Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
ondertussen nog geen info over wanneer Navigate on Autopilot hier beschikbaar komt? Elon reageert niet op Twitter als ik het hem vraag :)
Ik zag dit wel staan 3 dagen geleden op een showroom model van de tesla model 3 ik de verkoper erbij gehaald hij wist nog van niets en dat het er überhaupt op zat. Ik vroeg voor mijn model s p100d of daar beschikbaar voor was maar hij kon dat nog niet zien helaas
 
Ik heb nog nergens een melding gezien dat NoA in Europa beschikbaar is. Ik denk dat echt iets is voor een firmware 2019.x.x

Check op Youtube de filmpjes van ik dacht Jasper Nuyens. Hij heeft deze al zeer lang geleden in zijn Tesla gehacked zelfs voor het in Amerika volgens mij beschikbaar was en rijd er mee op de Vlaamse en Nederlandse wegen. Hier werkt het prima, behalve dat toen de Tesla nog niet automatisch terug naar rechts ging.

Het is echt regelgeving...
 
....enrijd er mee op de Vlaamse en Nederlandse wegen. Hier werkt het prima, behalve dat toen de Tesla nog niet automatisch terug naar rechts ging.

Het is echt regelgeving...

Ik geloof je. Ik zag in het M3 draadje een melding dat EAP officieel zou zijn goedgekeurd. Wellicht dat NoA dan toch ook binnenkort beschikbaar komt....
 
Ik weet dat AP veiliger is dan een mens
De mens rijdt statistisch gezien veiliger met AP ingeschakeld, dan zonder. Dat is iets anders dan dat AP veiliger is dan de mens (dat is denk ik niet zo). Het is nog altijd een hulpmiddel en geen vervanger van de bestuurder. AP is goed in eenvoudige saaie situaties, waarbij de mens juist sterk is in improvisatie en drukke situaties. Daarom werkt die combinatie ook zo lekker en zou ik niet meer graag zonder AP willen.
 
Autopilot van Tesla doet zijn werk en zag crash al aankomen

Is dit AP? Of gewoon een oplettende bestuurder die net op tijd vol op de rem gaat? Kan volgens mij geen AP zijn toch omdat er niemand voor de 3 staat en hij wegrijdt bij het verkeerslicht
Simpel regeltje: als het goed afloopt, was het Autopilot; in alle andere gevallen was het niet Autopilot.
(Ongeacht de feiten, natuurlijk. Als in dit geval niet de chauffeur ingreep, dan was dat mogelijk de Automatic Emergency Braking (AEB) feature van de Tesla.)
 
Is er al iemand die de verleiding niet kon weerstaan en onderstaande autopilot upgrade aan heeft geschaft?
Ik vraag mij af waarom tesla dit aanbiedt, volgens mij hebben we er nog niks aan. Of vergis ik mij?
DAE22C79-F95E-4F86-A844-FCA2958D06B8.jpeg
 
  • Funny
Reactions: job-lek
De mens rijdt statistisch gezien veiliger met AP ingeschakeld, dan zonder. Dat is iets anders dan dat AP veiliger is dan de mens (dat is denk ik niet zo). Het is nog altijd een hulpmiddel en geen vervanger van de bestuurder. AP is goed in eenvoudige saaie situaties, waarbij de mens juist sterk is in improvisatie en drukke situaties. Daarom werkt die combinatie ook zo lekker en zou ik niet meer graag zonder AP willen.
Spot on
 
Is er al iemand die de verleiding niet kon weerstaan en onderstaande autopilot upgrade aan heeft geschaft? Ik vraag mij af waarom tesla dit aanbiedt, volgens mij hebben we er nog niks aan. Of vergis ik mij?
View attachment 376173
Je hebt er inderdaad nog niets aan, maar volgens mij biedt Tesla het ook niet meer aan op de website. Er zijn mensen die het bestellen en daarvoor hebben ze meestal één (of meerdere) van de volgende redenen:
  1. Ze hebben er vertrouwen in dat het op afzienbare termijn beschikbaar komt. Achteraf bestellen is duurder, dus kan het een goed idee zijn om het direct te bestellen. Voor lease-rijders is dat meestal vanaf 2019 niet meer het geval, omdat deze optie altijd in de 22% schaal valt en achteraf bestellen over een looptijd van 5 jaar goedkoper is.

