Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zéér hoge vampire drain?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de indruk dat voorverwarmen vooral fijn is voor meer range en comfort. Als mijn auto al 90% geladen is en ik ga voorverwarmen, dan trekt de auto toch weer flink vermogen. De hoeveelheid energie die dat kost, ga ik met extra regen niet goedmaken. Alleen bij heel koude dagen (bevroren ruiten) verwarm ik nog voor. Ik ga eens naar 80% zakken, want dat is voor mij prima. Dan blijf ik tussen de 20-80% gedurende de dag.
 
Ik heb nu onder 2019.24.4 op mijn MS75D (2018) een verlies van 2-3% per 12 uur. Onder 2019.20 was dit maar 1% per 24 uur. Met 5% gaat dit wel hard zo. Sentry Mode staat uit, Bespaarmodus aan. Iemand een idee?
Edit: zie dat er bij TeslaFi ook een draadje is opengemaakt en dat meer TeslaFi gebruikers hier last van hebben. Ik zie in de 'raw data log' dat TeslaFi probeert ieder uur de auto in slaap te brengen - maar de auto blijft 'wakker'.
 
Last edited:
Ik heb nu onder 2019.24.4 op mijn MS75D (2018) een verlies van 2-3% per 12 uur. Onder 2019.20 was dit maar 1% per 24 uur. Met 5% gaat dit wel hard zo. Sentry Mode staat uit, Bespaarmodus aan. Iemand een idee?
Edit: zie dat er bij TeslaFi ook een draadje is opengemaakt en dat meer TeslaFi gebruikers hier last van hebben. Ik zie in de 'raw data log' dat TeslaFi probeert ieder uur de auto in slaap te brengen - maar de auto blijft 'wakker'.
Mysterie opgelost - oorzaak was inderdaad Teslafi. Met verlagen van de 'niet pollentijd' van 15 naar 20 minuten gaat de auto wel slapen.
 
Na 33 dagen afwezigheid zojuist de vampire drain van mijn Model S P85 (2013) vergeleken met onze B electric drive (2017). De B250e heeft een Tesla drive-train en dezelfde batterijcellen, alleen andere software. Van de S heb ik alle functies uitgeschakeld en gedurende 33 dagen niet op de app gekeken (moeilijk, moeilijk). Beide auto’s stonden in de volle zon.

Model S
Vampire drain 325 km naar 187 km
(= 90% naar 52%)

B250e
Vampire drain 100% naar 94%
(= 90% naar 85%, de B geeft 100% weer wanneer de batterij 90% is geladen)

De pre-historische software van Mercedes in combinatie met het ontbreken van over-the-air functies scheelt dus aardig in vampire drain.
 
Vorige week heef mijn S een onderhoudsbeurt gehad. (80k). Sindsdien lijkt de vampire drain weer enorm toegenomen. Ik heb zojuist nog even de settings gecheckt maar always connected staat nog steeds gewoon uit. In 1 dag was er bijna 30km range verdwenen. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
 
Vorige week heef mijn S een onderhoudsbeurt gehad. (80k). Sindsdien lijkt de vampire drain weer enorm toegenomen. Ik heb zojuist nog even de settings gecheckt maar always connected staat nog steeds gewoon uit. In 1 dag was er bijna 30km range verdwenen. Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Slechte wifi verbinding? Apps?

1. Reset je wachtwoord, dit zorgt ervoor dat alle tokens worden gedeactiveerd.
2. Haal je wifi AP uit je auto of schakel je wifi AP uit in je router (als je dit kunt).


Kijk of nu de drain weg is en je weet dat het aan 1 van deze 2 zaken ligt.
 
  • Like
Reactions: Twentefan
Slechte wifi verbinding? Apps?

1. Reset je wachtwoord, dit zorgt ervoor dat alle tokens worden gedeactiveerd.
2. Haal je wifi AP uit je auto of schakel je wifi AP uit in je router (als je dit kunt).


Kijk of nu de drain weg is en je weet dat het aan 1 van deze 2 zaken ligt.


Helaas heeft dit geen soelaas gebracht. Wachtwoord gereset zonder zichtbaar resultaat.
Daarna de wifi verwijderd. De Tesla staat nu ergens waar hij nog nooit op wifi is aangelogd en daar ook meer dan een Kwh kwijt in 4 uur. Sentry staat ook niet aan.
Kan Tesla dit zelf, remote, uitlezen? Ik vind het zo zonde van de verdwijnende energie.
 
Deze! Summon standby had ik ook een even ingeschakeld, de volgende dag vloog ik echter naar Mexico met de auto op langparkeren. De SoC ging hard achteruit en begreep niet waarom. Het is stupide dat je in de app wel Sentry Mode uit kunt schakelen maar niet Summon Standby want feitelijk doet deze hetzelfde.

