ik lees overal dat ze goed presteren bij temperaturen onder de 7 graden. De Continentals 850 en 860 zijn daarbij de winnaars. Maar hoe verhouden deze banden zich bij temperaturen tussen 7 en 15 graden? De realiteit is dat dat in komende maanden toch vaak het geval zal zijn. Heeft iemand een link naar een test waar winterbanden bij hogere temperaturen worden getest, en dan liefst ook nog vergeleken met zomerbanden.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Bas. Sorry dat ik even doorzeur. Ik ben echt geinteresseerd om ook foam in mijn nieuwe winterbanden (Continetal) te plakken, maar ik zie op het Amerikaanse deel van het forum, iemand die het niet gelukt is omdat de foam steeds los liet. Terwijl jij er nogal losjes over doet en blijkbaar een goede ervaring hebt. Maar ik kan me herinneren dat jij het (na wat aandringen) door je bandenboer hebt laten doen, klopt dat?
Zo ja welke bandenboer was dat en denk je dat ik ze ook kan verleiden?
je schrijft dat de banden eerst grondig zijn schoongemaakt en vervolgens met EDPM contactlijm zijn ingesmeerd en toen met een tweede laag zijn gelijmd. Enig idee met wat voor spul de banden gereinigd zijn en is een lijm als deze EPDM contactlijm 1kg bruikbaar denk je?
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan. De lijm gebruik je als hechtprimer. Het zelfklevende materiaal plak je daar op. Deze lijm is ok. Met een sterke autoshampoo / velgenreiniger krijg je de banden goed schoon. Goed naspoelen zodat resten shampoo niet achterblijven. Doe een proefstukje. Dan weet je of het goed hecht.
 
Last edited:
Het verschil is volgens mij groter dan 1%.

Even rekensom.

Rolweerstand label B band (6,6 - 7,7) vs label E band (9,1 - 10,5). In n slecht geval, zeg 7 vs 10. 42% verschil in rolweerstand. 42/6=7%.

7% meer verbruik?

Edit: kan wel eens teveel zijn. Elders lees ik dat tussen A en G max 7.5% verschil zit in efficientie. D wordt niet gebruikt, dus zeg 1.5% verschil van A>B>C>E>F>G. Dan is er tussen een B en C maar weinig van doen.

Enkel als je dan e.e.a. optelt (bijv 0.3 bar te weinig, geen Aero doppen, bandenlabel C) dan loop je toch al wel snel tegen de 4-5% aan. Tel daar dan tegenwind, winterkou en sneeuw op de weg bij op :)
 
Last edited:
wat ik veel interessanter vind dan die 1% discussie, is de vraag wat winterbanden doen bij relatief hogere temperaturen. Ik lees overal dat ze goed presteren bij temperaturen onder de 7 graden. De Continentals 850 en 860 zijn daarbij de winnaars. Maar hoe verhouden deze banden zich bij temperaturen tussen 7 en 15 graden? De realiteit is dat dat in komende maanden toch vaak het geval zal zijn. Heeft iemand een link naar een test waar winterbanden bij hogere temperaturen worden getest, en dan liefst ook nog vergeleken met zomerbanden.
Daarom is het nu voor NL veel te vroeg om al te wisselen. Ik doe het zelf op zijn vroegst begin december. En de bandenboer heeft dan waarschijnlijk ook weer tijd want die begint al begin oktober te wisselen. Zonde van je winterrubber. Tegen de tijd dag er sneeuw ligt zijn ze glad.
 
Even rekensom.

Rolweerstand label B band (6,6 - 7,7) vs label E band (9,1 - 10,5). In n slecht geval, zeg 7 vs 10. 42% verschil in rolweerstand. 42/6=7%.

7% meer verbruik?

Edit: kan wel eens teveel zijn. Elders lees ik dat tussen A en G max 7.5% verschil zit in efficientie. D wordt niet gebruikt, dus zeg 1.5% verschil van A>B>C>E>F>G. Dan is er tussen een B en C maar weinig van doen.

