Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot toont irritant gedrag..

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij in een Tesla model S 2018 FSD HW2.5 (Binnenkort 3.0).
Mijn probleem is wanneer ik achter een vrachtwagen rij op de snelweg met Autopilot aan, lijkt de auto na een aantal minuten snelheid te minderen en daarna weer 'gas' bij te geven..

Scenario:
Ik rij 85kmph achter een vrachtwagen op afstand '1' .. Dit gaat goed voor 5-10 minuten..
Op random momenten loopt mijn snelheid terug naar 70 kmph wat betekent dat er een grote afstand tussen mij en de vrachtwagen zit. Relatief snel geeft hij weer 'gas' bij om weer netjes achter de vrachtwagen te komen.

Iemand anders hier ervaring mee?
 
Ja, ervaar ik ook en niet alleen als ik achter een vrachtwagen rijd. Zodra ik dit opmerk, accelereer ik kort en dan corrigeert AP en houd de snelheid. Wat ik veel irritanter vind, is dat de auto vrachtwagens op de meest rechtse baan ziet bewegen naar de middelste baan met als gevolg dat als je van de linkerbaan naar de middelste baan beweegt, de auto dan terug zwiept naar links omdat hij ‘denkt’ dat de vrachtwagen op de middelste baan rijd. Er moet in mijn optiek nog heel veel verbeteren voordat we ooit volledig autonoom rijden gaan meemaken. Da’s voor mij ook de reden om geen upgrade van EAP naar FSD te doen.
 
  • Like
Reactions: Charging
Ik rij in een Tesla model S 2018 FSD HW2.5 (Binnenkort 3.0).
Mijn probleem is wanneer ik achter een vrachtwagen rij op de snelweg met Autopilot aan, lijkt de auto na een aantal minuten snelheid te minderen en daarna weer 'gas' bij te geven..

Scenario:
Ik rij 85kmph achter een vrachtwagen op afstand '1' .. Dit gaat goed voor 5-10 minuten..
Op random momenten loopt mijn snelheid terug naar 70 kmph wat betekent dat er een grote afstand tussen mij en de vrachtwagen zit. Relatief snel geeft hij weer 'gas' bij om weer netjes achter de vrachtwagen te komen.

Iemand anders hier ervaring mee?

Nee, nooit gemerkt. En ik blijf heel vaak lui rechts achter vrachtwagens hangen.
 
  • Like
Reactions: Charging
Hangt wellicht van de software versie af. Ik kan mij herinneren dat er ooit klachten waren over het “slingeren” bij het inhalen van een vrachtwagen en dat is later ook opgelost.
Misschien even aangeven welke software versie je nu hebt.
 
Ik ervaar dit ook al een tijdje met mijn Model 3 SR+ op 2020.20.17, geen FSD, standaard Autopilot. Is pas sinds een van de vorige updates, niet echt zeker welke. Gebeurt bij mij achter elke auto of vrachtwagen, zakt dan terug in snelheid tot zo'n 4-5 autolengtes en accelereert dan pas weer ernaartoe tot mijn ingestelde 2 autolengtes om daarna weer hetzelfde te doen. Erg irritant, hoop dat dit binnenkort weer wordt gefixt.
 
  • Like
Reactions: Charging
Ik heb op 20 april afscheid moeten nemen van Snow Leopard en kreeg op 30 juni Snow Leopard II. En het eerste bij de terugreis dat me opviel (naast natuurlijk de stoplichten etc in het scherm) was dit. Daar had mijn vorige auto dus geen last van. Rij nu op 2020.20.17 en hoop dat dit gefikst wordt. Is inderdaad af en toe irritant. (lijkt op gedrag van mijn Nissan Leaf als je wilt inhalen. Bij uitdoen van richtingaanwijzer versnelt die onmiddellijk, ondanks vooraf ingestelde cruise control snelheid)
 
  • Like
Reactions: Charging
Ik ervaar dit niet maar ik rij dan ook altijd met distance 7 en als het druk is standje 5 en als het file rijden is standje 3. Alles beneden standje 5 rijd zo ontzettend onrustig.
Is die afstandinstelling eindelijk gerepareerd dan? Zodat er wat meer “slack” in de afstand zit als er ook meer ruimte is? In het verleden ging de auto bij afstand 7 net zo bruusk op de rem als bij afstand 1 zodra de voorligger afremde.
 