  2. De verwachting is dat medio 2019 er nieuwe hardware komt, omdat de huidige AP2.5 hardware niet krachtig genoeg zal zijn om volledig autonoom rijden mogelijk te maken (te weinig rekenkracht). Mocht er inderdaad nieuwe hardware nodig zijn om FSD mogelijk te maken, dan krijg je die kostenloos geleverd als je FSD hebt besteld.

    Overigens krijg je die waarschijnlijk pas als FSD ook voor jou regio wordt vrijgegeven en zal je dus niet automatisch de nieuwe hardware krijgen als die in de nieuwe auto's komt (speculatie van mijn kant). Mocht er de komende jaren dus geen FSD beschikbaar komen in Nederland, dan schiet je nog niet veel hiermee op.

  3. De meest ideologische reden is om Tesla te ondersteunen om FSD mogelijk te maken. De ontwikkeling hiervan kost veel geld en zo kan iemand zijn steentje bijdragen.
Ik ben van mening dat volledig autonoom rijden echt nog een eind weg is. Deels autonoom rijden geloof ik wel in en dat zal dan voornamelijk op de snelweg en eventueel provinciale wegen zijn. Maar van deur-tot-deur navigeren lijkt me nog ver weg. Vooral in Nederland waar de verkeersstromen in de bebouwde kom totaal anders zijn dan in de VS zie ik het niet gebeuren de komende 5 jaar. Buiten de technische (on)mogelijkheden is er ook altijd nog het politieke en juridische aspect en dat gaat wellicht nog langer duren.

Het zou mij overigens niet verbazen dat deels autonome functies straks onder het FSD package gaan vallen i.p.v. EAP. Ik had het niet vreemd gevonden als navigate-on-autopilot (vooralsnog alleen beschikbaar in de VS) alleen mogelijk was geweest met het FSD package. Het is natuurlijk sympatiek van Tesla dat dit onder EAP valt, maar een andere keuze was te verdedigen geweest. Wellicht dat men het niet doet, omdat het wel wat duur zou zijn voor enkel die feature.

Het is in mijn ogen terecht dat Tesla dit niet meer aanbiedt op de website. In het verleden heb ik mij hierover ook nogal negatief uitgelaten, omdat ik denk dat mensen een te positief beeld krijgen van de ontwikkelingen. Ook de aankondigingen op Twitter van Elon Musk omtrent dit onderwerp zijn steevast achteraf niet haalbaar gebleken. Onlangs is er hierover weer wat getweet en ook dat acht ik onhaalbaar. Wellicht dat ik te negatief ben, maar gezien de historie is Elon Musk nogal optimistisch. Zelfs de meeste die-hard Tesla fanboy heeft het over "Elon-time", dus ik verwacht dat het nog wel wat jaren gaat duren voordat je kunt instappen en je naar je werk kunt laten rijden...
 
  • Like
Reactions: Jooop
Overigens krijg je die waarschijnlijk pas als FSD ook voor jou regio wordt vrijgegeven en zal je dus niet automatisch de nieuwe hardware krijgen als die in de nieuwe auto's komt (speculatie van mijn kant). Mocht er de komende jaren dus geen FSD beschikbaar komen in Nederland, dan schiet je nog niet veel hiermee op.

FSD mét bestuurder mag nu ook al. Zaken als stoplicht herkenning, rijbaarversmallingen bij wegwerkzaamheden, rotondes zijn waarschijnlijk zaken waar de krachtigere computer voor nodig is waar gewoon nog een bestuurder alert moet blijven. Dit valt allemaal onder Level 3 en misschien de huidige S/3/X over een aantal jaar Level 4 maar nooit Level 5 omdat simpelweg de huidige hardware niet kan werken onder alle weersomstandigheden. ( Self-driving car - Wikipedia ).

