Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

12V batterij ineens dood en dode Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Na 7 jaar moet je er van uit gaan dat een 12 volt accu gewoon op is. Gemiddelde levensduur is 5 jaar, ook bij andere merken. Ik zou absoluut vervangen, zeker als je al eens een melding had. Vergeet niet dat op de eerste echt koude dag van het jaar, en die komt er aan, de hulpdiensten overuren draaien om alle lege accu’s te vervangen of minimaal een starthulp te geven. Ik heb geen zin om een uur te wachten, als ik ergens heen wil of moet.
Haha. Natuurlijk. Liefst elk seizoen vervangen. Winter- en zomeraccu is misschien een idee.
Maar wel bij Tesla doen, hè? Dat is goed voor mijn $TSLA aandelen.

De accu in de auto van Maarten is een AGM accu, type DCS-33 van C&D Technologies. Bij goed gebruik gaan die erg lang mee. Ik vermoed dat Tesla al enige tijd de 'vampire drain' en ook het ontladingspercentage in deze softwareversies heeft beperkt. Zie het staatje linksonder (NB: logaritmische schaal op de Cycles-as, die ook nog eens niet op nul begint), wat dat betekent voor de AGM accu:
upload_2020-11-7_16-3-57.png

Als de 12V accu ongeveer eens per dag een laadcyclus doet, dan duurt het twee jaar voordat-ie echt achteruitgaat bij een reguliere ontlading van 80% in 5 uur. Bij een ontlading van 50% in 5 uur is dat pas veel later.)

Mogelijk staat de auto van Maarten veel in de slaapstand, zodat er weinig stroomverbruik is tijdens stilstand. 'Sentry mode' bestond vroeger sowieso nog niet en het vinkje 'Always connected' kun je ook nog uitzetten.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Na 7 jaar moet je er van uit gaan dat een 12 volt accu gewoon op is. Gemiddelde levensduur is 5 jaar, ook bij andere merken. Ik zou absoluut vervangen, zeker als je al eens een melding had. Vergeet niet dat op de eerste echt koude dag van het jaar, en die komt er aan, de hulpdiensten overuren draaien om alle lege accu’s te vervangen of minimaal een starthulp te geven. Ik heb geen zin om een uur te wachten, als ik ergens heen wil of moet.
Het is de vraag of je het met een accu van een ICE kan vergelijken?
Die moet voor het starten van de motor (koud, dus minder spanning en 'dikke' olie in de motor) een flinke krachtsinspanning leveren.
Dat is denk ik bij de 12V accu van onze Tesla's anders.
Ja, spanning leveren en ja, koud, maar geen piek bij het starten die vergelijkbaar is met een ICE?
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Haha. Natuurlijk. Liefst elk seizoen vervangen. Winter- en zomeraccu is misschien een idee.
Maar wel bij Tesla doen, hè? Dat is goed voor mijn $TSLA aandelen.

De accu in de auto van Maarten is een AGM accu, type DCS-33 van C&D Technologies. Bij goed gebruik gaan die erg lang mee. Ik vermoed dat Tesla al enige tijd de 'vampire drain' en ook het ontladingspercentage in deze softwareversies heeft beperkt. Zie het staatje linksonder (NB: logaritmische schaal op de Cycles-as, die ook nog eens niet op nul begint), wat dat betekent voor de AGM accu:
View attachment 606133
Als de 12V accu ongeveer eens per dag een laadcyclus doet, dan duurt het twee jaar voordat-ie echt achteruitgaat bij een reguliere ontlading van 80% in 5 uur. Bij een ontlading van 50% in 5 uur is dat pas veel later.)

Mogelijk staat de auto van Maarten veel in de slaapstand, zodat er weinig stroomverbruik is tijdens stilstand. 'Sentry mode' bestond vroeger sowieso nog niet en het vinkje 'Always connected' kun je ook nog uitzetten.
En dit.. :)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Nogmaals, ik zou het niet gokken. 7 jaar is gewoon een behoorlijke levensduur voor een accu, maakt niet uit welke mooie plaatjes er voorbij komen. Voor 220 euro of zoiets komen ze van Tesla op locatie een nieuwe er in zetten, en weet je (bijna) zeker dat je niet op de eerste vriesochtend stilstaat. Die 12 volt waarschuwing komt niet uit het niks.
 
Tesla blijkt goedkoper dan de prijsopgave die ik vanuit het bij meerdere mensen bekende bedrijf in Hoofddorp kreeg.
Volgende week wordt de 12V batterij vervangen.
Maar de melding van de batterij is er al een paar weken niet meer geweest.
Tesla geeft aan dat hij maar beter wel vervangen kan worden; ze verwachten dat de melding vrij vlot weer terug kan komen.
Ik denk dat ik de vervanging maar doorzet; de batterij is immers al weer zeven jaar oud.
Klein stemmetje in mij roept: zullen we toch niet lekker testen hoe lang hij het gaat volhouden?
Ik doe mijn uiterste best om het te negeren.
Afgelopen week was het een aantal keer erg koud. Dit weekend is het weer warmer.

Vorig jaar in de winter ook veel mensen gehad die 12v meldingen kregen.

Dus of nu vervangen of over een paar weken weer meldingen als het weer kouder gaat worden
 
Ik lees op dit forum niets meer over problemen met 12V.
Wordt die (door software updates?) ondertussen beter verzorgd?
Ik doe er zelf ondertussen ook weer 70000km mee.
Nou, bij mij deze week. Ik heb een model S van oktober 2015. In september 2019 door Tesla op hun kosten in Zürich vervangen. En nu dus weer, 40.000 km verder.
Ik heb de accu nu zelf ingebouwd en afgehaald in Duiven, kostte €165,62. Eerst flink wat youtube filmpjes bekeken. Ik wilde er geen moment mee wachten want destijds in Zürich stond ik in een parkeergarage drie verdiepingen onder de grond, was geen feest: eerst de garage uitgesleept met een personenwagen van het sleepbedrijf en toen op een takelwagen. Al met al heel wat stress destijds, vooral omdat Tesla de auto niet kon uitlezen omdat ik zo diep in die garage stond.

Mijn Tesla heeft de accu wel nog aan de bijrijderskant, maar de fusebox, die bij de echte Classics bovenop de 12V accu zit, zit bij mij in het midden onder de voorruit. Daardoor was de wisseling binnen een half uur gedaan.

In het kort:
1. zij- en achterpaneel rondom de frunkbak verwijderen,
2. 3 clipjes verwijderen die de luchtinlaat vasthouden en het interieurluchtfilter verwijderen
3. dan 2 M10 boutjes verwijderen, de luchtinlaat verwijderen,
4. een rubberen flap verwijderen die met 2 M10 moeren vastzit
5. en dan is de accu helemaal vrij.

In 1 Youtube filmpje zag ik dat de Tesla Ranger de volgende volgorde aanhield: eerst de min, dan de fireman's loop, dan de plus verwijderen. Dat moet volgens mij anders om: eerst de min, dan de fireman's loop dan de plus er vanaf. De accu van rechts onder oppakken, naar links zwenken en je pakt hem er zo uit. Dan de accupolen ombouwen en het geheel terugbouwen.

De prijs valt me alleszins mee. Tesland vraagt voor diezelfde accu € 284,35, Tesla dus slechts €165,62. En hoewel ik hem zelf heb ingebouwd, staat hij gewoon in het lijstje van mijn services en dus als door Tesla geleverd.

upload_9.jpg


upload_10.jpg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: shthpnz