Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aflopen leasecontract

This site may earn commission on affiliate links.
Beste allen,

in september loopt mijn leasecontract af bij Mr. Green voor de Model S (75D). De vijf jaar en 175.000km zijn dan voorbij gevlogen...Niet eerder heb ik een auto gehad waar ik na al die tijd nog steeds dagelijks met veel plezier in rij én ook nog iedere dag vol bewondering naar kijk.

Kortom: ik krijg al liefdesverdriet. Mijn overgebleven serieuze opties zijn 1) de auto overnemen van Mr. Green of 2) een nieuwe Y kopen. Ik hoopte een nieuwe S te kunnen kopen maar helaas werken de aandelenkoersen niet mee, dus dat plan gaat niet door. Opnieuw gaan leasen trekt mij niet.

Koop ik een Y dan heb ik weer de nieuwste hard- en software en kan ik weer vele jaren vooruit. Neem ik de Model S over dan ben ik natuurlijk beperkter in wat er nog aan nieuwe features mogelijk is plus dat het een auto is van 5 jaar oud met 175k kilometer op de teller. Qua garantie ben je dan de sjaak wanneer er iets kapot gaat.

Ik heb niet eerder een leaseauto gereden dus ik ken de regels qua overnemen niet zo goed. Bijvoorbeeld: krijg ik de unlimited free supercharging mee die ik nu heb of staat die op naam van Mr. Green? Ik heb ook bij aanvang van de leaseperiode FSD aangeschaft, neem ik die mee naar een nieuwe auto of moet ik daarvoor deze S blijven rijden? Ik denk dat er straks heel veel Model S uit Q4 2018 op de markt komen, hopelijk drukt dit wat de prijs.

Wat zou jij doen? Hebben jullie tips?

Veel dank alvast!
Ai, erg herkenbaar dit. Ik heb (edit: had) niets met auto’s. Als het maar comfortabel hard en stil ging. Met goede zit en lekker koersvast op de snelweg. Jarenlang genoten van auto’s als mijn Saab 9-3 lpt, C5 Break HDI (optimale speed op CC 154 km/u) en mijn Espace (kruissnelheid op cc 144 km/u). Niets was te ver weg.
Niets ook voorzichtig zijn, lekker alle kinderwagens, buggy’s, zeilspullen en dronken vrienden en kinderfeestjes erin.
Dat doe ik met de MS 75D uit 2018 ook. Ziet er toch nog als nieuw uit. Al dat plastic is best OK :).
100k km gereden, Voor 40k kan ik ‘m overnemen van de leasemaatschappij.
Een MY is een generatie nieuwer, hoger, fijnere stoelen, zuiniger (???), stiller etc etc. En veel goedkoper in toekomstig onderhoud. En ik heb nog steeds een rammelende voortrein, trillen bij accelereren, 8% degradatie, onregelmatige verwarming, slechte daglicht-lights, opnieuw geel randje rond mijn (wel mcu2-) scherm, etc etc.
Maar toch, ik zit er echt tegenaan te hikken over te stappen naar een MY. Ondanks alle ratio, de MS is toch een icoon, een statement, het rijdt zelf en past bovendien met mijn 1,92 als een handschoen. Nooit gedacht dat ik zo kon mutsen over een auto….
Ben er ook nog niet uit dus…
 
Last edited:
Ik ben ook aan het twijfelen wat te doen met de MX. Deze is vanaf dit moment privé eigendom geworden. Was net als jij benieuwd naar de MYLR of MYP.

Toevallig net een all-black MYP loaner meegekregen, maar ik kan niet direct zeggen dat ik hierdoor gelijk overstag ben gegaan. Qua interieur veel simplistischer, maar praktisch en voelt een beetje afstandelijk. Rijdt prima maar voelt iets "springeriger" aan. De extra pookjes en schakelaars waren een gemis. Het scherm heeft wel een mooiere kleurenweergave, maar ik miste het tweede scherm wel direct, ook te meer omdat de info die normaliter op het tweede scherm getoond wordt, nu op één scherm moet staan, waardoor je toch ruimte inlevert. Bovendien vind ik het exterieur van de auto in de meeste hoeken mooi, maar dat kan ik niet zeggen als ik 'm direct van voren of van achteren bekijk.