Zou dit ook helpen bij een AP1 auto? ik ga eens kijken of het iets uitmaakt als mijn auto niet in de garage staat.
 
Smart summon: als je het nooit gebruikt; uitzetten, Ik was erg verrast over het effect daarvan en dat weet bijna niemand. Vervelende is dat het standaard aan staat, anders dan Sentry Mode. Overigens is die laatste wel de echte grootverbruiker, dus als je die aan toch wel zet zal smart summon weinig extra kosten.
 
Misschien nog wat cijfers: Mijn vampire drain over 11 dagen gemeten met Teslamate (net pas geïnstalleerd) is 18,6km of beter 2,83 kWh. Dus 0,2572727273 kWh per dag. En dan heb ik de Threshold idle time even van de standaard 6 minuten afgehaald naar 0 minuten!
bij een threshold van 6 minuten is daar nog maar 1,37 kWh van over (ik denk dat dan het nablazen van de airco niet meer meetelt)
En ik heb echt alles uit en in die 11 dagen misschien 3 keer met de app naar status.
 
Smart summon: als je het nooit gebruikt; uitzetten, Ik was erg verrast over het effect daarvan en dat weet bijna niemand. Vervelende is dat het standaard aan staat, anders dan Sentry Mode. Overigens is die laatste wel de echte grootverbruiker, dus als je die aan toch wel zet zal smart summon weinig extra kosten.

Ik meen hier op het forum ergens gelezen te hebben dat Smart Summon op "aan" bij een M3 niet of nauwelijks uitmaakt. Bij een MS of MX zou het wel significant zijn. Dat klopt dus niet (of is verkeerd gelezen door mij)???
 
Ik meen hier op het forum ergens gelezen te hebben dat Smart Summon op "aan" bij een M3 niet of nauwelijks uitmaakt. Bij een MS of MX zou het wel significant zijn. Dat klopt dus niet (of is verkeerd gelezen door mij)???

Je bedoelt Summon Standby? Zoals net aangegeven, aan of uit maakt weinig uit als je Sentry Mode aan hebt ongeacht 3/S/X.

Echter, heb je Summon Standby EN/OF Sentry Mode aan dan staat continu je AP en MCU hardware aan en je camera's. Als dat aanstaat heb je dus een zeer hoge drain en vast je auto ook niet in slaap.
 
AP1 heeft wel een summon functie om via de Telefoon de auto in en uit een garage/parkeervak te rijden.

Als je nog een keer leest zie je dat ik schreef dat AP1 geen SMART summon heeft :)

Off topic:

Daarnaast is de reguliere summon ook crippled in de EU omdat deze enkel via de app werkt en een internet verbinding vereist bij de S/X. Konden we maar gewoon - net zoals in de US - met de keyfob reguliere summon gebruiken. De keren dat ik van summon in een garage wilde gebruiken moest ik het 5x doen vanwege de slechte ontvangst. Gebruik heb wel eens buiten en dan werkt het meestal wel. De auto iets gunstiger neerzetten voor de buren. Helaas moet je dan wel echt naar buiten en kan ik het niet gewoon via het keukenraam doen.

Beide zaken natuurlijk door de EU generfd, want via de keyfob is niet te achterhalen hoever je van de auto bent en dus moet het via de app. Maar dan daar boven op (en dat moet van Tesla) de sleutel dicht bij de auto hebben.
 
Bjorn heeft een item gemaakt over zijn model s P85 waar de vampire drain dramatisch is. Er gaan geruchten rond dat het overstappen naar MCU2 dit tot gevolg kan hebben. Zelf heb ik de ervaring dat als bij MCU1 energie besparing aan staat maar toch het vinkje always connected aan staat dat de drain significant is. Na het uitschakelen van de always connected lijkt het allemaal weer normaler te zijn.

Echter is deze optie bij MCU2 niet aanwezig, zijn er hier leden die last hebben van een verhoogde vampire drain na de update naar MCU2? En dan vooral bij auto's tot AP1.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Bjorn heeft een item gemaakt over zijn model s P85 waar de vampire drain dramatisch is. Er gaan geruchten rond dat het overstappen naar MCU2 dit tot gevolg kan hebben. Zelf heb ik de ervaring dat als bij MCU1 energie besparing aan staat maar toch het vinkje always connected aan staat dat de drain significant is. Na het uitschakelen van de always connected lijkt het allemaal weer normaler te zijn.

Echter is deze optie bij MCU2 niet aanwezig, zijn er hier leden die last hebben van een verhoogde vampire drain na de update naar MCU2? En dan vooral bij auto's tot AP1.
Daar ben ik wel benieuwd naar want volgende maand laat ik de MCU2 installeren (met AP1).
Overigens heeft Milenium Falcon (de auto van TeslBjorn) geen autopilot bij mijn weten.

Geen AP:
1632822239146.png