Is die afstandinstelling eindelijk gerepareerd dan? Zodat er wat meer “slack” in de afstand zit als er ook meer ruimte is? In het verleden ging de auto bij afstand 7 net zo bruusk op de rem als bij afstand 1 zodra de voorligger afremde.

Zeker! Op standje 7 is AP veel minder zenuwachtig door het gedrag direct voor je maar zal nog steeds wel gaan reageren.

Ik weet wat je bedoelt. Ik wou dat ik kon instellen "tussen 3 en 7". Oftwel, houd 7 aan maar 3 is ook prima als die situatie zich voordoet.
 
Afgelopen week heb ik meerdere keren gehad dat mijn Autopilot functie (en cc!) in het geheel niet beschikbaar was gedurende een rit. Slechts de melding 'automatisch sturen niet beschikbaar' oid bij het proberen in te schakelen. Terugweg was het er weer. Verder totaal geen (waarschuwings)meldingen van camera's die geblokkeerd waren bijvoorbeeld. Ook geen weeromstandigheden die er aanleiding tot zouden geven. Dit heb ik nu al 3x meegemaakt afgelopen week. Herkenbaar?
 
Afgelopen week heb ik meerdere keren gehad dat mijn Autopilot functie (en cc!) in het geheel niet beschikbaar was gedurende een rit. Slechts de melding 'automatisch sturen niet beschikbaar' oid bij het proberen in te schakelen. Terugweg was het er weer. Verder totaal geen (waarschuwings)meldingen van camera's die geblokkeerd waren bijvoorbeeld. Ook geen weeromstandigheden die er aanleiding tot zouden geven. Dit heb ik nu al 3x meegemaakt afgelopen week. Herkenbaar?

Als je alle devices uit je USB haalt doet alles het weer waarschijnlijk -> bij volgende rit.
(corrupte USB-stick oid wil deze klachten nog wel eens veroorzaken)
 
  • Informative
Reactions: joesgarage
Afgelopen week heb ik meerdere keren gehad dat mijn Autopilot functie (en cc!) in het geheel niet beschikbaar was gedurende een rit. Slechts de melding 'automatisch sturen niet beschikbaar' oid bij het proberen in te schakelen. Terugweg was het er weer. Verder totaal geen (waarschuwings)meldingen van camera's die geblokkeerd waren bijvoorbeeld. Ook geen weeromstandigheden die er aanleiding tot zouden geven. Dit heb ik nu al 3x meegemaakt afgelopen week. Herkenbaar?
Heb hier een keer een service bezoek aan huis voor laten langskomen. Bleek te worden veroorzaakt doordat ik de verlichting overdag uitschakelde. Nu laat ik de (automatische) verlichting ongemoeid en heb het probleem nooit meer teruggezien.
 
Als je alle devices uit je USB haalt doet alles het weer waarschijnlijk -> bij volgende rit.
(corrupte USB-stick oid wil deze klachten nog wel eens veroorzaken)
Bij mij hetzelfde probleem, maar lijkt niet aan de USB te liggen. Deze heb ik er 2 weken geleden uitgehaald (omdat ik al had gelezen dat het hier aan kon liggen) en afgelopen week deed het probleem zich weer voor.. :(
 
  • Informative
Reactions: SparkyM3LR4WD
Bij mij hetzelfde probleem, maar lijkt niet aan de USB te liggen. Deze heb ik er 2 weken geleden uitgehaald (omdat ik al had gelezen dat het hier aan kon liggen) en afgelopen week deed het probleem zich weer voor.. :(
Nadat ik gisteravond een service afspraak vanwege dit probleem maakte werd ik vandaag gebeld door Tesla. Het is een softwarematig probleem. Bij het aanzetten van de auto kan er vanuit de camera's of radar een signaal worden afgegeven dat de driver assist functies uitschakelt. Er is geen methode bekend om de uitgeschakelde driver assist functies weer in te schakelen. Bij mij is het - al twee keer - na een nachtje slapen weer goed gekomen; reset met scroll wieltjes helpt bij mij niet. . Maar de bug kan zich weer opnieuw voordoen. Oplossen van deze bug heeft prioriteit, maar een datum was nog niet te geven, aldus Tesla.