Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies: 5 jaar oude lease model S kopen of nieuwe model 3?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Tesla model S uit januari 2017 gaat na 5 jaar uit de lease. Ik kan deze met 75.000 km op de teller kopen voor 65.000 Euro.

Wat adviseren jullie?
1. 5 jaar oude model S kopen
Unlimited supercharging en ik kan mcu2 een ccs2 upgrades nog laten doen.

2. Nieuw model 3 kopen
 
Ik vind de prijs voor de Model S van 2017 (90D ik dacht dat die tot 2017 gemaakt werden wel stevig maar mogelijk. Zou er wel een tegenbod op doen als dat kan, zie ook bijv.:

Voordeel is je weet wat je krijgt en is een mooie auto. Nadeel is dat de garantie alleen op batterij en aandrijving nog van toepassing is.
Persoonlijk zou ik voor de Model S gaan. Vind het een heerlijke auto en rijdt goed. free superchargen is leuk, maar zou de keuze niet moeten beïnvloeden vind ik. Belangrijk is: Hoe rijdt de auto en waarvoor gebruik je het. Daarnaast wat vind je zelf het mooiste om mee te rijden?
Een vriend heeft een Model 3 en rijdt ook heel goed (strakker sturen ed.) daarnaast heb je wel de nieuwste hardware en dat krijg je niet meer met de Model S

CCS upgrade is zeker aan te raden. MCU2 heb ik nog niet maar wil ik ook nog.
 
Upvote 0
Heb zelf een model S maar dit zouden mijn belangrijkste afwegingen zijn:

Voor model S: bagageruimte en comfort
Voor model 3: laatste stand van techniek en mogelijkheid trekhaak.

Deze twee samen: nieuwe model Y 😂.

Ik zou denk ik de model S overnemen tegen zo scherp mogelijke prijs en daar nog een tijdje mee doorrijden om die vervolgens na een paar jaar voor de Y te vervangen. Maar ieder zijn eigen afweging natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Hbrink
Upvote 0
Lastig, de S is absoluut de fijnere auto in de zin van rijden en ruimte, maar de 3 is helemaal up-to-date qua techniek en rijdt sportiever, naar mijn smaak iets te, hard afgeveerd en strakker sturen.
Als het binnen budget valt, zou ik 100% zeker een proefrit gaan maken met de Y, om eens te kijken hoe die bevalt.
 
Upvote 0
Met alle drains en koude dagen erbij gerekend, kost elke 20 km maximaal een euro. Dus je bespaart €750 per jaar. Als je zonnecellen op je dak hebt, fiks minder. De efficientie van een nieuwe M3 is wel degelijk beter. Ben je van plan een wereldreis te gaan maken, dan

Een Model S uit 2017 kost op Marktplaats minder, dus ik zou sowieso flink afdingen. Als je een basistype hebt, afdingen naar ver onder de €50k. Ik kan een 100D MX voor €69k vinden, met 48k op de teller.

Een model 3 is net te klein voor een gezin, kan ik nu wel vertellen. Alleen al een weekendje weg, is geprop. Een S heeft een grote laadopening en, zover ik me heb laten vertellen, meer laadruimte.

De vering van een MS is veel beter. Heb genoten van de MS-loaner op de straten waar de putdeksels te hoog stonden, omdat het de M3 als een staafmixer tekeer ging daar.

Heb M3 LR. Zou nooit meer met minder range willen. Was voor mij doorslaggevend voor uiteindelijke keuze voor nieuwe M3 of tweedehands MS.

Waarom niet een private lease van een nieuwe MS?
 
Upvote 0
Mijn X 100D van augustus 2017 was in Januari met ongeveer dezelfde km stand ongeveer 15% goedkoper. Dat was dan wel goedkoop maar een S is normaal gesproken goedkoper dan een X en een 90 goedkoper dan een 100.
Nu is er geen lijn te trekken in de prijzen van Tesla's en ik heb me geconcentreerd op de MX maar op de handelaren veilingsites doet een X tussen de 55 en de 60 duizend en die verschijnen dan een poosje later met 15 tot 20 duizend extra bij handelaren op de site.
Er staan een aantal ex-lease S's op carnext. wel 70 en 75. maar duidelijk een stuk goedkoper. Ik denk dat je jouw S voor net onder de 50 duizend moet kunnen kopen.
t.o.v. Carnext heeft jouw auto geen poetsbeurt, apk, bovag garantie etc nodig al is het dan we een 90.
 
