Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas heeft Peewee gelijk.

Als je over A1rijdt in de buurt van dat nieuwe snelweggedeelte daar raakt de AP (versie .42) totaal de kluts kwijt. Ik haal ‘m daar van AP en autosteer af. Veel te link.
De navigatie is niet up-to-date, je rijdt gewoon naast de snelweg volgens de map.

Ook volgt de auto daar (in de buurt van Hilversum, richting A10 daar waar de ‘vluchtstrook’ derde baan is geworden) als je op de rechterbaan rijdt gewoon de strepen die richting de afrit gaan, als je autosteer aan hebt staan. De 1e keer dat me dat daar overkwam schrok ik behoorlijk. Had ik mijn handen niet aan het stuur gehad, zat ik waarchijnlijk ergens in een vangrail.

Maar om af te sluiten met ook goed nieuws. Vorige week, na de laatste .42 update, ben ik van Nijmegen, naar Amersfoort op de snelweg nagenoeg geheel zonder problemen met AP + autosteer gereden. Alleen op/afritten van snelwegwisseling haalde ik ‘m eraf. Noodgedwongen door 1x melding ‘Takeover immediately’ waarschuwing en 2x abrupt remmen.

AP is wel degelijk beter geworden, maar is nog boel te doen.
 
En o ja auto lane change werkt wel op >2 rijbanen, maar kan even duren voor auto gaat wisselen.

Goed te doen in rustig verkeer, maar frustrerend bij veel verkeer zeker als je naar linkerbaan wilt. Als dan je knipper lang aanstaat zonder dat auto wisselt levert dat soms vervelende verkeerssituaties op voor achteropkomend verkeer.
 
Ik sluit mij aan bij @Peewee en @PrimaTMan wat dat stuk op de A1 bij de A6 betreft. Voor mij een dagelijkse route naar Leiden. Toen mijn Autopilot nog werkte schrok ik me de eerste keer echt rot, als je vanaf 100km/u ineens afremt naar 60 km/u, niet heel fijn als je iemand achter je hebt rijden. Gelukkig een snelle reactie met mijn rechtervoet (die ik altijd bij het gaspedaal heb) om daar een dot gas bij te geven. Volgens mij komt het door de eenvoudige reden dat de navigatiesoftware, kaartinfo en gps info niet met elkaar overeenkomen. Op de kaart zie je overigens de huidige situatie, maar de navigatiesoftware draait nog op basis van de (veel) oudere kaart info. Ben benieuwd hoe de zelfrijdendefunctie daarop reageert.
 
En o ja auto lane change werkt wel op >2 rijbanen, maar kan even duren voor auto gaat wisselen.

Goed te doen in rustig verkeer, maar frustrerend bij veel verkeer zeker als je naar linkerbaan wilt. Als dan je knipper lang aanstaat zonder dat auto wisselt levert dat soms vervelende verkeerssituaties op voor achteropkomend verkeer.

Inderdaad, dat heb ik (AP1) ook. Bij druk verkeer stuur ik hem maar (onder protesterende ding-dong) uit de auto-steer, want die auto lane change werkt als iemand die z'n 3e rijles aan het doen is. Het systeem lijkt erg veel tijd nodig te hebben om de snelheden van het overige verkeer vast te stellen.
bij duidelijke belijning en zonder overig verkeer, werkt auto lane change wel snel.
 
Er zijn onlangs een paar héél leuke draadjes gestart over AP. De meeste commentaar in die draadjes gaat mijn boerenverstand ver te boven (ook al vind ik dat nog steeds intrigerende lectuur), maar voor de techneuten onder ons, die er wel wat van kennen:

HW2.5 capabilities
AP2.0 Cameras: Capabilities and Limitations?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/neural-networks.101416/

Lijkt me echt goed onderbouwde speculatie (i.t.t. wat we hier zo vaak moeten lezen). De discussie blijft overigens ook technisch (geen verwijten van het genre 'ik weet het beter omdat jij het niet beter weet', zoals bij andere speculatie het geval is) dus da's ook mooi.

Ik denk dat dit totnogtoe het hoogste niveau is dat TMC heeft gehaald! Dit is echt op de hielen zitten van de AP-ingenieurs, wow.
 