Om die reden heb in FSD aangeschaft. Niet om m'n auto naar een parkeerplek buiten het centrum te laten rijden of me met m'n dronken kop naar huis te brengen maar om Autopilot verbeteringen die gewoon simpelweg meer rekenkracht nodig hebben omdat het huidige systeem volgens mij maar circa 10 beeldjes per seconde kan verwerken wat uiteraard veel te weinig is voor complexere situaties.

Dat soort wetgeving zal nog heel lang duren en dan nog de verzekeringskwesties om autonoom rijden toe te staan.
 
FSD mét bestuurder mag nu ook al. Zaken als stoplicht herkenning, rijbaarversmallingen bij wegwerkzaamheden, rotondes zijn waarschijnlijk zaken waar de krachtigere computer voor nodig is waar gewoon nog een bestuurder alert moet blijven. Dit valt allemaal onder Level 3 en misschien de huidige S/3/X over een aantal jaar Level 4 maar nooit Level 5 omdat simpelweg de huidige hardware niet kan werken onder alle weersomstandigheden. ( Self-driving car - Wikipedia ).

Die optie liet ik ook open in mijn post:
Het zou mij overigens niet verbazen dat deels autonome functies straks onder het FSD package gaan vallen i.p.v. EAP.

Ik hoop i.i.g. dat ze nog net genoeg power over hebben om snelheidsbordenherkenning wel in EAP te krijgen. Dat vind ik echt een gemis t.o.v. andere auto's in deze klasse (en zelfs daaronder). De rest vind ik allemaal leuk, maar geen 5K waard.
 
Je hebt er inderdaad nog niets aan, maar volgens mij biedt Tesla het ook niet meer aan op de website. Er zijn mensen die het bestellen en daarvoor hebben ze meestal één (of meerdere) van de volgende redenen:
  1. Ze hebben er vertrouwen in dat het op afzienbare termijn beschikbaar komt. ....

  2. De verwachting is dat medio 2019 er nieuwe hardware komt, omdat de huidige AP2.5 hardware niet krachtig genoeg zal zijn om volledig autonoom rijden mogelijk te maken (te weinig rekenkracht). Mocht er inderdaad nieuwe hardware nodig zijn om FSD mogelijk te maken, dan krijg je die kostenloos geleverd als je FSD hebt besteld.

  3. De meest ideologische reden is om Tesla te ondersteunen om FSD mogelijk te maken. De ontwikkeling hiervan kost veel geld en zo kan iemand zijn steentje bijdragen.
......

Mooie, genuanceerde post! Voor mij gelden alle drie de redenen :rolleyes:

Ik denk ook dat FSD overal (dus ook op de Amsterdamse grachten) nog wel even op zich zal laten wachten... Langer dan mijn auto..

Wel denk ik dat FSD, of laat ik zeggen 'geheel zelfstandig kunnen rijden met bestuurder die in geval van zeer uitzonderlijke noodsituaties wordt gewaarschuwd en dan kan ingrijpen' op *snelweg* en eventueel *autoweg* met een jaar of twee mogelijk moet zijn.

En ik denk dat Tesla eens goed moet bedenken wat zij onder EAP en wat onder FSD gaan laten vallen. Dat delen met toekomstige klanten en bestaande rijders zou dan de volgende stap zijn....
 
Last edited:
FSD mét bestuurder mag nu ook al.

Dat soort wetgeving zal nog heel lang duren en dan nog de verzekeringskwesties om autonoom rijden toe te staan.

FSD met bestuurder ben ik met je eens, maar denk dat dat in de praktijk lastig wordt. Bestuurders die zich *niet* aan de regels houden en dan toch naar tesla gaan wijzen....

Wetgeving heb ik te weinig verstand van. Maar verzekeren zou mi echt oplosbaar moeten zijn. Onder voorbehoud dat men zich aan de spelregels heeft gehouden (wat systeemtechnisch uit te lezen valt), neemt de fabrikant de aansprakelijkheid over. Wellicht tegen een bepaalde (extra) premie.