Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Normale gang van zaken om NDA's te hebben. Die worden op zo veel plekken gebruikt in dit soort gevallen.

Ik vermoed zo maar dat Tesla ook met NDA's werkt.
Behalve dat, zoals Bjorn aanhaalt, andere journalisten wel al vlotjes ermee in de woestijn mochten rijden. Misschien hadden die ook een NDA om te vermijden dat ze gedetailleerd over het verbruik spraken, maar dan lijkt het me ook de journalistieke plicht om hierover eerlijk te zijn in plaats van gewoon de persmap na te praten.
 
Voor mij komt het een beetje op Audi bashing over.

Ik vind de eTron een goed geslaagde auto als ik het zo zie. Kan snel op AC laden (tot 22kW!) en helemaal snel op DC met wel 150kW.

Is Audi wat laat? Mwa, ja, dat zeker. Ga ik er 1 kopen? Nee, ik heb net een nieuwe S100D. Daarnaast heb ik zo'n hekel aan PON in Nederland dat áls ik er al 1 zou kopen ik hem in Duitsland zou kopen en dan importeer.

Ik wil wel graag zelf een keer een testrit maken om er goed over mee te kunnen praten.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Faiz71
Ik ben resevatiehouder, heb er eentje laten configureren en we gaan toch de sprong wagen. De handtekening moet voor 29/01 gezet zijn, levering zal zo rond eind mei, begin juni schommelen.

De test van Björn vond plaats in het winterse Noorwegen, op het slechtst mogelijke moment dus. Maar het voelt wel aan alsof we iets niet mogen weten en dat is inderdaad schadelijker dan gewoon met open vizier werken. Met een range van 250 a 300 kan ik leven.

@widodh, de 22kw lader is nog niet beschikbaar in de huidige config. In België is het best om dit jaar nog een EV aan te schaffen. Hij kan tot eind 2019 nog 120% afgetrokken worden in het beroepsdeel. Vanaf 2020 wordt dat 100%
 
Last edited:
De test van Björn vond plaats in het winterse Noorwegen, op het slechtst mogelijke moment dus. Maar het voelt wel aan alsof we iets niet mogen weten en dat is inderdaad schadelijker dan gewoon met open vizier werken.
5 minuten 20 seconden om te vertellen dat ie niks mag vertellen, typisch Björn Nyland.
Björn heeft inmiddels een goed betaalde boterham, mede door zijn YouTube en FaceBook kanalen. Hij kent natuurlijk zijn eigen belang maar al te goed.
Wel zal ie schrikken van het verbruik. Testers in Dubai kwamen al op rond 300 wH/km. Dat zal in Noorwegen flink meer zijn.
Naar mijn mening geen goede EV, wel een mooi gebouwde auto.
 
Voor mij komt het een beetje op Audi bashing over.

Ik vind de eTron een goed geslaagde auto als ik het zo zie. Kan snel op AC laden (tot 22kW!) en helemaal snel op DC met wel 150kW.

Is Audi wat laat? Mwa, ja, dat zeker. Ga ik er 1 kopen? Nee, ik heb net een nieuwe S100D. Daarnaast heb ik zo'n hekel aan PON in Nederland dat áls ik er al 1 zou kopen ik hem in Duitsland zou kopen en dan importeer.

Ik wil wel graag zelf een keer een testrit maken om er goed over mee te kunnen praten.

Waarom zou het Audi Bashing zijn?

Het is gewoon heel dom zoals Audi dit met Bjorn doet.
Als er een embargo is op de uitslagen tot 27-2 geeft hem dan gewoon niet voor die datum een auto mee.
Met wat voor een smoes dan ook...

Nu is het vragen om deze reacties.

Dat een Audi netjes gebouwd is dat weten we en geloven we inmiddels wel ook zijn er berichten dat hij snel kan laden. (Ben ik nu een Audi fanboy?)
Dat er ook goede punten zijn maakt toch niet dat de rest niet benoemd mag worden.

