Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

12V batterij ineens dood en dode Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Jouw Tesla geeft zelf aan of de 12 Volt accu moet worden vervangen. Als die melding komt, even bellen met Tesla. Ze kijken dan even hoeveel volt de accu nog levert.
Gemiddeld kun je na die melding nog zeker een maand rijden.
Ik rij al anderhalve week met de melding dat mijn 12 Volt accu moet worden vervangen. Tesla heeft ze niet op voorraad.
sinds vrijdag heb ik ook de melding van de 12Volt batterij.
volgende week woensdag heb ik een afspraak met SeC Aartselaar. Meteen ook groot nazicht laten uitvoeren. omdat ze tegen de 80k km aan loopt.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Vorige week in onze 2013 P85 zelf de 12V accu vervangen, door een - volgens de specificaties van de alternatieve fabrikant VMF - beter type. Is door de onhandige plaats van de 12V-accu in Tesla's van 2013 een lastig klusje, en we moesten ook nog een aanpassing maken i.v.m. andere accupolen. Ongeveer 2 jaar geleden hetzelfde gedaan, toen ook een VMF geplaatst. Helaas moeten constateren dat die dus niet langer meegaat dan de originele die Tesla plaatst. :(
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Vorige week in onze 2013 P85 zelf de 12V accu vervangen, door een - volgens de specificaties van de alternatieve fabrikant VMF - beter type. Is door de onhandige plaats van de 12V-accu in Tesla's van 2013 een lastig klusje, en we moesten ook nog een aanpassing maken i.v.m. andere accupolen. Ongeveer 2 jaar geleden hetzelfde gedaan, toen ook een VMF geplaatst. Helaas moeten constateren dat die dus niet langer meegaat dan de originele die Tesla plaatst. :(
Als in mijn S uit 2013 de 12V nog een keer kapot gaat zet ik er denk ik een Lithium versie in, ben benieuwd hoe lang die dan mee gaan.

Wordt wel een flinke klus als ik het zo her en der lees.

https://www.element3batteries.com/product-page/tesla-lithium-12v-battery
 
Vorige week in onze 2013 P85 zelf de 12V accu vervangen, door een - volgens de specificaties van de alternatieve fabrikant VMF - beter type. Is door de onhandige plaats van de 12V-accu in Tesla's van 2013 een lastig klusje, en we moesten ook nog een aanpassing maken i.v.m. andere accupolen. Ongeveer 2 jaar geleden hetzelfde gedaan, toen ook een VMF geplaatst. Helaas moeten constateren dat die dus niet langer meegaat dan de originele die Tesla plaatst. :(
Maar is ie ook stuk de batterij ? Volgens mij komt deze melding ook wel eens als er een keer onder een bepaalde waarde komt.
 
Als je contact opneemt met een SeC dan kunnen ze online de batterij uitlezen en weten ze te vertellen hoe dringend het is.
morgen zijn ze open.

Road Assistance kan dit 24/7.
Voor België: 0800 29 027 of 03 808 17 82

Merci, ik zal morgenochtend naar Latem bellen. Goed om weten dat roadside assistance dit ook kan, maar zo dringend is het ook niet (denk ik).
 
Ik ben er nog mee heen en weer naar Schotland gereden. Je hoeft je niet meteen zorgen te maken.
Kan wel zijn. Anderen en ook ikzelf reden maanden met die melding rond, maar dat was minstens een paar softwareversies geleden. Toen stond de drempelwaarde echt te hoog. Zal inmiddels wel aangepast zijn.

Resultaten uit het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst...
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and NicoV
Kan wel zijn. Anderen en ook ikzelf reden maanden met die melding rond, maar dat was minstens een paar softwareversies geleden. Toen stond de drempelwaarde echt te hoog. Zal inmiddels wel aangepast zijn.

Resultaten uit het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst...
Daar heb je ook weer een punt. Overigens kan het SeC op afstand de toestand van de 12V accu uitlezen.
 
Daar heb je ook weer een punt. Overigens kan het SeC op afstand de toestand van de 12V accu uitlezen.

Ik heb zonet gebeld met het Sec, mijn batterij gaat niet direct dood gaan. Ze hebben momenteel geen batterijen op voorraad, die zouden ze pas over een week of 3 binnenkrijgen, maar ze verzekerden me dat dat 95% kans had om totaal geen probleem te zijn.

Ze hadden een interresante uitleg: bij een software update draait de auto puur op de 12V batterij, vandaar dat er zo vroeg een waarschuwing wordt gegeven. Zolang mijn batterij niet vervangen wordt zal ik ook geen updates meer binnenkrijgen.
 
...
Ze hadden een interresante uitleg: bij een software update draait de auto puur op de 12V batterij, vandaar dat er zo vroeg een waarschuwing wordt gegeven. Zolang mijn batterij niet vervangen wordt zal ik ook geen updates meer binnenkrijgen.
Creatieve verklaring voor die te hoge drempelwaarde.
Maar dat laatste punt is wel waar. Zolang er een bepaalde fouten worden weergegeven (waaronder deze), worden er geen updates geïnstalleerd.
 
Maar is ie ook stuk de batterij ? Volgens mij komt deze melding ook wel eens als er een keer onder een bepaalde waarde komt.
Beter laat dan nooit reageren... beide "kapotte?" accu's heb ik nog staan, ik zal ze binnenkort bij een accuboer even laten testen. Als ze nog goed blijken, kan ik een volgende maal volstaan door de auto op 12V even 'dood' te zetten, en vervolgens de defect gewaande 12V-accu gewoon weer inschakelen. Scheelt (bij een classic) een hoop werk.
 
Wat is zo veel werk? Ik heb de batterij deze herfst op straat voor mijn huis laten vervangen door een medewerker van het SeC. Duurde hooguit een kwartier.
Je hebt classics en echte classics (oldtimers): de neus is daarvoor niet bepalend.
De 12v is ergens in 2014 meen ik verplaatst naar een makkelijker bereikbare plaats. 2013 modellen vergen voor het vervangen ‘destructief onderzoek’, zo’n beetje de hele voorkant eraf of zo.
 
Je hebt classics en echte classics (oldtimers): de neus is daarvoor niet bepalend.
De 12v is ergens in 2014 meen ik verplaatst naar een makkelijker bereikbare plaats. 2013 modellen vergen voor het vervangen ‘destructief onderzoek’, zo’n beetje de hele voorkant eraf of zo.
Haha, zo erg is het niet bij een classic 2013, maar het is wel een klusje: de 12V-accu zit onder de luchtinlaat van de verwarming, zeg maar bij de voeten van de bijrijder in de buurt. Voor een automonteur ongeveer anderhalf uur werk...