Enkel als je dan e.e.a. optelt (bijv 0.3 bar te weinig, geen Aero doppen, bandenlabel C) dan loop je toch al wel snel tegen de 4-5% aan. Tel daar dan tegenwind, winterkou en sneeuw op de weg bij op :)
Dan laad je onderweg richting wintersport toch gewoon 2x 5 min langer.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Daarom is het nu voor NL veel te vroeg om al te wisselen. Ik doe het zelf op zijn vroegst begin december. En de bandenboer heeft dan waarschijnlijk ook weer tijd want die begint al begin oktober te wisselen. Zonde van je winterrubber. Tegen de tijd dag er sneeuw ligt zijn ze glad.
Bij mij gaan ze al jaren midden oktober erop en ergens April er weer af. Heb niet echt het idee dat ze veel sneller slijten.
 
Bij mij gaan ze al jaren midden oktober erop en ergens April er weer af. Heb niet echt het idee dat ze veel sneller slijten.
Een winterband “werkt” als er meer dan 5mm profiel op zit optimaal. Rij je dus onnodig rubber in voor en naseizoen af heb je als het moet geen grip meer. Een zomerband kan je probleemloos tot 3mm afrijden. Een winterband is dus rond 5mm wel aardig over zijn top.
 
Mijn seizoen begint in November en loopt door tot April/Mei. En om nou 4-5 en soms 6 keer banden te wisselen dat zie ik niet zitten. Maar op mijn andere Tesla’s gingen er nieuwe winterbanden op na 2 winters. Ongeveer 18.000-20.000 km per winter voordat ik onder de 5 mm kwam. Dus dat valt reuze mee.

trouwens met de Pirelli maar 1 seizoen. Deze sleten wel erg snel.
 
wat ik veel interessanter vind dan die 1% discussie, is de vraag wat winterbanden doen bij relatief hogere temperaturen. Ik lees overal dat ze goed presteren bij temperaturen onder de 7 graden. De Continentals 850 en 860 zijn daarbij de winnaars. Maar hoe verhouden deze banden zich bij temperaturen tussen 7 en 15 graden? De realiteit is dat dat in komende maanden toch vaak het geval zal zijn. Heeft iemand een link naar een test waar winterbanden bij hogere temperaturen worden getest, en dan liefst ook nog vergeleken met zomerbanden.

Oftewel, het is geen ramp, maar bij 15 graden wordt je remweg meters langer. Ik wacht daarom altijd tot eind november op basis van de KNMI temperatuur statistieken.
 

Oftewel, het is geen ramp, maar bij 15 graden wordt je remweg meters langer. Ik wacht daarom altijd tot eind november op basis van de KNMI temperatuur statistieken.
Dit filmpje toont weer de uitersten, daarvan is ierdereen wel overtuigd. Maar het gaat me juist om het gedrag in regen, rond de 15 graden. Daar is dus niks over te vinden. Ik vraag me af waarom daar niemand naar kijkt met tests
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Dit filmpje toont weer de uitersten, daarvan is ierdereen wel overtuigd. Maar het gaat me juist om het gedrag in regen, rond de 15 graden. Daar is dus niks over te vinden. Ik vraag me af waarom daar niemand naar kijkt met tests
Wetenschappelijk verantwoorde data heb ik niet voor je. Alleen maar eigen ervaringen.

Ik rij sinds 1994 met winterbanden (ca. 20/30.000 km per seizoen). De eerste jaren was ik een groot ambassadeur voor winterbanden. Begreep niet dat niet iedereen dit deed. Het was veel veiliger dan de zomerbanden als het een beetje kouder werd.

Sinds een paar jaar is het enthousiasme weggeëbd. Ik denk door twee redenen:
1. Het is bijna nooit meer echt koud met sneeuw en die paar dagen dat het echt slecht is, blijf ik wel thuis om te werken;
2. Zomerbanden lijken beter geworden te zijn. Of in ieder geval is het verschil met winterbanden in herfstige omstandigheden groter geworden. Remweg en wegligging in de bochten is met de winterbanden veel slechter in dagelijks verkeer in herfst en kwakkelwinter. Alleen met gladheid, vooral platgereden sneeuw, zijn ze echt veel en veel beter.

