Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Waar Tesla richting 95% bruikbare batterijcapaciteit gaat en meer verantwoordelijkheid ivm 'batterij-hygiëne' bij zijn klanten legt, stopt de E-tron al bij 88%. Die conservatieve buffers kosten actieradius. Weliswaar zorgen ze ook voor een mooie laadcurve, anderzijds kan een dwazerik, die de auto wegzet met een continu volle of lege batterij, weinig verkeerds doen. Dat Audi zeer voorzichtig wil beginnen met zijn eerste BEV kan ook een reden zijn. Misschien komt er later wel een software-update om extra capaciteit vrij te geven als blijkt dat E-tron rijders wel wat gezond verstand hebben ;-).
 
Waar Tesla richting 95% bruikbare batterijcapaciteit gaat en meer verantwoordelijkheid ivm 'batterij-hygiëne' bij zijn klanten legt, stopt de E-tron al bij 88%. Die conservatieve buffers kosten actieradius. Weliswaar zorgen ze ook voor een mooie laadcurve, anderzijds kan een dwazerik, die de auto wegzet met een continu volle of lege batterij, weinig verkeerds doen. Dat Audi zeer voorzichtig wil beginnen met zijn eerste BEV kan ook een reden zijn. Misschien komt er later wel een software-update om extra capaciteit vrij te geven als blijkt dat E-tron rijders wel wat gezond verstand hebben ;-).

Wellicht dat Audi het niveau gezond verstand van de gemiddelde Audi rijder wel redelijke kan inschatten.:p
 
Ben het met het grootste deel van je verhaal helemaal eens hoor. Zeker dat gezeik van het olieverbruik slaat alles. In duitsland wordt dit volgens mij veel beter gedaan. In NL heeft PON de garantie afgekocht en is daarmee veel te zuinig.

Bij de e-tron moet je overigens 'gewoon' de verwarming etc. uitzetten en dan krijg je wel de max range (52km). De actieradiusmonitor geeft dat zelfs in je schermpje aan. De praktijkrange is een ander verhaal.

Ook in de zomer, met de verwarming uit en de airco op uit, kreeg ik op het scherm nooit meer dan 42 kilometer in het scherm. Mijn dealer zei, dat dit normaal was en een andere e-tron rijder ook. WYSIWYG is het bij Audi zeker niet.
Mijn S85 geeft nu met de degradatie 382 km aan en haalt die ook onder niet al te ongunstige omstandigheden.

Dat is het verschil.
 
Autoweek laat de E-trton met een halve punt winnen (34 op 33,5 punten). Voor wat het waard is. Inhoudelijk geen slecht artikel. Alleen dat laden hebben ze nog niet goed begrepen.
"Toch kan Audi met de E-tron op diverse andere vlakken puntjes terugpakken. Bij- voorbeeld op het gebied van de laadsnel- heid. Bij nieuwe Fastned-stations kan de SUV in Nederland namelijk maar liefst 150 kW laden, nog iets sneller dus dan Tesla aanbiedt (."binnenkort zelfs 145kW").
Bovendien bouwt het merk in samenwerking met onder anderen Ford en BMW aan het Ionity-netwerk, dat in Europa een dekkend netwerk moet gaan worden met dezelfde laadsnelheid. Het is nog lang niet zo uitgekristalliseerd als de Superchargers, maar wel sneller." "Tesla laat de voordelen van een lagere auto zien door met een gelijkwaardige accucapaciteit een stuk verder te komen"

Niets over de laadcurve - en nog belangrijker - de werkelijke range die je dan kan afleggen (samenhangend met het verbruik uiteraard).

Deze is ook grappig "De mate van regeneratie bepaal je met flippers achter het stuur: top!" -, volgens mij werkt dat niet in de praktijk.

Wat me ook wel opvalt is dat er niets wordt gezegd over het gegeven dat een Amerikaanse auto een Audi verslaat op snelheid (circa 50% bij 0-100) en max.snelheid (200km versus 250km). En er wordt niets gezegd over gratis OtA updates. Gaat Audi die ook aanbieden? - voor functionaliteiten (zoals Autopilot) wel te verstaan.

