Haha. Natuurlijk. Liefst elk seizoen vervangen. Winter- en zomeraccu is misschien een idee.Na 7 jaar moet je er van uit gaan dat een 12 volt accu gewoon op is. Gemiddelde levensduur is 5 jaar, ook bij andere merken. Ik zou absoluut vervangen, zeker als je al eens een melding had. Vergeet niet dat op de eerste echt koude dag van het jaar, en die komt er aan, de hulpdiensten overuren draaien om alle lege accu’s te vervangen of minimaal een starthulp te geven. Ik heb geen zin om een uur te wachten, als ik ergens heen wil of moet.
Maar wel bij Tesla doen, hè? Dat is goed voor mijn $TSLA aandelen.
De accu in de auto van Maarten is een AGM accu, type DCS-33 van C&D Technologies. Bij goed gebruik gaan die erg lang mee. Ik vermoed dat Tesla al enige tijd de 'vampire drain' en ook het ontladingspercentage in deze softwareversies heeft beperkt. Zie het staatje linksonder (NB: logaritmische schaal op de Cycles-as, die ook nog eens niet op nul begint), wat dat betekent voor de AGM accu:
Als de 12V accu ongeveer eens per dag een laadcyclus doet, dan duurt het twee jaar voordat-ie echt achteruitgaat bij een reguliere ontlading van 80% in 5 uur. Bij een ontlading van 50% in 5 uur is dat pas veel later.)
Mogelijk staat de auto van Maarten veel in de slaapstand, zodat er weinig stroomverbruik is tijdens stilstand. 'Sentry mode' bestond vroeger sowieso nog niet en het vinkje 'Always connected' kun je ook nog uitzetten.