Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie sleutelt er hier zelf aan z'n Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Net op het moment dat we op vakantie gaan is de rechterlamp van de Model S stuk gegaan. De lampen uit-aan zetten geeft weer circa 3 minuten licht om vervolgens weer stuk te gaan. Dit heeft TeslaBjorn ook met z'n Millennium Falcon en heb dus maar 2 D3S Osram lampen besteld om da gelijk van beide koplamp units de Xenon lampen te vervangen.
Just to be sure, weet je zeker dat je D3S hebt en dus niet de (standaard) D8S?
 
Just to be sure, weet je zeker dat je D3S hebt en dus niet de (standaard) D8S?
Ik weet het niet zeker, maar heb de lampen besteld via Bol.com. Indien de lampen niet de juiste zijn, gaan ze gewoon retour. Kom ik vandaag achter.


Vreemde is dan deze uit een youtube video:
1661238962216.png


Bij TeslaBjorn is het inderdaad de D8S.
Ben wel enigzines in verwarring nu.
 
Last edited:
Ik weet het niet zeker, maar heb de lampen besteld via Bol.com. Indien de lampen niet de juiste zijn, gaan ze gewoon retour. Kom ik vandaag achter.


Vreemde is dan deze uit een youtube video:
View attachment 844045

Bij TeslaBjorn is het inderdaad de D8S.
Ben wel enigzines in verwarring nu.
Je zult het moeten bekijken, Er is namelijk een tijd geweest dat er in Europa geen 35W geplaatst mocht worden omdat dat enkel mocht in combinatie met koplamp sproeiers. Tesla heeft zich er makkelijk vanaf gemaakt en daarom standaard in die tijd 25W lampen geplaatst terwijl in de VS gewoon de 35W lampen geplaatst mogen worden. Volgens mij is nu de regelgeving in de EU weer geschrapt en zou er wel weer 35W in mogen.
@Gtech kan je vertellen wat je hier moet doen, hij heeft de upgrade gedaan naar 35W lampen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Gtech
Ik weet het niet zeker, maar heb de lampen besteld via Bol.com. Indien de lampen niet de juiste zijn, gaan ze gewoon retour. Kom ik vandaag achter.


Vreemde is dan deze uit een youtube video:
View attachment 844045

Bij TeslaBjorn is het inderdaad de D8S.
Ben wel enigzines in verwarring nu.

Klopt het is ook een beetje verwarrend, net wat @jpvdheijn zegt, D8S 25W is standaard voor EU, als je nu 2 compleet nieuwe koplampen besteld verwacht ik dat je ze geleverd krijgt met D3S 35W.

Ik verwacht dat jou auto de D8S 25W heeft.

Ombouwen naar D3S 35W is mogelijk maar de bekabeling en ballasten moeten dan ook vervangen worden en de lampjes passen niet direct dus er zijn wel wat aanpassingen nodig hier en daar.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Je zult het moeten bekijken, Er is namelijk een tijd geweest dat er in Europa geen 35W geplaatst mocht worden omdat dat enkel mocht in combinatie met koplamp sproeiers. Tesla heeft zich er makkelijk vanaf gemaakt en daarom standaard in die tijd 25W lampen geplaatst terwijl in de VS gewoon de 35W lampen geplaatst mogen worden. Volgens mij is nu de regelgeving in de EU weer geschrapt en zou er wel weer 35W in mogen.
@Gtech kan je vertellen wat je hier moet doen, hij heeft de upgrade gedaan naar 35W lampen.
Daarom ga ik nooit naar het Casino;). Uiteraard verkeerd gegokt en nu moet ik de lampen ruilen.
Ombouwen voor D3S ga ik niet doen.

Dat wordt weer 2 dagen geduld :eek:.
1661248524781.png
 
Last edited:
Beide koplampen vervangen. Klusje van weinig. De eerste koste een uur (incl. voorbereiding zoals gereedschap ed. pakken) en de tweede een half uur. De eerste had als nadeel de ontdekkingsreis waarbij de lamp muurvast zat. Beetje kruipolie en probleem opgelost... maja daar denk je niet gelijk aan. Al met al 4 uur bezig geweest omdat de buren het wel interessant vinden om een praatje te houden. Gezellig maar je werkt dan niet door.
Wel apart dat het wiel en 2 wiel kappen eraf moeten om erbij te kunnen. Maar 1x in de 7 jaar is geen probleem 😉

Vanavond maar eens lichttest doen. Gister met de oude lampen vanavond dezelfde rit met de nieuwe lampen en dashcam zal het verschil aangeven.
 