AP1 vraagje hier: vanochtend in goed belichte omstandigheden wilde AP maar niet inschakelen. Heel de tijd 'Temporarily unavailable'. Nog mensen die hetzelfde voorhebben vandaag? Gisteren was het ook touch and go.
Voorruit was niet bedekt, radar leek te werken want hij zag de andere wagens. De auto gaf zelfs de lijnen aan, maar het AP stuurtje kwam niet tevoorschijn...
 
AP1 vraagje hier: vanochtend in goed belichte omstandigheden wilde AP maar niet inschakelen. Heel de tijd 'Temporarily unavailable'. Nog mensen die hetzelfde voorhebben vandaag? Gisteren was het ook touch and go.
Voorruit was niet bedekt, radar leek te werken want hij zag de andere wagens. De auto gaf zelfs de lijnen aan, maar het AP stuurtje kwam niet tevoorschijn...
Gisteren in wat regenachtige omstandigheden in de avond geen AP1 beschikbaar. Gister ook de update naar .42 ontvangen. Ik had .32 en die werkte buitengewoon goed.
 
Dan kom je er nooit. ;)
Je komt er ook nooit. Software is nooit af.
Komt vooral ook omdat gebruikers softwaremakers overtuigen iets te maken of te veranderen.
Die verandering wordt vaak door een hele groep gebruikers vervolgens als onpraktisch of vervelend ervaren.
Ook bij Tesla gebeurt dit. De automatische snelheidsaanpassing door de AP vind ik ronduit waardeloos.
Het was goed, maar op vrijwel alle wegvakken in Noord-Holland zitten er verkeerde gegevens in de dataset die Tesla gebruikt om de snelheden aan te passen. Op talloze plaatsen waar je 100 mag rijdt de auto 70 km per uur. Dan geef ik gas bij, maar dan lever je de veiligheid van adaptive CC in.
Ik vind dit een voorbeeld van een enorme achteruitgang door software, niet 2 stappen terug, maar tientallen stappen terug.
 
  • Funny
Reactions: dvroegop
Je komt er ook nooit. Software is nooit af.
Komt vooral ook omdat gebruikers softwaremakers overtuigen iets te maken of te veranderen.
Die verandering wordt vaak door een hele groep gebruikers vervolgens als onpraktisch of vervelend ervaren.
Ook bij Tesla gebeurt dit. De automatische snelheidsaanpassing door de AP vind ik ronduit waardeloos.
Het was goed, maar op vrijwel alle wegvakken in Noord-Holland zitten er verkeerde gegevens in de dataset die Tesla gebruikt om de snelheden aan te passen. Op talloze plaatsen waar je 100 mag rijdt de auto 70 km per uur. Dan geef ik gas bij, maar dan lever je de veiligheid van adaptive CC in.
Ik vind dit een voorbeeld van een enorme achteruitgang door software, niet 2 stappen terug, maar tientallen stappen terug.

Dan wordt het tijd dat er eens iemand naar de dataset kijkt. Wie is daarvoor verantwoordelijk? Ik denk iemand bij de wegbeheerder. Op zich is het automatisch aanpassen prima en een noodzakelijke stap richting autonomie maar dan moeten de onderliggende data wel correct zijn. Wie weet dat eens aan te zwengelen? Ik heb hier in de buurt ook twee punten waar jaren geleden 70 gold toen ze de boel aan het bouwen waren maar nu al een hele tijd 100. Ik ken het punt dus zet mijn voet op het gas, het is maar een honderd meter voordat hij het weer goed heeft maar het hoort niet.
 
Dan wordt het tijd dat er eens iemand naar de dataset kijkt. Wie is daarvoor verantwoordelijk? Ik denk iemand bij de wegbeheerder. Op zich is het automatisch aanpassen prima en een noodzakelijke stap richting autonomie maar dan moeten de onderliggende data wel correct zijn. Wie weet dat eens aan te zwengelen? Ik heb hier in de buurt ook twee punten waar jaren geleden 70 gold toen ze de boel aan het bouwen waren maar nu al een hele tijd 100. Ik ken het punt dus zet mijn voet op het gas, het is maar een honderd meter voordat hij het weer goed heeft maar het hoort niet.
Dat zal Tesla toch wel weten?
In jouw omgeving gaat het maar om een paar punten. In Noord-Holland is het letterlijk overal verkeerd en is de ergernis heel groot. De snelwegen zijn ok, alle 80 en 100 km wegen zijn een jojo.
Als Tesla er nou een keuzemogelijkheid van had gemaakt, wel of niet automatische aanpassing, dan was het prima.
 