Upvote 0
Dank voor alle reacties, top community. Ik ga mij meer verdiepen in de model Y. Bagageruimte met een gezin is toch best belangrijk. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb ook overwogen mijn (of een) S te kopen na afloop lease komende maart. Een M3 is echt te klein voor ons gezin. Dus indien het weer een Tesla wordt, wordt het een Y uit Duitsland (nieuwe soort cellen). Gewoon laatste stand van techniek, laadt sneller etc.
 
Upvote 0
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn Model 3 me heel goed bevalt op één punt na: comfort. Ja, de auto rijdt heel strak en ligt als een kart op de weg, maar daardoor heb je ook een minimum aan comfort, zeker op dwarsrichels en putdeksels. Mijn ideale auto zou een Model 3 zijn met instelbare dempers of de luchtvering van de Model S, want die is beduidend comfortabeler.

Ben benieuwd of de Model Y comfortabeler is dan de Model 3, maar ik vrees van niet.
 
Upvote 0
Dank voor alle reacties, top community. Ik ga mij meer verdiepen in de model Y. Bagageruimte met een gezin is toch best belangrijk. Ik hou jullie op de hoogte.
Hoeveel bagageruimte heb je nodig? Wij zijn net terug van 3 weken vakantie naar Italie met 3 gezinnen in 3x een Model 3. Twee van de 3 gezinnen met 5 personen per M3 inclusief bagage (beide gezinnen 2 volwassenen en 3 pubers). Zonder aanhangers en zonder dakkoffers. Het grootste gezin (2 ouders en 3 kinderen 14, 16 en 18 jaar) dat eerder met een VW Passat GTE station met dakkoffer ging kamperen had een dakkoffer voor de nieuwe M3 geleend voor de 3 tenten die mee gingen voor het kamperen maar dat bleek uiteindelijk ook allemaal in de M3 te passen inclusief de koelbox en een campingtafel.
 
Upvote 0
Dank voor alle reacties, top community. Ik ga mij meer verdiepen in de model Y. Bagageruimte met een gezin is toch best belangrijk. Ik hou jullie op de hoogte.
Bagage ruimte is net als je schuur/berging thuis….. Hoe meer ruimte je hebt hoe meer spullen je erin opslaat.
Persoonlijk neem ik al jaren lang alleen mee wat er in de bagageruimte past, de rest blijft thuis. Bagage ruimte zou dus niet de doorslag hoeven te geven. Maar goed, iedereen maakt zijn eigen afweging In de keuze.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Upvote 0
Deze video geeft ook een beeld, hoeveel koffers in de model 3 mee kunnen
(vanaf 12:43) 12:40 - 7 pieces of luggage

En hier nog een van de Model 3

En met dit soort op maat gemaakte reistassen kan er nog meer mee...
 
Last edited:
Upvote 0
Deze video geeft ook een beeld, hoeveel koffers in de model 3 mee kunnen
(vanaf 12:43) 12:40 - 7 pieces of luggage

En hier nog een van de Model 3

En met dit soort op maat gemaakte reistassen kan er nog meer mee...
goede video’s, dat is meer ruimte dan ik dacht inderdaad. Bedankt.
 
Upvote 0
We hebben twee jonge kinderen en dat gaat er al snel meer mee - gelukkig minder dan toen ze babies waren. De 6-persoons tent is echter bijna de helft van de ruimte. En die hebben we echt wel nodig voor spullen voor de kiddies.

Echter, hadden we laatst een kuubje zand besteld, dus zo opgelost. Bedoeling is uiteindelijk wel een betere oplossing met koffer/tas achterop.
20210717_122216.jpg
 
  • Like
Reactions: job-lek
Upvote 1