Begin van de week begon de voorwielophanging weer te kraken. Dat deed ie ook toen ik hem 2 jaar geleden kocht. Tesla heeft als garantie de beide boven draagarmen vervangen. Maar nu zullen ze dat wel niet meer doen dus zelf even kijken.
Er staan genoeg filmpjes op joufloep maar die tips daar heb ik maar links laten liggen. Een gaatje in het rubber prikker en wat vet erbij doen is volgens mij niet de oplossing. En een andere die met een spuitbus over de rubberbushes aan de chassis gaat spuiten weet ook niet wat ie aan het doen is volgens mij.

Ik had het idee dat het meeste geluid van rechts voor kwam dus daar maar begonnen. De X op de krik, oh ja achterklep open anders gaat ie steeds op het alarm, wiel eraf en dan kun je goed bij de kogel boven het wiel.
Moer van de bout, maar de bout wil niet schuiven. Moer er een stukje weer op en een paar tikjes met de hamer en de bout is los en komt eruit. Nog een beetje gehannes om de pin van de kogel uit zijn zitting te krijgen maar ook dat lukte.

De kogel bewoog zeer stroef in zijn kom, dus het rubber er af gehaald en daar vond ik een zeer kleverige wit vet. Dat weer een beetje tegen de kogel gedrukt rondom en even wat warming-up oefeningen met de kogel gedaan en na een poosje met nog een paar keer vet omhoog vegen, bewoog de kogel soepel in zijn kommetje.
Weer alles terug bouwen is simpel als je de pin van de kogel weer in zijn zitting kunt krijgen. De boven arm wil boven in je wielkast zitten de rest van je wielophanging niet. Een spanbandje om de bovenarm en de wielophanging doet wonderen.

Alles weer vast, bandje er weer op, krik weg en het lawaai ook. Operatie geslaagd dus.

Maar doe ik de andere kant nu ook? Ik hoor geen lawaai maar zou die ook zwaar gaan?
Dus ook maar even los gemaakt maar nee die beweegt soepel. Toch voor de zekerheid wat warming-up oefeningen en weer in elkaar.

Ik zou zeggen tot volgend jaar maar zal dat lukken zonder gekraak?
 
Begin van de week begon de voorwielophanging weer te kraken. Dat deed ie ook toen ik hem 2 jaar geleden kocht. Tesla heeft als garantie de beide boven draagarmen vervangen. Maar nu zullen ze dat wel niet meer doen dus zelf even kijken.
Er staan genoeg filmpjes op joufloep maar die tips daar heb ik maar links laten liggen. Een gaatje in het rubber prikker en wat vet erbij doen is volgens mij niet de oplossing. En een andere die met een spuitbus over de rubberbushes aan de chassis gaat spuiten weet ook niet wat ie aan het doen is volgens mij.

Ik had het idee dat het meeste geluid van rechts voor kwam dus daar maar begonnen. De X op de krik, oh ja achterklep open anders gaat ie steeds op het alarm, wiel eraf en dan kun je goed bij de kogel boven het wiel.
Moer van de bout, maar de bout wil niet schuiven. Moer er een stukje weer op en een paar tikjes met de hamer en de bout is los en komt eruit. Nog een beetje gehannes om de pin van de kogel uit zijn zitting te krijgen maar ook dat lukte.

De kogel bewoog zeer stroef in zijn kom, dus het rubber er af gehaald en daar vond ik een zeer kleverige wit vet. Dat weer een beetje tegen de kogel gedrukt rondom en even wat warming-up oefeningen met de kogel gedaan en na een poosje met nog een paar keer vet omhoog vegen, bewoog de kogel soepel in zijn kommetje.
Weer alles terug bouwen is simpel als je de pin van de kogel weer in zijn zitting kunt krijgen. De boven arm wil boven in je wielkast zitten de rest van je wielophanging niet. Een spanbandje om de bovenarm en de wielophanging doet wonderen.