 
  • Like
Reactions: MX-HH and Mad P***y
Autoweek laat de E-trton met een halve punt winnen (34 op 33,5 punten). Voor wat het waard is. Inhoudelijk geen slecht artikel. Alleen dat laden hebben ze nog niet goed begrepen.
"Toch kan Audi met de E-tron op diverse andere vlakken puntjes terugpakken. Bij- voorbeeld op het gebied van de laadsnel- heid. Bij nieuwe Fastned-stations kan de SUV in Nederland namelijk maar liefst 150 kW laden, nog iets sneller dus dan Tesla aanbiedt (."binnenkort zelfs 145kW").
Bovendien bouwt het merk in samenwerking met onder anderen Ford en BMW aan het Ionity-netwerk, dat in Europa een dekkend netwerk moet gaan worden met dezelfde laadsnelheid. Het is nog lang niet zo uitgekristalliseerd als de Superchargers, maar wel sneller." "Tesla laat de voordelen van een lagere auto zien door met een gelijkwaardige accucapaciteit een stuk verder te komen"

Niets over de laadcurve - en nog belangrijker - de werkelijke range die je dan kan afleggen (samenhangend met het verbruik uiteraard).

Deze is ook grappig "De mate van regeneratie bepaal je met flippers achter het stuur: top!" -, volgens mij werkt dat niet in de praktijk.

Wat me ook wel opvalt is dat er niets wordt gezegd over het gegeven dat een Amerikaanse auto een Audi verslaat op snelheid (circa 50% bij 0-100) en max.snelheid (200km versus 250km). En er wordt niets gezegd over gratis OtA updates. Gaat Audi die ook aanbieden? - voor functionaliteiten (zoals Autopilot) wel te verstaan.
Leuk dat de Audi op papier sneller kan laden. Maar met het Ionity netwerk op orde zal je met een MX toch sneller kunnen reizen met korte laadstops. En dat heb je alleen op lange ritten nodig.

De regeneratie met flippers is een ramp voor je passagiers. Die gaan over hun nek.

De Audi biedt meer een vertrouwde ouderwetse auto maar is geen concurrentie voor huidige Tesla rijders.

Het is een leuke test maar EV ervaring ontbreekt bij de tester waardoor je aan zijn waardeoordeel niet zo veel hebt.

Voor nieuwe EV rijders is het een goed alternatief voor een Tesla en blijf je meer bij het oude.

Je ziet dat er ook altijd geschreven wordt over laadtijd die nodig is om vol te zijn bij snelladers. Een echte ‘brandstof’ gedachte.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
dat was ook mijn beeld... geen praktijk-ervaring. Voor een goede (onderlinge) test van EV;s zou ik nog als categorie toevoegen:

- laadfaciliteiten (hoe makkelijk, snel (intern), hoeveel locaties/stalls, hoe eenvoudig in gebruik, in hoeverre integratie in navigatie etc, hoeveel km's-afstand kan je in 20 minuten laden als je op 10% aankomt etc)
- mate waarin auto in loop van de tijd beter wordt via OtA's
- autopilot-functies (krijgt in beoordeling bij autoweek veel te weinig gewicht)
 
Leuk dat de Audi op papier sneller kan laden. Maar met het Ionity netwerk op orde zal je met een MX toch sneller kunnen reizen met korte laadstops. En dat heb je alleen op lange ritten nodig.

De regeneratie met flippers is een ramp voor je passagiers. Die gaan over hun nek.

De Audi biedt meer een vertrouwde ouderwetse auto maar is geen concurrentie voor huidige Tesla rijders.

Het is een leuke test maar EV ervaring ontbreekt bij de tester waardoor je aan zijn waardeoordeel niet zo veel hebt.

Voor nieuwe EV rijders is het een goed alternatief voor een Tesla en blijf je meer bij het oude.

Je ziet dat er ook altijd geschreven wordt over laadtijd die nodig is om vol te zijn bij snelladers. Een echte ‘brandstof’ gedachte.

De regeneratie van Audi gaat niet alleen over de 'flippers'. Gewoon je rempedaal gebruiken zorgt ook voor regeneratie. De fysieke rem wordt pas ingeschakeld als de regeneratie onvoldoende afremt. Het is geen 'one pedal' driving bij de E-tron maar de 'normale' manier van remmen. Ik kan me voorstellen voor overstappers van ICE naar electrisch laagdrempeliger. Ik vind zelf one-pedal heel prettig maar zou prima kunnen wennen aan de oude manier. Zolang er maar wel geregenereerd wordt en dat doet de Audi juist heel goed.
 
Autoweek laat de E-trton met een halve punt winnen (34 op 33,5 punten). Voor wat het waard is. Inhoudelijk geen slecht artikel. Alleen dat laden hebben ze nog niet goed begrepen.
"Toch kan Audi met de E-tron op diverse andere vlakken puntjes terugpakken. Bij- voorbeeld op het gebied van de laadsnel- heid. Bij nieuwe Fastned-stations kan de SUV in Nederland namelijk maar liefst 150 kW laden, nog iets sneller dus dan Tesla aanbiedt (."binnenkort zelfs 145kW").
Bovendien bouwt het merk in samenwerking met onder anderen Ford en BMW aan het Ionity-netwerk, dat in Europa een dekkend netwerk moet gaan worden met dezelfde laadsnelheid. Het is nog lang niet zo uitgekristalliseerd als de Superchargers, maar wel sneller." "Tesla laat de voordelen van een lagere auto zien door met een gelijkwaardige accucapaciteit een stuk verder te komen"

Niets over de laadcurve - en nog belangrijker - de werkelijke range die je dan kan afleggen (samenhangend met het verbruik uiteraard).