Wat we nu wel eens echt willen weten is hoe hij presteert qua verbruik. Als je die prestaties onder het tapijt wilt schuiven dan heb je blijkbaar wat te verbergen. Dat is geen bashing maar een verwachting van de realiteit die waarschijn juist anders zou Audi dit niet doen.

Voor veel mensen zou het ondanks een hoog verbruik nog steeds een prima auto kunnen zijn. Ik ken nu ook iemand met een I-Pace maar die rijdt niet meer dan 70km per dag en heeft zowel thuis als op de zaak een laadpaal. Dus voor hem is het bereik en langzaam laden meer dan genoeg en is dan blij met de iets kleinere omvang en de iets hogere zit dan een MS.

Als EV vind ik mijn MS een prima auto en de service van SeC Rotterdam is tot nu toe geweldig. De bouwkwaliteit en betrouwbaarheid is soms echt bedroevend. Ben ik nu een Tesla Basher of Fanboy? Wat mij betreft moet je alle voordelen en nadelen kunnen benoemen en dat lukt niet als een fabrikant gegevens wil achterhouden.
 
Het is gewoon heel dom zoals Audi dit met Bjorn doet.
Als er een embargo is op de uitslagen tot 27-2 geeft hem dan gewoon niet voor die datum een auto mee.
Of neem dat embargo mee met het begin van de discussie van het uitlenen van een e-tron, niet eerst de zaak beklinken en dan een dag voor de levering met een mailtje een NDA erbij flatsen.
 
Embargo's zijn normaal in dergelijke gevallen waarbij de auto nog niet beschikbaar is voor testritten.
Ik kan verkeerd zijn maar ik denk niet dat er iemand toegang krijgt tot een Tesla alvorens hij vrij beschikbaar is. En Tesla is heel kwistig met NDA's, en die van hun zijn super strikt en op amerikaanse leest geschoeid. Vraag maar aan de eigenaars met "problem" wagens... extra service kan maar eerst maar even tekenen voor het eeuwig zwijgen.

Ik heb er geen problem mee dat Bjorn zijn dike boterham verdient, hij steekt er massa tijd in en probeert op objectieve manier EV's te testen... over het algemeen is hij positief over de Etron. In dit geval wil Audi een slag om de arm. Misschien willen ze gewoon eerst zien wat er op youtube komt (voor embargo), misschien werken ze nog aan een betere software (waardoor Bjorn zijn filpjes minder relevant zijn) etc. of misschien willen ze gewoon de traditionele (trage) media aan hun zijde houden...
 
Embargo's zijn normaal in dergelijke gevallen waarbij de auto nog niet beschikbaar is voor testritten.
Ik kan verkeerd zijn maar ik denk niet dat er iemand toegang krijgt tot een Tesla alvorens hij vrij beschikbaar is. En Tesla is heel kwistig met NDA's, en die van hun zijn super strikt en op amerikaanse leest geschoeid. Vraag maar aan de eigenaars met "problem" wagens... extra service kan maar eerst maar even tekenen voor het eeuwig zwijgen.

Ik heb er geen problem mee dat Bjorn zijn dike boterham verdient, hij steekt er massa tijd in en probeert op objectieve manier EV's te testen... over het algemeen is hij positief over de Etron. In dit geval wil Audi een slag om de arm. Misschien willen ze gewoon eerst zien wat er op youtube komt (voor embargo), misschien werken ze nog aan een betere software (waardoor Bjorn zijn filpjes minder relevant zijn) etc. of misschien willen ze gewoon de traditionele (trage) media aan hun zijde houden...

Als mensen zo'n super strikte NDA zouden hebben, dan kan ik het hen wel vragen maar ik zal waarschijnlijk geen antwoord krijgen.;)
Ik kan wel stellen dat ik een redelijke probleem wagen heb. :( Staat immers al weer een voor de xx keer (ik ben inmiddels de tel kwijt :confused: maar in totaal toch al snel een 25 werkdag) bij het SeC in 7mnd. En nu ook al weer 4dgn en nog geen zicht wanneer hij klaar is..:eek:. Maar echt nog geen NDA gezien...:( Wellicht dat het een keer tijd gaat worden.:p

De E-tron is overigens al geleverd in NL en Noorwegen.
 