Dan wordt het tijd dat er eens iemand naar de dataset kijkt. Wie is daarvoor verantwoordelijk? Ik denk iemand bij de wegbeheerder. Op zich is het automatisch aanpassen prima en een noodzakelijke stap richting autonomie maar dan moeten de onderliggende data wel correct zijn. Wie weet dat eens aan te zwengelen? Ik heb hier in de buurt ook twee punten waar jaren geleden 70 gold toen ze de boel aan het bouwen waren maar nu al een hele tijd 100. Ik ken het punt dus zet mijn voet op het gas, het is maar een honderd meter voordat hij het weer goed heeft maar het hoort niet.

Die data kan je gewoon downloaden, hier is de actuele data vanaf morgen:
Index of /geodata/dmc/WKD/Snelheden/00 Nederland/01-12-2017/Speed
Als je het wegvakID weet (hoe vinden we die?) van de stukken waar je de problemen ervaart kan je de data controleren.
(voordat je op een link klikt: het zijn flink grote bestanden)

Edit: hier is een kaart met wegvakken:
https://www.arcgis.com/home/webmap/...rs=36486316f8674b3fa15c9ee2b2d8ecd7&layerId=0
 
Die data kan je gewoon downloaden, hier is de actuele data vanaf morgen:
Index of /geodata/dmc/WKD/Snelheden/00 Nederland/01-12-2017/Speed
Als je het wegvakID weet (hoe vinden we die?) van de stukken waar je de problemen ervaart kan je de data controleren.
(voordat je op een link klikt: het zijn flink grote bestanden)

Edit: hier is een kaart met wegvakken:
https://www.arcgis.com/home/webmap/...rs=36486316f8674b3fa15c9ee2b2d8ecd7&layerId=0
Ik ben even op zoek geweest, heb wel het stuk weg gevonden maar dat dan weer niet in max. snelhedenoverzicht.

Maar kunnen we niet een ingang krijgen waar we deze fouten kunnen melden? Dan kan het toch zomaar ineens verholpen worden?
 
Heb even getwijfeld of het in dit draadje hoort... want mijn nieuwe 75 heeft een niet-geactiveerde AP (2.5).
De nieuwe Tesla nog geen 2 weken in bezit gehad en toen al voor 90% zeker een aanrijding voorkomen door de veiligheidssystemen die de nieuwe Tesla's standaard hebben. Ik stond voor het drukste verkeerskruispunt van Groningen te wachten (Julianaplein idd) met voor mij nog een rij auto's voor het rode stoplicht. Springt op groen, auto's rijden weg, de auto voor me rijdt relatief snel weg, misschien omdat hij een Tesla achter zich had gezien. Maar ongeveer 2 tellen later begint de Tesla te piepen zoals al een paar maal eerder was gebeurd, dus ik alvast beheerst remmen. En een tel later klapt mijn voorligger op de auto voor hem, en kon ik nog keurig tot stilstand komen.
Er is nog nooit eerder zo'n aanrijding voor mijn neus gebeurd, en dan ook nog gered worden door je nieuwe Tesla, ik was echt onder de indruk. Geweldig!!! :):):)
 
Ik ben even op zoek geweest, heb wel het stuk weg gevonden maar dat dan weer niet in max. snelhedenoverzicht.
Maar kunnen we niet een ingang krijgen waar we deze fouten kunnen melden? Dan kan het toch zomaar ineens verholpen worden?

Bij nader inzien vraag ik me af of de Tesla deze data wel van RWS of welke derde partij dan ook gebruikt.
Het zou kunnen dat deze data bij de verouderde Navigon kaarten zit.
Anders krijg je een mismatch: wegen die niet meer bestaan en wel bestaande snelheidsinfo etc.
Hoewel, dat zou nou juist weer oorzaak van het probleem kunnen zijn o_O