Tuurlijk: alles relatief en de meeste zaken vergen uiteraard gewenning. Hoewel de MX volgens sommigen al minder als een auto aanvoelt (quote: "het is net een rijdende computer"), kreeg ik dat meer van deze MY. Ik had niet direct dat ik die MX hiervoor gelijk moest gaan inruilen, terwijl ik me ook wel bewust ben van de pluspunten, wederom in garantie, nieuwere techniek, sneller laden, zuiniger en meer range. De MY doet me nog weinig, en ik vind wel dat een auto (zeker in die prijsklasse) iets met je moet doen ;)
 
Ik ben blij met mijn nieuwe Y, vooral qua range en laadsnelheid een enorme vooruitgang. Maar ik vind hem wel véél goedkoper aanvoelen, veel minder mooi, minder ruim, en minder stil. En ik vind de vering veel meer geluid maken op klinkerwegen.
Maar extreem zuinig en een veel betere MCU. Hopen dat hij net zo betrouwbaar blijkt als de S, voelt wel wat meer flimsy aan..
Ik had het liefste ook een nieuwe S gehad, maar zoveel geld heb ik niet voor een auto over.
De MY LR vind ik toch echt wel minder goedkoop aanvoelen. Zeker bijvoorbeeld bij het dichtslaan van de deuren. Voelt goed aan, de veel dikkere ruit rammelt bv niet in de deur zoals bij de S. Auto is ruimer, zeker ook achterin, waar het veel beter toeven is op de hogere achterbank. De kofferbak vd S daarentegen is groter. Maar langere mensen gaan zich in de Y beter thuisvoelen. Tot slot is mijn Y echt heel veel stiller dan mijn vorige S uit ‘17. Veel minder windgeruis bij hogere snelheden.

Smaken verschillen, maar je mening dat de Y minder mooi is dan de S deel ik zeker. Tegelijk ben ook ik erg tevreden met m’n Y.
 
Tuurlijk: alles relatief en de meeste zaken vergen uiteraard gewenning.
Dat is zeker het geval voor het tweede scherm. Ik mis het niet. Zeker met de update waar de muziek en de tripmeters altijd op het scherm staan, met nog de mogelijkheid om door te klikken. Enige mss is het detail-navigatiekaartje, maar ook dat went.
De kofferbak vd S daarentegen is groter.
Dat klopt niet. Enkel de breedte kan een issue zijn. Mijn fiets gaat er in maar is nipter.
De koffer is hoger, er zijn 2 kelders (groter dan die van de MS) en de frunk is ook groter dan de MS-AWD.
Er zijn bergvakken in de deuren en zakken achter de voorzetels. De achterbankleuning is verstelbaar en klapt in 3 delen naar beneden.
 
Ik ben blij met mijn nieuwe Y, vooral qua range en laadsnelheid een enorme vooruitgang. Maar ik vind hem wel véél goedkoper aanvoelen, veel minder mooi, minder ruim, en minder stil. En ik vind de vering veel meer geluid maken op klinkerwegen.
Maar extreem zuinig en een veel betere MCU. Hopen dat hij net zo betrouwbaar blijkt als de S, voelt wel wat meer flimsy aan..
Ik had het liefste ook een nieuwe S gehad, maar zoveel geld heb ik niet voor een auto over.
Kan toch niet zeggen dat de model Y goedkoper aanvoelt, zeker niet in vergelijking met een iets oudere Model S. De stoelen zitten echt beduidend beter dan bij de model S, de middenconsole ziet er een stuk robuuster uit dan de open vakken en het dichtslaan van de deuren klinkt robuuster. Ik verwacht ook dat bijvoorbeeld de deurklinken veel beter zijn gefabriceerd, maar ook veel kleine andere zaken zijn aanmerkelijk beter, zoals de automatische achterklep, de achterbank, de vakken in de deuren etc.

Ik kan daarbij ook niet zeggen dat het materiaal goedkoper aanvoelt. Het ziet er wel meer basic uit. De designtaal van het interieur van de Model Y en Model 3 is nu eenmaal veel cleaner. Ben benieuwd op welke plekken je jouw Y flimsy aan vindt voelen. Misschien dat ik dat pas later ga ervaren wanneer ik er wat meer KM in heb gereden.
 
