Met een ICE vond ik vaker tanken geen probleem. De tijdsinvestering was minimaal. In 5 minuten voegde ik zo'n 800-1000km aan range toe in 5 minuten. Met mijn EV voeg ik in dezelfde tijd nog geen 25-33km aan range toe. Daarnaast kon ik dit met mijn ICE praktisch overal doen, waarbij je met een EV nog er gebonden bent aan snelladers op je route.
Ik kan prima uit de voeten met mijn range, maar er zijn zeker situaties waarin de ICE hier echt een groot voordeel had.
Het tanken in 5 minuten met een ICE is mij i.i.g. nog nooit gelukt.
Soms kan je pinnen bij de pomp en dan gaat het nog redelijk snel maar 5 min is heel optimistisch. Als bijv. door Frankrijk reist zal je gemerkt hebben dat je soms een tijd staat te wachten voordat je mag tanken omdat de auto voor je nog niet betaald heeft. Dan als je getankt hebt sta weer en een tijd in de rij om af te mogen rekenen en is de broodjesverkoop veel belangrijker dan het betalen van jouw brandstof.
Daarnaast wil je waarschijnlijk ook nog een keer een plasstop houden na het tanken en dan ben je in totaal zo 20min tot een half uur verder.
Bij het laden van een BEV kan je alles wat je moet doen tijdens het laden en bij een ICE moet je alles doen achter elkaar omdat je eenmaal de slag moet vast blijven houden.
Met de Tesla laden bij de SuC gaat alsvolgt:
Inpluggen, naar de koffiebar lopen, koffie opdrinken, plasstop houden, terug naar de auto lopen, loskoppelen en dan is er 30min voorbij wat normaal genoeg is voor weer ruim 2u rijden en ca. 250km
Uiteraard is nu nog de mogelijkheid tot snelladen beperkter dan het kunnen tanken met een ICE.
Het enige merk dat dit ook serieus neemt is Tesla helaas.
Het enige wat niet lukt met een BEV t.o.v. mijn diesel is instappen, verstand op nul en ruim 1000km later weer uitstappen.
Als je echter verstandig bent dan stop je iedere 2u en hou je minimaal 15min tot 30min pause.
Met een BEV wordt je verplicht tot verstandig gedrag.