Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Tools genoeg. ABR, goingelectric en sinds kort ook Chargemap laten toe om te filteren op 100kW+ laadstations.
Een auto met “Voorsprong door techniek” zou dat gewoon zelf moeten kunnen. Het is triest dat een merk met zoveel ervaring zulke steken laat vallen en je dwingt je met allerlei apps te moeten behelpen. Daar komt nog bij dat de lane keep assist zonder aankondiging het spoor verlaat en je dus niet veilig met de app op zoek kan naar laadpalen.
 
Het is triest dat een merk met zoveel ervaring zulke steken laat vallen
Eerlijk? Ik was door de merken waarmee ik heb gereden altijd geconditioneerd dat alle merken zo een steken laten vallen. Recent nog met een huurwagen van een opgefrist model van 2 maanden oud gereden, met navigatie die al 3 jaar niet meer ge-update was. Een kennis van me had recent 160€ betaald voor een navigatie update bij BMW en de navigatie was ook nog gewoon 3 jaar oud. Dat Audi dan domme dingen doet zoals laten zien waar je diesel kan tanken in je e-tron, is dan ook volledig volgens mijn verwachtingspatroon van wat ik verwacht van merken met veel ervaring.
 
Het laden gaat nu wel erg snel, maar nu ook weer niet zo snel dat je tijdens het laden geen 2' tijd zou hebben om het volgende laadpunt te zoeken. Voor mijn info: toont de navigatie van Tesla al andere snelladers dan die uit het eigen SUC-net?
De e-tron ondersteunt Android auto en Apple Carplay en zo heb je altijd de meest recente wegenkaart met actuele verkeersinfo via Waze of Google Maps. Android Auto werkt trouwens ook op onze Zoe van 2013. Hoewel ik voor dat laatste de boordcomputer moest herprogrammeren en vermits niet beschikbaar in België met een apk-bestandje moest installeren.
 
  • Like
Reactions: Fralamjo and horta
Het laden gaat nu wel erg snel, maar nu ook weer niet zo snel dat je tijdens het laden geen 2' tijd zou hebben om het volgende laadpunt te zoeken.
Behalve dat je tijdens rijden niet kan zien of je dan wel het volgende laadpunt kan halen als het verbruik onverwacht hoger is, en je je route kan aanpassen, laat staan dat je navigatie dat voor jou automatisch doet.

Voor mijn info: toont de navigatie van Tesla al andere snelladers dan die uit het eigen SUC-net?
Nee, maar het netwerk van superchargers is zo groot dat je daar op lange afstanden geen nood aan hebt. Adres invoeren, navigatie plot een route langs superchargers als je moet laden en klaar. Als je verbruik toch hoger blijkt dan voorzien en je volgende laadpunt was op het randje, dan past ie automatisch zijn route aan naar een supercharger die wel nog binnen bereik is.

Ik ga eerlijk zijn: ik zou ook graag de Ionity en andere laadopties in een Tesla willen zien, maar zoals je zegt kan ik ook nog altijd mijn Chargemap of NewMotion openen op mijn telefoon, of ABRP. Maar bij Audi heb je momenteel dus niks anders dan het via telefoon zelf te zoeken want de navigatie is nauwelijks bruikbaar.
 
Jazeker! Heb voor mijn huidige Tesla zelfs meer betaald :( En dat voor een auto van zeer twijfelachtige kwaliteit met niet-bestaande after sales support. Zodra het Ionity netwerk me zonder problemen naar de wintersport en de middelandse zee kan brengen gaat die rammel Tesla de deur uit.

Waar loop je tegenaan dan mbt de kwaliteit? Merkte wel tijdens mijn uitgebreide proefzit dat de stoelverstelling niet zo geruisloos en snel gaat als bv in een porsche of bmw, maar verder vond ik het redelijk premium aanvoelen/ ogen. Ben zelf nogal gevoelig voor kwaliteit en van dit soort berichten krijg ik dan weer koudwatervrees.
 
Toch eigenlijk grappig dat er zo de nadruk wordt gelegd op lange afstand rijden terwijl de meeste ritten op een dag binnen een acculading passen. Voor mijn vakantie heb ik met ABRP en Chargemap het één en ander uitgestippeld voor de e-Niro en het werkte prima; relaxed binnen 9 uur inclusief pauzes 750km afgelegd. Charger selecteren in Chargemap, route via Maps of Waze, telefoon inpluggen en rijden maar (Android Auto).

Carplay... meesten installeren Google Maps of Waze om te rijden en dat kan sinds iOS 12. Hier Android telefoon, maar wel een iPad mini 4 (die weer niet Carplay ondersteund, want dat wil Apple niet).

Toch netjes dat die e-Tron dit redt en dat zou betekenen dat je volgend jaar met de e-tron GT sneller moet kunnen vanwege een lager verbruik, maar dan moet je die ook vergelijken met een model S Raven.
 
  • Like
Reactions: horta
Toch eigenlijk grappig dat er zo de nadruk wordt gelegd op lange afstand rijden terwijl de meeste ritten op een dag binnen een acculading passen.
Maar dat is het net: het snellere laden compenseert de beperkte range, maar dat wil wel zeggen dat als je dagelijks 150 km enkele rit pendelt, je wel in de problemen riskeert te geraken met een e-tron, als het al mogelijk is met stevig wat snelwegkilometers.
 
@Fralamjo Correct. Iedereen focust op die ene keer per jaar dat je een verre rit moet maken. En als dat een vakantie rit is, je vakantie begint als je de deur achter je dicht trekt. Relax! En als het zakelijk is: nog steeds relax! Denk om je hart. Je komt er ook als geen 170 km/h rijdt. Je komt er ook als je iedere 2 uur een pauze neemt (en dan even wat bij laadt).
 
  • Like
Reactions: ConstantG
Zolang snelladen bij audi 50Kw is en de motor het geluid van een keukenmachine maakt wil ik geen Audi. Dan rammel ik nog even zorgeloos door in mijn Tesla zonder allerlei apps om niet bij een druppellader terecht te komen tijdens mijn vakantieritten. In een Taycan passen we niet dus ik heb nog geen keus.
 
Zolang snelladen bij audi 50Kw is
Dat is de waarheid wat geweld aandoen. Ik gebruik goingelectric.de voor mijn analyse:
Er zijn op dit moment 467 locaties met minstens1, meestel meer, 100kW CCS laders in Europa. Dat zijn nagenoeg evenveel locaties als er SUC (478) zijn voor de niet CCS-aansluiting. SUC met CCS zijn er trouwens 413.
Wie naar het Iberisch schiereiland of ten zuiden van Rome wil, heeft het nog moeilijk, maar in de rest van Europa gaat het laden met een e-tron behoorlijk snel. In die regio's is het SUC-netwerk wel beter uitgebouwd, maar nog niet volledig dekkend.
Geef het nog een jaartje en beide netwerken zijn vergelijkbaar.
Misschien wordt het Tesla-netwerk op iets langere termijn wel opengesteld.