Als mensen zo'n super strikte NDA zouden hebben, dan kan ik het hen wel vragen maar ik zal waarschijnlijk geen antwoord krijgen.;)
Ik kan wel stellen dat ik een redelijke probleem wagen heb. :( Staat immers al weer een voor de xx keer (ik ben inmiddels de tel kwijt :confused: maar in totaal toch al snel een 25 werkdag) bij het SeC in 7mnd. En nu ook al weer 4dgn en nog geen zicht wanneer hij klaar is..:eek:. Maar echt nog geen NDA gezien...:( Wellicht dat het een keer tijd gaat worden.:p

De E-tron is overigens al geleverd in NL en Noorwegen.

Onder een NDA mag je vermelden dat er een NDA is en je dus niets kan zeggen. 25 werkdag in 7 maand begint te tellen, mijn wagen stond ongeveer 4,5 maand van de eerste 12 in het SEC en werd wel 10 keer gesleept. Het tweede jaar was iets beter. De NDA komt pas wanneer garantie voorbij is en er discussie onstaat van wie betaalt. Zoals Schonelucht zegt dat het dreigt juridisch te worden en dus publiek.

De vroeg geleverde Etrons zullen ook onder NDA zitten, anders hadden we wel al iets gezien...
 
Als je dan deze video bekijkt vraag je je af waarom er nog een NDA moest zijn voor de Audi. Gaat ook in op het verbruik.


Eigenlijk off-topis: als ik zie wat voor een problemen sommigen als Kdmn en RobsEV melden dan schrik ik toch echt... Ik dacht dat ik aardig was leeggelopen op een schitterende Peugeot 306 cabriolet, maar als ik dit lees dan was die auto goedkoop en weinig problematisch in onderhoud.
 
Als je dan deze video bekijkt vraag je je af waarom er nog een NDA moest zijn voor de Audi. Gaat ook in op het verbruik.


Eigenlijk off-topis: als ik zie wat voor een problemen sommigen als Kdmn en RobsEV melden dan schrik ik toch echt... Ik dacht dat ik aardig was leeggelopen op een schitterende Peugeot 306 cabriolet, maar als ik dit lees dan was die auto goedkoop en weinig problematisch in onderhoud.

Er zijn ook heel wat Tesla-rijders met auto's waar weinig mee aan de hand is. Maar die roeren zich wat minder. Ben er ook zo eentje. Heb er zelfs al drie achter elkaar gehad, waarvan alleen de eerste uit 2013 problemen had. Dat was een van de eerste auto's in Nederland, toen ze nog veel moesten leren.

Maar goed, terug naar de E-Tron en Bjorns testrit die we pas over een maand te zien krijgen. Ik vrees een dramatisch bereik als ik die baksteen op wielen zo zie. Onder ideale omstandigheden in Dubai was het al niet geweldig gesteld met de efficiency. Kun je nagaan hoe het wordt onder winterse omstandigheden. Dan prijs ik me telkens gelukkig met mijn bereik. Ik reed vanochtend bij -1 graden met een accu die 50% vol zat en die toonde nog altijd een bereik van 256 km. Het zou me niet verbazen als dat is wat je te zien krijgt bij de E-Tron (of I-Pace) onder dezelfde omstandigheden met een volle accu!
 
Kun je nagaan hoe het wordt onder winterse omstandigheden
Vandaar wellicht dat ze liever hebben dat er pas getest (en geleverd!) wordt als de ergste kou voorbij is.

Ik snap trouwens echt niet hoe Audi (of Pon?) ermee weg kan komen om in December al xxx e-trons op kenteken te zetten terwijl het al bekend is dat ze niet eerder dan Maart worden uitgeleverd....