Deze is ook grappig "De mate van regeneratie bepaal je met flippers achter het stuur: top!" -, volgens mij werkt dat niet in de praktijk.

Wat me ook wel opvalt is dat er niets wordt gezegd over het gegeven dat een Amerikaanse auto een Audi verslaat op snelheid (circa 50% bij 0-100) en max.snelheid (200km versus 250km). En er wordt niets gezegd over gratis OtA updates. Gaat Audi die ook aanbieden? - voor functionaliteiten (zoals Autopilot) wel te verstaan.

Autoweek is dan ook pulp. :)
 
Autoweek laat de E-trton met een halve punt winnen (34 op 33,5 punten). Voor wat het waard is. Inhoudelijk geen slecht artikel. Alleen dat laden hebben ze nog niet goed begrepen.
Ze laten de E-tron winnen op beloftes van de toekomst. Zegt genoeg.

Daarbij maak ik wel de kanttekening dat men bij auto's met verbrandingsmotor nooit het aantal tankstations met compatibele brandstof moet vermelden, noch of het tankpistool er met nog 5 liter marge al uit schiet of niet :)
 
Autoweek laat de E-trton met een halve punt winnen (34 op 33,5 punten). Voor wat het waard is.
Het kan nog erger: grote broer Autobild komt tot de volgende uitslag:

Platz 2 mit 462 von 750 Punkten: Tesla Model X. Lauter als nötig, sollte geschmeidiger federn und vor allem in dieser Liga sorgfältiger montiert sein. Reichweite okay, Punch enorm!
Platz 1 mit 515 von 750 Punkten: Audi e-tron. Souveränes Fahr- und Federungsverhalten, bemerkenswerte Fahrleistungen, viel Fahrassistenz – so geht Vollwert-Elektroauto.

zie Audi e-tron gegen Tesla Model X: Elektro-SUVs im Test - autobild.de
 
@Bas68 De eTron is ook niet primair bedoelt om EV rijders over te laten stappen in de eTron, maar om bestaande Audi rijders in een EV van Audi te laten stappen. Daarom denk ik dat ze bewust het verschil zo klein mogelijk maken.

Maar toch staan ze in Duitsland met een groot reclamebord bij de Superchargers om Teslanauten een proefritje te laten doen tijdens het chargen van de Tesla. :D;)

Ik zag op twitter nog wat meer posts en foto’s van de e-Tron bij Superchargers voorbij komen (weet niet welke lokaties).
Als Audi echt besloten heeft dat ze met deze auto de 1% evrijders ipv de 99% ICE rijders moeten targetten dan lijkt me dat vrij dom.
7CF82E00-7030-40C8-A2FA-C566A788C4D6.jpeg C4AA4EA0-3EFA-427F-9DC6-E00763D6F5F5.jpeg
 
7E10BA17-9CB4-4B72-AD19-292D3210190F.png


Maar eens doorgeklikt op een mail van Audi. Ze maken het wel gemakkelijk voor mensen die net met een EV beginnen ( en dat is al veel beter dan bijvoorbeeld Jaguar) maar het is wel een prijzig verhaal. Voelt toch een beetje vreemd voor een tesla rijder dat je €17.95 per maand moet betalen voor het recht om ergens te mogen laden. En €0,65 per kWh op 50kW komt daar dan nog bij. En wat een gedoe met “voorwaarden”, introductieprijzen, acties etc... wat een verademing is dat toch bij tesla ... gewoon naar een SUc en laden. In de auto zie je de kosten. Ook de dec’s zijn natuurlijk een geweldig idee ...heb het al een paar keer gehad dat ik eind van de dag onderweg eens ging kijken waar te overnachten en laden.. gewoon in de auto...subliem!
 
Last edited:
  • Like
Reactions: GIO1974
Vooral bizar vind ik de 10 euro per maand om sneller bij het "pompstation" weg te mogen rijden.

Hoe gaan ze dat doen? Als je die 4,95 betaald dan beperkt de IONITY lader je tot 50 kW?
Zal leuk worden rond de zomervakantie, wachten op een beschikbare charger "ja sorry ik sta hier 2 uur, ik betaal 4,95".
 
  • Funny
Reactions: Jooop and Mad P***y