Alles weer vast, bandje er weer op, krik weg en het lawaai ook. Operatie geslaagd dus.

Maar doe ik de andere kant nu ook? Ik hoor geen lawaai maar zou die ook zwaar gaan?
Dus ook maar even los gemaakt maar nee die beweegt soepel. Toch voor de zekerheid wat warming-up oefeningen en weer in elkaar.

Ik zou zeggen tot volgend jaar maar zal dat lukken zonder gekraak?
Hadden deze niet dezelfde kwaal als Model 3 draagarmen?

Zo ja dan zou je de bovenkant af kunnen kitten dan zorg je dat er geen nieuw vocht in komt. Anders zou je er nog een smeernippel in kunnen maken dan komt het vet mooi overal maar ik weet niet of daar ruimte voor is.
 

Attachments

  • Annotation 2021-10-28 152952.png
    Annotation 2021-10-28 152952.png
    992.1 KB · Views: 74
  • Helpful
Reactions: Maarten
Hadden deze niet dezelfde kwaal als Model 3 draagarmen?

Zo ja dan zou je de bovenkant af kunnen kitten dan zorg je dat er geen nieuw vocht in komt. Anders zou je er nog een smeernippel in kunnen maken dan komt het vet mooi overal maar ik weet niet of daar ruimte voor is.
Je wilt toch niet zeggen dat er een gat boven in de draagarm zit die verbinding heeft met de kogel? En dan aan de onderkant wel afdichten. Binnenkort toch eens goed kijken van boven. Het lastige is dat je het normaal niet ziet.
Ik had niet de indruk dat het vet vuil was of dat er water in zat.

Ik zou er graag een smeernippel in maken maar is het materiaal dik genoeg? Ik zou er wel eentje willen slopen om te kijken of het zou kunnen. Maar dan moet er eerst een versleten zijn. :D
 
Je wilt toch niet zeggen dat er een gat boven in de draagarm zit die verbinding heeft met de kogel? En dan aan de onderkant wel afdichten. Binnenkort toch eens goed kijken van boven. Het lastige is dat je het normaal niet ziet.
Ik had niet de indruk dat het vet vuil was of dat er water in zat.

Ik zou er graag een smeernippel in maken maar is het materiaal dik genoeg? Ik zou er wel eentje willen slopen om te kijken of het zou kunnen. Maar dan moet er eerst een versleten zijn. :D

Nou geen gat maar meer een krimpscheurtje, bij Model 3 hetzelfde idee. Kan geen kwaad om ze alsnog af te dichten aan de bovenkant zoals op die foto hierboven

Screen Shot 2021-10-15 at 11.03.45 PM (1).png
 
De andere kant is ook gekit van boven. Deze kraakte dus het is niet de oplossing.
Bij Tesla zie je dat ze het afkitten om het verhaal te vertragen zodat ze het probleem over de garantieperiode heen kunnen tillen.

Als het goed is leveren ze nu draagarmen van aluminium die het probleem niet meer zouden hebben.
 
Bij Tesla zie je dat ze het afkitten om het verhaal te vertragen zodat ze het probleem over de garantieperiode heen kunnen tillen.

Als het goed is leveren ze nu draagarmen van aluminium die het probleem niet meer zouden hebben.
Ik denk iets positiever. Er is enige onduidelijkheid of alleen de linker boven draagarm is vervangen of beide. De linker staat op de rekening maar de rechter niet. Mondeling is gezegd dat ze beide vervangen zijn net voor het einde van de garantie periode. De rechter was ook helemaal schoon dus ik geloof(de) dat ie ook daadwerkelijk vervangen was.
Een jaar later werden mijn aandrijfassen voor weer vervangen en op die rekening staat ook Reseal Front Upper Control Arm Balljoints. Dat is gedaan een jaar nadat ie uit garantie was.

Nu ga ik elk jaar de balljoints maar een warming-up oefening laten doen.
 
  • Like
Reactions: job-lek