Op m’n laatste auto (achterwielaangedreven zelfs) liet ik ze de laatste jaren pas rond januari monteren en in april er weer af. Dit jaar met de TM3 wacht ik het even af. Wintersport doe ik niet
 
(...)
2. Zomerbanden lijken beter geworden te zijn. Of in ieder geval is het verschil met winterbanden in herfstige omstandigheden groter geworden. Remweg en wegligging in de bochten is met de winterbanden veel slechter in dagelijks verkeer in herfst en kwakkelwinter. Alleen met gladheid, vooral platgereden sneeuw, zijn ze echt veel en veel beter.

Op m’n laatste auto (achterwielaangedreven zelfs) liet ik ze de laatste jaren pas rond januari monteren en in april er weer af. Dit jaar met de TM3 wacht ik het even af. Wintersport doe ik niet
Bedoel je niet dat het verschil met winterbanden in herfstige omstandigheden kleiner is geworden?

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van forumleden die (ver) de winter in gaan met zomerbanden. Misschien een draadje "positieve ervaringen met de zomerbanden (ver) de winter in"... (even los van de discussie zomer -winterbanden)
 
  • Like
Reactions: dutchchili
Bedoel je niet dat het verschil met winterbanden in herfstige omstandigheden kleiner is geworden?

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van forumleden die (ver) de winter in gaan met zomerbanden. Misschien een draadje "positieve ervaringen met de zomerbanden (ver) de winter in"... (even los van de discussie zomer -winterbanden)

In werkelijkheid is het verschil groter geworden. Echter, zomerbanden voelen vaak minder wollig aan, waardoor ze subjectief beter presteren.

Daar staat tegenover dat met de warme winters je natuurlijk pas moet wisselen indien het weer daar aanleiding voor geeft.
 
Bedoel je niet dat het verschil met winterbanden in herfstige omstandigheden kleiner is geworden?

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van forumleden die (ver) de winter in gaan met zomerbanden. Misschien een draadje "positieve ervaringen met de zomerbanden (ver) de winter in"... (even los van de discussie zomer -winterbanden)
Bij de aflevering van mn huidige auto midden december had ik niet gecontroleerd of deze afgeleverd was op winterbanden (zoals afgesproken). Ben er mee op wintersport gegaan, we hadden geen dicht besneeuwde wegen maar hoog in de bergen wel wat steile besneeuwde weggetjes naar de garage onder het appartement. Op het moment dat ik wilde wisselen naar zomerbanden kwam de garage met de melding dat ik reeds op zomerbanden reed. Met max profiel en blijkbaar een goed type band voor deze auto had ik het niet echt gemerkt en gelukkig hebben we toen ook niet echt een hele strenge/natte winter gehad. Rij nog in een A3 etron dus toch redelijk wat vermogen van beide motoren en geen AWD. Heb dit toch dus maar 1 winter gedaan en de volgende winter overgegaan op winterbanden.
Ben wel benieuwd hoe de LR AWD (in bestelling) zich zal houden...
 
Bij de aflevering van mn huidige auto midden december had ik niet gecontroleerd of deze afgeleverd was op winterbanden (zoals afgesproken). Ben er mee op wintersport gegaan, we hadden geen dicht besneeuwde wegen maar hoog in de bergen wel wat steile besneeuwde weggetjes naar de garage onder het appartement. Op het moment dat ik wilde wisselen naar zomerbanden kwam de garage met de melding dat ik reeds op zomerbanden reed. Met max profiel en blijkbaar een goed type band voor deze auto had ik het niet echt gemerkt en gelukkig hebben we toen ook niet echt een hele strenge/natte winter gehad. Rij nog in een A3 etron dus toch redelijk wat vermogen van beide motoren en geen AWD. Heb dit toch dus maar 1 winter gedaan en de volgende winter overgegaan op winterbanden.
Ben wel benieuwd hoe de LR AWD (in bestelling) zich zal houden...
Je hebt dus echt geluk gehad. Ze hadden je zo aan de kant kunnen zetten met je zomerbanden. Of was je in een land zonder winterbandenplicht?
En niemand op zijn blauwe ogen geloven.
 
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan. De lijm gebruik je als hechtprimer. Het zelfklevende materiaal plak je daar op. Deze lijm is ok. Met een sterke autoshampoo / velgenreiniger krijg je de banden goed schoon. Goed naspoelen zodat resten shampoo niet achterblijven. Doe een proefstukje. Dan weet je of het goed hecht.
Dank, ik ga binnenkort hobbyen. Zal tzt wel wat foto's plaatsen.