Ik vind dat gladde nepleer nogal wat goedkoop aanvoelen., ik hoor achterin wat meer geluid dan bij mijn oude S uit 2013.
De stoelen zitten goed, maar ik zat mijn mijn 1,92 meter toch nét iets lekkerder in mijn model S. En ik vond het gebrek aan middenconsole in de S in het begin vreemd, maar inmiddels vind ik het fijn om zoveel lege ruimte voorin te hebben. En het geeft een ruimtelijk gevoel vind ik, ook het grotere bredere dashboard werkt daar aan mee. Volwassen achterin hebben achter mij zittend minder beenruimte in de Y.
Flimsy komt denk ik doordat de auto lichter is, je voelt hem wat stuiteren over een klinkerweg en dan hoor je ook het geluid van de voorwielophanging waarbij de S op elk wegdek rammelvrij en stil is. Ik vond de auto presenting handgrepen ook prettig.
Nu noem ik al deze punten en zou men de indruk kunnen krijgen dat ik niet blij met de auto ben, maar dat ben ik wel hoor, hij bevalt heel goed!
 
Ik heb niet eerder een leaseauto gereden dus ik ken de regels qua overnemen niet zo goed. Bijvoorbeeld: krijg ik de unlimited free supercharging mee die ik nu heb of staat die op naam van Mr. Green? Ik heb ook bij aanvang van de leaseperiode FSD aangeschaft, neem ik die mee naar een nieuwe auto of moet ik daarvoor deze S blijven rijden? Ik denk dat er straks heel veel Model S uit Q4 2018 op de markt komen, hopelijk drukt dit wat de prijs.
Als je in de Tesla app het verbruik kan zien, ben je de voorname bestuurder en verandert er niks qua unlimited free supercharging. Als de auto moet overgezet worden van de leasefirma account naar jouw account loop je wel het risico dat de unlimited free supercharging weg valt.

FSD blijft enkel op je huidige S, die neem je niet mee naar een nieuwe auto.
 
Ik vind dat gladde nepleer nogal wat goedkoop aanvoelen., ik hoor achterin wat meer geluid dan bij mijn oude S uit 2013.
De stoelen zitten goed, maar ik zat mijn mijn 1,92 meter toch nét iets lekkerder in mijn model S. En ik vond het gebrek aan middenconsole in de S in het begin vreemd, maar inmiddels vind ik het fijn om zoveel lege ruimte voorin te hebben. En het geeft een ruimtelijk gevoel vind ik, ook het grotere bredere dashboard werkt daar aan mee. Volwassen achterin hebben achter mij zittend minder beenruimte in de Y.
Flimsy komt denk ik doordat de auto lichter is, je voelt hem wat stuiteren over een klinkerweg en dan hoor je ook het geluid van de voorwielophanging waarbij de S op elk wegdek rammelvrij en stil is. Ik vond de auto presenting handgrepen ook prettig.
Nu noem ik al deze punten en zou men de indruk kunnen krijgen dat ik niet blij met de auto ben, maar dat ben ik wel hoor, hij bevalt heel goed!
Ok, thx voor jouw reactie. Ik ben zelf 2,02 meter lang en heb beduidend meer hoofdruimte (niet heel vreemd natuurlijk) en ook qua beenruimte zit ik net wat lekkerder. Ik heb overigens 8 jaar heerlijk rondgereden in mijn Model S.
Ook achterin heb ik het idee dat mijn kinderen beter kunnen zitten. Ze kunnen hun voeten echt ver onder de voorstoelen steken, waardoor ze wat beter zitten. Eens dat de wielophanging anders is, maar bij mij was het juist de S die wel rammelde en dat al vrij snel deed (en helaas bleef doen). Ik hoop dat het op de lange termijn bij de Y beter blijft. Voor mijn gevoel is de auto verregaand vereenvoudigd ten opzichte van de S, dat kan enerzijds goedkoper aanvoelen, ik krijg er juist het gevoel bij dat veel zaken al weer beter doordacht zijn en daarmee robuuster.

Ten aanzien van het geluid achterin, ik kan dat nog niet goed zeggen. Weet ook niet of de achterruiten van de LR of SR verschillend zijn. Hier een dubbele ruit.
 
Als je in de Tesla app het verbruik kan zien, ben je de voorname bestuurder en verandert er niks qua unlimited free supercharging. Als de auto moet overgezet worden van de leasefirma account naar jouw account loop je wel het risico dat de unlimited free supercharging weg valt.

FSD blijft enkel op je huidige S, die neem je niet mee naar een nieuwe auto.
Ik zie het verbruik in de Tesla app. Maar ik vrees toch dat het gratis superchargen (verkregen via referral) toch gaat vervallen als mijn leasemaatschappij na de verkoop de auto afmeldt bij Tesla. Dan verdwijnt de auto in mijn account.

Zie ook dit draadje: Auto niet meer zichtbaar in account

Maar ik hoop VAN GANSER HARTE dat jij gelijk hebt!!
 
Ik zie het verbruik in de Tesla app. Maar ik vrees toch dat het gratis superchargen (verkregen via referral) toch gaat vervallen als mijn leasemaatschappij na de verkoop de auto afmeldt bij Tesla. Dan verdwijnt de auto in mijn account.

Zie ook dit draadje: Auto niet meer zichtbaar in account

Maar ik hoop VAN GANSER HARTE dat jij gelijk hebt!!
Oplossing is dat ze jou toegang geven tot de account van de wagen, dan hoeft Trsla het niet te weten. Maar ik vrees dat al hun wagens op dezelfde account zullen staan.

Als 1 LM het kan zal jet wel mrgreen zijn wellicht. Ze hebben jaren lang enkel Tesla gedaan.
 
Ik zie het verbruik in de Tesla app. Maar ik vrees toch dat het gratis superchargen (verkregen via referral) toch gaat vervallen als mijn leasemaatschappij na de verkoop de auto afmeldt bij Tesla. Dan verdwijnt de auto in mijn account.

Zie ook dit draadje: Auto niet meer zichtbaar in account

Maar ik hoop VAN GANSER HARTE dat jij gelijk hebt!!
Als ik het goed heb is wijzigen van mailadres tbv inloggen account de trigger om gratis supercharge te laten verdwijnen (voor 1e eigenaar van een "niet overdraagbare" Free Supercharge) Dus niet zozeer het daadwerkelijk overschrijven van de auto bij de RDW (=NL) maar een wijziging van mailadres in het Tesla account.
 
Ik heb inmiddels zowel Tesla als Mr. Green gesproken. Unlimited supercharging raak ik inderdaad kwijt als ik hem zou overnemen, EAP blijft wel op de auto.

Ze willen pas 2 maanden voor het aflopen van het contract onderhandelen, dat is in mijn geval eind juli. Afhankelijk of Elon zich tot die tijd wel of niet in politieke zaken roert is er meer of minder budget beschikbaar ;)
Wat een forumlid voorstelde is dat ik nu natuurlijk ook een MY kan aanschaffen en die over 1/2/3 jaar verkopen voor een nieuwe S wanneer de beurs dat in de toekomst toe laat. Ik zie Tesla de productie van de Model S voorlopig niet stopzetten.

Onze instapper MICM3SR+ rijdt fantastisch, al een heel stuk beter dan de S. Ik denk dan ook dat de Y ook weer een hele stap voorwaarts is. De keuze is echt een esthetische, praktisch gezien zal de MY natuurlijk kwalitatief weer een stap vooruit zijn.
 
De prijzen van de MS knallen naar beneden momenteel. Ik zou zelf geen gebruikte meer aanschaffen (of overnemen uit de lease) momenteel.
Ik heb mijn MS vandaag verkocht, voor een extreem veel lagere prijs dan dat ik er een paar maanden geleden voor kon krijgen, maar ik ben er blij mee, want ik denk dat de prijzen nog verder gaan zakken.
 
Mr. Green vraagt €34.7k (excl. btw) voor mijn MS75D uit sept 2018 met 175.000km. Extra’s: midnight silver, EAP, winterpack.

Vind ik nog niet perse een knalprijs 😬. Maar goed, het is ook maar hun eerste vraagprijs, het onderhandelen moet nog beginnen.
Dat vindt ik zelfs een extreme prijs. Dat is een prijs die ze nu zelf zeker nergens kunnen krijgen. Ik schat dat 30k ex btw nu een royale marktwaarde zou zijn.
 
  • Like
Reactions: one-ten